|
[MK4] Traktorek vel Poligon Doświadczalny |
Autor |
Wiadomość |
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1098 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 29 Paź 2018, 19:12
|
|
|
To taki mały update. Hamulce poskładałem, to oczywiście coś następnego musiało się zdupić, i była to łapa alternatora, która wzięła sobie i pękła:
Efekt tego był taki, że nie dało się naciągnąć paska klinowego, i obecna aura powodowała że rano fiesta piszczała jakby ją obdzierano żywcem z rdzy.
Tu już po pospawaniu. Dodatkowo zapodałem trochę autowelda w niektóre miejsca, może to wzmocni trochę konstrukcję, a może nie, mniejsza z tym.
Jako że operacja praktycznie wymagała zdjęcia pompy wtryskowej, to stwierdziłem że to dobry moment by wywalić pompę złożoną ze złomu, i wstawić tzw. "docelową".
Miałem tam już zamontowany tłokorozdzielacz 12mm, ale stwierdziłem że nie będę jeszcze wyciągał wszystkich asów z rękawa, i na razie powróciłem do 11mm... Na chwilę obecną jak się okazało, paliwa jest wystarczająco dużo.
Oczywiście uszczelniłem, dostosowałem cięgno gazu, i zmodyfikowałem governor, dzięki czemu silnik kręci się do 6tyś rpm.
Tyle na chwilę obecną wystarczy.
Auto zmieniło się dramatycznie, z pyrkacza zrobił się jakiś dziwny twór kręcący się do wysokich - jak na dizla rpm, i ciągnący praktycznie do końca obrotów. Pierwszy raz tym autem jechałem 190/h i to bynajmniej nie z górki. I miałem wrażenie że jeszcze może więcej.
Pojechałem na hamownię, i taki wynik:
Liczyłem na troszkę lepszy wynik, i trochę bardziej płaski moment, niemniej można powiedzieć że mody zaczynam od tego miejsca, bo to nie koniec tego co mogę, i mam jeszcze sporo pomysłów. To co teraz jest, to od samego początku miała być konstrukcja bazowa.
To był pierwszy pomiar, facet mówił że można by dobić do 150KM, ale nie chciałem cudować.
Na ten rok jednak nie będzie już czasu na żadne zmiany, bo w kolejce Pufciowa, i Focus. Ale w przyszłym, myślę że 170KM+ pęknie.
|
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
Puff
Forumowy Maruda
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37 Dołączył: 22 Cze 2008 Posty: 5737 Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany: 29 Paź 2018, 19:14
|
|
|
Kiedy dyjzel pamiętający komunizm kręci się podobnie jak nowe ekobusty |
_________________ "Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."
Wierny osiołek pochłania jedynie
|
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1098 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 29 Paź 2018, 19:15
|
|
|
Jego połowa pamięta. Druga już nie. |
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
Peedro
Klubowicz
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Paweł
Wiek: 35 Dołączył: 14 Wrz 2007 Posty: 3057 Skąd: Mystków
|
Wysłany: 29 Paź 2018, 23:02
|
|
|
Paaanie toż to wykres prawie jak z benzyny |
_________________ "Jeżeli wydaje ci się, że wszystko działa dobrze, na pewno coś przeoczyłeś."
Żaba - RIP |
|
|
|
|
vegetagt
Administrator / Klubowicz
Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007 Posty: 4003 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 30 Paź 2018, 00:01
|
|
|
no bo Jaszczur pewnie bene swapnał, tylko nie chce się przyznać ;> |
|
|
|
|
Puff
Forumowy Maruda
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37 Dołączył: 22 Cze 2008 Posty: 5737 Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany: 30 Paź 2018, 00:10
|
|
|
ten diesel ma taki dziwny wykres, bo Jaszczur zamiast rzepaku nalał kujawskiego i teraz mu się czkawką odbija |
