|
40-lecie Fiesty |
Autor |
Wiadomość |
van
Moderator
Model: Ford Fiesta Mk1`80
Wersja: S
Silnik: 1.3/69KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 42 Dołączył: 15 Maj 2007 Posty: 2232 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 18 Kwi 2016, 10:04 40-lecie Fiesty
|
|
|
Nie wiem czy wiecie ale model Fiesty jest już na świecie od daty produkcji 40-lat.
Wszystkie zagraniczne strony Forda o tym krzyczą tylko u nas jakoś tak cicho o tym.
Może więc kilka słów Historii jakie mam jeszcze na swojej starej stronie gdzie nowością była Mk6
HISTORIA FORDA FIESTY :
W pierwszych artykułach w których pojawiały się wzmianki o Fieście zwracano wówczas uwagę na takie "rewelacje" jak zastosowanie w Fieście opon dwunastocalowych podczas, gdy graniczną wielkością było wtedy 13 cali, podkreślano, że jej szybę przednią wykonano ze szkła klejonego, wspominano o ogrzewaniu tylnej szyby itp., co dzisiaj wydaje się dość anachroniczne. Fiesta, sprzedawana w Europie i USA była najmniejszym samochodem w rodzinie Forda i jednocześnie pierwszym autem tej marki wyposażonym w nowoczesny na owe czasy przedni układ napędowy. W odróżnieniu od tradycyjnego rozmieszczenia podzespołów: silnik i skrzynia biegów ułożona wzdłuż samochodu i napędzane za pośrednictwem wału koła tylne, w tym małym samochodzie silnik zblokowany ze skrzynią biegów umieszczono poprzecznie z przodu, napęd na koła przednie przekazując przez dwie różnej długości półosie. Podstawową zaletą tego rozwiązania było zmniejszenie przestrzeni zajmowanej przez zespół napędowy - do zaledwie 20% objętości nadwozia.
Od początku pojawienia się Fiesty na rynku mówiło się o tym modelu Forda, że jest on przewidziany jako "auto dla pań" lub jako "drugi samochód w rodzinie". Były to wówczas modne zawołania rynkowe, gdyż producenci z coraz większym trudem upychali swe nowe modele na mocno nasyconym rynku i trzeba było szukać innych niż dotąd grup klientów. Już w fazie konstrukcji tego auta, było to zapewne w pełni świadome zamierzenie koncernu Forda, który pilnie obserwował rynek i musiał sprostać konkurencji samochodów w rodzaju VW Polo czy Fiata 127. Z tych też względów, już w swej pierwszej wersji sprzed lat, Fiesta miała sporo dobrych rozwiązań konstrukcyjnych z pewnością w jakimś stopniu konkurencyjnych w stosunku do innych samochodów w tej klasie. Ciekawostką jest że Fiesta została jako jeden z pierwszych samochodów zaprojektowana przy pomocy komputera. Z projektowano ją w USA i tam tez była produkowana jednak największy sukces odniosła w Europie. W 1983r Fiesta została poddana zmianą i powstał model określany jako Mk2.
Potem, w kolejnym swym wcieleniu, Ford Fiesta mk3 (od 1989 roku) upodabniał się coraz bardziej do swojego starszego brata Escorta. Długość tego samochodu wzrosła wtedy o 15 cm, a szerokość o 5 cm. W rezultacie auto to było tylko o kilka centymetrów krótsze od Forda Escorta. Ówczesny model Fiesty miał znowu sprostać innym już wymaganiom rynkowym. Podobnie rzecz się miała z ostatnią wersją modelową tego auta z 1996 roku. Minęła już moda na zwarte, ale kanciaste konstrukcje nadwozia. Ich miejsce zajmowały kształty zaokrąglone i przyjemne dla oka. Wprawdzie specjaliści i co bardziej kąśliwi dziennikarze, dopatrywali się w tej nowej sylwetce różnych wad, ale rzeczywiście to auto zdecydowanie różniło się od swych poprzednich wersji. Przede wszystkim Fiesta znowu zyskała na długości i mierzyła odtąd 383 cm. Była więc jednym z najdłuższych aut w swojej klasie (dla porównania Fiat Punto mierzył 376 cm, Nissan Micra - 370 cm, Opel Corsa - 373 cm.) Dzięki temu zabiegowi w Fieście, zwłaszcza na przednich fotelach, było naprawdę dość miejsca. Niestety, w samochodzie tym nie zmienił się rozstaw osi, który nadal wynosił 2,45 m.
