Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Wielki TEST wiedzy o Fieście MK3 ZABAWA EDUKACYJNA.
Autor Wiadomość
Diuned 

Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Fun
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Oskar
Dołączył: 14 Maj 2016
Posty: 165
Skąd: Żarki Letnisko
Wysłany: 30 Paź 2020, 17:49   Wielki TEST wiedzy o Fieście MK3 ZABAWA EDUKACYJNA.

Czy wiesz do czego służy ten przedmiot? Ja wiem, bo go osobiście wyciągałem do przeczyszczenia, ale niesamowite z ilu ciekawych elementów składa się samochód. Aby zwiększyć poziom trudności napiszę tylko ze przedmiot ma wymiary 32 mm długości bez tłoczyska i fi12 średnicy. Kołnierz 17,5 mm wygląda jak miniaturowy siłownik hydrauliczny.

Osoby które chcą wziąć udział w zabawie, proszone są o podanie następujących informacji.

Wersji silnikowej samochodu w którym on występuje.
Nazwy elementu
Miejsca występowania w samochodzie o określonej wersji.
Pełnionej funkcji
W miarę możliwości opisania budowy i zasady działania.
Określenia znaczenia w układzie.

 
 
kuba87 




Model: Inne auto
Wersja: Ambiente
Silnik: Inny
Imię: Jakub
Wiek: 36
Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 3353
Skąd: Roskilde
Wysłany: 30 Paź 2020, 19:41   

Przecież to nabulgotnica
Występowanie: 1.0 hcs
Cel: sam henry ford nie ma pojęcia
Zadanie pełnione: cycykanie oporopowrotnikiem
_________________
było 5 Ikserków, i 3 fiesty.
było łałdi w automacie, funwagen
był transit mk5 long na dokładkę
jest faketaxi w dizlu
jest dokurwiator D2Callya
jest transit blaszak z windą 2.4 tdczerwoneDI
 
 
 
Diuned 

Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Fun
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Oskar
Dołączył: 14 Maj 2016
Posty: 165
Skąd: Żarki Letnisko
Wysłany: 30 Paź 2020, 20:30   

kuba87 napisał/a:
Przecież to nabulgotnica
Występowanie: 1.0 hcs
Cel: sam henry ford nie ma pojęcia
Zadanie pełnione: cycykanie oporopowrotnikiem


Nie rób sobie jaj... To dość istotny element występujący w silniku 1.3 Tłoczysko wysuwa się i chowa pod wpływem temperatury, jest to pewien rodzaj czujnika termo-mechanicznego. Tłoczysko wysuwa się o około 8 mm i steruje pracą... Ciekawe czy ktoś na forum będzie wiedział czego.
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5647
Skąd: Łódź
Wysłany: 30 Paź 2020, 21:54   

termostat powietrza...
 
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 30 Paź 2020, 22:39   

Diuned napisał/a:
To dość istotny element występujący w silniku 1.3
Może mieć lekkie znaczenie na gaźniku,,, natomiast w całej reszcie element całkowicie zbędny
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
kuba87 




Model: Inne auto
Wersja: Ambiente
Silnik: Inny
Imię: Jakub
Wiek: 36
Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 3353
Skąd: Roskilde
Wysłany: 30 Paź 2020, 23:06   

Diuned, no wiesz, popsułeś zabawę
JoeMix, z własnego doświadczenia wiem że nie ma żadnego znaczenia. Lepsze efekty daje puszczenie dolotu bezpośrednio spod zderzaka
_________________
było 5 Ikserków, i 3 fiesty.
było łałdi w automacie, funwagen
był transit mk5 long na dokładkę
jest faketaxi w dizlu
jest dokurwiator D2Callya
jest transit blaszak z windą 2.4 tdczerwoneDI
 
 
 
Diuned 

Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Fun
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Oskar
Dołączył: 14 Maj 2016
Posty: 165
Skąd: Żarki Letnisko
Wysłany: 30 Paź 2020, 23:44   

diodalodz napisał/a:
termostat powietrza...


