Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

[MK4] Traktorek vel Poligon Doświadczalny
Autor Wiadomość
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1089
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 12 Kwi 2021, 02:05   

Coś tam się ciągle dzieje.
Podstawowe opcje gotowe, teraz czas na zbudowanie sterownika.

https://www.youtube.com/watch?v=IbF0w6-Wd6s



Sterownik będzie zamontowany zamiast oryginalnego komputera, którego funkcja ostatnio sprowadzała się tylko do podgrzewania świec żarowych.
Jak go wytargałem, to moim oczom ukazał się taki oto kod:



Czyżby to był znak od Boga? Szatana? Wszechświata? Pstryczek w nos Grecie Thunberg?
Tak wiele pytań, tak mało odpowiedzi.
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
luk-90 
Prince of Tor Kielce 2014





Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33
Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 2595
Skąd: Poznań
Wysłany: 12 Kwi 2021, 08:20   

Co to za parametr z wartością 40%?
_________________
==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden :D
Cytat:
Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle
Tekst roku
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1089
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 12 Kwi 2021, 08:35   

Położenie cięgna gazu na pompie wtryskowej.
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
luk-90 
Prince of Tor Kielce 2014





Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33
Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 2595
Skąd: Poznań
Wysłany: 12 Kwi 2021, 08:48   

a w takim seryjnym aucie pokroju fiesty 1.8tddi jak była Pufcia za co odpowiada seryjny sterownik oprócz grzania świec? Turbo jest sterowane elektronicznie?
_________________
==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden :D
Cytat:
Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle
Tekst roku
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1089
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 12 Kwi 2021, 09:45   

W 1.8tddi sterownik (ECU) steruje... sterownikiem pompy.
Turbo w TDDI nie jest sterowane elektronicznie, tam jest zwykła turbina na WG. Sterownik bierze tylko informacje o ciśnieniu doładowania które pojawia się w kolektorze ssącym, i info na temat temperatury tego doładowania. Na tej podstawie obliczana jest dawka paliwa, i to info idzie na sterownik pompy, który ustawia jej bebechy w odpowiedni sposób.

U mnie musi być w odwrotny sposób - nie mam możliwości sterowania pompą (tylko w niewielkim stopniu, mogę podbić obroty silnika). Dlatego używając info o cięgnie gazu, na tej podstawie będę próbował sterować turbiną i dobierać w miarę odpowiednie ciśnienie doładowania.
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
luk-90 
Prince of Tor Kielce 2014





Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33
Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 2595
Skąd: Poznań
Wysłany: 12 Kwi 2021, 10:56   

Może to jeszcze opatentujesz :ok:
_________________
==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden :D
Cytat:
Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle
Tekst roku
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1089
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 27 Kwi 2021, 01:50   

Dziś będzie trochę inaczej - pokażę w jaki sposób wykonam sterownik do swojego ulepa.
Nie wiem czy będzie interesująco, ale nie tylko czystą mechaniką człowiek żyje, a jest to też jakoś związane z projektem.

Generalnie wszystko zaczyna się od projektu płytki - najpierw tworzyłem ścisły prototyp, i szkic programu wyświetlający podstawowe opcje na ekranie wyświetlacza - to co już pokazywałem poprzednio.
Później, rozebrałem oryginalny sterownik, i pozostawiłem jedynie jego aluminiowy stelaż, wraz z gniazdem sygnałowym. Zdjąłem wymiary na potrzeby projektu.

Następnie bazując na prototypie, i jego schemacie, stworzyłem projekt płytki. Płytkę najwygodniej projektuje mi się w programie PCB wizard.
Na poniższym zdjęciu widoczny jest cały projekt płytki, już gotowy, wydrukowany na papierze kredowym, zaraz przed przetransportowaniem go na surowy laminat.



Są różne sposoby na amatorskie tworzenie płytek PCB.
Można rysować je ręcznie bezpośrednio na laminacie - lakierem, bądź specjalnym pisakiem.
Można tak jak ja - stworzyć mozaikę połączeń, a następnie wydrukować ją na drukarce laserowej, i przetransportować ją na laminat używając metody termotransferu - nazywane jest to metodą "żelazkową".
Można użyć metody fotochemicznej - światłoczułej folii/lakieru i nanosić mozaikę na laminat używając promieni UV.
Inne metody są znacznie bardziej problematyczne, czasochłonne i droższe.

Do tego projektu wybrałem metodę żelazkową - z racji chwilowego braku lampy UV.

