Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: mk3, sonda lambda

[MK3] Pomiar , sprawdzenie sondy lambda
Autor Wiadomość
limus 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: S
Silnik: 1.1i/50KM
Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 197
Skąd: pomorze
Wysłany: 17 Kwi 2010, 21:30   

Dzięki za pomoc .

JoeMix
Moja jazda jest ekonomiczna jak tylko potrafię.

diodalodz
Powiedz proszę jak zlokalizować te przewody na kostce komputera .

Powoli brak mi cierpliwości , jeszcze w żadnym aucie które miałem nie musiałem rozwiązywać tylu problemów , a tych aut trochę było.
Cenię sobie to , że trochę się można nauczyć co i jak w tych skomputeryzowanych gratach działa.

Pozdrawiam.
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 18 Kwi 2010, 07:51   

limus napisał/a:
JoeMix
Moja jazda jest ekonomiczna jak tylko potrafię.
Ja nic nie wspomniałem o ekonomiczności, tylko o stylu jazdy, bo ostatnio czytałem (nie na naszym forum) że coś jest nie tak z tym ekonomicznym prowadzeniem auta bo się zrobił muł i w sumie więcej pali (1,5tyś i 5 bieg przez miasto by było ekonomiczniej - na poprzednim aucie działało)
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5651
Skąd: Łódź
Wysłany: 18 Kwi 2010, 14:05   

w instalacjach wtryskowych nie opłaca się prowadzić auta poniżej 2 tyś obr/min bo dolne obroty są podlewane paliwem znacznie :) W gaźnikach tego problemu nie było bo skład mieszanki zależał od ilości przelatującego powietrza . Wiec gaźnikowcem rajd o kropelkę robi się na niskich obrotach , w autach z map sensorem już to nie działa .
a co do kompa to musisz znaleźć 29 i 49 pin . wygodnie jest wyjąć komputer i odkręcić gumę od strony komory sillnika i wyjąć sobie wiązkę kompa do komory silnika . Wtedy pomiary to sama przyjemność . Bo wyciąganie kompa w mk3 to jest pokuta za grzechy .
 
 
 
limus 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: S
Silnik: 1.1i/50KM
Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 197
Skąd: pomorze
Wysłany: 19 Kwi 2010, 23:43   

diodalodz napisał/a:

a co do kompa to musisz znaleźć 29 i 49 pin . wygodnie jest wyjąć komputer i odkręcić gumę od strony komory sillnika i wyjąć sobie wiązkę kompa do komory silnika . Wtedy pomiary to sama przyjemność . Bo wyciąganie kompa w mk3 to jest pokuta za grzechy .



Dzięki za pomoc .

Nie za bardzo rozumiem jak jest z tym wyciąganiem kompa ; piszesz , że wyciągać , a potem ,że to trudna sprawa .
Mam nadzieję , że te piny są opisane i je odnajdę .
Co do jazdy , to nie trzymam silnika na niskich obrotach , nie lubię tego i silnik też dostaje swoje .

Pozdrawiam.
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 20 Kwi 2010, 07:46   

limus, za dużo tez nie dobrze, 1,1 to gdzieś w granicach 2-3 tyś trzymać,,,
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5651
Skąd: Łódź
Wysłany: 20 Kwi 2010, 20:31   

limus napisał/a:
piszesz , że wyciągać , a potem ,że to trudna sprawa .

tak jak i reformy w kraju a ktoś je czasami robi .
Kostka jest opisana przy wyjściu przewodów .
 
 
 
limus 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: S
Silnik: 1.1i/50KM
Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 197
Skąd: pomorze
Wysłany: 20 Kwi 2010, 23:17   

JoeMix
Nie mam obrotomierza , jeżeli to nie kłopot to napisz proszę przy jakiej orientacyjnie prędkości na poszczególnych biegach osiągane są obroty o których piszesz .


diodalodz
Możesz mi napisać gdzie ta kostka jest ?
Może jest to gdzieś w przepastnych zasobach forum ?

