| 
| 
   
      | 
 
            
               |  
 |  
 
 
 
 
	
			| [MK3] Podtrzymanie napięcia |  
      | Autor | Wiadomość |  
      | Docio   
  
 Model: Inne auto
 Wersja: Inna
 Silnik: Inny
 Imię: Zbyszek
 Wiek: 62
 Dołączył: 26 Wrz 2010
 Posty: 125
 Skąd: Warszawa
 
 | 
            
               |  Wysłany: 12 Lip 2011,  10:20   [MK3] Podtrzymanie napięcia | 
 |  
               | 
 |  
               | Czytałem gdzieś na forum o tym i teraz nie mogę znaleźć, choć wyświetliło mi tylko 7-em podstron.   Najbliższy, teraz znaleziony, był temat z doładowaniem przez panel solarny i gniazdo zapalniczki ale nie wyczerpuje on mojego dylematu. Zacznę może jednak od początku.
 
 Pokonuję krótkie odcinki, ok 5km, najwyżej dwa-trzy razy w tygodniu. W efekcie akumulator muszę ładować raz na 3-4 miesiące. Irytujące jest to, że po każdym odłączeniu akumulatora muszę na nowo robić "jazdę ustawiającą" oraz programować radio. Pomyślałem więc o dodatkowym zasilaniu przez gniazdo zapalniczki w celu podtrzymania napięcia w aucie na czas ładowania, od wieczora do rana. No i teraz:
 - czy wybór gniazda zapalniczki jest odpowiedni, czy też raczej zdecydowanie inne miejsce?
 - jakiej pojemności aku powinien wystarczyć - 4/7/10Ah?
 
 Dodam, że zgodnie z poradnikiem JoeMix pobór bez obciążenia na postoju to 0,13A (podtrzymanie radia, zabezpieczenia, inne nieznane). Maksymalny czas ładowania akumulatora to 14h.
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | JoeMix   
  
 Model: Ford Fiesta Mk7`09
 Wersja: Titanium
 Silnik: 1.4Duratec/96KM
 Wiek: 45
 Dołączył: 23 Maj 2004
 Posty: 12089
 Skąd: Konstantynów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 12 Lip 2011,  10:29 | 
 |  
               | 
 |  
               | x24h to jakieś 3,5Ah na dobę, taki standardowy 7Ah powinien wystarczyć, dołączany do gniazda zapalniczki - może być (o ile podtrzyma co ma podtrzymać - tzn, gniazdo nie będzie odcięte) jedynie co uważaj to żeby dodatnia klema do czegoś nie dotknęła, najlepiej ją w jakąś obciętą butelkę czy coś wsadź. Pozostaje problem ładowania dodatkowego akumulatora. 	  | Docio napisał/a: |  	  | Dodam, że zgodnie z poradnikiem JoeMix pobór bez obciążenia na postoju to 0,13A (podtrzymanie radia, zabezpieczenia, inne nieznane). | 
 
 Garażyk masz? Może ładować akuska w autku? '91 jest na tyle "tępe" że krzywda się jej stać nie powinna
 |  
				| _________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | Docio   
  
 Model: Inne auto
 Wersja: Inna
 Silnik: Inny
 Imię: Zbyszek
 Wiek: 62
 Dołączył: 26 Wrz 2010
 Posty: 125
 Skąd: Warszawa
 
 | 
            
               |  Wysłany: 12 Lip 2011,  11:00 | 
 |  
               | 
 |  
               | Niestety nie obdarzyło mnie dobrodziejstwem garażu, więc bezpośrednie ładowanie odpada nawet przy wielkich chęciach (4 piętro). Osłonkę zrobię choć i tak chyba wygodniej będzie zdjąć klips z blaszki robiącej za kołek. Doładowanie to nie problem, do domu i się doładuje. Do pojazdu będzie trafiać jedynie na czas dołaowania lub na wyjazdy, których w tym roku niestety nie planuję.
 Skoro 7Ah wystarczy to będę musiał zakupić 10Ah. Nie z bojaźni lecz wymagań mojego prostownika - min 10Ah, max 50Ah. Posiadam  Alpina typ4  z serii dla HR Austria.
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | JoeMix   
  
 Model: Ford Fiesta Mk7`09
 Wersja: Titanium
 Silnik: 1.4Duratec/96KM
 Wiek: 45
 Dołączył: 23 Maj 2004
 Posty: 12089
 Skąd: Konstantynów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 12 Lip 2011,  11:06 | 
 |  
               | 
 |  
               | Tylko takie małe kostkowe akumulatorki (np. jak w centralach alarmowych, UPSach) często nie nadają się doładowania prostownikiem do akumulatorów samochodowych (kwasowo-ołowiowych czy jakie one tam są) - więc zaopatrz się w taki akumulatorek żebyś mógł tym prostownikiem naładować |  
				| _________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | Docio   
  