To prawdopodobnie nie pozwoliło zwiększyć wygody jazdy osobom zajmującym miejsce na tylnych siedzeniach. Pozostawiono także stosunkowo niewielki bagażnik ( 250 litrów MK3), co skwapliwie wykorzystywała konkurencja
(np. Opel Corsa krótszy o 10 cm miał bagażnik większy o 10 l). Natomiast mocnym punktem tego modelu miał się okazać, nowoczesny silnik Zetec, o pojemności 1,2 l i mocy 75 KM. Założono, iż powinien on bez naprawy głównej, wytrzymać 150 tys. km przebiegu samochodu. Ponadto, zdecydowanie poprawiono komfort jazdy, dzięki zmianie resorowania, innej konstrukcji układu kierowniczego i modyfikacji układu hamulcowego. Zgodnie z duchem czasu nowa Fiesta zyskała też wiele elementów poprawiających bezpieczeństwo jazdy. Znalazło to swoje odbicie zwłaszcza w konstrukcji nadwozia i wnętrza samochodu.
GŁÓWNE CECHY UŻYTKOWE pierwszych modeli
+ ZALETY
* Przestronne i przejrzyste wnętrze
* Staranne wykończenie
* Łatwa i funkcjonalna obsługa
* Pewne zachowanie na trasie
* Stosunkowo dobry komfort resorowania
* Niezbyt wysokie zużycie paliwa ( średnio 7 - 9 l/100 km)
* Dobre właściwości jezdne
* Korzystnie zaprojektowany bagażnik (nie dotyczy mk1,mk2 )
* Niskie koszty utrzymania
* Niezłe osiągi
- WADY
* W wersjach bez wspomagania układu kierowniczego - utrudnione manewrowanie
* Głośna praca silnika na wysokich obrotach
* Wrażliwość na zmiany obciążenia
* Stosunkowo mały bagażnik (250 l dotyczy mk3)
* Mało skuteczne hamulce( nie dotyczy modeli XR i RS)
* Uszkodzenia świec zapłonowych
* Ford Fiesta to samochód o długiej historii. W związku z tym do wymienionych wyżej cech, trzeba podchodzić ostrożnie. Poszczególne wersje modelowe mogą się przecież znacznie różnić, gdyż samochód był wielokrotnie modernizowany i ulepszany w kolejnych latach produkcji.
OPINIE SPECJALISTÓW
Zdaniem fachowców najmocniejszym punktem Fiesty są jej silniki. Już w pierwszych wersjach modelowych wytrzymywały one bez kłopotów przebiegi rzędu 100 tys. km. Do najczęściej rejestrowanych w trakcie okresowych przeglądów technicznych usterek należą:
* jednostronne działanie hamulca ręcznego
* szybkie zużywanie się tarcz i bębnów hamulcowych
* defekty układu wydechowego
* matowienie bądź rdzewienie odbłyśników reflektorów
* nadmierna korozja w obrębie progów nadwozia
* przypadkowe i niepotrzebne zadziałania układu odcinającego paliwo
* na trasie najczęściej pojawiały się usterki w rozdzielaczach zapłonu oraz w gaźnikach
* zdarzały się też egzemplarze o niewielkiej trwałości opon
* nieszczelności okien bocznych
* ciężko pracującą dźwignię zmiany biegów
* trudności z uruchamianiem gorącego silnika
* źle dopasowane do właściwości jezdnych hamulce
Odrębnym problemem w starszych samochodach jest korozja. W ocenach rzeczoznawców już po 8 latach eksploatacji notowano silną korozję części nośnych karoserii ( 11,2 proc., aut), a w samochodach 10-letnich procent ten wzrastał do 24. Mówiąc inaczej, co czwarta Fiesta była już mocno skorodowana i wymagała napraw blacharskich.
