| Przesunięty przez: szynszyl 18 Maj 2006,  12:48
 | Układ chłodzenia : jaki płyn chłodniczy | 
    
   
      | Autor | Wiadomość | 
            
      | fido2001 [Usunięty]
 
 
 | 
            
               |  Wysłany: 21 Gru 2004,  12:02   Układ chłodzenia : jaki płyn chłodniczy | 
 |  
               | 
 |  
               | Wlasnie przeczytalem calkiem niezly poradnik kolegi "Zolwia" dotyczacy LPG i oswiecilo mnie zeby wymienic plyn chlodniczy. Polazlem do garazu i faktycznie, dopiero teraz zaowazylem ( LPG zalozylem prawie 2miesiace temu ) ze poziom plynu jest na min. !!! Co radzicie tam wlac, rozumiem ze nie uzupelniac tylko caly wymienic, to teraz poradzcie mi jaki tam plyn kupic, fordowski czy cos innego, no i oczywiscie gdzie/ktoredy sie stary spuszcza... 
 Pozdrawiam.
 |  
				| Ostatnio zmieniony przez trzeci 2 Sty 2011,  12:10, w całości zmieniany 2 razy |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Wodz 
  
 Dołączył: 17 Cze 2004
 Posty: 40
 Skąd: Okolice Rzeszowa
 
 | 
            
               |  Wysłany: 21 Gru 2004,  19:24 | 
 |  
               | 
 |  
               | Nie ma sensu wydawac kasiorke na płyn fordowski o ile taki istnieje(jesli taki jest to zapewne duzo drozszy od zwyklych bo pisze na nim ford)zwykły płyn do chlodnic firmy Petrygo(mozna go mieszac np.Denadzer(chyba tak to sie pisze) i zwiele innymi koncentratami jak i plynami.Nie wiem jaka mk jezdzisz ale u mnie w mk1 plyn spuszczm odkrecajac waz od dolu chlodnicy,a nastepnie za kolektorem wydechowym znajduje sie sruba do spuszczania plynu z bloku silnika. 
 P.S. W moim przypadku gazownicy uzupełnili mi ubytek płynu po zamatowaniu instalacji.
 |  
				| _________________ Ford Fiesta Xr2(mk1)
 Fiesta stara ale jara!!!
 |  
				| Ostatnio zmieniony przez Wodz 25 Gru 2004,  01:07, w całości zmieniany 1 raz |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | fido2001 [Usunięty]
 
 
 | 
            
               |  Wysłany: 21 Gru 2004,  21:09 | 
 |  
               | 
 |  
               | w Krakowie w Fordzie ( EutoCar) Koncentrat kosztuje 16zl za litr, a z tego sie robi 2 litry - mieszanka 1:1, nie wiem czy to drogo bo nie mam porowniania, a po za tym nie wiem ile wchodzi tego do ukladu chlodzacego w mojej fiestuni. |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | spider [Usunięty]
 
 
 | 
            
               |  Wysłany: 22 Gru 2004,  10:25 | 
 |  
               | 
 |  
               | do 1.1 wchodzi 7.7litra ja aktualnie wymienilem sobie na Dynogel - 37 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | muzz [Usunięty]
 
 
 | 
            
               |  Wysłany: 22 Gru 2004,  11:44 | 
 |  
               | 
 |  
               | to przy okazji pytanie czym powinny byc zalewane nasze chlodnice...czyli poprostu pytanie czy w mk3 byly chlodnice aluminiowe czy jakie?... |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | szynszyl   EKSTERMINATOR
 
 Model: Inne auto
 Wersja: Inna
 Silnik: Inny
 Wiek: 51
 Dołączył: 17 Lip 2004
 Posty: 3784
 Skąd: jasło
 
 | 
            
               |  Wysłany: 24 Gru 2004,  22:09 | 
 |  
               | 
 |  
               | mam aluminium. ostatno\io zalałem koncentratem tedex. mieszanka na -30st. mi wyszła :wink: |  
				| _________________ 1% dla mojego syna
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Żółwik Tuptuś   Ninja TEAM
 
 
  
 
  
 Model: Ford Fiesta Mk1`81
 Wersja: Turbo
 Silnik: Inny
 Dołączyła: 29 Maj 2004
 Posty: 4354
 Skąd: Z Galapagos
 
 | 
            
               |  Wysłany: 26 Gru 2004,  20:23 | 
 |  
               | 
 |  
               | Fido2001 jakim autkiem jeździsz i z jakąchłodnicą . 
 Panowie płyny należy dzielić na grupy nie poprzez ich producentów czy tez na koncentraty lub płyny gotowe ale na takie do chłodnic aluminiowych i miedzianych .
 