 Model: Inne auto
 Wersja: Inna
 Silnik: Inny
 Imię: Zbyszek
 Wiek: 62
 Dołączył: 26 Wrz 2010
 Posty: 125
 Skąd: Warszawa
 
 | 
            
               |  Wysłany: 12 Lip 2011,  12:02 | 
 |  
               | 
 |  
               | Szczerze mówiąc myślałem o takim do motocykla.  jednak ceny są nieco odstraszające. Są takie po 120-140zł do quadów. Nie wiem, czy nie taniej wyjdzie jakiś żelowy + ładowarka albo coś  takiego . |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | mihor   
 Model: Ford Fiesta Mk3`94
 Wersja: CL
 Silnik: 1.1i/50KM
 Dołączył: 30 Kwi 2009
 Posty: 65
 Skąd: włocławek
 
 | 
            
               |  Wysłany: 14 Lip 2011,  16:06 | 
 |  
               | 
 |  
               | Zerknij http://allegro.pl/bateria...1695423965.html
 Stawiasz auto na słońcu max. prąd 0,3A - no niech będzie 0,2A (bo nie zawsze słońce jest na maxa) po 3h dziennie przez 100dni
 Pojemność jaką naładujesz z tych ogniw = 0,2A x 3h x 100dni = 0,2Ax300h = 60Ah
 100dni - 3 lub 4 miesiące.
 Uważam, że powinny wystarczyć na doładowywanie. A chodzenie z akumulatorem....
 Ja pomimo posiadania garażu, conocnie doladowywałem akumulator - nie wytrzymałem - po tygodniu kupiłem nowy akumulator.
 Wytworzą tyle prądu przez trzy miesiące co Twoje ładowanie akumulatora raz na trzy miesiące.
 I za przednią szybę albo na tylną półkę...
 I jeszcze kable.... jakąś diodę (chociaz nie wiem czy w ogóle potrzebna)
 Duże nie jest 33x18cm....
 I dokup ubezpieczenie wyposażenia wnętrza....
 |  
				| _________________ Budzi się we mnie zwierz.
 Obawiam się jednak że to... leniwiec.
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | Docio   
  
 Model: Inne auto
 Wersja: Inna
 Silnik: Inny
 Imię: Zbyszek
 Wiek: 62
 Dołączył: 26 Wrz 2010
 Posty: 125
 Skąd: Warszawa
 
 | 
            
               |  Wysłany: 14 Lip 2011,  17:50 | 
 |  
               | 
 |  
               | Dzięki.  Fajne rozwiązanie ale bezpośrednio podłączając taki panel możesz pożegnać się z instalacją w samochodzie. Zapomniałeś o regulatorze. Autor aukcji nawet o tym wspomina i dedykuje konkretną firmę a  ten  jest najtańszy. Jeśli jednak chciałbyś wiedzieć co się dzieje z ładowaniem to dodatkowo potrzebny wyświetlacz za kolejne 140,- To "tanie" i genialne rozwiązanie kosztuje od 220 - 360,- do kosztu używanej, w pełni sprawnej i eleganckiej Fiesty, że o dodatkowym ubezpieczeniu nie wspomnę. Nadal uważam, że aku, który linkowałem w promocyjnej cenie i wadze do 5kg jest rozwiązaniem lepszym.
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | mihor   
 Model: Ford Fiesta Mk3`94
 Wersja: CL
 Silnik: 1.1i/50KM
 Dołączył: 30 Kwi 2009
 Posty: 65
 Skąd: włocławek
 
 | 
            
               |  Wysłany: 14 Lip 2011,  21:32 | 
 |  
               | 
 |  
               | Zgadza się Docio... masz rację. Mnie chodziło o bezobsługowość ale ta z punktu widzenia ekonomii jest za droga.
 Zawsze możesz dołożyć przekaźnik, że jak przekręcisz kluczyk to panel słoneczny zostanie odłączony bo... niepotrzebny (akumulator ładowanie ma). I tak jak wyjmiesz kluczyk to wtedy panelik będzie ładował akumulator.
 |  
				| _________________ Budzi się we mnie zwierz.
 Obawiam się jednak że to... leniwiec.
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | JoeMix   
  
 Model: Ford Fiesta Mk7`09
 Wersja: Titanium
 Silnik: 1.4Duratec/96KM
 Wiek: 45
 Dołączył: 23 Maj 2004
 Posty: 12089
 Skąd: Konstantynów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 14 Lip 2011,  21:44 | 
 |  
               | 
 |  
               | Jakim napięciem? 5V jak będzie chmura czy 20V jak będzie ostre słońce? 	  | mihor napisał/a: |  	  | Zawsze możesz dołożyć przekaźnik, że jak przekręcisz kluczyk to panel słoneczny zostanie odłączony bo... niepotrzebny (akumulator ładowanie ma). I tak jak wyjmiesz kluczyk to wtedy panelik będzie ładował akumulator. | 
 |  
				| _________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | mihor   
 Model: Ford Fiesta Mk3`94
 Wersja: CL
 Silnik: 1.1i/50KM
 Dołączył: 30 Kwi 2009
 Posty: 65
 Skąd: włocławek
 
 | 
            
               |  Wysłany: 14 Lip 2011,  22:45 | 
 |  
               | 
 |  
               | Nawet niech ma 20V to podłączasz diodę że jak spadnie poniżej 13V to aby nie ładowało. A SEM takiego ogniwa uważam że nie uszkodzi akumulatora i nie wytworzy nagle prądu 40A.
 Aż sam się zastanawiam czy nie kupić i nie poeksperymentować.
 |  
				| _________________ Budzi się we mnie zwierz.
 Obawiam się jednak że to... leniwiec.
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | Docio   
  
