  
                  
                   | 
                            
          
         		       
      
 
 
    
     
	
			| 
		[MK3] Tarcze z MK4 + podświetlenie i diody zamiast żarówek | 
    
    
   
      | Autor | 
      Wiadomość | 
    
            
      
         
		 Tomas82  		  
		 
          
  
                  Model: Ford Fiesta Mk3`91 
                  Wersja: L 
                  Silnik: 1.1i/50KM 
                  Imię: Tomek 
                  Wiek: 43  Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 57 Skąd: Lębork 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 20 Cze 2010,  13:38   [MK3] Tarcze z MK4 + podświetlenie i diody zamiast żarówek
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Jako że w mojej Białej Strzale nie było ani obrotomierza, ani tarcz z pleksi, żeby zrobić podświetlenie postanowiłem trochę poszaleć i połączyć pomysły AW3K i Abla(i).
 
Zegary od MK4 na Fiestaguides.co.uk 
 
Podświetlenie zegarów - Abla z Polski 
 
 
Abla napisał, że użył diód walcowanych. Mi w sklepie sprzedawca zaproponował jakieś specjalne diody, których własności może podać z katalogu, bo to lepsze i kosztuje 3zł sztuka. Fakt, wyglądały ładnie, miały gładki, płaski czubek i sprzedawca zapewniał mnie, że mają najszerszy kąt świecenia... Ale ja wziąłem diody zwykłe z okrągłym czubkiem które równie ładnie świeciły, ale kosztowały 1zł za sztukę (brałem 20szt.) Rezystory dobrałem 500k. W domu rozmyślając chwile nad diodami, widząc dość wąskie skupienie światła diód, chwyciłem papier ścierny i zjechałem czubek na płasko. Dioda zaczęła świecić szeroko, równo i dzięki matowej powierzchni gładko. Spróbujcie sami   
 
Fiestaguides to skarbnica przydatnych rzeczy. Tam właśnie zaglądam od czasu do czasu, a że znalazłem na allegro zegary z mk4 z obrotkiem w przystępnej cenie, to trzeba było spróbować to podłączyć. Ale najpierw podświetlenie.
 
Diody mocowałem zgodnie z poradami Abli, ale umieszczałem dalej, żeby były w maksymalnym dystansie od tarczy i świeciły równolegle do niej, a nie prosto w tarcze. Podobnie z tarczą obrotomierza. 
 
Jeśli chodzi o diody zamiast żarówek, to troche trzeba akrobacji, żeby dojść do tego skąd jest "+" a gdzie idzie "-", bo inaczej dioda nie będzie świecić.
 
Ale WSZYSTKO JEST DLA LUDZI   
 
Zauważyłem też, że kierunkowskazy mają mają po jednym kablu na dany kierunek. Żarówka świeci, bo przepuszcza prąw w każdym kierunku, a używając diód można sobie rozdzielić kierunkowskazy z użyciem takiego samego zielonego plastiku na lewy i prawy.
 
Czy ktoś kiedyś marzył o osobnych kierunkowskazach w swojej fieście?
 
Może takie coś pomoże:
 
 
 
 
Uploaded with ImageShack.us
 
 
Do jednego i drugiego wejścia podłączyć trzeba po kabelku od kierunkowskazów. Potem tylko sprawdzić który jest który i gdzieś go umieścić   
 
Ja akurat nie miałem czasu na szukanie zielonego plastiku i wrzuciłem dwie diody razem, więc i tak świeci mi jedna kontrolka. 
 
 
Co do mocowania diód do każdej z kontrolek to używałem pistoletu na klej. Przyznam, że całkiem fajna to sprawa i trzyma pewniej niż superglue, bo go po prostu więcej.
 
Kable diód podpiąłem do wtyczki, a z wtyczki do zamontowanej kostki łączeniowej i fabrycznymi kablami auta. 
 
 
Dla obrotomierza przeciągnąłem z kabiny kabelek, który musiałem wpiąć w mózg auta, a że wtyczka miała zatyczkę w wymaganym miejscu (drugie od prawej) musiałem ją wyłamać i lekko przewiercić się przez plastik. Znalazłem tu na forum :
 
"Fabrycznie posiada opornik R7 o oporności 274 k (kiloomów) oraz potencjometr R8 (kolor zielony) o oporności od 0 do 100 k (łączna oporność - 324 k), więc pasuje bankowo do 1.1i (monowtrysk)."
 
W moim obrotku znalazłem właśnie R7 w tej wartości, a R8 był w kolorze niebieskim, dając od 0 do 60k. Po wyskalowaniu na 50k sumarycznie dało 324k, więc wkręciłem i uwierzcie, działa jak tra la la   
 
 
Jedynym problemem, z którym muszę się uporać, to krótsza szyjka na linkę prędkościomierza w mk4 niż mk3. Metalowy kołnierz jest zbyt długi i zatrzask nie może zamocować się na szyjce, przez co linka ślizga się w czasie jazdy powodując rytmiczne drgania wskazówki. Przez to też zaniża przejechane odległości. 
 
Może wystarczy trochę wyciąć kołnierz?
 
Chyba tak spróbuję.
 
 
Dodatkowo coś mi wskaźnik paliwa skoczył ma max i nie chce spaść. Pewnie coś musiało się wypiąć, więc licznik mam znowu w domu.
 
Poniżej zdjęcie z łazienki, przy podłączeniu baterii 6V. W aucie jest jakoś jaśniej i widać wskazówki.
 
 
 
 
Uploaded with ImageShack.us
 
 
Pozdrówka | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 bidżej  		  
		 
          
  
                  Model: Inne auto 
                  Wersja: Inna 
                  Silnik: Inny 
                  Imię: Bartek 
                  Wiek: 39  Dołączył: 22 Maj 2008 Posty: 4784 Skąd: Stuttgart 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 20 Cze 2010,  16:56   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               ładnie!   
 
 
 	  | Cytat: | 	 		  | użył diód walcowanych | 	  diody mogą być walcowe    | 
             
						
				_________________ www.twojrobot.blogspot.com | 
			 
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 Tomas82  		  
		 
          
  
                  Model: Ford Fiesta Mk3`91 
                  Wersja: L 
                  Silnik: 1.1i/50KM 
                  Imię: Tomek 
                  Wiek: 43  Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 57 Skąd: Lębork 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 20 Cze 2010,  16:59   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               pjej faktycznie, teraz widać, że nie czytam ze zrozumieniem     
 
hihihih | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      | 
         
       | 
    
 
 
       
   
 
 
 
 
  
 
  
Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.         
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.  
   
    |    | 
 
 
 |