Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: endura, mk4, pompa wody, uklad chlodzenia, zbiornik wyrownawczy

[MK4] Problemy z układem chlodzenia- nie sprawna pompa wodna
Autor Wiadomość
GrubyP 

Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: Ghia
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Paweł Gruby
Wiek: 35
Dołączył: 02 Sty 2011
Posty: 61
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2 Sty 2011, 13:13   [MK4] Problemy z układem chlodzenia- nie sprawna pompa wodna

Witam serdecznie.
Przeszukałem chyba cały internet i nie znalazłem odpowiedzi na mój problem.
Przejdę do sedna sprawy.
Dzisiaj po zrobieniu 150 km jednym ciągiem moją fofi ;d po otworzeniu maski postanowiłem sprawdzić jak ciepły jest zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego i się zdziwiłem bo był zaledwie letni, odkręciłem go i włożyłem palec i tylko letni, żeby nie powiedzieć że zimy. I czy to normalne jest? Trasa długa silnik gorący, że nie można dotknąć a płyn w zbiorniku zimny(no może letni...). Dodam, że powietrze z nadmuchów ciepłe leciało tak jak powinno, nie ma ubytków w płynie chłodzącym itd. Acha jak zapalam silnik i wypiąłem przewód co idzie do zbiorniczka(ten najwyżej co do niego wchodzi) to z niego nic nie leci, wcale nie ma w nim płynu? Czy może Fiesta Mk 4 ma obieg standardowy bez zbiorniczka a dopiero jak się wirnik na chłodnicy załącza to tym przewodem płyn się dostaje do zbiornika? Bo się zdziwiłem sam, i nie wiem czy przegrzałem silnik(choć chyba się nic w czasie jazdy nie zagotowało). Może mi ktoś odpowiedzieć jak jest w jego Fieście 4 silnik Endura 60 km? U kuzyna na dizlu w escorcie(1.8 endura inaczej przewody idą z termostatu do zbiornika)
po zapaleniu silnika i odkręcenia korka od zbiornika wyrównawczego płyn krąży przez zbiornik wyrównawczy(widać jak sika z przewodu tego gornego), wydaje mi się ze to jest prawidłowo. Czy we fieście jest inaczej?
Może to ktoś dla mnie sprawdzić, najlepiej zagrzać i sprawdzić czy macie zimne zbiorniki, albo zapalić przegazować i zobaczyć czy w zbiorniku przepływa płyn (wypiąć górny przewód biegnący do zbiornika i zobaczyć czy coś z niego płynie)
A może obieg płynu jest poza zbiornikiem a dopiero po odpowiednim zagrzaniu termostat przełącza na większy i już wtedy płynie płyn ze zbiornika? Choć 150 km to sporo i już powinna się dmuchawa na chłodnicy załączyć, czy może zima i -3 stopnie robi swoje(jechałem dość szybko około 90 km na godzinę)
Jak jest w waszych Fiestach?
Mam nadzieje, ze pomożecie, a jak coś to zostaje mechanior :)
Ostatnio zmieniony przez bidżej 2 Sty 2011, 19:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2 Sty 2011, 13:25   

GrubyP napisał/a:
Acha jak zapalam silnik i wypiąłem przewód co idzie do zbiorniczka(ten najwyżej co do niego wchodzi) to z niego nic nie leci, wcale nie ma w nim płynu?

Na wyłączonym silniku zdejmij ten przewód, podłącz pod kompresor i czekaj aż z jednego końca wyleci plastikowa zwężka. Przeczyść ją (wiertełko 1.5mm nadaje się chyba idealnie), wsadź z powrotem, zamontuj.

