Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

[wydzielony] Dyskusje dot. hamulców i innych systemów
Autor Wiadomość
FFDriver 


Model: Ford Fiesta Mk7`13
Wersja: Titanium X
Silnik: 1.0EcoBoost/100KM
Dołączył: 21 Cze 2013
Posty: 636
Skąd: stąd
Wysłany: 8 Lut 2015, 15:30   

Chciałbym zobaczyć wyraz Twojej twarzy jak będziesz dojeżdżał do skrzyżowania lub jakiegoś poprzedzającego Cię auta, wciśniesz heble, ABS się włączy, a Ty zrozumiesz, że nie ma szans aby zatrzymać się przed skrzyżowaniem lub przed tym autem.
Oj pamiętam jak się przesiadłem pierwszy raz do auta z ABS'em właśnie w zimie :-P Omal mi serce nie stanęło jak z górki do skrzyżowania dojeżdżałem i nagle zrozumiałem, że auto stanie dopiero gdzieś na jego środku. Ale na szczęście nic nie jechało :)
W trudnych warunkach dla kierowcy, który ma świadomość tego co robi ABS to czyste zło ozor
_________________
--<< Moja Fiesta - kliknij tutaj >>--
 
 
janek80 

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Sport
Silnik: 1.6TDCi/90KM
Wiek: 37
Dołączył: 17 Gru 2013
Posty: 74
Skąd: Kalisz
Wysłany: 8 Lut 2015, 16:19   

jest jeszcze coś takiego jak asystent hamownia. Jeździłem kiedyś skodą z takim asystentem i tam przy hamowaniu właśnie asystent sam pomagał dociskać hamulec, by auto się zatrzymało. Uczucie podobne jak by aktywował się abs. Zresztą jest to po części chyba z tym powiązane. Pytanie czy fiesty po FL maja takowego asystenta.
_________________
 
 
Peedro 
Klubowicz


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Paweł
Wiek: 35
Dołączył: 14 Wrz 2007
Posty: 3057
Skąd: Mystków
Wysłany: 8 Lut 2015, 16:39   

dobrze ze ma ABS bo jak Puff słusznie zauważył kolega aż prosi się o jakieś nieszczęście, przecież hamowanie silnikiem to jest podstawa, wciśnięcie sprzęgła i hamulca na raz w zimie w obecnych warunkach to nieporozumienie.
_________________
"Jeżeli wydaje ci się, że wszystko działa dobrze, na pewno coś przeoczyłeś."

Żaba - RIP
Profil Facebook
 
 
 
vegetagt 
Administrator / Klubowicz


Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 4003
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 8 Lut 2015, 16:41   

wciśnięcie sprzęgla i hamulca nie jest przypadkiem prawidłowym hamowaniem awaryjnym przy posiadaniu ABSu?
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 8 Lut 2015, 18:39   

vegetagt - absolutnie. Raz, że tracisz siłę hamującą silnika, a dwa, że niebezpiecznie naruszasz balans w pojeździe (wciśnij sprzęgło, przód idzie w górę; naciśnij hamulec, idzie w dół). Nietrudno sobie wyobrazić sytuację, w której auto zaczyna lecieć bokiem, bo "bujnęło" jak koniem na biegunach i zgubił się docisk na jednej, a potem na drugiej ośce.
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
vegetagt 
Administrator / Klubowicz


Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 4003
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 8 Lut 2015, 19:54   

Pufcio, no jak to nie, przeciez abs ma byc ulatwieniem dla tych, co nie ogarniają :>

http://www.szkola-jazdy.pl/artykuly/single/id/998
Cytat:
Wciskanie sprzęgła podczas hamowania awaryjnego dotyczy również kierowców pojazdów wyposażonych w system antypoślizgowy ABS. Producent systemu, w większości przypadków firma BOSCH, zaleca wciskanie pedału sprzęgła po uaktywnieniu się systemu ABS w celu optymalizacji działania. Jest to kwestia prawidłowej obsługi tego systemu, zawarta w instrukcji danego pojazdu.
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 8 Lut 2015, 19:56   

