[MK3] FAQ - Kolektor plastikowy do naszych Zetec'ów |
Autor |
Wiadomość |
luk-90
Prince of Tor Kielce 2014
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33 Dołączył: 08 Lut 2009 Posty: 2595 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 12 Wrz 2011, 22:39 [MK3] FAQ - Kolektor plastikowy do naszych Zetec'ów
|
|
|
Witam, chciałbym wam przedstawić relację ze zmiany aluminiowego kolektora ssącego na plastikowy. 90% informacji w nim zawartych to wiedza Fordona, którą przyswoiłem i postanowiłem skonwertować w tym tutorialu dla potomnych, aby rozwiać wątpliwości i pytania, jakie Mnie samego nurtowały przed tą operacją.
Kilka słów wstępu dlaczego w ogóle chcemy wykonać taką modyfikację?
Otóż standardowo pod maską naszych Fiest zetec wyposażony w dolot powietrza umieszczony centralnie nad pokrywą zaworów, dalej idąc do aluminiowego kolektora ssącego. Oba te elementy przejmują z silnika temperaturę bardzo szybko i w bardzo dużych ilościach. Wysoka temperatura negatywnie( dla Nas) wpływa na czujnik temperatury IAT który znajduje się z tyłu kolektora aluminiowego( biały czujnik i wtyczka na klucz 25), który wraz ze wzrostem temperatury zaczyna ucinać dawkę paliwa szczególnie w wysokim zakresie obrotów( czyli moc spada).
W skrócie chcemy obniżyć temperaturę całego układu dolotowego.
Co potrzebujemy do całej operacji?
- kolektor ssący z Escorta mk7 96-99r 1.8 115km
- przepustnice w/w Escorta lub z Mondeo 2.0 mk1/mk2
- TPS do przepustnicy, czyli czujnik położenia przepustnicy
- silniczek krokowy do plastikowego kolektora. Może byc z escorta mk7 1.6/1.8 albo Mondeo 1.6-2.0( ten z Escorta tańszy)
- przewód do serwa z Escorta lub mondeo
- uszczelki między kolektor i głowicę
- uszczelki miedzy listwę paliwową i kolektor
- uszczelkę między przepustnicę i kolektor
- uszczelkę między silniczek krokowy i kolektor
- śruby do przykręcenia kolektora ok 50 mm
- trochę wężyków i myśli technicznej
do całości układu ssącego potrzeba rurę dolotową z Escorta i obudowy przepływomierza.
W skrócie najprościej dopaść CAŁY układ dolotowy z Escorta 1.8 115km RKC
Polecam wszystkie elementy wyczyścić najpierw zmywaczem do hamulców. Kolektor w środku, przepustnicę i silniczek krokowy.
Ja przy okazji odświeżyłem przepustnice
Porównanie 2.0 i 1.8
kanały są takie same wymiarami, różnią się ukształtowaniem
Odpinamy minusową klemę akumulatora, następnie demontujemy układ dolotowy, odpinamy wtyczki instalacji wtrysków, czyli 4 wtyczki od wtryskiwaczy, jedną dużą od TPS, od silniczka krokowego, od czujnika położenia wałka rozrządu oraz białą z tyłu kolektora( IAT). Kiedy to zrobimy odkręcamy przepustnicę( 4 śruby), wypiąć z motylka przepustnicy linkę gazu.
Teraz odpinamy wężyki. Z przodu czarny idący do regulatora listwy paliwowej, na samym szczycie znajduje się przewód idący w prawo do serwa hamulcowego, wypinamy go przy serwie podważając śrubokrętem, z tyłu kolektora od pochłaniacza par paliwa( wraz ze wtyczką), od EGR i ostatni to taka fajeczka znajdująca się pod cewką zapłonową( odpowietrzanie skrzyni korbowej).
Następnym etapem jest demontaż listwy paliwowej( lepiej dla bezpieczeństwa robić wszystko na letnim silniku, a nie gorącym). Odpinamy szybko złączkę białą( dopływ paliwa), następnie czerwoną( odpływ paliwa). Potem klucz numer 8 i odkręcamy trzy śrubki trzymające listwę do płyty przy głowicy, wyjmujemy listwę i odkładamy listwę w bezpieczne miejsce( będzie potrzebna).
