| Duratec-HE - dane, ciekawostki, tuning | 
    
   
      | Autor | Wiadomość | 
            
      | bobson   
 Model: Ford Fiesta Mk3`90
 Wersja: Xr2i
 Silnik: 2.0/16V
 Imię: Andrzej
 Wiek: 37
 Dołączył: 27 Lut 2010
 Posty: 806
 Skąd: Złotów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 12 Sty 2020,  15:08   Duratec-HE - dane, ciekawostki, tuning |   
 |  
               | 
 |  
               | Hej, dla znajomego składam 2 litrowego Durateca, oczywiście silnik ma dostać trochę wigoru w specyfikacji wolnossącej.
 Postanowiłem porobić trochę fot i opisać różne zagadnienia związane z tym silnikiem.
 
 Ogólnie silnik zbudowany przez Mazdę i Forda. Cały aluminiowy, blok posiada stalowe tuleje cylindrów. Słupek bardzo lekki około 85kg (około 20kg lżejszy niż Zetec 2.0).
 Wał lany, bez klinu dla zębatek rozrządu i koła pasowego, zamiast tego zastosowano podkładki cierne. Podpory wału spięte w jeden karter dla usztywnienia konstrukcji bloku.
 Natrysk oleju na denko tłoka poprzez dysze z zaworkiem zamontowane w bloku silnika w podporze wału - są zasilane w olej z kanaliku w panewce głównej.
 
 Rozrząd łańcuchowy, na 2 ślizgach z jednym napinaczem sprężynowo hydraulicznym. Pompa oleju napędzana osobnym łańcuchem z ślizgiem napinanym sprężyną.
 
 Pompa wody napędzana paskiem PK. Termostat 89*C i 82*C w wersji 2,5l. Przy obudowie termostatu w bloku jest taki charakterystyczny króciec - bypass. Służy do równomiernego przepływu płynu w bloku i głowicy.
 
 Głowica oczywiście aluminiowa, w 2.0 duże zawory 35mm ssące i 30mm wydechowe. Luz regulowany mechanicznie szklankami - regulacja luzu polega na wymienia szklanki na cieńszą/grubszą. Dość głupio jest to rozwiązane bo do wymiany trzeba rozpiąć rozrząd i podnieść wałki. Szklanka w ASO kosztuje około 40zł sztuka.
 
 Średnica cylindra i skok tłoka.
 1.8l - tłok 83mm x wał 83,1mm
 2.0l - tłok 87,5mm x wał 83,1mm
 2.3l - tłok 87,5mm x wał 94mm
 2.5l - tłok 89mm x wał 100mm
 
 Ogólnie silnik jest stosowany w różnych wariacjach przez Forda, Mazdę, Volvo.
 Ecoboost 2.0l i 2.3l to doładowany Duratec z zmienioną głowicą pod wtrysk bezpośredni.
 W Mazdzie SkyActiv-G 2.5l bazuje na Duratecu.
 Mazda MX-5 NC korzysta z silników Duratec, dla kogoś kto chce zbudować jakiegoś kitcara RWD to fajna opcja bo skrzynie z MX-5 są śmiesznie tanie.
 
 Z ciekawostek to w fordowskich duratecach 2.0 od 2006r-2008r stosowano inną głowice określaną jako "high port". Według informacji jakie znalazłem Ford poprawił kanały usprawniając przepływ, podobno o dobre 10%. Stare głowice na kanale ssącym robiły około 225CFM, nowe okolice 255-260CFM - to duża poprawa wpływająca na moc podczas modyfikacji.
 
 Kolejna ciekawostka to w 2.3l i pewnie w 2.5l też zastosowano wydajniejszą pompe oleju którą można bez problemu zastosować w 1.8l\2.0l.
 
 To tyle odnośnie suchych danych.
 