Optymalizacja działania... prawidłowa obsługa... zawarta w instrukcji... ta...
Pokaż mi co się kryje pod tymi pojęciami w jakiejś broszurce PDF na stronie Boscha, to uwierzę - nie wcześniej. :P
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
vegetagt 
Administrator / Klubowicz


Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 4003
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 8 Lut 2015, 20:18   

no to ja mam taką sytuacje:
jade sobie moim pięknym mk2 z górki, hamuje na 5tym biegu z 90 do 70. No i myśle, a zobacze gdzie jest granica przyczepności opon, bo akurat troche popadało. No i depcze hamulec, prędkość spada do powiedzmy 50, obroty w granicach 1500 i w pewnym momencie blokuje przednie koła, silnik gaśnie. Odpuszczam lekko hamulec, silnik wraca do pracy i jako człowiek wiem, że granica jest mniejwięcej tu i tu i dalej sobei mocno hamuje, ale już bez blokowania kół.

A jak mam ABS to co wtedy? Depcze mocno, blokuje koła, gaśnie silnik, abs odpuszcza hamulce, silnik wstaje, abs blokuje hamulce, silnik gaśnie itd? Czy ABS ma jakąś procedure awaryjną żeby nie pourywać poduch silnika? :P Czy wtedy mam też nogą odpuscić hamulec na tyle, by abs nie reagował?
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 8 Lut 2015, 21:01   

Przede wszystkim ABS nie zadziała jeśli nie naciśniesz mocno pedału hamulca. Poza tym jeśli ułamek sekundy po zablokowaniu kół gaśnie Ci silnik to masz chyba sprzęgło spiekowe z najwyższej półki. :D
Swoją drogą gdyby Ci silnik zgasł w taki sposób, to nie jestem taki pewien, czy odpaliłbyś go bez cofnięcia kluczyka o 1 pozycję i ponownego przesunięcia w tą przed uruchomieniem rozrusznika. :)
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
vegetagt 
Administrator / Klubowicz


Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 4003
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 8 Lut 2015, 21:05   

No nie zadziała przy lekkim naciśnięciu, ale mówi o deptaniu "na pałe", gdzie abs po części wyręcza kierowcę w odpuszczaniu hamulca.

A po co odpalać go rozrusznikiem, skoro po puszczeniu hamulca koła zaczynaja go napędzać i tym sposobem powraca do pracy? ;)
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 9 Lut 2015, 01:55   

vegetagt napisał/a:
A po co odpalać go rozrusznikiem, skoro po puszczeniu hamulca koła zaczynaja go napędzać i tym sposobem powraca do pracy? ;)

Nie mówiłem o odpalaniu z rozrusznika. Przecież kluczyk tak czy siak odbija z tej pozycji stacyjki. Masz wcześniejsze pozycje. Pamiętam jak mi kiedyś Micra zdechła jak jechałem koło stówy, może kwestia kiepskiego paliwa. Zero gazu, zero czegokolwiek. Wcisnąłem sprzęgło, odpuściłem i nic. Auto zwalnia, silnik nie odpala. Pamiętam, że cofnąłem o 1 pozycję i przekręciłem z powrotem (na zapłon). Po puszczeniu sprzęgła reszta zadziała sama.
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
vegetagt 
Administrator / Klubowicz


Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 4003
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 9 Lut 2015, 01:59   

Zasugerowałem się tym, że po odbiciu kluczyka z pozycji rozrusznika w wielu autach nie można na nią wrócić bez cofnięcia do pozycji 1.
Nie spotkałem się jeszcze z tym co opisujesz. Może japońce mają po swojemu ;)
 
 
FFDriver 


Model: Ford Fiesta Mk7`13
Wersja: Titanium X
Silnik: 1.0EcoBoost/100KM
Dołączył: 21 Cze 2013
Posty: 636
Skąd: stąd
Wysłany: 9 Lut 2015, 08:56   

1. Normalnie auto powinno zapalić samo bez kręcenia kluczykiem. Przecież to zadziała jak zapalanie na pych.

2. Nie można każdej sytuacji "awaryjnej" oceniać tak samo.
Są sytuacje kiedy wciska się tylko hamulec, a są takie kiedy wali się go do końca razem ze sprzęgłem.
Generalnie w sytuacji bardzo awaryjnej kiedy po prostu musimy zatrzymać się przed przeszkodą wciska się hamulec ze sprzęgłem - taka jest zasada.
To sytuacja awaryjna i często nie ma już czasu i możliwości żeby zrobić cokolwiek innego.