Generalnie wygląda to tak, że jeśli ten wąż jest zatkany to:
a) nie masz w pełni odpowietrzonego układu chłodzenia
b) w układzie nie będzie się tworzyć żadne ciśnienie
c) płyn nie krąży jak powinien w dużym obiegu wody

Co do grzania - zależy jak te 150km jedziesz. Jeśli po mieście, to możesz mieć problem. Jeśli w trasie i jedziesz te 90 albo więcej, to wskazówka niżej połowy skali zejść nie powinna :)
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 2 Sty 2011, 13:26   

Zbiorniczek wyrównawczy jak nazwa wskazuje zawiera płyn który jest pobierany w razie ubytku w układzie, a cieniutkim wężem u góry jest zwracany nadmiar pobranego płynu - płyn w zbiorniczku nie musi być gorący i nie musi w nim krążyć podczas pracy silnika.
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2 Sty 2011, 13:36   

JoeMix - widziałeś Ty kiedy zbiorniczek z mk4/5 i gdzie jakie ma podłączenia?
Tak się składa, że akurat wąż o którym mowa, odchodzi z obudowy termostatu - odczep jest zrobiony przed samym termostatem - płyn więc krąży zawsze, zwłaszcza wtedy gdy silnik się nagrzewa, bo płyn się rozszerza. Siłą rzeczy płyn w zbiorniku nie może mieć temperatury sporo niższej niż ta w silniku, skoro jest podłączony przewodami do obudowy termostatu, węża powrotnego z nagrzewnicy i węża dolnego z chłodnicy.
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 2 Sty 2011, 14:00   

Nie wiem :) u mnie dolny wąż jest podłączony przy pompie, a górny na górnej obudowie termostatu - więc na logikę po nagrzaniu i otwarciu, powinno się przelewać przez zbiorniczek - a jednak tylko trochę chlupnie i płyn w zbiorniczku nie krąży i pozostaje "chłodny" bo jednak po dłuższej jeździe parzy w rękę, ale nie tak abyś woził coś z silnika,,,
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2 Sty 2011, 14:46   

Nie wiem czy to kwestia ilości płynu i silnika - temat się tyczy diesla, a że układ chłodzenia znam tam na wylot (bo wydałem w cholerę kasy na różne rzeczy z nim związane), to mogę Cię zapewnić, że w traktorze z górnego węża ma się lać woda... długo :)
Inna rzecz, że do zbiornika wyrównawczego w dieslu dochodzą 3 przewody, z czego jeden z nich się rozgałęzia na 2 następne :) Spaghetti z węży jest tutaj niezłe.

Zaś co do temperatury - u mnie w zbiorniku jest w zasadzie taka jak pokazuje wskazówka na desce - chyba, że mrozi -20°C ;) Wtedy wiadomo - jest trochę niżej.
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
GrubyP 

Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: Ghia
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Paweł Gruby
Wiek: 35
Dołączył: 02 Sty 2011
Posty: 61
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2 Sty 2011, 15:05   

Pufcio napisał/a:
Nie wiem czy to kwestia ilości płynu i silnika - temat się tyczy diesla


1.3 Endura E benzyna. W dizlu jest jak piszesz sika z tego przewodu a jak dodasz gazu to bardzo sika.

Pufcio napisał/a:
Tak się składa, że akurat wąż o którym mowa, odchodzi z obudowy termostatu - odczep jest zrobiony przed samym termostatem - płyn więc krąży zawsze, zwłaszcza wtedy gdy silnik się nagrzewa, bo płyn się rozszerza


Czyli jednak ma krążyć? Hmmm bo już myślalem ze tłumaczenie z tym zbiorniczkiem rezerwowym i ze przelewa sie jak brakuje albo jest za duzo rozwiąże moje problem :
JoeMix napisał/a:
Zbiorniczek wyrównawczy jak nazwa wskazuje zawiera płyn który jest pobierany w razie ubytku w układzie, a cieniutkim wężem u góry jest zwracany nadmiar pobranego płynu - płyn w zbiorniczku nie musi być gorący i nie musi w nim krążyć podczas pracy silnika.