Pozdrawiam.
 
 
bidżej 


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Bartek
Wiek: 37
Dołączył: 22 Maj 2008
Posty: 4784
Skąd: Stuttgart
Wysłany: 20 Kwi 2010, 23:42   

na pięciobiegowej skrzyni:
40km/h - 3 - 2000rpm
60km/h - 4 - 2000rpm (tego nie jestem pewien)
90km/h - 5 - 2500rpm
_________________
www.twojrobot.blogspot.com
 
 
limus 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: S
Silnik: 1.1i/50KM
Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 197
Skąd: pomorze
Wysłany: 23 Kwi 2010, 22:57   

Pomierzyłem napięcie na pinach komputera.
Na uruchomionym silniku z odpiętą sondą napięcie było bardzo małe.
Mój miernik jest starego typu - ma wskazówkę i trudno powiedzieć jak małe jest to napięcie , powiem tyle , że po dodaniu gazu , jak obroty już spadały strzałka wychylała się do wartości 0,04v.
Może było więcej ,ale strzałka ma pewna bezwładność i tylko do takiej wartości się wychyliła.
Z podpiętą sondą wskazania były ok .
Natomiast nie ma tych 0,5 v które powinno być przy odpiętej kostce .
Wcześniej sprawdzałem omomierzem jakie przewody są przewodami sterującymi we wiązce , ponieważ kolory przewodów sondy są inne niż te we wiązce, a chciałem sprawdzić czy są ok . zanim odepnę kostkę od komputera .
Okazuje się ,że dwa brązowe przewody we wiązce mają przejście z przewodem niebiesko- białym.
Nie wiem czy tak ma być.
Teraz pytanie czy mam szukać innego kompa , czy naprawiać ten co mam , czy tez brak owych 0,5 v w niczym nie przeszkadza .

Pozdrawiam.
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5651
Skąd: Łódź
Wysłany: 24 Kwi 2010, 02:40   

twój miernik może pobierać zbyt dużo prądu i dlatego tak wychodzi . myślę że jeśli do kostek kompa dochodzi właściwe napięcie to powinno być ok . Te kompy się nie psuły , tzn nigdy nie wdziałem awarii żadnego a trochę ich widziałem .
 
 
 
limus 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: S
Silnik: 1.1i/50KM
Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 197
Skąd: pomorze
Wysłany: 24 Kwi 2010, 22:59   

Jeżeli chodzi o te 0,5 v , to podobnie wskazywał na kostce przy sondzie miernik u mechanika .
Ten miernik miał wyświetlacz z ciekłego kryształu i wskazywał 0,5 mv .
Skoro przewody od sondy do kostki kompa są ok . , to należy założyć , że ów miernik z wyświetlaczem wskazałby również podobne napięcie na kostce komputera .
Pytanie brzmi :
czy w związku z tym ,że na pinach nr. 49 i 29 komputera na odpiętej sondzie, przy pracującym silniku napięcie jest prawie żadne , to komputer jest do wymiany , naprawy , czy też nie ma to znaczenia i komp i tak otrzymuje dane z sondy ? ( to , że dane dochodzą do pinów jest sprawdzone , tylko pytanie czy komputer je otrzymuje ).


Pozdrawiam.
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 24 Kwi 2010, 23:10   

Sondę można porównać do bateryjki, to ogniwo które wytwarza napięcie do 1V, wydaje mi się że jak odepniemy sondę to na przewodach sygnałowych do komputera powinno być 0, ktoś coś wspomniał o napięciu na wypadek awarii sondy by komputer nie głupiał, gdyby tak miało być to w przypadku awarii sondy nie było by problemu, wydaje mi się że odpowiednia procedura na awarie sondy znajduje się gdzieś w oprogramowaniu lub wnętrznościach sterownika, a nie przez sztuczne podanie napięcia jak w przypadku np. emulatorów,,,
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5651
Skąd: Łódź
Wysłany: 25 Kwi 2010, 03:28   

jeśli sam sterownik nie wyświetli ci błędu sondy to możesz to olać że nie masz 0,5 V na kostce .
 
