Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: Brak tagów.

[Ogólny] Water injection kit [zagranica]
Autor Wiadomość
Diuned 

Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Fun
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Oskar
Dołączył: 14 Maj 2016
Posty: 131
Skąd: Żarki Letnisko
Wysłany: 1 Gru 2020, 16:58   [Ogólny] Water injection kit [zagranica]

Może się wydawać paradoksem że wtryskiwanie wody do komory spalania lub do kolektora dolotowego może być sposobem na uzyskanie większej mocy silnika. W końcu woda ma przecież gasić pożary, a nie pomagać im w spalaniu. Tutaj nie używamy wody do gaszenia płomienia, ale wykorzystujemy jej zdolność do pochłaniania ciepła, szczególnie gdy zmienia się z cieczy w gaz. Woda jest bardzo stabilną cieczą, a jej odparowanie pobiera około sześć razy więcej ciepła, w dodatku nie odparowuje benzyny.

Jest to bardzo przydatna właściwość, gdy mamy do czynienia z silnikami z turbosprężarką, ponieważ w takim spalaniu jest zbyt dużo ciepła.



Zestaw do wtryskiwania wody ERL Komora wystawiona na zbyt duże doładowanie może bardzo szybko zniszczyć silnik, ponieważ może doprowadzić do przedwczesnego zapłonu i niekontrolowanej detonacji. Pomysł wykorzystania uzdrawiających właściwości wody jako środka przeciwstukowego nie jest niczym nowym, był stosowany w silnikach samolotów, zwłaszcza w Rolls-Royce, Merlins, podczas drugiej wojny światowej, gdzie pilot miał awaryjny przycisk zastępujący sterownik turbosprężarki, aby spowodować duży spadek temperatury komory spalania z użyciem wody, a właściwie mieszaniny wody i płynu niezamarzającego, ponieważ temperatura na dużych wysokościach często jest poniżej zera, Mieszanina była wtryskiwana do kolektorów wlotowych, aby utrzymać temperaturę spalania w granicach rozsądku i zapobiec przedwczesnemu zapłonowi, które mogłyby skutkować temperaturami wystarczająco wysokimi, aby uszkodzić denka tłoka.

W samochodach z turbodoładowaniem temperatura komory spalania i temperatura tłoków są kontrolowane na trzy sposoby. Po pierwsze, w standardowym strojeniu stopień sprężania jest niższy niż w silniku wolnossącym, a doładowanie jest utrzymywane na tyle nisko, aby uniknąć przedwczesnego zapłonu i detonacji, oba są zagrożone niekontrolowanym spalaniem, a nawet eksplozją kieszeni wewnątrz komory spalania


Przedwczesny zapłon, jak sama nazwa wskazuje, ma miejsce, gdy komora spalania, lub zwykle niewielka jej część, nagrzewa się do tego stopnia, że zapala mieszankę sprężonego paliwa i powietrza, zanim zostanie zapalona przez świecę zapłonową i osiągnie górny martwy punkt położenia . Powoduje to olbrzymie obciążenie udarowe na tłok, który wciąż próbuje dokończyć suw sprężania na płonącej, rozszerzającej się mieszance.

Termin detonacja jest zwykle używany do niekontrolowanego wybuchu po zapaleniu mieszanki przez świecę zapłonową. Dzieje się tak, że czoło płomienia wyskakuje ze świecy zapłonowej przez komorę spalania i ściska mieszankę przed nią, jak to się dzieje, jeśli temperatura w komorze spalania jest zbyt wysoka, porcja sprężonego gazu przed zapala się przed punktem zapłonu i wybucha samoistnie zamiast palić się w kontrolowany sposób. Ta niekontrolowana detonacja zwiększa ciepło w komorze spalania, więc powstaje błędne koło przyczyny i skutku

W takich warunkach w silniku z turbo mocnym doładowaniem temperatura spalin w komorze spalania może osiągnąć nawet 1100 stopni C, (jeśli nie jest kontrolowana). Kiedy zdajemy sobie sprawę, że stop aluminium, z którego wykonana jest większość tłoków topi się w temperaturze około 660 stopni, można zrozumieć, dlaczego w niektórych nadmiernie obciążonych silnikach może dosłownie się stopić.

Najwyższe temperatury zwykle nie występują przy maksymalnej mocy wyjściowej, ale w pobliżu punktu maksymalnego momentu obrotowego. Powodem tego jest to, że przy maksymalnej mocy i prawie maksymalnych obrotach spalanie jest tak szybkie, że prawie nie ma czasu, aby nastąpiła detonacja lub przynajmniej część siły zostaje z niej usunięta. Przy maksymalnym momencie obrotowym lub w jego pobliżu temperatura w komorze spalania staje się zbyt wysoka, aby zapewnić dobry stan silnika, nawet przy standardowym doładowaniu.