 Kilka fotek silnika AOWA z S-Maxa, silnik z głowicą "high port".
 
 słupek
 
     
 pod pokrywą zaworową
 
   
 rozrząd i pompa oleju
 
     
 karter wału i wał, miska
 
       
 blok i natrysk
 
     
 głowica
 
       27.09.2019
 
 UP, 12.01.2020
 
 Duratec jest obecnie na szlifierni, pod koniec przyszłego tygodnia prawdopodobnie będę mógł zabrać się za jego składanie.
 
 Podsyłam Wam kilka fot z prac i nowych gratów zakupionych do tego motoru.
 
 Zestaw uszczelek i innych pierdół. Wpadnie też nowy rozrząd z pompą wody.
 
   
 Seryjny zestaw wałków został zastąpiony topowym zestawem Catcamsa dedykowanym do rajdów.
 Wałki i sprężyny to graty od Catcamsa, talerzyki z zamkami z Clio 2.0 16v. W porównaniu z serią krzywki są ogromne.
 
     
 Kucizna - Wossner 12,5:1, korby chińczyk
 
     
 Zamiast kolektora 4-1 będzie 4-2-1
 
     
 Popracowałem trochę nad głowicą i blokiem robiąc porting. Ogólnie fajna robota, czasochłonna ale jakoś tak wciąga jak się obrabia te powierzchnie
  Wiem już jakie narzędzia dokupić aby poszło szybciej i wygodniej niż teraz. Myślę, że jak na pierwszą zabawę z portingiem nie wyszło najgorzej. 
 Głowica
 
     
     
 Blok - zwróćcie uwagę, że tam jest taki ledwo trzymający się bloku zadzior... Fabryczny odlew pozostawia trochę do życzenia.
 
     
 Mały mod zaworów, będzie zrobione jeszcze jedno podcięcie. Foto później.
 
  |  
				| _________________ Fiesta XR2i ITB
 Rally Ford's - Warsztat Bobsona
 www.ford-tech.pl
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Pyros   King of Tor Kielce 2014
 
  
 Model: Ford Fiesta Mk2`85
 Wersja: Xr2
 Silnik: 1.6/96KM
 Dołączył: 01 Gru 2010
 Posty: 305
 Skąd: Warszawa
 
 | 
            
               |  Wysłany: 13 Sty 2020,  20:59 |   
 |  
               | 
 |  
               | W jaka moc celujesz? |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | bobson   
 Model: Ford Fiesta Mk3`90
 Wersja: Xr2i
 Silnik: 2.0/16V
 Imię: Andrzej
 Wiek: 37
 Dołączył: 27 Lut 2010
 Posty: 806
 Skąd: Złotów
 
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Pyros   King of Tor Kielce 2014
 
  
 Model: Ford Fiesta Mk2`85
 Wersja: Xr2
 Silnik: 1.6/96KM
 Dołączył: 01 Gru 2010
 Posty: 305
 Skąd: Warszawa
 
 | 
            
               |  Wysłany: 14 Sty 2020,  18:12 |   
 |  
               | 
 |  
               | W jakim aucie to bedzie siedziało? |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | bobson   
 Model: Ford Fiesta Mk3`90
 Wersja: Xr2i
 Silnik: 2.0/16V
 Imię: Andrzej
 Wiek: 37
 Dołączył: 27 Lut 2010
 Posty: 806
 Skąd: Złotów
 
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Pyros   King of Tor Kielce 2014
 
  
 Model: Ford Fiesta Mk2`85
 Wersja: Xr2
 Silnik: 1.6/96KM
 Dołączył: 01 Gru 2010
 Posty: 305
 Skąd: Warszawa
 
 | 
            
               |  Wysłany: 15 Sty 2020,  18:01 |   
 |  
               | 
 |  
               | Jak to bedzie cos pokroju Fiesty mk3 to git. W mondeo to zniknie   Robisz swapy Fordowskie??
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | bobson   
 Model: Ford Fiesta Mk3`90
 Wersja: Xr2i
 Silnik: 2.0/16V
 Imię: Andrzej
 Wiek: 37
 Dołączył: 27 Lut 2010
 Posty: 806
 Skąd: Złotów
 