Wiedziałem ze Krzysztof będzie wiedział ;)






JoeMix napisał/a:
Diuned napisał/a:
To dość istotny element występujący w silniku 1.3
Może mieć lekkie znaczenie na gaźniku,,, natomiast w całej reszcie element całkowicie zbędny


Uwielbiam takie komentarze... Jakby był zbędny, to by go nie było... Mój samochód pracuje na LPG, samo naderwanie lub też osuniecie aluminiowej rurki łączącej ogrzewacz znad kolektora z dolotem filtru powietrza, powodowało duszenie się samochodu.

A mam takie pytanie, czy układ pulsacyjny też jest zbędny? Przecież w niektórych modelach fiest 1.3 go nie ma, czy to znaczy ze mogę go sobie zwyczajnie wymontować?

Jest mi przykro, ze z taką ignorancją podchodzi się do pewnych tematów. Rozmawiałem dzisiaj z moim przyjacielem mechanikiem, poruszałem podobne kwestię, jako przykład podałem że: "ludzie chcą podwyższać moc w swoich samochodach, kiedy one nawet nie trzymają mocy fabrycznej". To jest najlepsze. Ze ktoś będzie jeździł starym, zdezelowanym autem o mocy 30 koni, a będzie myślał ze ma 90 koni i powie ze te 90 koni, jest nic nie warte...

Ludzie dokładają wszędzie swoje 3 grosze i potem słyszymy takie komentarze, ze FORD gówno WORT, Jeżeli auto nie trzyma fabrycznych parametrów, to jak ono może być dobre? Ale to nie jest wina producenta, tylko użytkownika ze samochód zepsuł, albo zaniedbał.

Moje fiesty, to taka fanaberia ale czytam o tym trochę, rozmawiam z kolegami mechanikami i staram się robić wszystko zgodnie ze sztuką.

W każdej instrukcji, czy to polskiej czy obcojęzycznej jest napisane ze czujniki mają wpływ na osiągi, moc, zużycie paliwa itp.

Nie mówię ze bez tego termostatu powietrza auto nie pojedzie, bo wszyscy wiemy ze tak, ale jakie dalej ma on ukryte znaczenie? Ludzie wyciągają takie rzeczy, czasami je gubią a potem ktoś kupuje auto i się dziwi ze w książce jest napisane ze fiesta pali 4,5 l a jemu spala 12 litrów i co to może być... Nie mówię ze ten termostat ma aż taką wielką moc, ale musi on przecież do czegoś służyć więcej niż tylko do ozdoby.

Teraz auta projektują księgowi, wszystko jest coraz słabsze i coraz gorszej jakości, ale na prawdę uważacie ze w latach 90' ktoś wsadzał w auto niepotrzebne rzeczy za które trzeba było komuś pieniądze zapłacić?

Kolejnym elementem już pewnie większości znanym, jest poniższy pomarańczowy "grzybek".



Ten pomarańczowy "grzybek" to element wyjmowany i z racji niewielkich rozmiarów, może się zgubić. Stanowi on jakoby cały zespół przelotowy, który wygląda tak z drugiej strony.



W 2013 roku, nasz Kolega JoeMix pisał:

JoeMix napisał/a:
Otóż w układzie przewietrzania silnika w pewnym miejscu jest zaworek pod postacią gumowego grzybka,,, oraz zwężka bardzo mocno utrudniająca przepływ powietrza - usunięcie jednego lub obu tych elementów będzie powodować cyrki, dlatego że za duży przelot powietrza przez układ przewietrzania uniemożliwia prace silnika (cięgnie on powietrze zamiast mieszanki paliwowej),,, za mały również nie jest dobry bo silnik zalewa się paliwem. 90% powietrza na jakim pracuje silnik na biegu jałowym to powietrze z pod dekla zaworów, omijające przepustnice,,,