Co na to inżynierowie Forda? Układają mapę paliwową w ECU, aby uzyskać nadmiernie bogatą mieszankę w krytycznym zakresie obciążenia i obrotów silnika, z nadmiarem paliwa używanym jako środek do utrzymywania temperatury do około BSD stopni- To zapobiega przegrzaniu się tłoka, tak więc temperatura denka tłoka jest utrzymywana na bezpiecznym poziomie poniżej 850 stopni (zwykle jest to 550 stopieni), poprzez odprowadzanie ciepła przez metal do wewnętrznej strony denka tłoka i płaszcza olejowego, gdzie rozprowadzanie oleju odprowadza ciepło. Kolejny powód, dla którego potrzebujesz chłodnicy oleju.

Wszystko to działa dobrze na silniku z turbodoładowaniem w standardowym fabrycznym ustawieniu, nawet jeśli nie uzyskuje się najbardziej wydajnych osiągów mocy i oszczędności paliwa ze względu na zbyt bogatą mieszankę. Kiedy zaczynasz zwiększać moc silnika z turbodoładowaniem, mogą się wydarzyć nieprzyjemne rzeczy i tak łatwo jest zwiększyć moment obrotowy i moc silnika turbo. Mówiąc najprościej, wszystko, czego potrzebujesz, to inny siłownik, aby opóźnić otwarcie zaworu wastegatc, większe ciśnienie paliwa i nowy chip w skrzynce sterowniczej silnika. Możesz przejść od normalnego doładowania 6psi standardowego Escort Turbo do 12 lub 15psi bez żadnych problemów, z wyjątkiem tego, że wewnątrz komory spalania.

Sprawie nie pomaga fakt, że alf to zwiększone doładowanie, czy kompresja powietrza dolotowego jak chcesz, wypycha powietrze w górę temperatura. Wspomnieliśmy, że między turbosprężarką a kolektorem dolotowym znajduje się intercooier, który pobiera część ciepła ze sprężonego powietrza, aby było trochę gęstsze, dzięki czemu spalasz więcej paliwa przy odpowiednim stosunku powietrza do paliwa, a tym samym uzyskasz więcej mocy i aby czujnik temperatury powietrza był zadowolony, wielu ludzi niekoniecznie zdaje sobie sprawę, że intercooler odgrywa również istotną rolę w pomaganiu mniej lub bardziej pod kontrolą przedwczesnego zapłonu i detonacji poprzez utrzymywanie temperatury w komorze spalania w rozsądnym zakresie.

Innym sposobem na obniżenie temperatury byłoby zwiększenie rozmiaru płaszcza wodnego wokół głowy, przepuszczenie przez niego chłodziwa z niesamowitą prędkością za pomocą pompy wysokociśnieniowej i zamontowanie ogromnego grzejnika, ale możesz sobie wyobrazić, ile to będzie kosztować. Tak więc czasami zdarza się, że następuje zrzut paliwa. Przy zwiększonym doładowaniu, paliwo jest dosłownie wrzucane do komór spalania, aby pomóc je schłodzić w krytycznym punkcie zakresu obrotów, zwykle, jak wspomnieliśmy, przy maksymalnym momencie obrotowym.

Niestety powstaje wtedy kolejne błędne koło. Ponieważ mieszanka jest zbyt bogata, spala się wolniej, więc zapłon nie może być przyspieszony do momentu, w którym chciałbyś uzyskać maksymalny moment obrotowy, albo silnik destabilizowałby się, tak więc traci się moc, ponieważ mieszanka jest zbyt bogata, aby spalać wydajnie i dać więcej mocy, ponieważ nie można ustawić czasu zapłonu na najbardziej optymalny, a paliwo jest marnowane, ponieważ jest używane zarówno jako chłodziwo, jak i paliwo. Jest jeszcze jedna wada. Cały ten nadmiar paliwa może pomagać w utrzymaniu temperatury pod kontrolą, ale również dość skutecznie rozrzedza olej ,który chłodzi tłoki, dzięki czemu jest bardziej prawdopodobne, że olej spłonie i dostanie się do niego węgiel. Koncerny naftowe wkroczyły do akcji i pomogły w rozwoju wysokiej jakości olei syntetycznych, które lepiej znoszą tę ekstremala obróbkę niż zwykłe oleje mineralne, ale całość to umiejętna równowaga mieszanki paliwa, ciśnienia spalania i temperatury spalania.

Wspomnieliśmy również wcześniej, że silnik spalinowy jest dość nieefektywnym elementem napędowym samochodu, jeśli chodzi o zamianę energii benzyny na energię mechaniczną i moc na kole zamachowym. Ponad połowa tej energii jest zamieniana w ciepło, ale dopóki nie pojawi się coś lepszego, musimy się z tym pogodzić.