_________________ "Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."
Wierny osiołek pochłania jedynie
|
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1098 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 30 Paź 2018, 08:50
|
|
|
Peedro, cóż poradzić że tak ch***wo wyszło |
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1098 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 1 Lis 2018, 09:42
|
|
|
Tak ogólnie to brak mi kur*a słów. |
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
Puff
Forumowy Maruda
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37 Dołączył: 22 Cze 2008 Posty: 5737 Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany: 1 Lis 2018, 12:49
|
|
|
Panie, za dużo niuta ma ten alternator! |
_________________ "Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."
Wierny osiołek pochłania jedynie
|
|
|
|
|
Peedro
Klubowicz
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Paweł
Wiek: 35 Dołączył: 14 Wrz 2007 Posty: 3057 Skąd: Mystków
|
Wysłany: 1 Lis 2018, 19:50
|
|
|
POTWÓR |
_________________ "Jeżeli wydaje ci się, że wszystko działa dobrze, na pewno coś przeoczyłeś."
Żaba - RIP |
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1098 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 3 Gru 2018, 14:49
|
|
|
A co tu się ponawypiertentegowało?
|
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1098 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 1 Sty 2019, 16:21
|
|
|
No to konkluzja
Tak wygląda byłe 146 kunia:
Pusto:
A tak wygląda chooj wie ile: :lol:
Sztanga pracuje prawidłowo, nic nie haczy, na wszystko jest w miarę sporo miejsca.
Tym razem downpipe wyszedł mi trochę lepiej - źródłowe z mondeo, i docelowe do fiesty
Po całej operacji wrażenia - pojawiło się zgodnie z oczekiwaniami więcej momentu z dołu, góra nie ucierpiała zbytnio, albo tego nie odczuwam. Zarówno na pompie jak i na mbc jest jeszcze sporo powietrza i paliwa w zapasie. Jakoś po świętach pojadę może na hamownię żeby zobaczyć obecne cyfry, a podlewanie i zabawę w większą moc kontynuuję po uruchomieniu i dotarciu focusa.
Najbardziej się cieszę z tego że nie musiałem cudować z serwo hamulcowym.
A, i fiesta dorobiła się fanpage na fejsbuku: https://www.facebook.com/fiesta1.8mtddi |
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1098 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 24 Lut 2019, 21:51
|
|
|
Żeby nie było że nic się nie dzieje - fiesta jakiś miesiąc temu dostała nowy wydech, średnica 60mm, dwa tłumiki "sportowe", powiedzmy.
Zmieniło się trochę brzmienie, spadło doładowanie więc jest większy przeciąg i lepszy przelot. Na moc zbytnio nie miało to wpływu, albo jest to niewyczuwalne.
Prezentuje się to tak:
Oprócz tego nie dzieje się nic złego. Największa awaria jaka mnie spotkała ostatnio, to pęknięta linka prędkościomierza.
Łapa alternatora się trzyma. |
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1098 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 29 Mar 2019, 17:17
|
|
|
Myślę że to rozwiąże problem pękającej łapy alternatora, i irytujące piszczenie nienaciągniętego paska po odpaleniu silnika, które mnie męczy od miesiąca |
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1098 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 12 Kwi 2019, 15:53
|
|
|
Dziś skoczyłem na hamownię, żeby sprawdzić wynik ostatnich modyfikacji (inne turbo, wydech, mbc, i ustawienia pompy). No i efekt jest taki:
Jak widać, przybyło parę koni, i sporo niuta. Takie też są ogólne odczucia - jedzie to lepiej.
Myślę że zmiana wałka rozrządu na wałek z wolnossaka 1.6D i modyfikacja wtryskiwaczy spokojnie da mi dodatkowe 15KM, żeby osiągnąć 170 koni, które zakładałem na początku zabawy z tym silnikiem.
Pamiętam jak ktoś mi na pewnym forum escortowym napisał, że nie wyobraża sobie tak podłubanego 1.8TD żeby miał większe liczby od RSa - no to w sumie nie trzeba już sobie tego wyobrażać.