Pozostaje tylko pytanie, jak działa sam ten grzybek, w końcu nie jest to nigdzie opisane dokładnie... Ponieważ mam to wszystko rozebrane i dokładnie umyte, postanowiłem dmuchać w to i zasysać. "Grzybek" wydawał być się nieruchomy, być może wytwarzam po prostu za małe podciśnienie, albo ciśnienie gdyż grzybek się nie uchylał, ale zamysł chyba był taki, ze stanowi to formę jakiegoś jednostronnego zaworu, tylko ze podciśnienie ciągnie "grzybek" w dół domykając go, chyba ze odma wytwarza na tyle duże ciśnienie, ze uchyla ten "grzybek", który ma za zadanie powstrzymać opary z odmy przez uwaleniem całego filtra, to by tłumaczyło dlaczego lejek jest skierowany w stronę kolumny wtryskowej, gdzie jak wiadomo sikające paliwo, wymyje zanieczyszczenia oleju. To chyba jedyne rozsądne wytłumaczenie obecności tego elementu w tym miejscu.

Dlatego jak ktoś zgubi ten "grzybek", to nie może zakleić tego po prostu taśmą, tylko musi taki grzybek nabyć oryginalny, albo dorobić o takiej samej zasadzie działania. Chodź tutaj może udało by się coś wyciąć z sylikonu i przykręcić to na śrubkę z drugiej strony. Powinno teoretycznie działać.

Żeby zabawa trwała dalej, muszę podnieść trochę poziom trudności, zobaczymy czy Krzysztof wszystko w mk3 rozbierał ;)


Tym razem element elektroniczny ;) Pochodzi on z mojego auta czyli 1.3 występuje też w 1.1 niewykluczone również ze w dieslu, na pewno nie ma go w silnikach 1.6 czy 1.8 lub 2.0

Ostatnio zmieniony przez Diuned 31 Paź 2020, 01:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5647
Skąd: Łódź
Wysłany: 31 Paź 2020, 01:41   

Poddaje się choć z doświadczenia obstawiał bym sterownik jakiegoś silnika elektrycznego na 12V
 
 
 
Diuned 

Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Fun
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Oskar
Dołączył: 14 Maj 2016
Posty: 165
Skąd: Żarki Letnisko
Wysłany: 31 Paź 2020, 01:50   

diodalodz napisał/a:
Poddaje się choć z doświadczenia obstawiał bym sterownik jakiegoś silnika elektrycznego na 12V


Ciężko Cię zagiąć Krzysztof, nawet jak czegoś nie wiesz, to i tak wiesz... To jest regulator napięcia alternatora, jest zaklejony specjalnym sylikonem, poza tym nad nim idzie szczotko trzymacz więc pewnie nikt tego nie rozbierał.

Co mogę napisać? Brawo!

A wiesz może dokładnie jak działa układ pulsacyjny w fieście 1.3, występuje on w rożnych wersjach silnikowych i tak np. w Escorcie RS2000 jest mylnie nazywany EGRem, gdzie EGRem nie jest. Służy on tylko wyłącznie do ogrzewania katalizatora w tym silniku.

W 1.3 nie jest on połączony z katalizatorem, więc jego działanie jest inne. Szukam na ten temat informacji, ale internet i duch książkowy milczy. Co więcej mogę zrobić, zostało mi tylko zapytać Ciebie.
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5647
Skąd: Łódź
Wysłany: 31 Paź 2020, 10:48   

wrzuć zdjęcia to pomyślimy.
 
 
 
SCHWARZ 1.4S 

Model: Ford Fiesta Mk3`89
Wersja: S
Silnik: 1.4/73KM
Dołączył: 13 Lut 2019
Posty: 111
Skąd: Szczecin
Wysłany: 31 Paź 2020, 14:13   

