Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: Brak tagów.

[MK4] Ford Courier zwany Osiołkiem po SWAPie- wykres i parę
Autor Wiadomość
QbaNS 

Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Courier
Silnik: 1.8D/60KM
Dołączył: 14 Maj 2015
Posty: 26
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 15 Maj 2015, 00:38   [MK4] Ford Courier zwany Osiołkiem po SWAPie- wykres i parę

Witam. Jestem nowy na forum. Miałem 3 Fordy- Mondeo MK1 1,8td Turnier, Mondeo MK2 2,0PB Turnier, no i gdy trzeba było kupić woła roboczego wybór padł na Forda Couriera z 1997r z silnikiem 1,8 Diesel o zatrważającej mocy 60KM. Po inwestycjach w blacharkę, zawias, hamulce itp, okazyjnie trafił się motor z klubowej Fiesty MK1- 1,8TD ponoć pierwotnie z Escorta.

Silnik siedzi sobie już w autku, dostał nowy duży intercooler z Reanult Megane 1,5dCi, nowy licznik z obrotomierzem z Escorta i powędrował na hamownię. Oto wykres i fotki:







Wyniki: 74KM i 154Nm
Wyszło, że trafił mi się motor 75KM i teraz pytanie co go blokuje i co należy wymienić, żeby pękło 100KM, czy pompa jest inna, czy turbo? Stary 1,8D jeszcze jest, ale z niego chyba nie ma co wsadzić.
Jeśli chodzi o wydech, to czy przelot nie będzie zabójczy dla turbo- overboost?
Skrzynia wydaje się trochę krótka- czy ją zostawić, czy poszukać np. z Mondeo?
Proszę o rady.
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 15 Maj 2015, 00:55   

Endura-DE na mechanicznej pompie jest... Jaszczur tu będzie miał naprawdę sporo do powiedzenia.

Gdybyś miał Endurę-DI, to byłaby zupełnie inna gadka. Mam "DI" i po ostatnim dłubaniu (decat, IC, MBC, drugi chip) wyszło 112/250. W mechanice może tyle nie wyciśniesz, ale za to pewnie się będzie dało zrobić governor moda, jakiego stosowali w Golfach MK2.

Tak czy siak, pozostaje Ci czekać na Jaszczura, w temacie pomp mechanicznych to tutaj Guru :)


ps. ten wykres mógłbyś wkleić "na prosto", bo ciężko się to ogląda pod kątem...
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
vegetagt 
Administrator / Klubowicz


Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 4003
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 15 Maj 2015, 01:00   

Jaszczur też miał 110-120KM jeżeli dobrze pamietam :>
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 15 Maj 2015, 01:28   

Nie wiem przypadkiem czy jego setup nie był "ciut" inny niż Autora (jeśli mowa o tym, co teraz ma wsadzone). Przyjdzie to opowie. :)
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
QbaNS 

Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Courier
Silnik: 1.8D/60KM
Dołączył: 14 Maj 2015
Posty: 26
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 15 Maj 2015, 09:46   

Będę wdzięczny, jak dostanę wykres w PDF, to wyślę, bo mam tylko takie foto.
Odnośnie wydechu, to zrobić przelot i na końcu tłumik środkowy? Nie zaszkodzi to turbinie?
Gdyby wypluł ponad 100, to był bym z niego dumny. A na światłach niektórzy mogli by się zdziwić, jak ich dostawczak objeżdża.
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 15 Maj 2015, 10:55   

QbaNS napisał/a:
Odnośnie wydechu, to zrobić przelot i na końcu tłumik środkowy? Nie zaszkodzi to turbinie?

Nie wiem jak w mk4, ale w mk5 jest kat w gruszce za turbiną i tylko końcowy. Ja zrobiłem decat, natomiast końcowy wymieniałem czas jakiś temu na serię Walkera, jeśli dobrze pamiętam, a ze średnicą rur nic nie robiłem.
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1089
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 15 Maj 2015, 15:08   

100 kuni na tym silniku jest spokojnie do uzyskania.
Z tego co widzę, to masz tam pompę lucasa - na lucasach się nie znam, ale z tego co wiem to na lucasie z wersji 70KM nie uzyskasz dużo. Być może da się tam podnieść dawkę, ale ja osobiście nie wiem jak, i nie wiem jakie wtedy można uzyskać parametry. Nie wiem nawet czy tu jest możliwy do wykonania governor mod, nie słyszałem o takich modyfikacjach dla lucasa.
Dlatego ja bym na Twoim miejscu szukał sprawnej pompy boscha z escorta, z wersji 60KM, o oznaczeniu 0460494xxx (xxx to mniej istotne cyfry, natomiast 0460494 jest kluczowe), skręcił wastegate w turbinie, podkręcił maksymalnie dawki, i cieszył się okolicami 90-100KM i 200-220Nm. Możliwe że w tym 1.8D masz taką, musiałbyś sprawdzić.
Jeśli byś chciał więcej, to musiałbyś zmienić turbinę, oraz modyfikować pompę wtryskową, tak jak ja robiłem u siebie.