Następne kroki po wałku i wtryskach, to zmiana pompy na sterowaną elektronicznie, i elektronika sterująca 16bit z vaga, i wtedy umiejętne sterowanie dawką powinno spokojnie pozwolić na spore przekroczenie 170 koni, i znacznie lepsze prowadzenie przebiegu momentu. Ale tu nie ma co gdybać, tylko ogarniać temat. Wszystko jest tylko i aż - kwestią czasu. |
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
modell1
Klubowicz
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Imię: Marcin
Wiek: 47 Dołączył: 21 Paź 2005 Posty: 1871 Skąd: Wągrowiec
|
Wysłany: 12 Kwi 2019, 17:16
|
|
|
To już winił jest
Brawo Ty |
_________________
|
|
|
|
|
Peedro
Klubowicz
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Paweł
Wiek: 35 Dołączył: 14 Wrz 2007 Posty: 3057 Skąd: Mystków
|
Wysłany: 12 Kwi 2019, 22:04
|
|
|
Czyli bez elektroniki ciężko będzie wypłaszczyć moment? Bo na te chwile to ma tą górkę, ale przed i po to tak leci w dół... Tak czy siak wynik zacny. |
_________________ "Jeżeli wydaje ci się, że wszystko działa dobrze, na pewno coś przeoczyłeś."
Żaba - RIP |
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1098 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 13 Kwi 2019, 00:42
|
|
|
Bez elektroniki to praktycznie nie jest możliwe. Jest to wynik tego, że kątem wtrysku steruje ciśnienie wewnętrzne pompy, i jest odśrodkowy ogranicznik obrotów, który działa (odcina dawkę paliwa) tym mocniej, im szybciej kręci się pompa. Dlatego spadek momentu na pompie mechanicznej będzie zawsze, można go tylko ograniczać modyfikując governor.
Faktem jest że moment wygląda jak wygląda, ale podczas jazdy i tak idzie jak wściekła przez cały zakres aż do "końca" obrotów (5000) - bo niby kręci się dalej, ale nie ma sensu już kręcić wyżej, bo jest tam taki moment mocniejszego odcięcia dawki. I przy 5000 ciągle jest 210Nm, czyli i tak całkiem nieźle - taka wartość jest nieosiągalna dla sporej ilości wolnossących benzyn które legitymują się większą mocą. |
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1098 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 3 Sty 2020, 05:18
|
|
|
Mały, noworoczny update. Generalnie cofam to co napisałem powyżej - bez elektroniki DA się wypłaszczyć przebieg momentu, ale niestety nie bez konsekwencji.
Jakiś czas temu miałem chwilę weny, i zmodyfikowałem dosyć mocno pompę wtryskową, co zaowocowało pewnym przyrostem i kompletną zmianą charakterystyki pracy silnika. Wynik wyszedł fajny, auto też odpycha się naprawdę fajnie, problem w tym że na takim setupie znacząco zwiększył się poziom dymu, dlatego też trochę zwlekałem z chwaleniem się, bo niby jakiś to sukces jest, ale nie do końca mnie osobiście satysfakcjonujący.
Obecna modyfikacja wyklucza kręcenie silnika powyżej 5tyś obrotów, wyprzedzenie kąta wtrysku kończy się w granicach 4tyś obrotów co widać na wykresie, ale i na to mam pewien pomysł.
Będzie wymagało to dalszej pracy, i niestety(?) zaprzęgnięcia elektroniki. Najprawdopodobniej też wyleci obecna turbina, i wleci vnt.
W każdym razie wiem już co trzeba zmieniać by uzyskiwać całkiem konkretne rezultaty. I przede wszystkim to, co widać na tym wykresie to nie jest koniec możliwości - to było na wtryskach .230, mam już kupione .260:
Na montaż czeka większe fmic:
I jeszcze mnóstwo innych gratów, między innymi skrzynia poskładana przez Bobsona, bo obecna rzyga olejem przez odpowietrznik jak z fontanny, i czuć że się zaczyna poddawać...
Myślę też o tym żeby wzmocnić sam słupek - obecne 365 niuta zaczyna mnie już trochę martwić, wątpię żeby ktokolwiek przede mną uzyskiwał takie rezultaty z tym układem korbowodowym. Mam pewien pomysł na wzmocnienie podpór wału, z tego co czytałem to właśnie podpory często poddają się przy takich modyfikacjach.