Właśnie w tym górnym nic nie krąży a plyn był letni albo zimny po przejechaniu ;/

To jak jest ? Bo już sam nie wiem... Silnik jest na benzynke, obecnie na gazie w sekwencji jexdzi(bardzo dobrze zresztą, chwale sobie)

Mam nadzieje że z tego przewodu jednak nie musi sikać, albo sie leje jak sie konkretnie nagrzeje.

Acha dzisiaj te 150 km to srednio okolo 90/80km/h no i raczej malo sie zatrzymywalem, tylko na swiatłach i to tez nie zawsze :P P

Jak ktoś ma taki sam model jak ma to moze obczai u siebie co i jak jest, a najlepiej jak przejachalby z 10 km zeby sie silnik zagrzal albo wiecej i zoabczyl czy sie przelewa do zbiornika.
Byłbym wdzieczny :)

Pozdrawiam
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 2 Sty 2011, 15:13   

Cytat:
To jak jest ? Bo już sam nie wiem... Silnik jest na benzynke, obecnie na gazie w sekwencji jexdzi(bardzo dobrze zresztą, chwale sobie)

Powiem krótko - wydałem majątek na zabawę z układem chłodzenia w Fieście i wiem, że ten wąż ma być drożny. Ściągnij go, dmuchnij - jak się nie da, to musisz go wziąć pod kompresor - o czym już pisałem.

A sikać będzie mocniej, bo jak dodajesz gazu, to i pompa wody szybciej płyn tłoczy, więc i ciśnienie większe.
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
GrubyP 

Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: Ghia
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Paweł Gruby
Wiek: 35
Dołączył: 02 Sty 2011
Posty: 61
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2 Sty 2011, 15:44   

ale u mnie jest na benzyne a nie na olej napedowy. a jak widzialem to te wezyki inaczej ida dieslu (inaczej z termostatu wychodza do zbiornika)
Jutro zapodam zdjecia jak to wyglada.
 
 
TSRules 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: Flair
Silnik: 1.3i/60KM
Dołączył: 13 Mar 2010
Posty: 1031
Skąd: ZIEMIA
Wysłany: 2 Sty 2011, 23:39   

Przy wymianie termostatu po przejechaniu 3km odkręciłem korek od zbiorniczka i aż z niego parowało, więc raczej sie nagrzewa, chyba nawet w instrukcji pisze żeby ostrożnie odkręcać bo można przyjąć płyn na twarz :yes:
_________________

 
 
GrubyP 

Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: Ghia
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Paweł Gruby
Wiek: 35
Dołączył: 02 Sty 2011
Posty: 61
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 3 Sty 2011, 12:08   

TSRules napisał/a:
Przy wymianie termostatu po przejechaniu 3km odkręciłem korek od zbiorniczka i aż z niego parowało


Też u mnie syczało ale płyn był zimny. A tutaj zdjęcie jest wężyka co z niego nic się nie przelewało.

jak to wygląda

Już sam nie wiem, gadałem z kolegą co sie zna na mechanice i mówił, że możliwe ze obieg jest na silniku a zbiorniczek tylko wyrównuje braki ewentualnie nadwyżkę płynu jak się zagrzeje. I u mnie po zrobieniu tych 150 km poziom płynu był ponad maksimum, ale zbiornik był zimny.... więc odkręciłem korek powoli i posyczało chwile po czym poziom opadl do poziomu pomiedzy maks a minimum. Ale zdziwiło mnie ze płyn zaledwie letni oraz ze jak wypiąłem wężyk to nic zniego nie leciało, zapaliłem silnik i też nic.

