| Otwarty przez: szynszyl 3 Cze 2011,  19:56
 | [MK4] Wymiana litych tarcz na wentylowane | 
    
   
      | Autor | Wiadomość | 
            
      | Zelocik   
 Model: Ford Fiesta Mk4`98
 Wersja: Family
 Silnik: 1.25i/75KM
 Imię: Maciej
 Dołączył: 22 Wrz 2008
 Posty: 4
 Skąd: Zgierz
 
 | 
            
               |  Wysłany: 29 Maj 2011,  19:01   [MK4] Wymiana litych tarcz na wentylowane | 
 |  
               | 
 |  
               | Witam. Mam pytanie odnoście przednich i tyli nich hamulców do mk 4-ki. A mianowicie, z jakiego innego auta mogę zaadaptować zaciski i jarzmo żeby upchnąć wentylowaną tarcze (czy wszystkie rodzaje fiesty mają taką samą średnice tarczy i w tych samych miejscach otwory w zwrotnicy na jarzmo) i czy jest możliwość zrobienia przekładki z bębnów na tarcze z tyłu?
   Mam wersje z ABS-em i nie wiem gdzie czujnik by szedł w przypadku tarczy z tyłu, bo z przodu jest w jarzmie i czyta z półosi i nie ma problemów.
 |  
				| Ostatnio zmieniony przez bidżej 11 Cze 2011,  08:54, w całości zmieniany 2 razy |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | bigel   
  
 Model: Ford Fiesta Mk3`96
 Wersja: CLX
 Silnik: 1.3i/60KM
 Imię: Wojtek
 Wiek: 40
 Dołączył: 18 Kwi 2010
 Posty: 161
 Skąd: Tczew
 
 | 
            
               |  Wysłany: 29 Maj 2011,  19:22 | 
 |  
               | 
 |  
               | podpasuj od mondeo lub escorta,a co do tylnej przekładki na tarcze to juz nie raz było mówione że szkoda zachodu,bębny w zupełności wystarczą. |  
				| _________________ Bo na śmierć to trzeba sobie zasłużyć...więc nie będe sie starał.
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Marcin   
 Model: Inne auto
 Wersja: Sport
 Silnik: 1.6i16V/100KM
 Imię: Marcin
 Wiek: 40
 Dołączył: 10 Kwi 2006
 Posty: 3110
 Skąd: Krosno Odrz.
 
 | 
            
               |  Wysłany: 29 Maj 2011,  20:11 | 
 |  
               | 
 |  
               | przód z mk4 z wentylowanymi lub mk3 xr/rs/rst, nie wiem jak to ma się do abs, tył nie wiem. |  
				| _________________ Jest: Mazda 6 GH, Mazda 2 DY, Puma MK1
 Było: Focus MK2FL, Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Zelocik   
 Model: Ford Fiesta Mk4`98
 Wersja: Family
 Silnik: 1.25i/75KM
 Imię: Maciej
 Dołączył: 22 Wrz 2008
 Posty: 4
 Skąd: Zgierz
 
 | 
            
               |  Wysłany: 29 Maj 2011,  22:06 | 
 |  
               | 
 |  
               | Czyli rozumiem że większość fordów z tych roczników ma ten sam typ jarzma i zwrotnicy. A co do tarcz z tyłu jest zawsze skuteczniejsza siła hamowania i lepiej łapiący ręczny podczas jazdy.
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Stunt_Man   Niereformowalny
 