Czas na odkręcenie kolektora ssącego od głowicy. Trzyma go dziesięć śrub na klucz nr 13, będzie tu trochę gimnastyki, ale wszystko jest do ogarnięcia. Kiedy już się z nimi uporacie kolektor powinien wyjść troszkę w do tyłu najpierw, a potem do góry. Przy głowicy pozostała nam przekładka, do której przykręcana jest listwa paliwowa. Trzymają ją dwie śruby ulokowane na skraju prawej i lewej strony. Po ich odkręceniu wyjmujemy przekładkę i tyle w sferze demontażu.
Zaczynamy montaż. Dlaczego akurat kolektor z escorta 1.8 115km, skoro na allegro jest pełno kolektorów z Mondeo 2.0 itd? Kolektor z Mdo za bardzo napiera na węże nagrzewnicy( poniższe zdjęcie ukazuje o co Mi chodzi).
Należy także zaślepić wejście po EGR, ja zrobiłem to z kawałka płaskownika, uszczelki z dętki rowerowej i sylikonu samochodowego
Pod nóż idą króćce nagrzewnicy, ja skróciłem je o ok 1cm, następnie zaadoptowałem waż z układu HCS'a, który ma idealne kolanko i po docięciu połączyłem za pomocą rurki i dwóch cybantów z wężem zeteca. Gdy już to zrobimy musimy przymierzyć nasz nowy kolektor czy pasuje, czy węże mają jakąś swobodę ruchu, bo jak wiadomo silnik "pracuje" przód tył. Tu nie ma jednomyślnej rady, trzeba dopasować do swojego auta wszystko. Gdy już to zrobimy zbroimy kolektor w silniczek krokowy, przepustnice, trzeba dobrać nowy wężyk do odpowietrzania skrzyni korbowej oraz do listwy paliwowej, pakujemy kolektor i skręcamy do głowicy pamiętając o uszczelkach( nowe ok 45zł za kpl 4szt http://static.istore.pl/i...inal/293990.jpg ). Polecam przesmarować śruby smarem CU, aby uniknąć zapieczenia śrub
Listwę paliwową należy osadzić w kolektorze z uszczelkami do plastikowego kolektora( nowe dostaniecie głównie w ASO za ok 24zl/szt)
te z aluminiowego kolektora nie pasują. Podłączyć odpowiednio przewody paliwowe oraz wężyk do regulatora ciśnienia paliwa.
Co do instalacji elektrycznej to trzeba przedłużyć przewody od czujnika IAT (biała wtyczka), krokowca( przedłużyć i przelutować wtyczkę do odpowiedniego modelu krokowca) oraz wtyczkę od TPS'a( Ja odwinąłem z izolacji te kable i zaizolowałem tak jak Mi było potrzebne).
Po tym wszystkim pozostaje przykręcić rurę dolotową z filtrem i MAF'em, podpiąć czujniki, zrobić reset i wsio, cieszyć się nowym modem. Ja zakupiłem filtr Simoty oraz filterek mały( 15mm na oryginalny wąż odmy) na odmę. Poniżej jak wygląda w tej chwili pod maską.
Odczucia? Silnik zdecydowanie lepiej ciągnie w górnym zakresie obrotów, choć i dół minimalnie lepiej, odrobinę mniejsze spalanie, temperatura dolotu mniejsza na pewno o kilkanaście stopni, wcześniej po kilku przeciągnięciach kolektor prawie prawie parzył, teraz jest lekko letni, drze mordę nie miłosiernie Zanim napisałem FAQ przejechałem przeszło 300km z nowym układem dolotowym, więc odczucia z palca nie są wyssane.
Jeżeli coś pominąłem to na pewno zostanie Mi na to zwrócona uwaga, pytać jeżeli trzeba, jeżeli będę mógł pomóc to chętnie to uczynię. Podziękowania dla Konrada |
_________________ ==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden
Cytat: | Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle | Tekst roku |
Ostatnio zmieniony przez trzeci 31 Maj 2012, 23:58, w całości zmieniany 6 razy |
|
|
|
|
Fordon
Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: Inna
Silnik: ST 170
Imię: Konrad
Wiek: 39 Dołączył: 02 Kwi 2005 Posty: 3803 Skąd: WLKP.