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Marcin   
 Model: Inne auto
 Wersja: Sport
 Silnik: 1.6i16V/100KM
 Imię: Marcin
 Wiek: 40
 Dołączył: 10 Kwi 2006
 Posty: 3110
 Skąd: Krosno Odrz.
 
 | 
            
               |  Wysłany: 16 Sty 2020,  19:09 |   
 |  
               | 
 |  
               | W mazdach głowice miały zmienne fazy na dolocie, nie pamiętam tylko czy wszystkie pojemności. Wersja 2,5 siedziała w mazdzie 6 II-gen, i fordzie escape/kuga II.
 
 Bobson, powyżej 2008 te lepsze głowie też występowały? Mają jakieś konkretne oznaczenia? Kolektory dolotowe były takie same?
 |  
				| _________________ Jest: Mazda 6 GH, Mazda 2 DY, Puma MK1
 Było: Focus MK2FL, Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | bobson   
 Model: Ford Fiesta Mk3`90
 Wersja: Xr2i
 Silnik: 2.0/16V
 Imię: Andrzej
 Wiek: 37
 Dołączył: 27 Lut 2010
 Posty: 806
 Skąd: Złotów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 16 Sty 2020,  23:11 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | Marcin napisał/a: |  	  | W mazdach głowice miały zmienne fazy na dolocie, nie pamiętam tylko czy wszystkie pojemności. Wersja 2,5 siedziała w mazdzie 6 II-gen, i fordzie escape/kuga II.
 
 Bobson, powyżej 2008 te lepsze głowie też występowały? Mają jakieś konkretne oznaczenia? Kolektory dolotowe były takie same?
 | 
 
 Zmienna faza w Mazdzie jest dużo częściej niż w Fordzie, to fakt. 2,5 w Fordzie już ją ma.
 Lepsze głowice były już od okolic 2006, nazywane jako "high port", ich oznaczenia to RF3S4G i RF6S4E.
 
 http://www.sbdev.co.uk/Duratec/Cylinder%20Head.htm
 |  
				| _________________ Fiesta XR2i ITB
 Rally Ford's - Warsztat Bobsona
 www.ford-tech.pl
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | bobson   
 Model: Ford Fiesta Mk3`90
 Wersja: Xr2i
 Silnik: 2.0/16V
 Imię: Andrzej
 Wiek: 37
 Dołączył: 27 Lut 2010
 Posty: 806
 Skąd: Złotów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 7 Mar 2020,  08:43 |   
 |  
               | 
 |  
               | Hej, silnik poskładany i siedzi już w aucie. Poprawiam pierdy i docieram na dniach. 
 Ktoś pytał o wysokość więc podaje:
 - pokrywa zaworowa z korkiem - 9cm
 - głowica - 12,5cm
 - blok - 30,3cm
 - miska - 13cm
 
 Całościowo słupek wychodzi coś koło 65cm.
 
 kilka fot z ostatnich prac.
 
 Adaptacja przepustnicy 70mm, chinol.
 
     
   
 Składanie motoru
 
     
    
    |  
				| _________________ Fiesta XR2i ITB
 Rally Ford's - Warsztat Bobsona
 www.ford-tech.pl
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Mały   
 Model: Ford Fiesta Mk3`95
 Wersja: Sport
 Silnik: 1.6i8V/130KM
 Imię: Michał
 Wiek: 34
 Dołączył: 09 Wrz 2014
 Posty: 543
 Skąd: Witkowice
 