Więc co możemy z tym zrobić? Szczerze mówiąc, jako użytkownicy końcowi nie mamy na to dużego wpływu, jesteśmy w rękach specjalistów. W dłuższej perspektywie polegamy na projektantach silników, którzy wyprodukują komory spalania o odpowiednim kształcie, a świeca zapłonowa będzie znajdować się we właściwym miejscu, aby zmniejszyć ryzyko przed zapłonu i detonacji, a chemicy będą produkować paliwa o lepszych właściwościach ciepła utajonego, które spalają się w niższych temperaturach i na chemikach produkujących oleje, aby uzyskać oleje, które będą lepiej wytrzymywać rozcieńczanie paliwa i wysokie temperatury tłoków. Kupując pakiet turbo zwiększający moc, polegamy na firmach tuningowych, aby uzyskać prawidłowe parametry i zbudować swoje elektroniczne chipy zarządzające, aby kontrolować wastegatc, ciśnienie paliwa i wtryskiwanie paliwa chłodzącego w odpowiednich punktach krytycznych.

Zaczęliśmy ten rozdział od omówienia wtrysku wody i tego, jak może to pomóc. Zasadniczo, poprzez wtryskiwanie mgły wodnej do kolektora dolotowego we właściwym czasie, można to ustawić tak, aby była przenoszona do komory spalania, gdzie absorbuje ciepło, zamieniając się w przegrzaną suchą parę. Podczas tego procesu pochłania ciepło około sześć razy bardziej niż paliwo wrzucane do chłodzenia.

Jeśli tak bardzo pomaga, dlaczego nie wszyscy mamy go w standardzie? Dzieje się tak głównie dlatego, że chociaż zasada ma już ponad 50 lat, nie była tak naprawdę potrzebna w samochodach, dopóki ludzie nie zaczęli zmuszać silników turbo do znacznie wyższych mocy, niż zamierzali ich projektanci. Ponadto, aż do pojawienia się niedrogiego, wyrafinowanego elektronicznego wykrywania i sterowania silnikiem, nie było łatwo wtryskiwać wodę dokładnie we właściwym czasie, kiedy przyniosłoby to najwięcej korzyści. Wow, że takie systemy kontroli są możliwe, wtrysk wody zaczyna być ponownie wprowadzany po pół wieku w zastoju. To, czego nie zrobi, to całkowita maksymalna moc silnika. To, co może zrobić, jeśli jest odpowiednio zaprojektowane i zamontowane, to umożliwić zaprogramowanie części układu sterowania silnikiem sterującej paliwem, tak aby dostarczała najbardziej wydajną mieszankę paliwową bezpośrednio przy obrotach

Zamiast zbyt bogatej mieszanki do chłodzenia w krytycznych punktach i pozwól, aby czas zapłonu przesunął się wokół punktu maksymalnego momentu obrotowego, ponieważ właściwa mieszanka nie będzie się palić tak wolno, jak mieszanka zbyt bogata.

Sprzęt jest dość łatwy w montażu, ponieważ wykorzystuje wodę ze zbiornika spryskiwacza szyby przedniej. Alkohol w płynie do spryskiwaczy wcale nie szkodzi, a nawet może pomóc. Zestaw fizycznie jest łatwy w montażu, elektroniczne sterowanie wtryskiem wody oraz system zarządzania paliwem i zapłonem muszą być odpowiednio skonfigurowane, aby uzyskać pełną wydajność.

W rezultacie powinieneś uzyskać dość znaczny wzrost momentu obrotowego w punkcie maksymalnym i wokół niego, co zmniejszy stromość krzywej mocy i zapewni większą moc tam, gdzie jest ona najbardziej potrzebna.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Przyklejony: [Ogólny] Proszę o ocenę samochodu.
W tym temacie prosimy o ocenę auta z ogłoszenia i prośby o sprawdzenie
Freeman Przed zakupem 297 22 Gru 2020, 10:19
bartek.chmiel
Brak nowych postów Przyklejony: [Ogólny] FOTA - oferta promocyjna na wybrane części do Ford
trzeci Przed zakupem 0 19 Cze 2012, 20:55
trzeci
Brak nowych postów Engine Kit
doogi Tuning mechaniczny 6 17 Maj 2006, 19:36
Gość
Brak nowych postów body kit fiesta mk6
samosiej Tuning stylistyczny 1 4 Lip 2016, 21:29
Parzych
Brak nowych postów [MK6] Eibach Pro-Kit -30/35mm
gacznik Sprzedam 1 28 Lut 2018, 14:32
gacznik


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.