 Model: Inne auto
 Wersja: Inna
 Silnik: Inny
 Imię: Domi
 Dołączył: 13 Sie 2010
 Posty: 1933
 Skąd: \,,/
 
 | 
            
               |  Wysłany: 29 Maj 2011,  22:13 | 
 |  
               | 
 |  
               |  	  | Zelocik napisał/a: |  	  | Czyli rozumiem że większość fordów z tych roczników ma ten sam typ jarzma i zwrotnicy. | 
 mk5 1.8Di ma wentylowane
 mondeo ma wentylowane i o większej średnicy
 fiesta xr2i ma wentylowane
 
  	  | Zelocik napisał/a: |  	  | A co do tarcz z tyłu jest zawsze skuteczniejsza siła hamowania i lepiej łapiący ręczny podczas jazdy. | 
 a po co?  nie rozumiesz że jak będą mocniejsze hamulce z tyłu to będzie je blokować i sie zabijesz?
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | vegetagt   Administrator / Klubowicz
 
  
 Model: Ford Fiesta Mk2`87
 Wersja: Inna
 Silnik: 2.0 16V
 Dołączył: 31 Sie 2007
 Posty: 4012
 Skąd: Olsztyn
 
 | 
            
               |  Wysłany: 29 Maj 2011,  22:13 | 
 |  
               | 
 |  
               | Zelocik, ale nadal po założeniu tarcz, korektory będą ci siłe hamowania ograniczać. |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | jackrzec   Klubowicz
 
  
 Model: Ford Fiesta Mk7`12
 Wersja: Titanium
 Silnik: 1.25Duratec/82KM
 Imię: Jacek
 Wiek: 51
 Dołączył: 30 Cze 2005
 Posty: 2573
 Skąd: Stargard
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Maj 2011,  07:29 | 
 |  
               | 
 |  
               | Pisze przecież że ma ABS! 	  | Stunt_Man napisał/a: |  	  | a po co? nie rozumiesz że jak będą mocniejsze hamulce z tyłu to będzie je blokować i sie zabijesz? | 
 
 j.w. z tego wzgl. nie ma korektorów. 	  | vegetagt napisał/a: |  	  | Zelocik, ale nadal po założeniu tarcz, korektory będą ci siłe hamowania ograniczać. | 
 |  
				| _________________ Mk3,5 '95 Classic 1.1i/50KM + Mk3,5 '95 Fun 1.3i/60KM,-->
 Fiesta Mk4 '99 Ghia 1.25/75KM,--> Fiesta Mk7 '12 Titanium 1.25/82KM + Focus Mk3 '12 Titanium 1.6 EB/150KM
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Miły   
  
 Model: Inne auto
 Wersja: Inna
 Silnik: 2.0/16V
 Wiek: 39
 Dołączył: 25 Lis 2007
 Posty: 2084
 Skąd: Gostyń/PGS RFxx
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Maj 2011,  08:11 | 
 |  
               | 
 |  
               | tarcze na tył mają wygląd jedynie estetyczny... 
 a co do ręcznego, to zauważ że w autach które mają już na tyle tarczę, to jest dokładnie tarczobęben czyli tarcza do zwykłego hamulca, a bęben do ręcznego... Jeśli masz chcesz się pobawić - montuj, jeśli chcesz żeby lepiej hamowało - zainwestuj w większe bębny...
 |  
				| _________________ Była Fiesta MK3 1.8D "Złomek"
 
 Jest Opel Vectra B 2.0 16V "Czerwona Viki"
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Puff   Forumowy Maruda
 
  
 Model: Ford Fiesta Mk5`00
 Wersja: Fun
 Silnik: 1.8DI/75KM
 Imię: Dawid
 Wiek: 38
 Dołączył: 22 Cze 2008
 Posty: 5740
 Skąd: Ruda Śląska
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Maj 2011,  08:11 | 
 |  
               | 
 |  
               | jackrzec - a nie jest przypadkiem tak, że ABS to nie system inteligentny, tylko zaprogramowany na określone reakcje i podmiana hamulców na takie o innych parametrach, bez uwzględnienia tego w elektronice komputera sterującego, może skutkować błędnym jego działaniem?  Wystarczy przecież średnicę kół zmienić i ABS już może się "gubić" albo przesadzać z ingerencją. A gdzie tam wymiana bębnów na tarcze... |  
				| _________________ "Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."
 