 | 
            
               |  Wysłany: 7 Mar 2020,  19:45 |   
 |  
               | 
 |  
               | Jaka jakość tej przepustnicy majster? Tez nad taka myślałem, jak sie ma to wszystko np do cpp? Jego sie tam montuje do przepustnicy jakoś czy jak?😁bo ja bym to musial jakos ten cpp zaadoptowac |  
				| _________________ Bóg dał nam nogi abyśmy doszli tam, gdzie nie dojedziemy na glebie:)
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | bobson   
 Model: Ford Fiesta Mk3`90
 Wersja: Xr2i
 Silnik: 2.0/16V
 Imię: Andrzej
 Wiek: 37
 Dołączył: 27 Lut 2010
 Posty: 806
 Skąd: Złotów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 9 Mar 2020,  00:37 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | Mały napisał/a: |  	  | Jaka jakość tej przepustnicy majster? Tez nad taka myślałem, jak sie ma to wszystko np do cpp? Jego sie tam montuje do przepustnicy jakoś czy jak?😁bo ja bym to musial jakos ten cpp zaadoptowac | 
 
 Ogólnie jakość jest OK, przepustnica wymagała drobnych poprawek ale to pierdołki.
 Czujnik trzeba sobie zaadaptować pod wałek i flansze montażową.
 |  
				| _________________ Fiesta XR2i ITB
 Rally Ford's - Warsztat Bobsona
 www.ford-tech.pl
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Mały   
 Model: Ford Fiesta Mk3`95
 Wersja: Sport
 Silnik: 1.6i8V/130KM
 Imię: Michał
 Wiek: 34
 Dołączył: 09 Wrz 2014
 Posty: 543
 Skąd: Witkowice
 
 | 
            
               |  Wysłany: 9 Mar 2020,  06:57 |   
 |  
               | 
 |  
               | Aha. No to wszystko wiem. A zabieg zmiany turbiny na wieksza duzo daje? Ogolnie to wiem, zeby dolot byl najlepiej srednicy przepustnicy😁 |  
				| _________________ Bóg dał nam nogi abyśmy doszli tam, gdzie nie dojedziemy na glebie:)
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | bobson   
 Model: Ford Fiesta Mk3`90
 Wersja: Xr2i
 Silnik: 2.0/16V
 Imię: Andrzej
 Wiek: 37
 Dołączył: 27 Lut 2010
 Posty: 806
 Skąd: Złotów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 18 Maj 2020,  08:59 |   
 |  
               | 
 |  
               | Hej, część z Was już pewnie widziała na FB - Duratec już dotarty i finalnie wystrojony. Została mi już totalna kosmetyka.
 
 https://www.facebook.com/...76174955970873/
 Tak to się napędza.
 
 Udało się osiągnąć poziom mocy na który liczyłem zabierając się za ten silnik. Jestem z tego powodu zadowolony. Dodam tylko, że motor tak naprawdę potrzebuje ITB - czuć, że chciałby dużo więcej ale dolot jest już ogromnym hamulcem.
 Śmiem twierdzić, że po przebudowie wydechu i dołożeniu trąbek wyszło by z 240ps do 8k rpm.
 
 Obecny wynik to 222PS i 219Nm
   
  |  
				| _________________ Fiesta XR2i ITB
 Rally Ford's - Warsztat Bobsona
 www.ford-tech.pl
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Mariox003   
 Model: Ford Fiesta Mk3`91
 Wersja: Xr2i
 Silnik: 2.0/16V
 Imię: Marek
 Wiek: 30
 Dołączył: 16 Gru 2011
 Posty: 478
 Skąd: Pisarzowice
 
 | 
            
               |  Wysłany: 18 Maj 2020,  09:43 |   
 |  
               | 
 |  
               | Bardzo ładny wynik   |  
				| _________________ Dwie już były, ale mówią że do trzech razy sztuka
   Czarna
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | bobson   
 Model: Ford Fiesta Mk3`90
 Wersja: Xr2i
 Silnik: 2.0/16V
 Imię: Andrzej
 Wiek: 37
 Dołączył: 27 Lut 2010
 Posty: 806
 Skąd: Złotów
 