 
 
limus 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: S
Silnik: 1.1i/50KM
Dołączył: 26 Sty 2010
Posty: 197
Skąd: pomorze
Wysłany: 26 Kwi 2010, 10:23   

Jak ostatnio robiłem test , to nie było błędu.
Fakt jest jednak taki ,że spalanie w silniku jest nie za bardzo.
Wcześniej świece miały kolor jasnej cegły , a teraz biało - szary .
Rura też jest strasznie okopcona , gdzieś musi być tego przyczyna , ale nie za bardzo już wiem gdzie szukać .

Pozdrawiam.
 
 
skibeks 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: Classic
Silnik: 1.3i/60KM
Dołączył: 09 Lis 2010
Posty: 24
Skąd: Chełm
Wysłany: 14 Lis 2010, 20:40   

Te wszystkie objawy maja sie tak samo do spalania gazu czy tylko pb.. Moze pytanie banalne ale jestem kompletnie zielony.
 
 
Kam'ol 

Model: Ford Fiesta Mk5`02
Wersja: Family
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Kamil
Wiek: 44
Dołączył: 06 Gru 2005
Posty: 129
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 11 Kwi 2012, 13:10   tester lambda i regulator MAP

to może ja się dołączę do tematu bo akurat mnie to ciekawi, otóż posłuchajcie:

jakiś czas temu postanowiłem skonstruować wskaźnik 10-o diodowy (linijkę) pokazujący wskazania sondy lambda, znalazłem ciekawy układ



przy okazji postanowiłem połączyć ten układ z regulatorem MAP
znaleziony na
{http://www.hho2u.com/uploads/Map_sensor_adjuster_enhancer_schematic.pdf --> ten zbudowałem w wersji dual + dodatkowy włącznik i diodkę power on/off dla stylu :) !!}
lub podobny na
{http://www.fuelsaver-mpg.com/simple-map-maf-enhancer}

i zabrało mi to parę dni z lutownicą i miernikiem ale się udało...(po wielu bojach, testowaniu wiązki map, bla bla) podłączyłem...

dokupiłem standardowe pudełeczko podprowadziłem wiązki (w sumie 5 kabelków) i mam coś tak jakby pilota z linijką wskazującą pracę sondy lambda i podwójny regulator MAP (co w teorii powinno mi pozwolić na regulację mieszanki paliwa i dać jakąś tam skromną oszczędność paliwa), przy okazji dodam, że zdaję sobie sprawę, iż zubożona mieszanka podnosi temperaturę silnika i może spowodować wypalanie gniazd zaworów dlatego wpadłem na pomysł aby dodać do układu a taki sobie mojej konstrukcji generator pary suchej (i jest gites póki co)...

moje pytania do mistrzów elektroniki i automatyki FIFY są takie (RATUNKU!! :) )
1. ze schematu wskaźnika lambdy mam nadzieję, że dobrze odczytuję, iż dioda podłączona do 1 nóżki układu daje wartość napięcia 0,2V czyli (bardzo uboga)
a 10-tej 1,2V czyli mieszanka bardzo bogata...

moje spostrzeżenia podczas jazdy (z wyłączonym regulatorem MAP) - przejechałem na tym układzie ponad 500 km więc jakieś tam mam, otóż mój automatyczny fieściak oprócz gazowania, jazdy pod górę prawie zawsze (w trasie! o ile nie ruszam za dużo pedałem gazu) podaje mieszankę max 3 diodki czyli 0,3v - 0,35v (sondę mam 4 żyłową więc mam podgrzewaną), w mieście faktycznie sonda reguluje się od zakresu 0,3v - do 0,9/1,1v.
tyle z empiryki linijki lambdy. (sobie tak faluje radośnie to w górę to w dół co jest oczywiste biorąc pod uwagę taktowanie cylindrów bla bla...).
Jak dla Mnie bardzo przydatny gadżet...