W uruchomienie kolejnego modelu Fiesty w 1989 roku producent zainwestował około miliarda dolarów. Znalazło ono odbicie również w jakości produkowanych samochodów. Generalnie auta wyprodukowane po 1989 roku są oceniane przez specjalistów najlepiej. Są one bowiem stosunkowo niezawodne. W statystykach niemieckiego ADAC, Ford Fiesta uzyskuje wysoką pozycję pod względem niewielkiej ilości usterek. Ustępuje on wprawdzie np. Toyocie Starlet, ale wyprzedza inne samochody japońskie, a to na wymagającym rynku niemieckim bardzo się przecież liczy. Aż 74 proc. pięcioletnich Fiest uzyskiwało w trakcie okresowych przeglądów technicznych pozytywne noty. Nie wymagały one żadnych napraw ani usuwania bieżących usterek. Również w naszych opiniach krajowych Ford Fiesta ma swoich zdecydowanych zwolenników. Samochód ten jest ceniony za niezawodność, komfort jazdy i stosunkowo niewysokie koszty eksploatacji.
OPINIE UŻYTKOWNIKÓW
W ankietowych badaniach przeprowadzanych w Niemczech wśród użytkowników Fordów Fiesta (w Polsce na większą skałę, takich badań na razie się nie prowadzi) na ogół są oni zadowoleni z eksploatowanego auta (75 proc.), ale tylko 9 proc. zamierzało je kupić ponownie. Tak małe zainteresowanie tym samochodem w przyszłości, można wytłumaczyć ogromną konkurencją wśród tej klasy aut. W ostatnich latach bowiem pojawiło się sporo nowych, ciekawych modeli zarówno produkowanych w Europie, jak i w Japonii. Zresztą obecnie zdaje się upowszechniać moda na samochody jeszcze mniejsze ( przypomnijmy, że niegdyś Fiesta znajdowała się w czołówce aut nabywanych z przeznaczeniem jako "drugiego samochodu w rodzinie"). Spośród innych ocen użytkowników należy wymienić dość powszechne narzekania na hamulce (29 proc. ankietowanych), 19 proc. z nich wspominało o kłopotach z uruchamianiem silnika i co dziwniejsze aż 15 proc. wnosiło zastrzeżenia do jakości wykonania auta. Na korozję narzekało 12 proc. ankietowanych, a 10 proc. miało obiekcje co do pracy silnika.
HISTORIA MODELU
1976
Początek produkcji Forda Fiesty MK1
1977 Seryjne wyposażanie aut we wspomaganie układu hamulcowego.
1979 Zastosowanie seryjne pasów bezpieczeństwa na tylnych fotelach.
1980 Pojawienie się na rynku wersji GL
1981 Wprowadzenie do sprzedaży odmiany XR 2 z silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocy 84 KM
1983 Modernizacja Fiesty MK1.Powstanie MK2. Zmiany w stylistyce nadwozia, zmieniona tablica rozdzielcza, lepiej ukształtowane fotele. Nowe silniki: 1,0 l/45 KM, 1,1 l/ 50 KM, 1,3 l/ 60 KM i 1,6 l/96 KM
1984 Wprowadzenie do sprzedaży wersji z silnikiem Diesla 1,6 l / 54 KM
1987 Nowe silniki 1,1 l/ 49 KM i 1,4 l/71 KM wyposażane w katalizatory
1987 Początek produkcji samochodów wyposażanych w bezstopniową skrzynię biegów GTX.
1989 Rozpoczęcie sprzedaży nowych modeli o oznaczeniach: C, CLX, S, XR2i. Niektóre odmiany wyposażane w mechaniczny ABS. Do 1989 roku wyprodukowano 5 mln aut z poprzedniej wersji.
Maj 1991 Nowy wariant silnika 1,3 l/ 60 KM, centralny wtrysk paliwa, trójdrożny katalizator.
Sierpień 1991 Wydłużone okresy międzyprzeglądowe. Pojawienie się odmiany Fiesta Courier.