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Darekptr   
 Model: Ford Fiesta Mk8`19
 Wersja: ST
 Silnik: 1.5/200KM
 Imię: Dariusz
 Wiek: 28
 Dołączył: 06 Mar 2019
 Posty: 116
 Skąd: Bartoszówka
 
 | 
            
               |  Wysłany: 28 Sie 2020,  12:54 |   
 |  
               | 
 |  
               | Fajno fajno. W końcu jakiś ciekawa lektura o 2.0 Duratecu. Pompa oleju i głowica trafia na prywatną listę "modów które poprawiają fabrykę przy pomocy fabryki(tak jak przepustnica z 2.3)" Długa droga przed moimi modami.
 |  
				| _________________ 
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | bobson   
 Model: Ford Fiesta Mk3`90
 Wersja: Xr2i
 Silnik: 2.0/16V
 Imię: Andrzej
 Wiek: 37
 Dołączył: 27 Lut 2010
 Posty: 806
 Skąd: Złotów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 10 Sie 2022,  07:41 |   
 |  
               | 
 |  
               | Hej, dawno nic nie pisałem ale to nie znaczy, że nic się nie działo   
 Moim zadaniem było zrobienie swapa w ST150 - 2,5l N/A, dłuższa skrzynia - samochód na daily.
 
 Spec:
 silnik Duratec 2,5l L5-VE - seryjny, nie otwierany, usunięta kaseta balansowa
 czujniki wału i wałka Hall, fajkocewki
 wałki rozrządu Catcams
 sterownik Ecumaster EMU Black
 układ wydechowy Milltek 4-1, dalej wydech z nierdzewki 63mm na 2 tłumikach przelotowych i katalizatorze
 skrzynia seryjna ST150 po rewizji z głównym dłuższym z diesla + szpera Torsen
 
 Ogólnie silnik został poskładany z wykorzystaniem elementów z Forda/Mazdy z silników Duratec lub Ecoboost - nie ma ani jednej części customowej pod tym względem.
 
 W trakcie składania zapadła decyzja o przygotowaniu osprzętu silnika na stage2 tj montaż kompresora odśrodkowego Rotrex.
 W tym celu zostało zmienione koło pasowe na takie z Focusa MK2 oraz miska z Mondeo MK4 2.3 - dzięki temu, będzie można przenieść kompresor klimatyzacji pod miskę olejową a w miejscu kompresora klimy będzie Rotrex.
 
 Tak jak pisałem, auto to daily więc pod względem wyposażenia nie ma kompromisów, wszystko zostaje i musi być sprawne!
 
 W aucie działają 2 zestawy klap w dolocie oraz zmienna faza wałka ssącego.
 
 
 Kilka foto:
 
 
     
     
     
     
     
 
 
 Obecnie tak wygląda wykres w porównaniu do seryjnego silnika 2.0 z seryjnym wydechem oraz krótkim dolotem na stożku.
 
   
 Nie jest to jeszcze finalny wynik ponieważ jest kilka poprawek. Liczę, że uda się osiągnąć 20xPS i 27x Nm
   |  
				| _________________ Fiesta XR2i ITB
 Rally Ford's - Warsztat Bobsona
 www.ford-tech.pl
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Darekptr   
 Model: Ford Fiesta Mk8`19
 Wersja: ST
 Silnik: 1.5/200KM
 Imię: Dariusz
 Wiek: 28
 Dołączył: 06 Mar 2019
 Posty: 116
 Skąd: Bartoszówka
 
 | 
            
               |  Wysłany: 28 Lis 2022,  10:24 |   
 |  
               | 
 |  
               | Wytłumaczysz czym różni się misa z 2.3, że nagle jest tam miejsce na kompresor klimatyzacji? |  
				| _________________ 
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | bobson   
 Model: Ford Fiesta Mk3`90
 Wersja: Xr2i
 Silnik: 2.0/16V
 Imię: Andrzej
 Wiek: 37
 Dołączył: 27 Lut 2010
 Posty: 806
 Skąd: Złotów
 
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      |  |