Ja mam w swojej 1.4S ten układ pulsacyjny powietrza. Na dodatek żeby było ciekawiej jest to wersja o zasilaniu gaźnikowym bez katalizatora spalin. Wielu ludzi, nawet speców robi oczy ze zdziwienia gdy to widzi na żywo. Jest to tzw system powietrza wtórnego. Chodziło o obniżenie szkodliwych substancji wydobywających się zaraz po rozruchu na zimnym silniku(zwłaszcza CO oraz HC). Moja Fiesta pochodzi z 1989 r z rynku Niemieckiego gdzie do głosu dochodziła już wtedy ekologia. Stąd próby i umieszczanie rozmaitych rozwiązań obniżających zawartość szkodliwych substancji w spalinach. Tutaj jest to akurat system pasywny. Dodatkowe powietrze jest dostarczane stalowymi rurkami wykorzystując wahania ciśnień w układzie wydechowym. Podciśnienie wytwarzane przez prędkość przepływu w rurze spalin zasysa powietrze dodatkowe poprzez zawór impulsowy. Tak to mniej więcej wygląda w skrócie.
 
 
Diuned 

Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Fun
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Oskar
Dołączył: 14 Maj 2016
Posty: 165
Skąd: Żarki Letnisko
Wysłany: 31 Paź 2020, 23:08   

W mojej fieście mk3 1.3 z 93 roku, to wygląda tak:

Tak wygląda sam układ "rurek" które wchodzą do głowicy.









Po odkręceniu plastikowej, czarnej puszki naszym oczom ukazuje się coś w rodzaju mechanicznego filtru, albo zaworu.



Główny element filtrujący/przepuszczający jest osadzony w aluminiowej ramce, z obu stron znajdują się sylikonowe uszczelki, które wchodzą w ramkę.



Po wyciągnięciu ramki, możemy wyciągnąć element filtrujący, który po ściągnięciu uszczelek wygląda tak:














Sama ramka wygląda ze jest zrobiona z aluminium, natomiast sam w/w element filtrujący/przepuszczający najprawdopodobniej jest odlany ze znalu.

Pod spodem widać takie paski blachy, które są częścią odlewu, między tymi paskami, a od góry widzianymi dziurkami znajdują się paseczki stalowe wykonane najprawdopodobniej ze stali kwasoodpornej. Skąd to wiem? Zrobiłem test z magnesem...

U mnie ten elementy był strasznie zanieczyszczony, czyściłem to chyba cały dzień, mechanicznie i chemicznie, jak nowe nie wygląda, ale jest w miarę czyste.
Dziurki są 4, ale i tak odpowiadają one tylko tym dwóm otworom do których element przychodzi. Także chodzi o pary.

U mnie jest tak, ze:

Jedna para przepuszcza powietrze z ust w obie strony
Natomiast druga tylko w jedną stronę.

Co to znaczy? Ze tam gdzie jest cylinder 2 i 3 mogę swobodnie zaciągać powietrze ustami, jak i tłoczyć.

Natomiast tam gdzie jest 1 i 4 mogę tylko w zasadzie wciągać powietrze, gdyż dmuchać jest bardzo ciężko, jest wyczuwalny opór. To oczywiście zależy od ustawienie samej ramki, gdyż można ją stosować naprzemiennie, wtedy konfiguracja się zmienia.


W Haynes Service jest napisane:

7. Sprawdzanie i regenerowanie systemu pulsacji powietrzem.

Sprawdzanie.


1. Niskie obroty, przeciążenie, odwrotne działanie słabe właściwości jezdne mogą być spowodowane usterką w systemie pulsacji powietrza. ,,

2. Sprawdź, czy rurka / przewód podciśnieniowy nie ma załamań, nieszczelności i spękań na całej długości. W razie potrzeby napraw lub wymień.

3. Sprawdź obudowę filtra. Jeśli jest pęknięta lub nieszczelna, wymień ją.

4. Jeśli podejrzewa się, że zawór elektromagnetyczny powietrza pulsacyjnego
jest uszkodzony, odłącz złącze elektryczne i odłącz jego węże podciśnieniowe. Podłącz go bezpośrednio do zasilania i sprawdź czy powietrze może swobodnie przepłynąć kiedy zawór jest zasilany i czy prawidłowo zamyka obieg, kiedy jest wyłączony.