TSRules mógłbyś po przejechaniu jakiejś trasy sprawdzić jak jest u Ciebie(czy jest ciepły zbiornik a jak letni to włóż palec i obczaj), będę wdzięczny.
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 3 Sty 2011, 12:11   

GrubyP napisał/a:
A tutaj zdjęcie jest wężyka co z niego nic się nie przelewało
Z tego węza będzie teoretycznie leciało dopiero jak otworzy się termostat, ale podstawie jego zadanie to odpowietrzenie układu i jak pisałem nie musi się lać płyn, na zimnym silniku zdejmij ze zbiorniczka i dmuchnij w węża (może Ci "oddać" płynem więc najlepiej to zrobić przez "przedłużkę",,,
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
TSRules 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: Flair
Silnik: 1.3i/60KM
Dołączył: 13 Mar 2010
Posty: 1031
Skąd: ZIEMIA
Wysłany: 3 Sty 2011, 12:42   

GrubyP napisał/a:
TSRules mógłbyś po przejechaniu jakiejś trasy sprawdzić jak jest u Ciebie(czy jest ciepły zbiornik a jak letni to włóż palec i obczaj), będę wdzięczny.


Teraz nie za bardzo bo umieram w domu na grype :głowąwmur:

Ja tak się zastanawiam bo płyn swoją drogą ... raczej nie piszesz czy coś się niepokojącego dzieje, temperatura ? węże przy termostacie ? wysokie spalanie ?
Bo jeśli tylko męczy cię ten płyn tylko to sobie odpuść i ciesz się jazdą :)
_________________

 
 
rafantek 

Model: Ford Fiesta Mk4`96
Wersja: Ghia
Silnik: 1.3i/60KM
Dołączył: 19 Cze 2010
Posty: 171
Skąd: Łódź
Wysłany: 3 Sty 2011, 14:06   

pytanie pomocnicze

- co pokazuje wskazowka temp na desce
- jak ciepłe sa weze idace do chłodnicy (gorny i dolny) jak da sie dotknac
- czy chłodnica jest ciepła
- czy waz za termostatem rozgrzewa sie?
_________________
Mechanika - Elektryka!!! Warsztat - adres: Niezapominajki 1
Ford - porady, naprawy (mechanika - elektryka) WDS-programowanie, diagnostyka, czesci
Mail: serwis@fordscorpio.pl tel: 791 054 854 Gadu-Gadu: 765214
 
 
 
GrubyP 

Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: Ghia
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Paweł Gruby
Wiek: 35
Dołączył: 02 Sty 2011
Posty: 61
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 3 Sty 2011, 16:48   

Co do reszty parametrów:
-wskazówka temp. jest w połowie białego pola- czyli w normie, raz w wakacje jak jechałem ponad 100 km trasę bez postjów w upał 30 stopniowy to chyba była prawie na czerwonym... ale po włączeniu nadmuchów na ciepłe i opuszczeniu szyb opadło do połowy (ale wtedy było gorąco) no i chyba sie wtedy dmuchawa na chłodnicy załączyła = czyli dobrze zadziałało.
-węże wszystkie poza tym na zdjęciu ciepłe nawet ten dolny od zbiornika wyrównawczego...
- chłodnicy nigdy nie sprawdzałem... ale jak pojade w dłuzsza droge to zobacze, zreszta nie mam zadnej dektury ani nic wiec w zime sie nie zagrzeje bo chyba tam dość mocno wieje.
-w kokpicie nagrzewa sie wszytsko ładnie
-spalanie ok 6l/100km PB98(na Auchanie- tańsze niż na Orlenie PB95 albo taka sama cena, a leją z cysterny z Orlenu paliwko- sam widziałem) ale to tylko raz na dwa miesiące, no a wiem skąd spalanie bo gaz jest od 2 miechów założony
-gazu bierze jakieś 7,5l/100km w zime liczone za grudzień a jak był pogoda to jakies 6,5 do 7/100km (4 generacja)
-oleju około 1L /5000km ale musze w wakacje sie zajnteresować uszczelniaczami i moze sprawdze luzy na zaworach, jeszcze nigdy tego Fiesta nie miała robione a ma 165 tysiecy najechane
-ogólnie to szanuje wóz, nie deptam za mocno, wolno wkręcam na obroty, raczej ekonomicznie jeżdże, jak coś mnie zaniepokoi to albo robie naprawe albo daje do naprawy(na forum juz od dluzszego jestem, ale bardziej jako osoba czytajaca co inni pisza:P) No i dlatego sie zaniepokoilem tym zimnym płynem, ale skoro juz mi któraś osoba mówi że chyba jest dobrze, a innych objawów nie ma, wiec chyba spasuje rzeczywiści. Tylko jeszcze czy MÓGŁBY KTOŚ SPRAWDZIĆ CZY OBY NA PEWNO PŁYN JEST ZIMNY W TYM ZBIORNICZKU NAWET PO DLUZSZEJ TRASIE(CHODZI MI O ZIME BO W LATO TO JAKOS NIE ZWROCILEM NA TO UWAGI)
 