Na początku jest surowy laminat:


Oczywiście należy go odpowiednio przygotować: umyć, odtłuścić, dociąć na docelowy wymiar.

Następnie wydrukowaną mozaikę przenosi się na tak przygotowaną płytkę - jak już wspomniałem - żelazkiem bądź odpowiednio zmodyfikowanym laminatorem.
Potrzeba tu połączenia cierpliwości, precyzji i cierpliwości - zwłaszcza przy druku dwustronnym. Trzeba dbać o to, by nie rozjechać się między "górą"a "dołem" płytki o więcej niż 1mm. Chodzi o to by ścieżki od strony elementów zgrywały się ze swoimi odpowiednikami od spodu.



Można powiedzieć że ta metoda jest całkiem podobna do nanoszenia wydruków na koszulki.
Po wyprasowaniu całości, płytkę zanurza się na jakiś czas w wodzie z proszkiem do prania - papier odmaka, i odchodzi, pozostawiając tylko toner drukarki na laminacie.
Następnie taki "wydruk" wrzuca się do kąpieli trawiącej:



Proces trawienia trochę trwa, tu widać jak powoli niezabezpieczona miedź wytrawia się, pozostawiając tylko miejsca zabezpieczone tonerem:





po zmyciu tonera jakimś acetonem mamy płytkę w stanie "surowym", gotową do wiercenia otworów pod elementy, i lutowanie:



Taki tam mały "smaczek", nie mogłem sobie odmówić:




Tu widać już zmontowany układ, jeszcze przed uruchomieniem, i zarazem porównanie wielkości oryginalnego sterownika i mojego:



A tu już uruchomiony: wszystko działa jak należy.



Tutaj już w oryginalnym stelażu:




I klimat nocny, podświetlany diodą RGB mikrokontrolera :D




Sterownik będzie w 80% kompatybilny pinoutem z oryginałem, dodatkowe funkcjonalności będą na pinach które nie były wykorzystywane w oryginale (a ich było naprawdę sporo).

Teraz czas na dalszy rozwój oprogramowania sterownika, oraz pierwsze próby w fieście.
To mniej więcej jest mój plan na majówkę. I tak jestem uziemiony covidem, a robić coś trzeba by nie zwariować :D

I tak, wiem że to amatorka, i można było zrobić to lepiej, mieć soldermaski, zamówić u Chińczyków, etc.
Ale ja po prostu lubię tak prymitywnie rzeźbić. :D

https://www.youtube.com/watch?v=UvlCR5b7bZs
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
Marcin 

Model: Inne auto
Wersja: Titanium X
Silnik: 2.0 16V
Imię: Marcin
Wiek: 39
Dołączył: 10 Kwi 2006
Posty: 3094
Skąd: Krosno Odrz.
Wysłany: 27 Kwi 2021, 22:22   

Ładnie :) ale unikaj prowadzenia ścieżek pod kątem prostym, stosuj termopady, linie zasilające zawsze trochę grubsze niż sygnałowe. Szkoda, że tht zamiast smd ;)

Spróbuj w przyszłości termotransferu z nadruku na folii, nie trzeba bawić się w czyszczenie po grzaniu.
_________________
Jest: Focus MK2FL, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4
 
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1089
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 28 Kwi 2021, 02:29   

Dzięki za rady.
Ścieżki pod kątem prostym nie mają tutaj znaczenia, to prosty układ, który nie pracuje na nie wiadomo jakich częstotliwościach. Poza tym to jeden z mitów który wciąż pokutuje wśród wielu projektantów, polecam: http://www.sigcon.com/Pubs/edn/bigbadbend.htm
To samo dotyczy tutaj linii zasilających - układ pobiera miliampery, zadziałałby równie dobrze na zasilaniu bateryjnym, nie ma co kruszyć kopii na temat ich grubości.
Odnośnie smd - mam sporą nadwyżkę elementów przewlekanych, trzeba było się tego trochę pozbyć. :D
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
Marcin 

Model: Inne auto
Wersja: Titanium X
Silnik: 2.0 16V
Imię: Marcin
Wiek: 39
Dołączył: 10 Kwi 2006
Posty: 3094
Skąd: Krosno Odrz.
Wysłany: 29 Kwi 2021, 22:29   

Ścieżka ścieżce nierówna, ja wolę jak ładnie wyglądają :P Ja się trzymam takich wytycznych nawet jak jest to przerost formy nad treścią.
Co do tht to nie lubię wiercić, nawet jakbym miał je za darmo :P