2. co do regulatora MAP to widzę, że działa ale jakoś podejrzanie, otóż z takimi ustawieniami jakie załączył autor (tu głównie mi chodzi o rezystory i potencjometry) ciężko mi zubożyć mieszankę jak przekręcam gałkę na maksa w stronę oszczędzania to wartość napięcia jest identyczna jak na sygnale z wyłączonym układem i daje około 2,5v. Z kolei jak przestawiam gałkę na maksa w prawo (bogata) to wartość podchodzi pod 4,5-4,6v. Faktem jest, że jak ustawię bogatszą mieszankę wyraźnie słyszę zmianę w pracy silnika...(subtelna ale wyczuwalna) a wskazania sondy lambda idą pod 1,0-1,2v czyli w teorii działa.

Tylko moje pytanie jest takie chciałbym tak wysterować regulator aby maksymalne wskazanie znajdowało się w granicach 0,6 - 0,8v na wskaźniku lambdy MAX... a przy tej konfiguracji nawet jak przekręcę na maksa w lewo na mieszankę ubogą auto nie zdycha i wskazania i tak podchodzą pod górną granicę, więc moje pytanie Panowie i Panie eksperci o to tu chodzi?? :) Czemu pomimo wysterowania sygnału z MAP na ECU o zmniejszonej wartości napięcia komputer podaje i tak mieszankę bogatą??? dopiszę tylko, że parokrotnie sprawdzałem podłączenia do MAP i ECU i są bankowo poprawne zgodnie ze schematami załączonymi.... Tu liczę, na wasze doświadczenie... Wiem, z literatury, że MAP nie jest głównym źródłem "sygnału" decydującym o wartości mieszanki benzyny płynącej do "garnków"... może to stąd takie dziwne wyniki regulacyjne??

3. Właściwie jak to jest z tą zawartością energii w mieszance paliwa, jeden z przedmówców napisał, że im uboższa tym idzie więcej (jest to logiczne), w takim razie moje pytanie na cholerę budować takie regulatory, nie lepiej oszukać komputer, że mieszanka jest bogata i wtedy będzie stosunkowo komputer jej mniej dawkował???



:greenpeace:

p.s. projekt robię dla zabawy,
p.s.2 moja FIFA i tak pali mniej mimo, że jest w automacie niż większość manuali (dziwne??) otóż parę razy spalanie na trasie nawet zeszło w okolice 5,5l/100km - średnio 6,0 - 6,2
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 11 Kwi 2012, 13:55   

Więc ford jest inny jak pamiętam to na sygnale z MAPa nie zmienia się amplituda sygnału tylko jego częstotliwość więc układ nie zadziała,,, co do sondy to wiele osób źle rozumie jej działania,,, otóż przyjmując że 0,1 to za mało a 0,9 to za dużo a 0,5 to idealnie to oszukując sygnał na 0,5 nie spowodujemy ze skąd mieszanki będzie dobry, bo działa to dokładnie tak,,, komputer podaje ileś tam paliwa, sam nie wie ile,,, dostaje sygnał w sondy ze jest mało,,, więc zwiększa dawkę tak długo aż sonda nie zacznie krzyczeć że jest za dużo wtedy zmniejsza,,, może gdyby silnik pracował z równą prędkością i obciążeniem to po chwili by przestał kombinował i doszli by do wyniku 0,5 ale podczas jazdy mało prawdopodobne jest to,,, to tak samo jak byś stał przy kranie a ktoś trzymający wąż Ci mówił, odkręć mocniej, zakręć trochę, o tak jest dobrze,,, to oszukanie sondy polega na tym, ze okręcasz kran wyjmujesz kartkę a tam jest napisane :jest dobrze" - a wiadomo jak w życiu, zawsze ten kran Ci się trochę inaczej odkręci,,,

Co do składu mieszanki to nie jest tak prosto,,, zimny silnik musi mieć dużo więcej paliwa niż ciepły aby dać taką samą moc,,, powietrze ma dość sporą bezwładność i aby silnik się nie krztusił przy dodawaniu odejmowaniu gazu w tych chwilach skład mieszanki na chwilę musi zostać zmieniony,,, na koniec (już nie pamiętam zasady) ale ze zmianą składu mieszanki idzie tez temperatura i szybkość jej spalania,,, i nie może być za oszczędnie bo wykańcza to silnik raz dwa,,, wysoka temperatura, wybuch a nie powolne spalanie,,, itp.