5. Dalsze testy należy pozostawić sprzedawcy działu obsługi.

Regeneracja komponentów:

Zawór pulsacyjnego powietrza, filtr i obudowa (Silniki HCS)

6. Odłącz ujemny przewód akumulatora (masa)

7. Odłącz wąż podciśnieniowy z tyłu od obudowy zespołu powietrza pulsacyjnego

8. Odkręć śruby mocujące obudowę i wyjmij zawór powietrza, filtr i zespół obudowy od
strony metalowego wspornika montażowego.

9. Aby zdemontować obudowę filtra, odkręć cztery śruby i oddziel górę od podstawy obudowy; wyciągnij filtr piankowy, i wyczyść w odpowiednim rozpuszczalniku. Jeśli coś jest
zużyte lub uszkodzone należy to wymienić.

10. Montaż jest odwrotnością procesu demontażu.

Jak to działa pod względem mechanicznym? Tak jak mówiłem ludzie nazywają to błędnie EGRem, a to EGRem de facto nie jest. Ja widać nie ma takiej możliwości, aby spaliny wracały się z powrotem do kolumny wtryskowej. Podciśnienie jest tylko pewnego rodzaju funkcją przełącznika, którym steruje elektrozawór. Równie dobrze tego czerwonego grzyba mógłby uchylać silnik krokowy, albo cewka tu zastosowano podciśnienie jako przełącznik. To on powoduje w konsekwencji, odchylenie się tego czerwonego grzybka i możliwość zassania dodatkowej, "świeżej" porcji powietrza przez kolektor.

Oprócz oczywiście w/w ekologi, jaki to ma wpływ bezpośrednio na samochód? Mnie się wydaje ze w jakimś tam stopniu odciąża katalizator. Nawet jeżeli nie jesteśmy fanatykami ekologii, to i tak zyskujemy pewnie jakieś odciążenie i mniejsze zużycie samego katalizatora.

Nurtuje mnie tylko, w jaki sposób taki układ miałby wpływać na pracę samego samochodu. Rozrzedzone spaliny, wydostają się z układu wydechowego szybkiej, przez co mamy większego kopa? W Haynesie napisano ze to ma wpływ na osiągi samochodu, czy jest tu ktoś, kto jest wstanie bardzo dokładnie wytłumaczyć w jaki sposób dawka świeżego powietrza w wylocie, może podnieść osiągi samochodu?

Ewidentnie widać ze jest to element systemu wydechowego, dlatego trzeba kojarzyć go bezpośrednio z katalizatorem i po drodze z sonda lambda.
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 1 Lis 2020, 08:24   

Diuned napisał/a:
Jakby był zbędny, to by go nie było... Mój samochód pracuje na LPG, samo naderwanie lub też osuniecie aluminiowej rurki łączącej ogrzewacz znad kolektora z dolotem filtru powietrza, powodowało duszenie się samochodu
W LPG to już jest zupełnie zbędny,,, to jest po to że jak jest zimno i silnik jest zimny to ta klapka jest zablokowana na to ze ciągnie powietrze z nad kolektora, a ono kilka sekund po odpaleniu jest już ciepłe,,, ma to poprawić odprawowanie paliwa rozpylonego w gaźniku gdyż dysza robi tylko taka mgiełkę a kropelki benzyny się nie palą, tylko same opary,,, jak jest mono to ta mgiełka jest już dużo drobniejsza,,, jak jest LPG to to wszystko dzieje się w parowniku/reduktorze i do silnika jest już tylko gaz podawany a nie rozpylona ciecz,,, jak silnik się rozgrzał to w zależności od wyposażenie ciepłym powietrzem był zasilany tylko na wolnych obrotach (siłą zasysanego powietrza przełączał się na zimne) lub w ogóle przestawał być zasilany ciepłym dolotem,,, Dlaczego ustrojstwo jest zbędne, ano dlatego ze wiele silników wcześniej i wiele później tego nie maiło, lub miało rozwiązane w inny sposób, np. ręczne ustawienie na stałe,,, i kto nie przestawił to tego nie maiło a zimą jeździł,,, druga sprawa wiadomo że ciepłe powietrze jest ubogie w tlen a klapa stanowi opór dla zasysanego powietrza,,,