 Chłodnice aluminiowe są nowszego typu stosowane w silnikach z aluminiową głowicą i aluminiową nagżewnicą ( prawidłowy układ ) w przypadku zastosowania miedzianej chłodnicy do aluminiowej głowicy tworzymy prymitywne ogniwo elektryczne które przyśpiesza degeneracje płynu i rdzewienie metalowych części silnika ( oczywiście nie demonizujmy nie jest to efek natychmiastowy tylko powolne chrupanie )
 
 Chłodnice miedziane - stosowane głównie w silnikach z żeliwnymi głowicami ( lub raczej z silnikami starszego typu , w starszych autach ) wymagają nieco innego płynu .
 
 Oczywiście wlanie płynu przeznaczonego do innego typu chłodnic nie spowoduje natychmiastowej awarii ( całą zimęna wodzie też sie da jeździc  pod warunkiem że będziemy co wieczór opróżniali cały układ a rano napełniali go ) lecz po paru latach może sieokazać że części naszego układu chłodzenia wykazują znaczne objawy zużycia .
 |  
				| _________________ Wanna Rallye Team
 &
 Bad Boys Racing Team
 
 ADHD/Adrenaline
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | muzz [Usunięty]
 
 
 | 
            
               |  Wysłany: 26 Gru 2004,  23:51 | 
 |  
               | 
 |  
               | no dobra czyli np. fiesta mk3 1.0  jaka ma chlodnice i co tam powinno sie lac...to smo chyba bedzei sie w takim razie tyczylo 1.1 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Żółwik Tuptuś   Ninja TEAM
 
 
  
 
  
 Model: Ford Fiesta Mk1`81
 Wersja: Turbo
 Silnik: Inny
 Dołączyła: 29 Maj 2004
 Posty: 4354
 Skąd: Z Galapagos
 
 | 
            
               |  Wysłany: 27 Gru 2004,  00:35 | 
 |  
               | 
 |  
               | no właśnie co ma fiestka 1.0 lub 1.1 pod maską . A która ? a co ma pod maską fiesta 1.4 albo 1.6 ?
 A może chłodnicę od dużego fiata ? ( sam takie patenty robiłem w 1.1 ale to było dawnooooo )
 Niestety na to pytanie każdy musi sam sobie odpowiedzieć ( czyt. ruszyc dupę do auta ) ponieważ na wymysły forda nakłada się radosna twórczość panów Heniów którzy sprowadzali powypadkowe egzemplarze i wsadzali do nich chłodnicę   nie koniecznie od danego modelu i nie koniecznie pasującą , kolenym etapem była pomysłowość pana Wiesia który musiał sobie poradzić z krążącym po tym forum tematem chłodnicy dziurawej najczęściej poprzez wymianęjej na nową używana  .
 I tutaj właśnie dochodzimy do sedna sprawy czyli jaka chłodnica jest u nas pod maską . Muzz jaką chłodnice ma fiestka mk3 1.0 pod maską  ( pod warunkiem że nie jest to farbowane 1.1 lub 1.3 przerobione w papierwch przez sciągającego jąz hitlerowa w celu obniżenia stawki OC )
   |  
				| _________________ Wanna Rallye Team
 &
 Bad Boys Racing Team
 
 ADHD/Adrenaline
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | muzz [Usunięty]
 
 
 | 
            
               |  Wysłany: 27 Gru 2004,  17:44 | 
 |  
               | 
 |  
               | Zolwik: czyli wg tego co napisales to nasze fiestki powinny miec chlodnice miedziana??...jezeli oczywisice nikt nic nie przerabial... |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Lokmen   Zeus
 
 
 Model: Inne auto
 Wersja: Inna
 Silnik: Inny
 Dołączyła: 23 Maj 2004
 Posty: 1723
 Skąd: ___
 
 | 
            
               |  Wysłany: 27 Gru 2004,  19:58 | 
 |  
               | 
 |  
               | Raczej powinny mieć aluminiową..... |  
				| _________________ 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | muzz [Usunięty]
 
 
 | 
            
               |  Wysłany: 27 Gru 2004,  20:49 | 
 |  
               | 
 |  
               | tak mie sie tez wydawalo...ale z tego co napisal Zolwik wynika insza inszosc...mi sie poprostu rozchodzi o to co leje do ukladu chlodzenia a co powinienem lac... |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Żółwik Tuptuś   Ninja TEAM
 
 
  
 
  
 Model: Ford Fiesta Mk1`81
 Wersja: Turbo
 Silnik: Inny
 Dołączyła: 29 Maj 2004
 Posty: 4354
 Skąd: Z Galapagos
 
 | 
            
               |  Wysłany: 28 Gru 2004,  18:25 | 
 |  
               | 
 |  
               | muzz najprawdopodobniej masz chłodnicę aluminiową choć widziałem mk3 1.1 z oryginalną ( jak się zażekał właściciel ) chłodnicąmiedziana  . Ale czy to naprawde tak duży problem zejść do auta i sprawdzić jaka masz chłodnicę i wg tego dobraćpłyn ? |  
				| _________________ Wanna Rallye Team
 &
 Bad Boys Racing Team
 