Mam wrażenie, że zapominacie, że te wszystkie nowoczesne systemy mają za zadanie poprawienie bezpieczeństwa kierujących i ułatwienie życia przeciętnemu, zwyczajnie jeżdżącemu kierowcy. Jak czytam te niektóre dywagacje na temat nowych systemów i jakie one są złe to śmiać mi się chce. (Podobna dyskusja w wątku o odłączaniu gazu po wciśnięciu hamulca lewą nogą :-P ) Jaki % kierowców ma wiedzę i umiejętności kierowcy sportowego ?????? Idąc tropem niektórych to do tej pory zmienialibyśmy biegi z między gazem bo po kiego wprowadzać do aut nowoczesne rozwiązania, a już szczególnie te które poprawiają bezpieczeństwo :-P
Jak dla mnie to za dużo jest na polskich drogach "sportowych" kierowców. Chcesz jeździć sportowo to sobie zbuduj sportowe auto od podstaw bez żadnych systemów, które przeszkadzają i jeździj po zamkniętych odcinkach czy na torach, a nie po ulicy.
_________________
--<< Moja Fiesta - kliknij tutaj >>--
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 9 Lut 2015, 10:54   

Temat później rozdzielę i część wygonię do Hyde Parku, bo dyskusja zaczęła za bardzo odbiegać od pierwotnego tematu.

Tymczasem odnośnie powyższego posta:

1) z ciekawości bym to sprawdził, ale nie chce mi się grzebać przy pompie - może macie rację, opisuję jednak sytuację jaka mi się zdarzyła i to na niej bazuję

2) fakt, czas poświęcony na myślenie czy wciskać 1 pedał czy dwa, to czas stracony- tutaj nie ma dyskusji; żeby ciągnąć to dalej, musiałyby być zrobione (lub znalezione) testy mówiące o tym jak dużo się zyskuje, gdy się pedału sprzęgła nie wciska - jeśli zysk byłby mierzalny, acz marginalny, to w sumie nie byłoby o czym dalej dyskutować (choć osobiście obstawiam, że różnica byłaby spora - na pewno kilka %)

3) są rzeczy wprowadzane na siłę, które tak naprawdę niczemu nie służą, za to utrudniają życie tym, którzy chcieliby skorzystać z czegoś "na swój sposób" - najlepszym przykładem tego są skrzynie sekwencyjne, które same zmieniają bieg na wyższy, gdy silnik osiągnie pewne obroty - w tym momencie chciałbym się dowiedzieć po jakiego grzyba są w takich autach łopatki przy kierownicy albo (M+/-) przy skrzyni, skoro ta jest zaprogramowana by działać jak CVT?
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
vegetagt 
Administrator / Klubowicz


Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 4003
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 9 Lut 2015, 14:10   

Pufcio napisał/a:
musiałyby być zrobione (lub znalezione) testy mówiące o tym jak dużo się zyskuje, gdy się pedału sprzęgła nie wciska - jeśli zysk byłby mierzalny, acz marginalny, to w sumie nie byłoby o czym dalej dyskutować (choć osobiście obstawiam, że różnica byłaby spora - na pewno kilka %)



Ja nie wiem, czy wciskanie(lub nie) sprzęgła powinno być rozważane w kwestii zysku(domyślam się, że zysku polegającego na skróceniu drogi hamowania i stabilności pojazdu). Po prostu jak jest jeszcze załączony napęd, to ciężej zblokować koła. A powyżej pewnych obrotów jest to niemożliwe. A przy ABSie to komputer ma sie tym martwić, a nie my.


FFDriver napisał/a:
Mam wrażenie, że zapominacie, że te wszystkie nowoczesne systemy mają za zadanie poprawienie bezpieczeństwa kierujących i ułatwienie życia przeciętnemu, zwyczajnie jeżdżącemu kierowcy


Przeciętny kierowca będzie inny w zależności, gdzie mieszka :P Jak masz domek poza miastem, to w zime wszystkie absy i asry bardziej przeszkadzają niż pomagają.
Te systemy są fajne i potrafią uratować tyłek(a przynajmniej zderzak ;)) , ale nie lubie gdy zabierana mi jest wolność wyboru.
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 9 Lut 2015, 15:28   

vegetagt napisał/a:
Po prostu jak jest jeszcze załączony napęd, to ciężej zblokować koła.

