Forum FiestaKlubPolska -

Elektryka - Wentylator na chłodnicy

KUI3A - 2 Kwi 2005, 00:44
Temat postu: Wentylator na chłodnicy
samochód to xr2i 1,8 16V 1992 r

Sprawa jest taka, że się ie włącza.

co może być tego przyczyną??

Czytałem inne wątki na ten temat i wiem, że za włączanie się wiatraka jest odpowiedzialny czujnik zloaklizowany w okolicach termostatu, żeby sprawdzić czy czujnik jest ok należy wyjąć wtyczkę do niego podpiętąi ją spiąć na krótko - powinien się włączyć w momencie jak tylko zapłon będzie włączony...
Zrobiłem to i nic, więc przyczyna leży gdzieś indziej, znalazłem jeszce jeden jakiś czujnik na dole przy chłodnicy, nie wiem do czego on służy ale gościu w warsztacie powiedził mi, że to jest czujnik temp, który podaje dane do kompa.

Co jeszcze sprawdzić i na co zwrócić uwagę, pomóżcie please, bo dni coraz cieplejsze a miasto zatłoczone sprzyja włączaniu się wentylatora...

z góry dzięki

pozdr,
KUI3A

mellow - 2 Kwi 2005, 00:53

Tak ten 2 czujnik jest od kompa, a jeszcze jeden na glowicy daje odczyt na deske rozdzielcza.

Co do Twojego problemu to proponuje w 1 kolejnosci sprawdzic :
- bezpiecznik
- przekaznik
- okablowanie pod maska
- sam wentylator - czy wogule dziala (podajac prad na wtyczke)

Pozdrawiam

KUI3A - 2 Kwi 2005, 09:30

bezpieczniki są ok, pozostaje więc okablowanie i przekaźnik, nie wiem tylko który przekaźnik będzie za wentylator odpowiadał i jak poznać to, że przekaźnik jest zwalony
szynszyl - 14 Kwi 2005, 20:33

dwa kabelki i włącz wentylator. jak chodzi to bash powinien mieć schemacik inst. elektrycznej
bash - 14 Kwi 2005, 21:21

szynszyl napisał/a:
dwa kabelki i włącz wentylator. jak chodzi to bash powinien mieć schemacik inst. elektrycznej


no juz jestem do uslug
a wiec tak
wentyl nie jest z tego co pamietam podlaczony pod przekaznik - jest tylko zabezpieczony bezpiecznikiem (drugi od lewej, tu pod numerem 13 SW, obwod 54.30 idący do wyłącznika termicznego koło termostatu:


z wyłacznika idzie prąd przez wentyl i do masy - ot wszystko....



jeśli wentyl po zmostkowaniu TC nie chodzi i masz sprawny bezpiecznik to sprawdz czy silnik wentylatora jest sprawny podlaczaja go "na krotko" do zasilania (brązowy to masa)
uwazaj bo pobor przy starcie to ponad 20 amper wiec beda iskry :)

lukjar6 - 17 Kwi 2005, 22:42
Temat postu: wentylator
Witam!!!
Tak dla pewności sprawdz jeszcze probowka czy jest napiecie we wtyczce od termowylacznika wentylatora po przekreceniu zaplonu..

pozdrawiam..

KUI3A - 22 Kwi 2005, 22:23

witam

bash: dzięki za schemat

problem jest (był) z prądem na wtyczce od termowłącnika ale wszystko samo (?) się naprawiło, tzn, na pewno coś jest nie tak, bo to sobie działa jak chce, ale zauważyłem, że włączanie się wiatraka ma (w tym konkretnym przypadku) związek ze wskaźnikiem temperatury, który również w momencie zakładania topicu nie działał, ale teraz wszystko się samo zrobiło, czyli wksaźnik działa i działa też wiatrak, więc jest ok (przynajmniej na chwilę obecną), ale sprawa wymaga dalszej diagnozy