Diuned napisał/a:
A mam takie pytanie, czy układ pulsacyjny też jest zbędny? Przecież w niektórych modelach fiest 1.3 go nie ma, czy to znaczy ze mogę go sobie zwyczajnie wymontować?
Tak możesz go sobie wymontować i zakleić dziury w kolektorze,,, AirPulse dział tak ze do spalin dodawane jest powietrze atmosferyczne,,, teorie że taka domieszka ta miała coś ogrzewać nie wiem skąd się biorą,,, że ma coś chłodzić,,, też nie wiem skąd,,, po prostu w gorących spalinach jest bardzo mało tlenu a szkodliwych substancji sporo,,, jak to było opisane, taki dodatkowy tlen z powietrza maił pomóc w dopaleniu tychże związków na katalizatorze (ktoś mi kiedyś zarzucił ze tam dopalania nie było, no ale tak to było zapisane w materiałach). W przeciwieństwie do EGR odłączenie systemu nie wypływa na silnik. Skuteczność systemu jest tak ogromna że był wręcz wpychany wszedzie :hahaha:

Diuned napisał/a:
Co to znaczy? Ze tam gdzie jest cylinder 2 i 3 mogę swobodnie zaciągać powietrze ustami, jak i tłoczyć.
Poczytaj jak w HCSie jest rozwiązany zapłon i rozrząd to będziesz wiedział dlaczego i jak są cylindry w pary powiązane i co występuje na końcówce rurki na każdym cylindrze,,, wtedy stanie Ci się jasne dlaczego na 2 jest w jedną strona a na drugich 2 jest swobodny przepływ,,, Yamaha lub Suzuki (nie pamiętam już które, a może zupełnie inny producent to był) swego czasu namiętnie to w motocyklach stosowała i kaskowi mają to dość dobrze rozpracowane (mieli kiedyś)

SCHWARZ 1.4S napisał/a:
Ja mam w swojej 1.4S ten układ pulsacyjny powietrza. Na dodatek żeby było ciekawiej jest to wersja o zasilaniu gaźnikowym bez katalizatora spalin.
A jesteś pewny ze tam katalizatora nie było,,, bo w mojej mk2 był,,, obecność AP sugeruje raczej obecność tzw nieregulowanego katalizatora czyli bez sondy lambdy
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5647
Skąd: Łódź
Wysłany: 1 Lis 2020, 11:54   

Ten system rurek to urządzenie proste jak skrzypce
Masz zawory płytkowe i zwężki venturiego w kolektorze wydechowym
Jak auto jest zimne, to masz bardzo wzbogaconą mieszankę. Wtedy elektrozawór otwiera podciśnienie do zaworu sterującego i po przez zawory płytkowe kolektor wydechowy zaciąga dodatkowe powietrze. Niedopalona mieszanka i dodatkowy tlen trafia do katalizatora gdzie się zapala. Dzięki temu generuje się dużo ciepła i katalizator zaczyna szybciej dopalać mieszankę zamieniając HC i CO na H2O i CO2. Układ po podgrzaniu katalizatora się wyłącza.
Nie wiem jak w fordzie ale czasami było to oparte na układzie czasowym i czujniku temp silnika.
 
 
 
SCHWARZ 1.4S 

Model: Ford Fiesta Mk3`89
Wersja: S
Silnik: 1.4/73KM
Dołączył: 13 Lut 2019
Posty: 111
Skąd: Szczecin
Wysłany: 1 Lis 2020, 12:11   

JoeMix, Tak, temat sprawdzony u mnie. Te wersje na gaźniku nie posiadały katalizatora spalin. Czy to 1.1 czy też 1.4. Były nawet na niektóre rynki XR2i normalnie z wtryskiem wielopunktowym, a bez katalizatora (tą odmiana można poznać po większej mocy - 110 KM). Mam z przodu jeszcze oryginalny układ wydechowy, który jest tożsamy z tym co pokazują książki serwisowe i rysunki złożeniowe. Także ta wersja jest swoistą ciekawostką.
 