Październik 1991 Wersja "Calypso" ze składanym dachem
1992 Nowe silniki Zeta 1,8l- 16V o mocach 105/130 KM zastąpiły poprzednie 1,4 i 1,6 l, automatyczna skrzynia biegów w wersji 60 KM
1993 Nowe, bardziej bezpieczne, koło kierownicy .
1994 Pojawienie się na rynku modeli o nowych nazwach: Fun, Family, Calypso, Futura. Seryjna poduszka powietrzna dla kierowcy. Boczne wzmocnienia chroniące bardziej skutecznie pasażerów auta w trakcie zderzeń. Stopery pasów bezpieczeństwa. Za dopłatą poduszka powietrzna dla pasażera przedniego fotela.
1995 Wstrzymanie produkcji aktualnego modelu Fiesty. Stary model o nazwie "Classic" budowany do sierpnia 1996 roku (pojawienie się na rynku modelu Ka)
1995 MK5 która przeszła dość daleko idące modyfikacje oraz nową gamę silników Zetec-SE.
2002 Pojawienie się całkiem nowej MK6 która stylem upodobniła się do swojego większego brata Focusa. |
_________________ Fiesta MK1 1.3 - Smerfetka
Sierra MK2 2.3T5 - Biała dama
Volva XC70 i inne
|
|
|
|
|
Qlimaxss
Model: Ford Fiesta Mk5`01
Wersja: Inna
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Adam
Wiek: 31 Dołączył: 15 Maj 2011 Posty: 153 Skąd: Aleksandrów Łó
|
Wysłany: 24 Kwi 2016, 16:06 40-lecie Fiesty
|
|
|
Jesteś ciut w błędzie bo polska Prasa o tym wspominała.
A dokładnie Motor tu masz dowody:
[attachment=1:f6n7ce0f]20160217_114826.jpg[/attachment:f6n7ce0f][attachment=0:f6n7ce0f]20160217_114902.jpg[/attachment:f6n7ce0f] |
_________________ Była Mk3 94 r "Chianti "
Jest Mk5 01 "Elance " |
|
|
|
|
trzeci
Prezes
Model: Ford Fiesta Mk3`91
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.6i8V/110KM
Imię: Artur
Wiek: 54 Dołączył: 24 Maj 2004 Posty: 7108 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 24 Kwi 2016, 19:30 40-lecie Fiesty
|
|
|
I najnowszy model trzeba przyznać udany
Mnie osobiście Fiesta będzie się zawsze dobrze kojarzyć i dawać fajne wspomnienia.
Głównie przez nasz mały klub
Pozdro ... |
_________________ Verba volant, scripta manent |
|
|
|
|
Magda M.
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.6i8V/110KM
Imię: Magda
Wiek: 40 Dołączyła: 20 Lut 2010 Posty: 1353 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: 24 Kwi 2016, 19:35 40-lecie Fiesty
|
|
|
2 lata temu był międzynarodowy zlot mustanga na 50-lecie marki... Może a 10 lat międzynarodowy zlot fiesty? |
_________________ Bo Żółw to Wanna, a Wanna to Żółw.
K.I.T.T. [']
http://www.fiestaklubpols...pic.php?t=49816
My car, my choice, my pride - Siekierap! |
|
|
|
|
yoyo72
Klubowicz
Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: Futura
Silnik: 1.6i16V/90KM
Imię: Dziadek
Wiek: 51 Dołączył: 29 Kwi 2010 Posty: 1021 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 24 Kwi 2016, 19:43 40-lecie Fiesty
|
|
|
Bardzo fajny artykuł,czytałem. |
_________________ Jest inne , ale tez Ford
Było MK3 1994r 1.1/2.0 136KM
Było MK3 1995 r.1.6 16v 90 KM Futura swap 2.0 136KM
Było MK3 1993 r.1.3 NEWPORT z klimą (ślimak)
Było MK3 1992 r.1.8 16v 130 KM (akwarium)
PRINCE OF RADOM 2016
|
|
|
|
|
|
Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.
| |
|