 Model: Inne auto
 Wersja: Inna
 Silnik: Inny
 Imię: Zbyszek
 Wiek: 62
 Dołączył: 26 Wrz 2010
 Posty: 125
 Skąd: Warszawa
 
 | 
            
               |  Wysłany: 14 Lip 2011,  22:49 | 
 |  
               | 
 |  
               | Może za kilka lat, jak będzie więcej producentów podstawowych części, jak lobby ropo-weglowe przestanie mieć wiodący głos, jak zdecydowanie stanieje. Tak jak technologie, które dziesięć lat temu nawet nie były kosmiczne a w fazie projektów. Czy długo będzie trzeba czekać? Chyba nie. Nie dalej jak 14 lat temu sieć modemem stała. Dziś mnóstwo ludzi ma routery, że o WiFi nie wspomnę. A ceny? Za taki podstawowy jak mam ja w 2000 roku musiałbym zapłacić 2-3tyś zł, albo i więcej. Przykładów jest więcej. Łączność, media, procesory, karty graficzne i dźwiękowe, muzyka i tv. Dziś pendrive 4GB jest czymś tak normalnym jak bułki w sklepie a 10-ięć lat temu...   |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | JoeMix   
  
 Model: Ford Fiesta Mk7`09
 Wersja: Titanium
 Silnik: 1.4Duratec/96KM
 Wiek: 45
 Dołączył: 23 Maj 2004
 Posty: 12089
 Skąd: Konstantynów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 14 Lip 2011,  22:50 | 
 |  
               | 
 |  
               | Jak podłączysz panel bezpośrednio do akumulatora,,, to uaha,,, przy odrobinie szczęścia pójdzie auto z dymem,,, to tak jakbyś kolektor słoneczny taki od ogrzewania wpoił bezpośrednio w rury od centralnego,,, |  
				| _________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | mihor   
 Model: Ford Fiesta Mk3`94
 Wersja: CL
 Silnik: 1.1i/50KM
 Dołączył: 30 Kwi 2009
 Posty: 65
 Skąd: włocławek
 
 | 
            
               |  Wysłany: 14 Lip 2011,  23:41 | 
 |  
               | 
 |  
               |  	  | JoeMix napisał/a: |  	  | Jak podłączysz panel bezpośrednio do akumulatora,,, to uaha,,, przy odrobinie szczęścia pójdzie auto z dymem,,, to tak jakbyś kolektor słoneczny taki od ogrzewania wpoił bezpośrednio w rury od centralnego,,, | 
 Nie będę się z Tobą kłócił.
 Ten panelik ma moc max. 5W... więc co może zrobić?
 To zrobię stabilizator na zwykłej Zenerce oraz tranzystorze.
 JoeMix - przecież z tego "paneliku" prąd max. 0,3A - to czym mam się martwić.
 Upraszczając - zwykły obwód z dwoma rezystancjami wewnętrznymi oraz przeciwsobnie skierowanymi żródłami - wszystko szeregowo połączone - zwykłe prawo Ohma tylko że w postaci troszeczkę rozszerzonej.
 To panel o mocy 5W ma "pokonać" akumulator 40Ah?
 Wygląda na to że jak wrócę z wakacji to spróbuję.
 Pozdrawiam.
 |  
				| _________________ Budzi się we mnie zwierz.
 Obawiam się jednak że to... leniwiec.
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      | JoeMix   
  
 Model: Ford Fiesta Mk7`09
 Wersja: Titanium
 Silnik: 1.4Duratec/96KM
 Wiek: 45
 Dołączył: 23 Maj 2004
 Posty: 12089
 Skąd: Konstantynów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 15 Lip 2011,  06:34 | 
 |  
               | 
 |  
               | Ja też się kłócić nie zamierzam, po prostu się bawiłem swego czasu panelami,,, może były jeszcze niższej mocy, ale i akumulatory mniejsze (rzędu 2x7Ah) i dobra elektronika zasilająca to była podstawa, bo albo leciały akumulatory albo leciały panele,,, Panel to źródło napięcia fakt problem w tym że szalenie zmiennego, bo raz będzie jak pisałem 5V a raz 20,,, więc potrzebna elektronika która tym będzie starowała, może jak zrobisz jakiś prosty układ to teoretycznie zadziała, tylko możliwe ze wykończy Ci akumulator w rok czy 2 lata pomimo swojego 5W |  
				| _________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 |  |  
		|   |  |  
		|  |  
      |  |  
 
 
 
       
Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.         
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści. |  |  |