 ADHD/Adrenaline
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | muzz [Usunięty]
 
 
 | 
            
               |  Wysłany: 28 Gru 2004,  18:47 | 
 |  
               | 
 |  
               | no to jak mam to zobaczyc w samochodzie?...napisane gdzies bedzie...osobiscie nie wiem jak po wygladzie chlodncy powiedziec ze to taka a taka!(po kolorze metalu to wiem...ale ja mam chlodnice koloru czarnego...:) )...czyli podejrzeawm ze mam aluminiowa...bo tak jak powiedzialem u mnie nie bylo nic mieszane! |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Żółwik Tuptuś   Ninja TEAM
 
 
  
 
  
 Model: Ford Fiesta Mk1`81
 Wersja: Turbo
 Silnik: Inny
 Dołączyła: 29 Maj 2004
 Posty: 4354
 Skąd: Z Galapagos
 
 | 
            
               |  Wysłany: 28 Gru 2004,  18:49 | 
 |  
               | 
 |  
               | pudło - na czarno na ogół były malowane chłodnice miedziane - aluminiowe pozostawały na ogół w naturalnym kolorze łyżek stołowych |  
				| _________________ Wanna Rallye Team
 &
 Bad Boys Racing Team
 
 ADHD/Adrenaline
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Rycho   
 Model: Ford Fiesta Mk3`93
 Wersja: S
 Silnik: 1.8i16V/105KM
 Wiek: 50
 Dołączył: 26 Maj 2004
 Posty: 203
 Skąd: Trzebnica
 
 | 
            
               |  Wysłany: 29 Gru 2004,  00:26 | 
 |  
               | 
 |  
               | A ja leję Quala, orlenowski płyn do chłodnic aluminiowych i nawet jestem zadowolony. Jakiś czas temu ściągałem pompę wody i miałem okazję obejrzeć kawałek kawałek tulei, wyglądała OK, bez nadmiernej ilości osadów czy innych histori blokujących wymianę ciepła. Rycho
 |  
				| _________________ JetCar XR2
 
 I,i,i ja mówię ci, że ci, co władzę mają
 Robią syf i w tym syfie się tarzają
 I mówię ci, że ten, kto ma władzę
 Niech zawsze, zawsze budzi w tobie odrazę
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | bash [Usunięty]
 
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Gru 2004,  17:03 | 
 |  
               | 
 |  
               | dopnę się do dyskusji... po kupnie fiesty mechanik (nie mialem czasu sam przy tym posiedziec
  ) zrobil mi szybki przeglad i wymiane tego co konieczne, w tym zalał świeżym plynem - petrygo (ten taki niebieskiego koloru) - mam 1.4i z (raczej) oryginalną chłodnicą (własnie - alu czy miedź?); mam też bardzo niewielkie kapanie pomiedzy ujsciem z termostatu na chlodnice (z miejsca gdzie wchodzi przewod gumowy z chlodnicy na króciec termostatu-opaski sa zacisniete mocno, na wiosne spuszcze uklad, wyczyszcze krociec i zaleje czyms znowu) - w miejscu drobnej nieszczelności jest jasnozielony osad (czy to normalny objaw?)- żeberka chlodnicy wydają mi sie z alu ale tu chodzi przeciez o rurki przepływu cieczy - nie jestem pewien wiec zapytam (sorki tuptus) - czy wiecie jaka byla oryginalnie chlodnica w mk3 (91) 1.4i ? i jaki polecacie plyn.... (heh...ponad 0,7k postow i takie pytanie....  ) |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | szynszyl   EKSTERMINATOR
 
 Model: Inne auto
 Wersja: Inna
 Silnik: Inny
 Wiek: 51
 Dołączył: 17 Lip 2004
 Posty: 3784
 Skąd: jasło
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Gru 2004,  17:24 | 
 |  
               | 
 |  
               | popatrz na wawel  (chyba wawel - dawno tam nie byłem :wink: ), ma miedziany dach i zielony nalot, wszystko wiadomo.... |  
				| _________________ 1% dla mojego syna
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | bash [Usunięty]
 
 
 | 
            
               |  Wysłany: 18 Sty 2005,  19:19 | 
 |  
               | 
 |  
               | hmmm...jednak chyba tak nie do konca.... 
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | szynszyl   EKSTERMINATOR
 
 Model: Inne auto
 Wersja: Inna
 Silnik: Inny
 Wiek: 51
 Dołączył: 17 Lip 2004
 Posty: 3784
 Skąd: jasło
 
 | 
            
               |  Wysłany: 18 Sty 2005,  19:43 | 
 |  
               | 
 |  
               | fido w końcu nie napisał jakim autem jeździ. stąd sugerowanie się instrukcją od mk3 nie ma chyba sensu? |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      |  |