Przelot nic nie zaszkodzi turbinie. Przy doładowaniu ustawionym na 1.1 - 1.3 bara to będzie latać bezproblemowo.
Co do skrzyni - szukaj skrzyni z fiesty 1.6D - one były najdłuższe.
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
QbaNS 

Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Courier
Silnik: 1.8D/60KM
Dołączył: 14 Maj 2015
Posty: 26
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 15 Maj 2015, 15:59   

Na starym silniku mam pompę Boscha tylko trzeba ją uszczelnić. Znacie jakiś dobry zakład, gdzie mógł bym uszczelnić i przerobić pompę? Sprawdzę oznaczenie na niej. Zrobię też foto turbiny, ewentualnie jakiej szukać przyszłościowo?
Dobrze wiedzieć o tej skrzyni z 1,6D.
Dzięki za podpowiedź.

Acha, co jeszcze zostawić ze starego silnika? Wtryski? Bo pompę na pewno i połączenia.

Dokopałem się na forum i mam silnik unsera Rkalitka, który odkupiłem od nowego właściciela autka ;-).
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1089
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 15 Maj 2015, 16:41   

QbaNS napisał/a:
Znacie jakiś dobry zakład, gdzie mógł bym uszczelnić i przerobić pompę?


Uszczelnić - w każdym jednym zajmującym się dieslami, ale trochę Cię za to skasują.
Jako takich zakładów przerabiających pompy mechaniczne nie ma, a przynajmniej ja takiego nie znalazłem. Może jacyś pompiarze tzw. starej daty się tym zajmują.
Ja swoje pompy przerabiam własnoręcznie, ale nie chciałbym się tego podejmować dla kogoś. Poza tym w chwili obecnej nie mam takiego silnika do testów. Mój mTDDI zachowuje się inaczej niż zwykłe TD, pomimo tego że jest podobnej konstrukcji.

QbaNS napisał/a:
ewentualnie jakiej szukać przyszłościowo?


To zależy co konkretnie chcesz uzyskać. Okolice 100KM są możliwe na Twojej obecnej bez większych problemów.

QbaNS napisał/a:
Acha, co jeszcze zostawić ze starego silnika? Wtryski? Bo pompę na pewno i połączenia.


Wystarczy przełożyć samą pompę. Jak chcesz mieć komplet, to możesz przełożyć i wtryski z przewodami wysokiego ciśnienia, ale moim zdaniem to nie jest konieczne.
Pamiętaj tylko że wtryski mają podkładki miedziane, które są jednorazowe, i przy każdym wykręcaniu wtrysków powinno się je zmieniać, żeby mieć pewność tego że tam wszystko będzie szczelne. Same wtryski powinny być dokręcane z odpowiednim momentem żeby nie uszkodzić tych podkładek i samych gniazd w głowicy.
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
QbaNS 

Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Courier
Silnik: 1.8D/60KM
Dołączył: 14 Maj 2015
Posty: 26
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 15 Maj 2015, 18:05   

Ile chciał bym osiągnąć? Ile się da ;-). Zrobienie takiego sleepera z dostawczaka- fajna sprawa. Rozumiem, że kolejnym etapem jest góra od Focusa i większe turbo.
Na początek chcę wyciągnąć ile się da z gratów które posiadam.

A na czym polega taka przeróbka pompy i czy istnieje jakiś turtorial?

No i ostatnie pytanie- jakie opony wrzucić na alusy 15"? Chodzi o rozmiar.
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1089
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 15 Maj 2015, 21:01   

QbaNS napisał/a:
Rozumiem, że kolejnym etapem jest góra od Focusa i większe turbo.


Co najwyżej większe turbo, bo góra od Focusa to nie taka prosta sprawa, i wiąże się faktycznie ze zbudowaniem silnika od podstaw - prócz głowicy trzeba zmieniać również tłoki i korbowody na focusowe. To są spore nakłady pieniężne. Ja coś takiego zrobiłem, i przecieram szlak(i), ale osobiście gdybym wiedział to wszystko co wiem na chwilę obecną, to dobrze bym się zastanowił zanim bym zaczął całą zabawę.

Większe turbo... Temat rzeka. Tu trzeba mądrze i z umiarem, tak żeby nie "przedobrzyć". Nie sztuka zapodać większą turbinę, przesunąć użyteczne obroty w górę, narobić kupę dymu z dołu bez mocy i mieć takiego nazwijmy to... niepełnosprawnego benzyniaka.
Osobiście polecałbym jakąś turbinę w rodzaju TD04-13, albo jakieś VNT z przerobioną gruszką na ciśnienie, np. GT1749v. Ale to wiąże się z wymianą kolektora wydechowego i spawaniem przejściówek/flansz/wydechu. Dlatego warto najpierw wykorzystać możliwości drzemiące w oryginalnym turbo.