|
Wysłany: 13 Wrz 2011, 11:59
|
|
|
|
_________________
|
|
|
|
|
luk-90
Prince of Tor Kielce 2014
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33 Dołączył: 08 Lut 2009 Posty: 2595 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 13 Wrz 2011, 17:27
|
|
|
czyli jednak się przyjęło, fajnie |
_________________ ==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden
Cytat: | Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle | Tekst roku |
|
|
|
|
dżolero
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: 2.0/16V
Imię: Mateusz
Wiek: 32 Dołączył: 23 Sty 2010 Posty: 216 Skąd: Żary FzA
|
Wysłany: 18 Wrz 2011, 13:34
|
|
|
git |
_________________ była mk3 1.1-->1.3-->1.6cvh110ps jest Probe II se 2.0 16v 136ps |
|
|
|
|
Stunt_Man
Niereformowalny
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Domi
Dołączył: 13 Sie 2010 Posty: 1933 Skąd: \,,/
|
Wysłany: 22 Sty 2012, 18:51
|
|
|
luk-90 napisał/a: | Należy także zaślepić wejście po EGR, ja zrobiłem to z kawałka płaskownika, uszczelki z dętki rowerowej i sylikonu samochodowego |
można to zrobić estetyczniej usuwając całość, po co zbędne żelastwo?
upierniczasz te rurke w miejscu gdzie robi sie lejek przed kolektorem, zaklepujesz, spawiesz i już |
|
|
|
|
luk-90
Prince of Tor Kielce 2014
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33 Dołączył: 08 Lut 2009 Posty: 2595 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 22 Sty 2012, 20:59
|
|
|
Można, ale oczywiście zależy to od posiadanego sprzętu. Ja w tamtym okresie nie miałem dostępu do spawarki, a szkoda było dawać komuś ciężko zarobione pieniądze. Patent do dziś zdaje egzamin w 100%
To jest Ford, działa się z tym co ma się pod ręką |
_________________ ==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden
Cytat: | Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle | Tekst roku |
|
|
|
|
Bongo
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: C
Silnik: 1.1/55KM
Imię: Mateusz
Wiek: 37 Dołączył: 18 Maj 2005 Posty: 467 Skąd: Lubin
|
Wysłany: 6 Maj 2012, 11:56
|
|
|
a jak zaaplikowałes czujnik IAT do tej rury dolotowej z escorta ?? Na gorąco ?? |
_________________ Silnik 1.1 gaźnik 35kkm przebiegu - 200 pln
FULL CZESCI MK3
Jest: Fiesta mk3 1.1 CTX
Fiesta mk3 2.0 Zetec +
C-Max mk1 2.0 TDCI + |
|
|
|
|
Stunt_Man
Niereformowalny
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Domi
Dołączył: 13 Sie 2010 Posty: 1933 Skąd: \,,/
|
Wysłany: 6 Maj 2012, 12:01
|
|
|
Bongo napisał/a: | a jak zaaplikowałes czujnik IAT do tej rury dolotowej z escorta ?? Na gorąco ?? |
???? |
|
|
|
|
luk-90
Prince of Tor Kielce 2014
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33 Dołączył: 08 Lut 2009 Posty: 2595 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 6 Maj 2012, 12:20
|
|
|
yyy no wziąłem klucz i go wkręciłem, jest p&p |
_________________ ==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden
Cytat: | Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle | Tekst roku |
|
|
|
|
Bongo
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: C
Silnik: 1.1/55KM
Imię: Mateusz
Wiek: 37 Dołączył: 18 Maj 2005 Posty: 467 Skąd: Lubin
|
Wysłany: 6 Maj 2012, 17:12
|
|
|
no włąsnie ja mam taka rure i nie jest P&P Bo czujnik jest na taki zatrzask jakby ze wkladasz i obracacz o 90 stopni. |
_________________ Silnik 1.1 gaźnik 35kkm przebiegu - 200 pln
FULL CZESCI MK3
Jest: Fiesta mk3 1.1 CTX
Fiesta mk3 2.0 Zetec +
C-Max mk1 2.0 TDCI + |
|
|
|
|
Stunt_Man
Niereformowalny
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Domi
Dołączył: 13 Sie 2010 Posty: 1933 Skąd: \,,/
|
Wysłany: 6 Maj 2012, 18:22
|
|
|
Bongo napisał/a: | no włąsnie ja mam taka rure i nie jest P&P Bo czujnik jest na taki zatrzask jakby ze wkladasz i obracacz o 90 stopni. |
