Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika ogólna - Moment dokręcania piasty w MK3 92r.

Oyasumi - 30 Gru 2020, 16:51
Temat postu: Moment dokręcania piasty w MK3 92r.
Hejka, szukałam w internecie, ale nie mogę znaleźć klarownej informacji na temat tego, z jakim momentem powinno dokręcać się piasty w Fieśćie. Jest to autko z 1992. Ona ma 2 pojedyncze łożyska. Dzięki!
SCHWARZ 1.4S - 30 Gru 2020, 20:35

Jeśli chodzi o łożysko dwurzędowe w zwrotnicy przedniej to nakrętkę centralną mocowania piasty przedniej dokręca się momentem od 205 do 235 Nm.
murgrabia - 13 Sty 2021, 21:49

Z dwoma łożyskami jednorzędowymi również obowiązuje przedział 205-235 Nm. Przy dokręcaniu jest to naprawdę duża siła.
SCHWARZ 1.4S - 14 Sty 2021, 22:52

Niby duża siła, a mi tak wykańczali komplet łożysk za kompletem dokręcając na "oko" czyt. czucie. Aż byłem zmuszony finalnie wymienić zwrotnicę i zakupić komplet łożysk OE by uporać się z problemem raz na zawsze. Dobrze, że tamte próby były na zamiennikach, bo na oryginałach bym tego nie przeżył. Podstawą do tego jest klucz dynamometryczny. Jak komuś to obce to lepiej poszukać innego mechanika. Niby czynność łatwa, a się wyłożyli jak amatorzy.
murgrabia - 13 Maj 2021, 14:42

To nie wina dokręcania. Ale lipnej jakości łożyska. Możliwe, iż nawet podczas wciskania prasą już ulegają uszkodzeniu (jakiegoś odkształcenia itp.). Moment 205-235 Nm. To jest bardzo duża siła. Nawet przy dokręcaniu metrowym kluczem dynamometrycznym. W zasadzie to trzeba się na nim powiesić :) . Ja też miałem perypetie z tymi łożyskami. Pisałem na forum. A tak w ogóle to zawsze je dokręcałem wielką lagą na oko. I nigdy, ale to nigdy nie miałem problemu (na oryginalnych łożyskach). Z przodu w zasadzie co rok. Bo manszety przegubu zewnętrznego to jakaś parodia. Teraz dokręciłem jedno na 205 Nm jakieś chińskie BTA i na razie hula..

P.S.
Dodatkowo na niektórych zamiennikach. Nie da się osadzić piasty koła do samego końca. A to też jest bardzo ważne. Niestety za duża szczelina powstaje. Mamy tam wargę przeciwpyłową (uszczelniającą). Jak nie dojdzie do końca piasty to nie będzie spełniać swojego zadania. I również szybko poleci łożysko od strony piasty koła. Warga ta przylega do gładzi piasty.

SCHWARZ 1.4S - 13 Maj 2021, 15:32

Co nie zmienia faktu, że moment dokręcania jest bardzo ważny. U mnie było wszystko schowane jak trzeba, a jednak co chwila ulegało uszkodzeniu. No i jakość łożysk, piasty, osłon gumowych też musi być pierwszoligowa. Nie ma to jak wykonać od A-Z na oryginalnych częściach. Ja tak zrobiłem we współpracy z już ogarniętym mechanikiem i zapomniałem o problemie.
murgrabia - 14 Maj 2021, 12:29

Zamiast do mechanika to sam naprawiaj. Niestety tak stare samochody wymagają szczególnego traktowania podczas napraw. Delikatnego traktowania. A na warsztatach... Podstawowym narzędziem to klucz udarowy. Nagrzewnice indukcyjne itp. Po co się męczyć podczas odkręcania? Po co dawać nowe śruby, nakrętki. W tamtym tygodniu wymieniałem w matizie wahacze. Po partactwie warsztatu. W zasadzie powinienem zgłosić prokuraturze ich dzieło. Gdybym mieszkał w normalnym kraju. To bym się nawet nie zastanawiał. Ja się nie spotkałem z uczciwym, rzetelnym mechanikiem. Co robi naprawy dla ludu.
SCHWARZ 1.4S - 14 Maj 2021, 13:07

W chwili obecnej nic mi nie trzeba robić samemu bo mam w końcu ogarniętego mechanika. Opis mojego zdarzenia jest sprzed lat, jako przestroga. Wiele składowych składa się na końcowy sukces lub porażkę. Od klawych jakościowo części po pierwiastek ludzki.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group