Ważne, że działa. Powodzenia w dalszych modach.
_________________
Jest: Focus MK2FL, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4
 
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1089
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 17 Maj 2021, 02:58   

Mały update.
Udało mi się umieścić wyświetlacz wewnątrz licznika - wykorzystałem do tego plexi z wyciętym prostokątem. Całość pomalowana na czarno. Wyświetlacz podklejony od tyłu. Trzyma się to w dostosowanej ramce po oryginalnych wskaźnikach paliwa/temperatury.
Prezentuje się to tak:



Tu widok z tyłu. Widoczna wtyczka która spina wyświetlacz z moim ECU:



Nawkurwiałem się przy tym mocno. Bardzo nie lubię takiej dłubaniny, plexi docinałem chyba z 15 razy, albo pękało, albo działo się jeszcze sto innych rzeczy. I tak nie wyszło idealnie, ale stwierdziłem że to pieprzę, i zostaje jak jest.

Potem przyszedł moment na pierwsze testy w aucie - musiałem do tego celu podmienić wtyczkę ECU, bo oryginalna nie miała obsadzonej wystarczającej ilości pinów. Nie chciałem rozbierać tej którą miałem celem dodania brakujących kabli, bo bałem się że uszkodzę czy to "dawcę", czy to "biorcę". Potem okazało się że jest to proste, i trzeba się mocno postarać żeby coś tam uszkodzić, ale mniejsza z tym...




I pierwsza próba - działa!



Obyło się bez problemów, zadziałało od pierwszego strzału. Nawet wentylator chłodnicy cyklicznie włączał/wyłączał się w pętli, zgodnie z tym co miałem w programie. :D

https://www.youtube.com/watch?v=VB8S0bMzCCE

Później wziąłem się za odczyt następnych wartości. Wynalazłem i kupiłem czujnik położenia przepustnicy z jakiegoś Opla, będzie robił za czujnik położenia cięgna gazu na pompie:

https://www.youtube.com/watch?v=84GbStvCTzY

Potem przyszedł czas na map sensor - kupiłem mapa 3 bary, starczy na wartości które planuję. :D
Testowe stanowisko składa się z pompki elektrycznej która potrafi wytworzyć ciśnienie do 2 bar, i takie samo podciśnienie - to mi się przyda później jak będę pisał oprogramowanie sterujące turbiną/gruszką, i jej elektrozaworem. Jako wzorzec/odniesienie używałem wskaźnika auto gauge, wpiętego w tą samą magistralę razem z mapem/pompką:

https://www.youtube.com/watch?v=RsXQynh6rxQ

Jakby ktoś potrzebował numerów map sensora:

_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
modell1 
Klubowicz

Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Imię: Marcin
Wiek: 47
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1870
Skąd: Wągrowiec
Wysłany: 17 Maj 2021, 08:10   

Pełen podziwu jestem :ok:
_________________

 
 
 
luk-90 
Prince of Tor Kielce 2014





Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33
Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 2595
Skąd: Poznań
Wysłany: 17 Maj 2021, 21:08   

Kurcze klasa, estetycznie upakowane. Deskę wytargałeś dla ułatwienia pracy z kabelkami?
Ten map sensor to jest 3b doładowania czy 300kPa(100kPa atmosfera i 200kPa doładowania)?
_________________
==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden :D
Cytat:
Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle
Tekst roku
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1089
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 17 Maj 2021, 21:49   

No generalnie tak, decha musiała pójść out, bo do upakowania kabli mam sporo (grzana szyba, podgrzewacz płynu chłodzącego, nowe czujniki, etc), a i to co już było trzeba było uporządkować i poprawić. No i flok mi się zawsze marzył. :D
Wiązki pod dechą już zacząłem układać:



Sama decha już leży ze trzy miesiące w gościnnym na kanapie :hahaha:
Póki co żonie to nie przeszkadza. :rotfl: Na szczęście Angela jest wyrozumiała dla mojego skrzywienia, tak jak ja jestem wyrozumiały dla jej :D



A co do samego mapa, to wedle tego jakie napięcia prezentuje, i według dokumentacji, to jest to 300kPa(100kPa atmosfera i 200kPa doładowania). Maksymalnie jest w stanie zmierzyć 2.3 bara doładowania.
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
luk-90 
Prince of Tor Kielce 2014





Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33
Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 2595
Skąd: Poznań
Wysłany: 18 Maj 2021, 20:24   

Decha we floku jest super, podnosi luksus auta :rotfl:
_________________
==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden :D
Cytat:
Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle
Tekst roku
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1089
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 19 Lip 2021, 02:27   

Coś tam się cały czas dzieje.
Można powiedzieć że skończyłem elektrykę w kabinie - położyłem nową wiązkę silnika i czujników, położyłem elektrykę klimy, grzanej szyby przód, elektrycznych szyb w drzwiach, i centralnego zamka. Wszystko pięknie działa. Ale to była żmudna, mrówcza robota...