 
Diuned 

Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Fun
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Oskar
Dołączył: 14 Maj 2016
Posty: 165
Skąd: Żarki Letnisko
Wysłany: 1 Lis 2020, 15:07   

Cytat:
Poczytaj jak w HCSie jest rozwiązany zapłon i rozrząd to będziesz wiedział dlaczego i jak są cylindry w pary powiązane i co występuje na końcówce rurki na każdym cylindrze,,, wtedy stanie Ci się jasne dlaczego na 2 jest w jedną strona a na drugich 2 jest swobodny przepływ,,, Yamaha lub Suzuki (nie pamiętam już które, a może zupełnie inny producent to był) swego czasu namiętnie to w motocyklach stosowała i kaskowi mają to dość dobrze rozpracowane (mieli kiedyś)


Analizowaliśmy to z mechanikiem, ale nie możemy tego rozgryźć. Mógłbyś wprost napisać, jak maja być zamontowane te zawory blaszkowe? Odpaliłem samochód bez rurek, wali normalnie powietrze z tych dziur w głowicy. Niestety podczas demontażu nie dało się ustalić cech charakterystycznych, a teraz jest możliwość odwrotnego montażu, dlatego bardzo proszę o informację, jak należy to poprawnie zamontować.

A w motorach, to wygląda tak: https://www.youtube.com/watch?v=WhtQExIlBkM
https://www.youtube.com/watch?v=MvzchETA1LM
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 1 Lis 2020, 19:46   

SCHWARZ 1.4S napisał/a:
Tak, temat sprawdzony u mnie. Te wersje na gaźniku nie posiadały katalizatora spalin.
No ale masz układ AirPulse który diodalodz opisał jakoby miał służyć rozgrzewaniu katalizatora i potem się wyłączać,,, co w tym momencie rodzi sprzeczność,,, chyba że tłumiki Ci grzeje,,, (myślę że teraz to ciężko będzie ustalić tak naprawdę co i jak)
Diuned napisał/a:
Niestety podczas demontażu nie dało się ustalić cech charakterystycznych, a teraz jest możliwość odwrotnego montażu, dlatego bardzo proszę o informację, jak należy to poprawnie zamontować.
Konkretnej wiedzy jak to złożyć brak, mam (miałem) to na 2 silnikach i na żadnym nie czułem potrzeby ruszania tego :hihihi:
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
Diuned 

Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Fun
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Oskar
Dołączył: 14 Maj 2016
Posty: 165
Skąd: Żarki Letnisko
Wysłany: 1 Lis 2020, 20:23   

Rozumiem, jest to dość egzotyczny element.

1. Sprawa to czy przepuszczalność w jedną i obie strony jest zamysłem fabrycznym? Może to wynik eksploatacji. Auto ma bądź co bądź 27 lat. Może jedna blaszka układa się tak, a druga inaczej i tak na prawdę kolejność nie ma znaczenia?

2. Sprawa, jeżeli zadaniem tego urządzenia jest zasysanie powietrza, to dlaczego z rurek powietrze dmucha pulsacyjnie? Rurki są uwalone sadzą i brudem, czy jest taka możliwość, aby spaliny cyrkulowały w tych rurach na przemian, czy jest w ogóle szansa ze z pary 1 i 4 spaliny dostają się do rurek 2 i 3?

Ta przepuszczalność w jedną stronę nie daje mi spokoju, wychodziło by na to ze np z cylindra 1 i 4 spaliny nie mogą się wydostać do filtra, gdyż blaszka je blokuje, natomiast spaliny z 2 i 3 mogłyby częściowo przedostać się do tego filtra, która i tak jest zamknięta gumowym korkiem. Jeżeli spaliny faktycznie by się cofały, to wolna przestrzeń gumowego korka, pozwalała by tylko na jednostronny ruch spalin. Czyli spaliny z 2 i 3 mogły by tylko dostać się do obiegu rurek 1 i 4, a nie odwrotnie... Może jednostronna blokada jest potrzebna, ale kolejność nie ma znaczenia?