 
rafantek 

Model: Ford Fiesta Mk4`96
Wersja: Ghia
Silnik: 1.3i/60KM
Dołączył: 19 Cze 2010
Posty: 171
Skąd: Łódź
Wysłany: 3 Sty 2011, 18:22   

GrubyP napisał/a:
wskazówka temp. jest w połowie białego pola- czyli w normie, raz w wakacje jak jechałem ponad 100 km trasę bez postjów w upał 30 stopniowy to chyba była prawie na czerwonym... ale po włączeniu nadmuchów na ciepłe i opuszczeniu szyb opadło do połowy (ale wtedy było gorąco) no i chyba sie wtedy dmuchawa na chłodnicy załączyła = czyli dobrze zadziałało.

Nie dobrze, albo problem z termostatem albo z wentylatorem, wg mnie za pozno sie włączył, auto ma klime?
GrubyP napisał/a:
-węże wszystkie poza tym na zdjęciu ciepłe nawet ten dolny od zbiornika wyrównawczego...

po dluzszej jeździe, jak wskazowka jest w pionie powinny byc gorące - parzące.
GrubyP napisał/a:
- chłodnicy nigdy nie sprawdzałem... ale jak pojade w dłuzsza droge to zobacze, zreszta nie mam zadnej dektury ani nic wiec w zime sie nie zagrzeje bo chyba tam dość mocno wieje.

silnik benzynowy generuje tyle ciepła, ze i tak powinno to byc gorące po dluzszej jeździe.

Ps płyn po dłuzszej jeździe raczej powinen byc goracy, a odkrecenie korko poskutkowac wykipieniem płynu.
_________________
Mechanika - Elektryka!!! Warsztat - adres: Niezapominajki 1
Ford - porady, naprawy (mechanika - elektryka) WDS-programowanie, diagnostyka, czesci
Mail: serwis@fordscorpio.pl tel: 791 054 854 Gadu-Gadu: 765214
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Ogłoszenie: FAQ - Dlaczego 1.8 Diesel nie chce odpalić
Zajrzyjcie tutaj zanim spytacie o to samo.
Rkalitka Silniki diesla 230 23 Gru 2014, 20:23
Jaszczur
Brak nowych postów Przyklejony: Strony i linki o Fiestach i nie tylko
Nikuś Linkownia 23 22 Gru 2017, 09:59
autovairas
Brak nowych postów Przyklejony: Koło dwumasowe - jest czy nie ma? Wątek zbiorczy
Brak pewności co masz w swojej MK6? Pytaj tutaj.
medrek Mechanika ogólna 17 18 Lip 2021, 10:46
ttomek71
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [MK4] Fiesta MK4
Fordy Fiesta IV generacji (1996-1999)
Freeman Nasze auta 0 12 Lip 2011, 16:34
Freeman
Brak nowych postów Przyklejony: [MK4] FAQ - Wymiana maglownicy
peugeot40619tdi Mechanika ogólna 1 10 Maj 2019, 22:44
keiner


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.