Nie rozważając prawdziwości tej teorii lub nie, to tak naprawdę potwierdzasz moje słowa. Na zablokowanych kołach pokonasz większą drogę niż hamując na granicy przyczepności. :P :D
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
vegetagt 
Administrator / Klubowicz


Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 4003
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 9 Lut 2015, 15:29   

... zalezy na jakiej powierzchni ;)
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 9 Lut 2015, 15:41   

Każdej. Fizyka jest gorsza niż skarbówka - jej nie przekupisz i nie oszukasz. :)
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
vegetagt 
Administrator / Klubowicz


Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 4003
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 9 Lut 2015, 15:47   

a co powiesz o powierzchniach sypkich np szuter czy kopny(średnio ubity ;) ) śnieg? :P
Od razu dorzucam tabelkę drogi hamowania zrobioną na podstawie testu golfa 5:
Kod:

nawierzchnia zablokowane koła    abs
suchy asfalt    45 m    32 m
śnieg    53 m    64 m
lód    255 m    404 m



Wiem, że fizyki nie oszukasz, ale niektóre tematy są bardziej rozgległe niż się wydaje :P
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 9 Lut 2015, 15:56   

To wynika z zupełnie innej rzeczy - na zablokowanym kole przed nim tworzy się "górka", jeśli powierzchnia, na której się hamuje jest niejednorodna. Tylko że tak samo możesz powiedzieć, że na świeżo wylanym asfalcie ("warstwie bitumicznej" dla czepialskich :P ) zahamujesz na krótszym dystansie na zblokowanych kołach niż na niezablokowanych. Z piachem to samo (a że się od razu zakopiesz, to masz bonus :P ). Punkt dla Ciebie, że to podniosłeś, natomiast sam argument to szukanie dziury w całym, bo nawet u nas warunki typu 10cm śniegu na drodze to rzadkość (poza terenami wiejskimi chwilę po tym jak zaczęła się śnieżyca), a po szutrze to podejrzewam jeździła może jedna osoba na sto (dotyczy zwłaszcza tych z miasta), a wtedy też nie hamujesz na gwałt, bo nikt po takiej nawierzchni nie zapiernicza. :)
Lód z kolei to przypadek tyleż specyficzny, co skrajny. Pomijając to, że na zblokowanych kołach nie masz sterowności (a to chyba gorsze niż dłuższa droga hamowania, zwłaszcza w mieście), to krótszy dystans bierze się też z tego, że dzięki stałej powierzchni styku (ta sama część opony dotyka lodu, występuje efekt nagrzewania się gumy, co zwiększa dodatkowo jej przyczepność. Winne też jest "odpuszczanie" hamulca przez ABS.
Ogólnie to złożony temat. Warto by było podzielić go na "normalne hamowanie", "porządne hamowanie" oraz "hamowanie z ABS-em" i wtedy byłoby i ładnie, i klarownie. :)
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Przyklejony: GALERIA FIEST I INNYCH FORDÓW
tu wklejajcie ciekawe zdjęcia, filmiki, broszury znalezione w sieci
sowa Linkownia 98 17 Lut 2016, 22:03
Bizuu
Brak nowych postów czy można stosować płyn ham. DOT-3 zamiast DOT-4?
scorpion69 Mechanika 2 14 Paź 2008, 17:45
DziDzia
Brak nowych postów problem dot. klimy
scorpion69 Hyde-Park 20 26 Lip 2014, 19:31
Jaszczur
Brak nowych postów Dane dot. felg
średnic, szerokości, rozstawu śrub, ET, średnicy otworu
hjdsmvx Mechanika ogólna 2 1 Wrz 2019, 15:39
msky
Brak nowych postów [MK5] Różnice między DOT 5, a 4 i 3.
Puff Mechanika 8 1 Wrz 2010, 23:29
drjanusz


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.