|
[MK6] Grubość dystansu vs długość szpilek |
Autor |
Wiadomość |
Parzych
Prince of Biłgoraj 2012
Model: Ford Fiesta Mk6`06
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.6Duratec 100KM
Imię: Jacek
Wiek: 50 Dołączył: 26 Kwi 2007 Posty: 8085 Skąd: WawaTeam/Praga
|
Wysłany: 10 Mar 2009, 00:22 [MK6] Grubość dystansu vs długość szpilek
|
|
|
Interesuje mnie kwestia bezpieczeństwa, w temacie montażu dystansów... Konkretnie: jeżeli fabryczne szpilki do alufelg mają 21,5mm i nakrętka (do alu) łapie na 10 obrotów/zwojów gwintu (18mm), to jak przedstawia się sprawa 8-mio milimetrowych dystansów, gdzie nakrętka łapie na 5 obrotów/zwojów gwintu (10,5mm), w przypadku 5-cio milimetrowych dystansów nakrętka będzie łapać na 7 obrotów/zwojów gwintu - czyli jakieś 13,5mm. Dodam na marginesie, że nakrętka do stalówek ma gwint długości 15mm.
I tutaj pytanie zasadnicze: ile obrotów/zwojów gwintu to minimalna bezpieczna ilość?
Myślę że niejedna osoba zastanawiała się nad tym i jak ja będzie wdzięczna za rzeczowe sugestie...
Dodam że nie tylko w MK6 rozważany jest ten problem i uważam, że możnaby zrobić o tym FAQ dla wszystkich generacji Fiesty |
_________________ BARDZO PROSZĘ O NIE MĘCZENIE MNIE NA PW (ANI PRZEZ GG) PROŚBAMI DORADZENIA W SPRAWIE ZAKUPU AUTA (ANI W SPRAWACH MECHANIKI/ELEKTRYKI OGÓLNEJ I CAR AUDIO), NIE ZNAM SIĘ I MAM JUŻ DOŚĆ PISANIA TEGO KAŻDEMU!!! OD TEGO SĄ TEMATY W DZIALE "PRZED ZAKUPEM (ORAZ MECHANIKA/ELEKTRYKA/CAR AUDIO)"!!! DZIĘKUJĘ, DOBRANOC...
F16 w obiektywie Krzyśka Palińskiego
|
|
|
|
|
ElGrey
Model: Ford Fiesta Mk6`07
Wersja: Sport
Silnik: 1.6TDCi/90KM
Imię: Grześ
Wiek: 49 Dołączył: 13 Wrz 2004 Posty: 1152 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 10 Mar 2009, 17:33
|
|
|
jak dla mnie na chlopski rozom i bez tabeli wytrzymalosci, to producent juz nod tym myslal i wytrzymalosc nakretki wynika z materialu z ktorego jest wykonana i z jej dlugosci i mojm zdaniem jak i wielu specjalistow od stali, wykorzystuje sie cala dlugosc gwintu, bo to jedyny sposob na utrzunanie elemetu na miejscu bez ryzyka zerwania gwintu, a prcuje przy konstrukcjach stalowych i nie do pomyslenia jest sytlacja kiedu sruba nie lapie calego gwintu nakretki.