nie ten rocznik pozostaje Ci to przerobić |
|
|
|
|
Bongo
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: C
Silnik: 1.1/55KM
Imię: Mateusz
Wiek: 37 Dołączył: 18 Maj 2005 Posty: 467 Skąd: Lubin
|
Wysłany: 7 Maj 2012, 11:01
|
|
|
no ok a pytanie ostatnie czy kolektor z escorta 1.6 jest taki sam wymiarami jak z 1.8 ?? Pozdro |
_________________ Silnik 1.1 gaźnik 35kkm przebiegu - 200 pln
FULL CZESCI MK3
Jest: Fiesta mk3 1.1 CTX
Fiesta mk3 2.0 Zetec +
C-Max mk1 2.0 TDCI + |
|
|
|
|
Stunt_Man
Niereformowalny
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Domi
Dołączył: 13 Sie 2010 Posty: 1933 Skąd: \,,/
|
Wysłany: 7 Maj 2012, 16:39
|
|
|
Bongo napisał/a: | no ok a pytanie ostatnie czy kolektor z escorta 1.6 jest taki sam wymiarami jak z 1.8 ?? Pozdro |
o wiele mniejsze kanały = mniejszy przepływ = mniejsza moc |
|
|
|
|
vegetagt
Administrator / Klubowicz
Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007 Posty: 4003 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 24 Maj 2012, 22:43
|
|
|
Jaka średnica kanałów jest w 1.8 ? |
|
|
|
|
zeber
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Marcin
Wiek: 34 Dołączył: 23 Gru 2012 Posty: 11 Skąd: Bystrzyca Kł.
|
Wysłany: 1 Sty 2013, 13:12
|
|
|
Chętnie zmodyfikuje tak swoja xrke bo po przeczytani tego postu zauważyłem różnicę w mocy na zimnym silniku i po małym rajdzie po mieście.
Pytanko do luk-90: Czy po taj zmianie kolektora odczułeś zwiększenie mocy?
Pytam bo kolektor aluminiowy jest chropowaty a plastikowy nie więc powietrze lepiej przepływa. |
|
|
|
|
luk-90
Prince of Tor Kielce 2014
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33 Dołączył: 08 Lut 2009 Posty: 2595 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 1 Sty 2013, 14:49
|
|
|
czuć delikatna różnice na plus wynikająca nie z powierzchni kolektora, tylko wpływu temperatury na czujnik IAT(lepsze podlanie paliwka) |
_________________ ==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden
Cytat: | Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle | Tekst roku |
|
|
|
|
kenczorf
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Fun
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Grzegorz
Wiek: 39 Dołączył: 12 Kwi 2007 Posty: 1874 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: 1 Sty 2013, 21:34
|
|
|
luk-90 napisał/a: | wpływu temperatury na czujnik IAT | potwierdzam. Na alu kolktorze jedzie dopoki sie nie zagrzeje ww kolektor. Na plastiku jedzie caly czas:) |
_________________ Cichociemna
|
|
|
|
|
luki
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Łukasz
Wiek: 38 Dołączył: 31 Sty 2008 Posty: 1676 Skąd: Kraków/Zakopane
|
Wysłany: 2 Sty 2013, 09:04
|
|
|
Ja przeniosłem IAT w puszkę filtra i jest lepiej, tzn nie czuć tego zamulania np po staniu w korku w upale
|
_________________ Jest seFieścina
jest i modneo
KTT- "Klej, Taśma, Trytytki" |
|
|
|
|
kenczorf
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Fun
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Grzegorz
Wiek: 39 Dołączył: 12 Kwi 2007 Posty: 1874 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: 2 Sty 2013, 09:07
|
|
|
To chyba najprostsze i najtansze rozwiazanie |
_________________ Cichociemna
|
|
|
|
|
zeber
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Marcin
Wiek: 34 Dołączył: 23 Gru 2012 Posty: 11 Skąd: Bystrzyca Kł.
|
Wysłany: 3 Sty 2013, 17:36
|
|
|
Tak sobie myślałem czy nie można by było ten czujnik IAT zmierzyć jego wartość oporu na zimnym silniku i zamiast czujnika założyć opornik o takiej samej wartości???
Żeby komputer dostawał informacje z czujnika że temperatura powietrza jest niska chociaż jak wiadomo w lecie powietrze jest ciepłe a zanim wpadnie do komory spalania to się zagrzeje od kolektora i od głowicy. |
|
|
|
|
|