 Wierny osiołek pochłania jedynie
   
     |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | burdzyk2   
 Model: Ford Fiesta Mk3`93
 Wersja: CLX
 Silnik: 1.3i/60KM
 Dołączył: 03 Lut 2011
 Posty: 80
 Skąd: Podkarpacie
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Maj 2011,  08:43 | 
 |  
               | 
 |  
               |  	  | Miły napisał/a: |  	  | 
 a co do ręcznego, to zauważ że w autach które mają już na tyle tarczę, to jest dokładnie tarczobęben czyli tarcza do zwykłego hamulca, a bęben do ręcznego...
 | 
 
 Jedynym znanym mi wyjątkiem był Fiat 125p, w którym mechanicznie przez linkę i ramię dociskało się bezpośrednio na klocek żeby trzymał tarczę, a jak się okazało to rozwiązanie jest kiepskie, bo nawet golf drugiej generacji (może i starsze samochody, to jest znany mi przykład) w wersji SPECIAL GT ma tarczo-bębny... Jak napisał Miły, tarcza do zasadniczego a wewnątrz tarczy jest mały bęben i szczęki do postojowego... I nadmieniając jak wyżej, oszaleje Ci ABS i może się okazać, że po takim swapie hamulców będą się blokować, aby za chwilę odpuścić i do dwóch sekund nawet nie przywrócić siły hamowania...
   Ale może jednak jest tu ktoś kto zabawiał się wymianą hamulców uwzględniając system ABS i coś o tym wie z autopsji??
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Miły   
  
 Model: Inne auto
 Wersja: Inna
 Silnik: 2.0/16V
 Wiek: 39
 Dołączył: 25 Lis 2007
 Posty: 2084
 Skąd: Gostyń/PGS RFxx
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Maj 2011,  08:51 | 
 |  
               | 
 |  
               | musiałbyś dokładnie wziąć komplet hebli + sterownik ABS od innego auta... ale może się okazać, że koszt hebli + pracy + kwiatków jakie wyjdą może przewyższyć koszt auta (zresztą u 3/4 osób z tego klubu tak ma)... ;] |  
				| _________________ Była Fiesta MK3 1.8D "Złomek"
 
 Jest Opel Vectra B 2.0 16V "Czerwona Viki"
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | JoeMix   
  
 Model: Ford Fiesta Mk7`09
 Wersja: Titanium
 Silnik: 1.4Duratec/96KM
 Wiek: 45
 Dołączył: 23 Maj 2004
 Posty: 12089
 Skąd: Konstantynów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Maj 2011,  11:38 | 
 |  
               | 
 |  
               | I jaki jest sens kładzenia z tyłu tarczy skoro jej skuteczność mało skutecznie będzie ograniczał regulator? Jaki mechaniczny połączony z belką? Ten reaguje na nurkowanie auta, a jak założysz mocniejsze heble z przodu to masz to zagwarantowane,,, ten drugi działa osłabiająco-opuźniająco i z tarczami mało będzie działa, tzn albo będzie jego działanie mało widoczne lub wcale albo hamulce z tyłu będą małe lub wcale,,, |  
				| _________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Lokmen   Zeus
 
 
 Model: Inne auto
 Wersja: Inna
 Silnik: Inny
 Dołączyła: 23 Maj 2004
 Posty: 1723
 Skąd: ___
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Maj 2011,  12:25 | 
 |  
               | 
 |  
               | Przecież koła nic do skuteczności działąnia tego nie mają - koronka od ABS jest na półosi wiec nawet jakbyś dał koła 20 calowe to zmieni sie tylko prędkośc obrotowa. Generalnie zasada ABS polega na wychwyceniu różnić w prędkości obrotowej kół przednich a tylnych podczas hamowania. 	  | Pufcio napisał/a: |  	  | jackrzec - a nie jest przypadkiem tak, że ABS to nie system inteligentny, tylko zaprogramowany na określone reakcje i podmiana hamulców na takie o innych parametrach, bez uwzględnienia tego w elektronice komputera sterującego, może skutkować błędnym jego działaniem?  Wystarczy przecież średnicę kół zmienić i ABS już może się "gubić" albo przesadzać z ingerencją. A gdzie tam wymiana bębnów na tarcze... | 
 |  
				| _________________ 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | Parzych   Prince of Biłgoraj 2012
 