odnośnie czujnika od tmperatury(tego co do wskaźnika daje sygnał) to znajduje się w obudowie termostatu (po przeciwnej stronie w stosunku do włącznika termicznego wentylatora) czyli na dole tej obudowy i dochodzą do niego dwa kable, wtyczka tam podpięta jest mała płaska i czarna, podobna do tej jaka jest przy korku zbiorniczka wyrównawczego płynu hamulcowego i wydaje mi się, że te dwa czujniki muszą mieć ze sobą coś wspólnego

lukjar6 - 22 Kwi 2005, 23:14

Witam!!!
Jeśli chodzi o ten czujnik podłączony do wskaźnika to u mnie jest tylko jeden przwód dochodzący, natomiast czy jest jakiś związek z termowyłącznikiem .. wydaje mi się ze te dwa czujniki działają niezależnie , jedynie mogą być zabepieczane tym samym bezpiecznikiem( nie wiem na 100% czy tak jest bo nie zaglądałem w schemat),
A czy wszysto poza tym działa ok??

pozdrawiam..

KUI3A - 23 Kwi 2005, 09:39

w moim silniku (1.6 8v) też czujnik od temperatury jest na jednym przewodzie, ale ja cały czas w tym topicu nawiązuję do silnika 1.8 16v, który jeździ w samochodzie mojej pani i jest nieco nowszą konstrukcją z nieco inaczej (niż w 1.6 8v) poprowadzoną instalacją elektryczną
MONIA - 23 Kwi 2005, 21:43

Panowie opowiem wam to po babsku.....silnik 1,8 16v
Średnio jeden raz (na przejechane ok. 20km) wskaźnik temperatury raczy się ruszyć w góre i wtedy wiatrak działa. Na ogół jednak wskazówka leży odłogiem na białym polu i mam wrażenie,stojąc w korku,że albo ja albo silnik eksploduje z gorąca.
I o co tu cho i gdzie tego szukać??? :-/

Viper - 23 Kwi 2005, 23:06

najlepiej jest to zrobić "na krótko" czyli zrobić "pstryczek" do wenylatora i włączać kiedy trzeba innej rady nie ma... ja miałem podobny problem, czujniki wymieniałem po kilka razy i nic to nie-dało, więc zrobiłem sobie włącznik i załączam wtedy kiedy trzeba troche uciążliwe ale co zrobisz.... ;/
roberts - 27 Kwi 2005, 23:22

a czy wtedy kiedy nie działa wam wentylator chłodnicy działa wam wentylator nawiewu powietrza do kabiny? sprawdźcie to i dajcie znać.
Pozdrawiam

KUI3A - 28 Kwi 2005, 09:36

działa wentylator nawiewu do kabiny
coccolino - 29 Kwi 2005, 15:55

Panowie, cudów nie ma. Jeżeli jakiś element obwodu elektrycznego raz działa, a raz nie - to w 95 przypadkach na 100 będzie to "zły styk" połączeń (naderwany "kabelek", zaśniedziałe styki itp.) Pod wpływem drgań samochodu czasami zatrybi, aby później pod wpływem tych samych drgań się odłączyć. MIeliście kiedyś marne lub stare słuchawki do Walkman'a? - Trzeba było pomachać lub powyginaś przewód do nich aby było dobrze słychać (nie pomagało to na długo).
To samo dzieje się z instalacją samochodową.
Tak więc w przypadku tego typu awarii dobrze jest oczyścić wszystkie styki i połączenia w "badanym obwodzie", pomachać "kabelkami", zmierzyć omomierzem (najlepiej z pomocą kolegi - przy długich połączeniach). To powinno rozwiązać problem w zlokalizowaniu przyczyny awarii i usunięciu jej.
W przypadku KUI3A tak właśnie pewnikiem było. Przy szukaniu usterki bawił się przewodami, zdejmował i zakładał wsuwki. Być może jakiś przewód był naderwany gdzieś w izolacji i niechcący go reanimował (jak w słuchawkach), bardziej prawdopodobne jest jednak to, że
styki termowłącznika były zaśniedziałe i przy zdejmowaniu z nich blaszek deczko się wyczyściły. Najlepiej czyścić je drobnym papierem ściernym, a po zabiegu posmarować wazeliną techniczną (tak jak klemy akumulatora).
POZDRO.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group