Takie trochę to wszystko dziwne.
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 1 Lis 2020, 20:45   

Diuned napisał/a:
Sprawa to czy przepuszczalność w jedną i obie strony jest zamysłem fabrycznym?
Ja teraz nie będę tego rozkminiał dla Ciebie, dałem Ci namiar kombinuj,,, Cylindry są połączone tak że na jednej parze jednocześnie pojawia się iskra, czyli na zmianę raz na 1-4 raz na 2-3 a wiadomo silnik jest 4 suwowy wiec kiedy na 1 jest sprężanie i jest zapłon mieszanki to na 4 jest wydech i iskra jest w spalinach,,, układ wydechowy jest układem pulsacyjnym czyli raz jest ciśnienie a za chwile podciśnienie, dlatego w jednej chwili w jednych jest swobodny przepływ powietrza a w drugich zaworek który pozwala powietrze zaciągnąć, ale nie pozwala wydostać się spalinom,,, i jest zawór który to przełącza,,,
Diuned napisał/a:
Sprawa, jeżeli zadaniem tego urządzenia jest zasysanie powietrza, to dlaczego z rurek powietrze dmucha pulsacyjnie? Rurki są uwalone sadzą i brudem
Bo z jednej strony jest powietrze, z drugiej strony są spaliny,,, jak silnik pracuje to dmucha w te rurki spalinami, na końcu jest zawór od którego spaliny się "odbijają" i robi się w rurce ciśnienie, po tym jak spaliny se pójdą w wydech, ciśnienie spada, spaliny wracają do kolektora i ciągną za sobą czyste powietrze,,, dlatego układ nazywa się AirPulse bo na tej zasadzie działa,,, poczytaj o najprostszym silniku odrzutowym w kształcie U

Jak wspomniałem nigdy tego nie rozbierałem bo nie czułem potrzeby rozkminiania tak na 100% jak to działa krok po kroku,,, jak wspomniałem kiedyś na forum kaskowym znalazłem dokładny opis oraz co i jak z rysunkami i tak dalej, nie chce teraz też Cię jakoś w błąd wprowadzić czy coś bo to lata temu było,,,
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
SCHWARZ 1.4S 

Model: Ford Fiesta Mk3`89
Wersja: S
Silnik: 1.4/73KM
Dołączył: 13 Lut 2019
Posty: 111
Skąd: Szczecin
Wysłany: 1 Lis 2020, 20:54   

JoeMix, To moja ma bardziej pierwotną wersję tego systemu. Tu nie ma nawet tego elektrozaworu, który by tym sterował jak ma to miejsce w 1.3 na monowtrysku. Sa tylko rurki stalowe połączone z kolektorem wydechowym, wężyki od tej puszki w której znajduje się wkład filtrujący z gąbki. Oraz prosty zaworek bez jakiegoś zewnętrznego elektronicznego sterowania. No i mam pewne info że żadnego katalizatora te wersje nia miały. W MK3 nie występowała w ogóle taka kombinacja jak gaźnik i katalizator.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [MK3] Fiesta MK3
Fordy Fiesta III generacji (1989-1996)
Freeman Nasze auta 0 12 Lip 2011, 15:36
Freeman
Brak nowych postów Przyklejony: Fiesta MK3 - 3D Project
Longer_007 Hyde-Park 205 2 Wrz 2015, 13:13
szagrad
Brak nowych postów Przyklejony: [MK3] FAQ - Shortshifter
Szybsza zmiana biegów
TomeX500 Tuning mechaniczny 39 25 Cze 2013, 21:37
rybek121
Brak nowych postów Przyklejony: [MK3] Swap na RS2000..co potrzeba?
bigel Tuning mechaniczny 21 20 Maj 2013, 13:32
Daras84
Brak nowych postów Przyklejony: Ford Fiesta MK3 rebuild
czyli działamy w 1.1 i 1.3
Ad@mus Tuning stylistyczny 3 1 Sie 2009, 16:27
LOY


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.