QbaNS napisał/a:
A na czym polega taka przeróbka pompy i czy istnieje jakiś turtorial?


To też jest temat rzeka... Najprościej mówiąc chodzi o to, by pompa była w stanie podać jak najwięcej paliwa w odpowiednim czasie, czyli ogólnie rzecz biorąc - chodzi o wymianę głowiczki (tłokorozdzielacza) na większy. W tej pompie którą Ci poleciłem masz tłoczek o rozmiarze 9mm (stąd numery pompy - 0460494), znacznie większy potencjał może Ci dać tłoczek np. 11mm. Problem w tym że przeróbka pompy nie jest taka prosta, i wiąże się z tym, że nowe graty mogą się odpowiednio nie zgrać z pompą którą masz - i tu może być mnóstwo powodów które mogą być przyczyną takiego stanu rzeczy. Taką zabawę BARDZO ułatwia dostęp do stołu probierczego, bo ściąganie i zakładanie pompy na silnik to robota dla masochistów, która szybko może zbrzydnąć, zwłaszcza jak każda modyfikacja powoduje skutek odwrotny od zamierzonego, lub nie taki jakbyś sobie tego życzył.
Dlatego imho lepszym wyjściem jest znalezienie odpowiedniej pompy, już gotowej o odpowiednich parametrach - a tych do silników TD jest sporo jeszcze dostępnych. Większość z mniejszym lub większym bólem można próbować adaptować, w razie czego mogę służyć radą. No i na forach VW jest pełno informacji na ten temat.
Inną ciekawą modyfikacją pompy jaką można zastosować to wspomniany wcześniej governor mod, powodujący przesunięcie "odcinki" w górę, i pozwalający na kręcenie klekota nawet i do 6-7tyś obrotów...

Robiąc te wszystkie modyfikacje jednak trzeba zwracać uwagę na to, że silnik który masz ma już swoje lata - panewki mają lekko mówiąc 20 lat, jak im zapodasz większe obciążenie z dnia na dzień, to silnik szybko może pokazać korbę z boku. Inna sprawa że korbowody 1.8TD są stosunkowo słabe, i mogą nie przeżyć zbyt długo nawet na nowych panewkach - na pewno nie pożyją długo jeśli zapodasz im dużego niutona "z dołu" obrotów.
Dlatego trzeba ostrożnie. I obowiązkowo jakiś dobry olej - należy zapomnieć o jakichś marnych minerałach albo półsyntetykach - dobry syntetyk, tak by motor miał jak najlepsze warunki pracy.

To tak w skrócie...
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
QbaNS 

Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Courier
Silnik: 1.8D/60KM
Dołączył: 14 Maj 2015
Posty: 26
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 16 Maj 2015, 07:18   

Dziękuję za wyczerpujące informacje. Na razie postaram się dokopać do informacji, jak podkręcić tę pompę, którą mam na autku, a w międzyczasie poszukam magika do tego Boscha. Dziś lub jutro odbiorę Osiołka od mechanika i zrobię nim trochę km, żeby zobaczyć, czy wszytko gra. Muszę też jakiś patent ogarnąć z rozdzielaczem rurek płynu chodzącego, który jest na podszybiu, ponieważ podczas demontażu pourywały się rurki- plastikowe i cały czas mam w aucie ciepłe powietrze.
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 16 Maj 2015, 12:05   

QbaNS napisał/a:
Muszę też jakiś patent ogarnąć z rozdzielaczem rurek płynu chodzącego

Masz na myśli elektrozawór nagrzewnicy?
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
QbaNS 

Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Courier
Silnik: 1.8D/60KM
Dołączył: 14 Maj 2015
Posty: 26
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 16 Maj 2015, 21:27   

Chyba tak to się zowie- ogarnięte, auto poskręcane, teraz musi kilometry połykać, żeby ewentualne niedociągnięcia poprawić. A w międzyczasie szukanie info o podkręcaniu Lucasa i podejrzewam że wtedy zabawa się zacznie.
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1089
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 16 Maj 2015, 22:36   

QbaNS napisał/a:
A w międzyczasie szukanie info o podkręcaniu Lucasa i podejrzewam że wtedy zabawa się zacznie.