 
  
 
  
 Model: Ford Fiesta Mk6`06
 Wersja: Ambiente
 Silnik: 1.6Duratec 100KM
 Imię: Jacek
 Wiek: 52
 Dołączył: 26 Kwi 2007
 Posty: 8085
 Skąd: WawaTeam/Praga
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Maj 2011,  12:56 | 
 |  
               | 
 |  
               | Tylko niektóre mają tarczobębny... Np. Fiesta ST ma same tarcze z tyłu... 	  | Miły napisał/a: |  	  | to zauważ że w autach które mają już na tyle tarczę, to jest dokładnie tarczobęben czyli tarcza do zwykłego hamulca, a bęben do ręcznego | 
 |  
				| _________________ BARDZO PROSZĘ O NIE MĘCZENIE MNIE NA PW (ANI PRZEZ GG) PROŚBAMI DORADZENIA W SPRAWIE ZAKUPU AUTA (ANI W SPRAWACH MECHANIKI/ELEKTRYKI OGÓLNEJ I CAR AUDIO), NIE ZNAM SIĘ I MAM JUŻ DOŚĆ PISANIA TEGO KAŻDEMU!!! OD TEGO SĄ TEMATY W DZIALE "PRZED ZAKUPEM (ORAZ MECHANIKA/ELEKTRYKA/CAR AUDIO)"!!! DZIĘKUJĘ, DOBRANOC...
 F16 w obiektywie Krzyśka Palińskiego
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | burdzyk2   
 Model: Ford Fiesta Mk3`93
 Wersja: CLX
 Silnik: 1.3i/60KM
 Dołączył: 03 Lut 2011
 Posty: 80
 Skąd: Podkarpacie
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Maj 2011,  13:36 | 
 |  
               | 
 |  
               |  	  | Parzych napisał/a: |  	  | Tylko niektóre mają tarczobębny... Np. Fiesta ST ma same tarcze z tyłu... | 
 
 K'woli wyjaśnienia... Jak działa "ściskacz" ręcznego tam?? Mechanicznie dociska klocki przy użyciu ramienia, czy jak to wygląda??
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | brewa7   
  
 Model: Inne auto
 Wersja: Inna
 Silnik: Inny
 Imię: Aleksander
 Wiek: 36
 Dołączył: 25 Kwi 2011
 Posty: 465
 Skąd: ŁDZ
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Maj 2011,  14:22 | 
 |  
               | 
 |  
               |  	  | Zelocik napisał/a: |  	  | co do tarcz z tyłu jest zawsze skuteczniejsza siła hamowania i lepiej łapiący ręczny podczas jazdy. | 
 Ale tylne hamulce dają i tak tylko 20% siły z całego hamowania. 80% przejmują przednie,dlatego przy ostrym hamowaniu czasem wygląda to jakby tył auta chciał się wzbić do góry. W czasie jazdy używasz ręcznego?? Przecie jak ci ktoś lub coś wyskoczy niespodziewanie na jezdnię to zapomnisz o nim. No chyba, że lubisz drift to co innego. Co do tarcz z tyłu to jak dla mnie to tylko lepsza estetyka i częstsze wymiany klocków, bo okładziny na bębnach się dłużej ścierają niż klocki. No i czy w ogóle warto cię bawić w takie coś i tak jak Stunt_Man, napisał jak będą mocniejsze z tyłu to byle kiedy będą się blokowały jak tylko naciśniesz mocniej hamulec. Szkoda ryzykować.
 |  
				| _________________ Była: MK3
 Jest: P206
 
 
  |  
				| Ostatnio zmieniony przez szynszyl 30 Maj 2011,  19:21, w całości zmieniany 4 razy |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | JoeMix   
  