Co do pomiaru sondy to żadne multimetry cyfrowe czy słupki LED, najlepiej kupić http://allegro.pl/duzy-an...2267433185.html i jeden z zakresów przerobić na 1V lub kupić już taki który zakres 1V posiada. Można też kupić coś takiego: http://allegro.pl/obrotom...2260228050.html wywalić elektronikę zostawić sam zegar i prosty układ skalibrować aby 0=0V 40=0,5V 80=1V przerobić skalę i mieć elegancki przyrząd lub na stałe w auto wsadzić.
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
Kam'ol 

Model: Ford Fiesta Mk5`02
Wersja: Family
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Kamil
Wiek: 44
Dołączył: 06 Gru 2005
Posty: 129
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 11 Kwi 2012, 18:38   

Dzięki Joe za troszkę teorii :)

z tą częstotliwością to gdzieś to tym czytałem (chyba w drugim pdfie załączonym) ale z tego co tam pisali to te rozwiązanie było do bani i głównie stosowane w latach 80tych, ale faktycznie napiszę do forda @a może będą mieli dane aby mi to potwierdzić albo zaprzeczyć.... hmm...

co do mojego wskaźnika pracy lambda to on działa świetnie i jestem z niego zadowolony, pomijając fakt, że (o ile ot prawda, że nie mogę MAP amplitudą sterować tylko Hz) to też on w pewnym sensie pomaga w jeździe ekologicznej na zasadzie sprzężenia zwrotnego (o tym już pisałem wyżej) cóż najwyżej wymontuję część regulacyjną Map'u i zostawię same diodki :)
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5651
Skąd: Łódź
Wysłany: 11 Kwi 2012, 20:00   

do mapsensora można użyć przerobionego obrotomierza.
 
 
 
Kam'ol 

Model: Ford Fiesta Mk5`02
Wersja: Family
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Kamil
Wiek: 44
Dołączył: 06 Gru 2005
Posty: 129
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 11 Kwi 2012, 22:36   

jak będę mial chwilke czasu to pstrykne fotke jak to wyglada com zbudowal i sie pochwale, nie jest to jakies mega styl ale waZzne ze dziala i jest moje :)

p.s. wysłałem @ do forda z zapytaniem czy MAP uzywa Hz czy amplitudy, lecz mi się wydaje jednak, że regulacja jest amplitudowa. Z czego wysnułem ten wniosek? Otóż regulator działa z tego co widzę w stronę wzbogacenia mieszanki jak go nastawię na MAX to wszystkie diodki świecą dopóty dopóki nie przełączę obiegu na oryginalny, po sekundzie schodzą w dół do wartości "nominalnych" w danych warunkach. Jak już wsponiałem wcześniej przy wzbogaceniu mieszanki V skacze do 4,6 - 4,8v i wyraznie się zmienia brzmienie silnika... opary wydechowe jednak ani nie zmieniają koloru ani auto nie kopci, jedyne co zauwazylem to ze wiecej wody "tryska" z wydechu :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Przyklejony: Prośba o sprawdzenie *VIN*
Gość Hyde-Park 2464 26 Maj 2024, 20:31
vegetagt
Brak nowych postów Przyklejony: Sprawdzenie historii pojazdu online
https://www.historiapojazdu.gov.pl
vegetagt Ubezpieczenia i rejestracja aut 15 13 Mar 2016, 14:28
vegetagt
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [MK3] Fiesta MK3
Fordy Fiesta III generacji (1989-1996)
Freeman Nasze auta 0 12 Lip 2011, 16:36
Freeman
Brak nowych postów Przyklejony: Fiesta MK3 - 3D Project
Longer_007 Hyde-Park 205 2 Wrz 2015, 14:13
szagrad
Brak nowych postów Przyklejony: [MK3] FAQ - Shortshifter
Szybsza zmiana biegów
TomeX500 Tuning mechaniczny 39 25 Cze 2013, 22:37
rybek121


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.