Pochwal sie później do czego dojdziesz w tym temacie.
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
QbaNS 

Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Courier
Silnik: 1.8D/60KM
Dołączył: 14 Maj 2015
Posty: 26
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 23 Maj 2015, 12:37   

Mam, nadzieję, że będzie czym się pochwalić ;-).
Na razie zrobiłem 600km i wszystko jest OK, poza tym, że dalej mam nawiew tylko gorącego powierza do kabiny, brak podświetlenia zegarów, niezamontowany bandaż na kolektor i ogólnie brak kosmetyki- szlifowanie spawów z malowaniem rur do ICka.
Puszczał paliwo na złączce z podgrzewacza- całe to ustrojstwo poszło wek, teraz szukam info o tym szemranym Lucasie. Autko wróciło do warsztatu i mam nadzieję, że wyjedzie z niego za kilka dni.
Z obserwacji po przejechaniu tych paru km, to jest na pewno jest mocniejszy, ale wrażenie jest takie, że dźwięk jak z rajdówki- ale nie odpycha się jak trzeba- muszę uzyskać więcej niutka i koników. Spalanie spadło z 8l na 6,75l- gdzie jeszcze sporo paliwa uciekało przez tą nieszczelność, więc jak uda się zejść na 6,5l to będzie miodzio- autko załadowane i w trasie.
Po dokładnym wymyciu i kosmetyce zrobię nowe fotki, jak prezentuje się Osiołek.
Założyłem mu setup letni- 13" na stali- na razie alusów jednak nie dostatnie ;-( , może na następny sezon.
Gdyby ktoś uzyskał jakieś informacje o Lucasie, to bardzo proszę o podzielenie się tym faktem- póki co studiuję Peugeota 306 i szukam podobieństw, bo tam też był Lucas i dał się modzić. Stay tuned.
 
 
QbaNS 

Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Courier
Silnik: 1.8D/60KM
Dołączył: 14 Maj 2015
Posty: 26
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 10 Cze 2015, 13:19   

Pompa dzięki wzorowaniu się na Peugeocie 306 przestawiona, ale problem pokazał się przy turbo- przy boosterze, o ile dobrze zrozumiałem- trzeba całe cholerstwo wymienić, bo ktoś przy tym grzebał i wypierdzielił kilka śrubek. O ile dobrze zrozumiałem mechanika. Zatem wieczorem mam nadzieję będzie wiadomo co i jak. Ile bezpiecznie dmuchnąć? 1,3? Z nie miłych rzeczy, to chyba turbo zaczyna po malutku puszczać olej- zatem pojeżdżę chwilę i zacznę szukać nowej lepszej turbawki. Stay tuned!
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1089
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 10 Cze 2015, 13:51   

A to ciekawe z tym boosterem - z tego co wiem wersja 70KM nie posiadała tego ustrojstwa ;)
Odnośnie dmuchania - 1.3 to granica której nie powinno się przekraczać.
Olej w turbinie jest zjawiskiem normalnym, w niewielkich ilościach. Turbo zasysa olej z odmy zaworowej przez dolot.
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
QbaNS 

Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Courier
Silnik: 1.8D/60KM
Dołączył: 14 Maj 2015
Posty: 26
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 10 Cze 2015, 14:54   

Czort wie co tam siedzi, albo coś przekręciłem. Zobaczymy co tam rolki wyplują oby okolice 100KM. To i tak prawie podwojenie mocy zdrowej serii, ale nie ma co łowić ryb przed siecią.
O mały włos nie skusiłem się na OZ racing białe w 15", ale stwierdziłem że taka seria jakoś bardziej przemawia, zobaczymy co przyniesie czas, może za rok.
Ostatnio zmieniony przez QbaNS 10 Cze 2015, 14:59, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 10 Cze 2015, 14:57   

Zacznij od 0,8 bara. Potem dobijaj pomału i obserwuj co się dzieje. Jak przestanie (ostro) dymić, to znaczy, że powietrza masz dość i ładowanie większej ilości mija się z celem i może tylko pogorszyć osiągi.
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Przyklejony: FORD kody lakierów
Dla wszystkich fordów
Ryba88 Blacharstwo / Lakiernictwo / Kosmetyka samochodowa 3 11 Wrz 2020, 21:45
JoeMix
Brak nowych postów Przyklejony: Ford Fiesta MK3 rebuild
czyli działamy w 1.1 i 1.3
Ad@mus Tuning stylistyczny 3 1 Sie 2009, 17:27
LOY
Brak nowych postów Przyklejony: Ford 2007 RDS piny we wzmacniaczu
Mafios Car Audio i CB 4 25 Lip 2011, 19:40
burdzyk2
Brak nowych postów Przyklejony: Plan obsługi samochodu Ford Fiesta - także Diesel
Laskosz Mechanika ogólna 0 4 Lut 2006, 01:17
Laskosz
Brak nowych postów Przyklejony: [Ogólny] FOTA - oferta promocyjna na wybrane części do Ford
trzeci Przed zakupem 0 19 Cze 2012, 21:55
trzeci


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.