Po przemyśleniu sprawy, stwierdziłem że MAP 3 bary to za mało, i zakupiłem MAPa 4 barowego, wkomponywując go w obudowę oryginalnego:







Oprócz tego - deska na miejscu, aczkolwiek musiałem ją jeszcze zdejmować ze dwa razy, jak wykryłem błędy w nowych wiązkach. Na szczęście teraz, po odpowiednim ułożeniu wiązek, zdjęcie deski to jest raptem godzina pracy.
Na miejscu wylądował przedstawiany już zegarek:




Dodatkowo fiesta dostała pilot + alarm, a niech tam, jak luksus to na całego :D




W sterowniku wylądowało raspberry pi pico:


Procedura sterująca turbiną vnt też powoli się rodzi. Niestety jednak, zawór który "podkradłem" Bobsonowi okazał się jak dla mnie nieodpowiedni - parametry PWM które generuje pico są niekompatybilne (zbyt wysoka częstotliwość). Minimalna częstotliwość PWM którą może wytworzyć pico to 100Hz, zawór wymaga częstotliwości mniejszej, rzędu 20Hz. W praktyce powodowało to absolutną nieliniowość sterowania turbiną (sterowanie było bardziej skokowe niż płynne).


Zakupiłem więc zwykłe N75, i sprawdza się doskonale:


https://www.youtube.com/watch?v=6oAIA_kjm-s

Dodatkowo zakupiłem jeszcze oplot:


I nowiutki meszek z pomarańczową nicią (a jak!):


Następny punkt programu, to już wyjmowanie silnika, uszczelnianie i wzmocnienie, wiązki w komorze silnika, kończenie programu... Jest co robić.


Dorobiłem się też konta na instagramie, tam wrzucam foty na bieżąco, w trakcie prac: https://www.instagram.com/jaszczurtd/
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
kuba87 




Model: Inne auto
Wersja: Ambiente
Silnik: Inny
Imię: Jakub
Wiek: 36
Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 3353
Skąd: Roskilde
Wysłany: 19 Lip 2021, 16:20   

A centralny z pilota masz? :-P
_________________
było 5 Ikserków, i 3 fiesty.
było łałdi w automacie, funwagen
był transit mk5 long na dokładkę
jest faketaxi w dizlu
jest dokurwiator D2Callya
jest transit blaszak z windą 2.4 tdczerwoneDI
 
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1089
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 19 Lip 2021, 16:23   

kuba87, przeca pisałem że położyłem elektrykę pod to, więc to chyba oczywiste. :D
Tak, centralny jest, działa, alarm ma pilota, ma funkcję centralnego, wszystko podpięte i śmiga.
Nawet otwieranie bagażnika z pilota działa. Pełen luksus! :hahaha:
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1089
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 21 Lip 2021, 14:23   



A CO TO, a gdzie to, a po co to? :D
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
Marcin 

Model: Inne auto
Wersja: Titanium X
Silnik: 2.0 16V
Imię: Marcin
Wiek: 39
Dołączył: 10 Kwi 2006
Posty: 3094
Skąd: Krosno Odrz.
Wysłany: 23 Lip 2021, 12:28   

Pogromca smogu :rotfl:
_________________
Jest: Focus MK2FL, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [MK4] Fiesta MK4
Fordy Fiesta IV generacji (1996-1999)
Freeman Nasze auta 0 12 Lip 2011, 16:34
Freeman
Brak nowych postów Przyklejony: [MK4] FAQ - Wymiana maglownicy
peugeot40619tdi Mechanika ogólna 1 10 Maj 2019, 22:44
keiner
Brak nowych postów Przyklejony: [MK4] FAQ - lampy MORETTE / WOLF - regeneracja
LOY Tuning stylistyczny 1 6 Cze 2011, 23:16
hubi_2006
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi [MK4] Panzerwagen by sulos vel żulos, dla wybranych muskulos
sulos Nasze auta 34 7 Paź 2008, 11:03
sulos
Brak nowych postów [traktorek] Jaki to silnik
JankoM Mechanika silnika 38 22 Cze 2012, 06:50
JoeMix


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.