Także myślę że te 200KM pęknie w tym roku... |
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1098 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 7 Mar 2021, 12:58
|
|
|
Dobra, jeszcze nie pękło
Ale rozwój projektu, trochę przyhamowany, mimo wszystko postępuje.
Z mechaniki fiesta dostała nowe amory przód/tył TA Technix. Lampy z przodu dostały polerkę. W sumie tyle.
Na chwilę obecną przygotowuję się do składania nowego, wzmocnionego słupka, bo jak już pisałem, chcę atakować większe moce niż 170 koni. I tym razem chcę to zrobić lepiej. Z obecnego silnika się leje, jest uszkodzony wał po stronie skrzyni na styku z simeringiem. Nie da się tego łatwo naprawić bez wyjmowania wału, to też jest dodatkowy powód dla którego będzie nowy słupek.
Obecny posłuży jako obiekt do doświadczeń na przyszłość.
Będzie też nowe turbo - postanowiłem że idę w VNT.
Oczywiście trzeba to wysterować, dlatego też ostatnio skupiłem się też nad czymś innym - nad własną elektroniką sterującą. Będę budował coś, na wzór własnego ECU opartego na Raspberry Pi Pico:
Miało być Arduino/AVR, ale stwierdziłem że na moje potrzeby ta platforma jest zbyt ograniczona.
Pi Pico to nowa odsłona popularnego Raspberry, stworzona jakby na potrzeby właśnie takich projektów jak mój, i jako bezpośredni konkurent Arduino.
W skrócie, jest to dwurdzeniowy, 32 bitowy mikrokontroler, taktowany zegarem 133Mhz.
Będzie sterował turbiną (VNT), wspomagał pompę wtryskową (solenoidy i czujnik cięgna gazu), obsługiwał czujniki (położenia wału, chłodziwa/temp oleju, temp. dolotu, czujnik doładowania). Będzie sterował grzaniem świec, podgrzewaczem płynu, szyby przedniej, wentylatorem chłodnicy, być może również klimą. Mam już ogólny koncept w głowie, część bibliotek mam już napisane i gotowe do użycia.
Całość parametrów będzie również dostępna na wyświetlaczu, który będzie umiejscowiony w miejscu gdzie oryginalnie są wskaźniki temperatury i poziomu paliwa. Oczywiście oba te wskazania również będą tam wyświetlane:
Spróbuję też ogarnąć prostego tripa/wskaźnik zużycia paliwa, do tego celu zakupiłem takie ustrojstwa:
Jedno na zasilaniu pompy paliwem, drugie na powrocie. Obliczenie różnicy wskaże ile paliwa poszło w cylindry, czyli jakie wyjdzie spalanie.
Pisząc biblioteki, i testując, wpadłem na pomysł by zmajstrować sobie fajniejszy zegarek niż ten który był oryginalnie, i tak narodził się w kilka wieczorów taki monsterek:
Zawiera podtrzymywany bateryjnie zegar czasu rzeczywistego z kalendarzem, wskaźnik temperatury zewnętrznej i wewnętrznej, oraz woltomierz.
Tu mały filmik który demostruje działanie:
https://www.youtube.com/watch?v=z_zc_VVdHGA
A tu są kody źródłowe, jakby to kogoś interesowało co siedzi w środku: https://github.com/jaszczurtd/Fiesta/tree/main/Fiesta_clock
Prócz tego, fiesta przejdzie równiez mały facelifting wewnątrz: nowa deska we floku, razem z tunelem wewnętrznym i boczkami, wyprana tapicerka i wykładzina, polepszone wygłuszenie... To też czeka na złożenie... Wszystko już mam, trzeba tylko spiąć poślady i zacząć to wszystko składać do kupy.
Na zdjęciu słabo to widać, na żywo wygląda to znacznie fajniej. I jest takie milusie w dotyku
Nie łudzę się że zdążę z tym wszystkim w tym roku. Do zrobienia jest zbyt dużo. Ale na przyszłą majówkę fiesta ma być już gotowa, bo mam pewien sentymentalny plan, który chcę wcielić w życie. |
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
|
Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.
| |
|