 Model: Ford Fiesta Mk7`09
 Wersja: Titanium
 Silnik: 1.4Duratec/96KM
 Wiek: 45
 Dołączył: 23 Maj 2004
 Posty: 12089
 Skąd: Konstantynów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Maj 2011,  16:25 | 
 |  
               | 
 |  
               | Oj żebyś się nie zdziwił, łatwiej jest zablokować koło na hamulcu bębnowym niż na tarczowym bo mniejszej siły trzeba użyć,,, słowem trzeba nieźle za linkę szarpnąć by hamulec tarczowy przyhamować,,, bo w bębnie rozpierasz szczęki o brzeg bębna, on daje ci oparcie a w tarczy to 2 klocki ściskasz na tarczy i nic oparcia Ci nie daje, bo zacisk pływa w jarzmie,,, po drugie bęben łatwiej się blokuje niż tarcza,,, 	  | Zelocik napisał/a: |  	  | A co do tarcz z tyłu jest zawsze skuteczniejsza siła hamowania i lepiej łapiący ręczny podczas jazdy. | 
 |  
				| _________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | burdzyk2   
 Model: Ford Fiesta Mk3`93
 Wersja: CLX
 Silnik: 1.3i/60KM
 Dołączył: 03 Lut 2011
 Posty: 80
 Skąd: Podkarpacie
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Maj 2011,  16:50 | 
 |  
               | 
 |  
               | No i to ma sens... Większa siła hamowania przeciwko łatwiejszemu blokowaniu kół...  Niezła zagwozdka   |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | JoeMix   
  
 Model: Ford Fiesta Mk7`09
 Wersja: Titanium
 Silnik: 1.4Duratec/96KM
 Wiek: 45
 Dołączył: 23 Maj 2004
 Posty: 12089
 Skąd: Konstantynów
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Maj 2011,  17:25 | 
 |  
               | 
 |  
               | burdzyk2, ma sens, zobacz powierzchnie cierną szczeki a klocka, potem w bębnie masz system dźwigni gdzie stosunkowo duży ruch końcówki linki przekłada się na niewielki ruch szczęki, w zaciskach które widziałem z wyjściem na linkę było po prostu oczko do zaczepienia linki i pociągnięcia,,, czyli na szczekach dźwignie ciągnąć się dało na 7 ząbków, a na tarczach tylko 3-4 i już była linka na max naciągnięta i nie było jak mocniej szarpnąć,,, |  
				| _________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      | burdzyk2   
 Model: Ford Fiesta Mk3`93
 Wersja: CLX
 Silnik: 1.3i/60KM
 Dołączył: 03 Lut 2011
 Posty: 80
 Skąd: Podkarpacie
 
 | 
            
               |  Wysłany: 30 Maj 2011,  17:46 | 
 |  
               | 
 |  
               | W sumie aż tak w fizyka i liczenie długości dźwigni i siły się nie bawiłem, ale jest to tak jak przedstawiasz... Przynajmniej w seicento jak latałem to było łatwo tył zarzucać, a przecież tam są bębenki takie jak w malczanie... tylko do zasadniczego większy cylinderek żeby wyrównać siły hamowania wymuszone przez zastosowanie tarcz z przodu w stosunku do polskiego "volkswagena 126p" - auta dla ludu   Ale wracając do tematu to z nieobciążonym tyłem bardzo łatwo nawet na suchej asfaltowej nawierzchni, jeśli mamy w dobrym stanie szczęki i bębny, no i oczywiście rozpieraki nie zapieczone (oj to to strasznie mnie nękało dziadostwo... jak było zaniedbane to pół zimy na zablokowanym kole )
   |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
         
      |  |