wiec dystans mozemy dac tylko tak szeroki, jak zostaje nam zapasu gwintu i nic wicej
a jesli chcesz miec wieksze odsadzenie to kup felgi o innym ET lub wymien szpilki na dluzsze |
_________________ Mk VI 2007 S 1.6 TDCI 115 KM, 280 Nm
Mk IV 1999 style 1.25
Mk IV 1996 focus 1.3 (RIP 08 2010)
|
|
|
|
|
Pan_Żabka
Model: Ford Fiesta Mk6`05
Wersja: ST
Silnik: Inny
Imię: Bartosz
Wiek: 47 Dołączył: 23 Cze 2008 Posty: 42 Skąd: Bognor Regis
|
Wysłany: 10 Mar 2009, 19:00
|
|
|
Albo wrzuc na tył dystans między oś, a piastę, odsadzając całą piastę, tak jak ja zrobiłem, wychodzi chyba nawet taniej niż markowe dystanse między piastę a koło. Problemem pozostaje jeszcze przód... ale nie wiem jak u Ciebie Jacek, ale u mnie, przód nie wygląda najgorzej, ani nawet zastosowanie dystansów nie poprawiło by znacznie trakcji, w przeciwieństwie do tyłu. |
_________________ "If You in doubt - floor it!" |
|
|
|
|
Żółwik Tuptuś
Ninja TEAM
Model: Ford Fiesta Mk1`81
Wersja: Turbo
Silnik: Inny
Dołączyła: 29 Maj 2004 Posty: 4354 Skąd: Z Galapagos
|
Wysłany: 10 Mar 2009, 20:58
|
|
|
ElGrey, ma rację - ja na chłopski rozum wykombinowałem tak że z przelotowej nakrętki śruba powinna wystawać około 2- 3 mm
Dodatkowo patrząc na to od strony śruby a nie nakrętki zawsze się staram aby nakrętka miała długość równą co najmniej 1.5 raza średnicy śruby ( czyli śruba 10 - nakrętka około 15 mm ) .
Sumując nasze wypowiedzi - do obu dystansów seryjne szpilki będą za krótkie .
Pan_Żabka, daje dobry pomysł i to z paru powodów . Po pierwsze dlatego że taki dystans nie musi być idelanie równy , po drugie dlatego że nie zwiększasz ramienia siły , która działa na łozyska , po trzecie dlatego że mocujesz to do masy resorowalnej . Poza tym nie zmieniasz szpilek , ani nakrętek , a wszystko pozostaje na seryjnym otworze centrującym .
Wadą rozwiązania w stosunku do dystansów na koło jest nieco trudniejszy montaż .
Dystanse na przód - jeśli nie musisz - nie polecam . |
_________________ Wanna Rallye Team
&
Bad Boys Racing Team
ADHD/Adrenaline |
|
|
|
|
LOY
Członek Honorowy FKP
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Wiek: 45 Dołączył: 16 Mar 2005 Posty: 1367 Skąd: Zamość/Łódź
|
Wysłany: 10 Mar 2009, 22:22
|
|
|
mnie uczono ze bezpiecznie jest do 7 obrotów sruba /nakrętką...dosyc czesto miałem alu w autach na granicy ..bo dystanse sobie dotaczałem sam do rantu lub do szpilek własnie ... |
_________________ dużo fiest było ..jeszcze jakaś będzie |
|
|
|
|
Tommi
Model: Ford Fiesta Mk4`96
Wersja: Ghia
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Tomcio ;)
Wiek: 37 Dołączył: 08 Wrz 2008 Posty: 280 Skąd: POS
|
Wysłany: 11 Mar 2009, 00:19
|
|
|
Co do nakrętek to tak jak pisze kolega ElGrey śruba i nakrętka jest z góry obliczona, dobrana i ma swoją wytrzymałość. Nie raz na PKN liczyiśmy średnicę śruby i długość nakrętki wiec chyba w produkcji aut to także znajduje zastosowanie. Aby nakrętka wytrzymała musi być wkręcona na śróbę, nie ważne czy na końcu, środku itd, ale całą swoją długością.
Chociaż jakiś współczynnik bezpieczeństw musieli dobrać, no i Ford stosuje przecie te same nakrętki w Focusie, Galaxy, Mondeo itd a w mniejszej Fieście siły nie sa zą tak duże, więc ...... , ale chyba nie warto ryzykować
a wiec na zasadnicze pytanie
Cytat: | ile obrotów/zwojów gwintu to minimalna bezpieczna ilość? |
odpowiem: lepiej nie ryzykować i mieć wkręconą po całej długości, czyli albo dłuższe szpilki, albo tak jak zrobił Pan_Żabka |
_________________ Pozdro
FORD FIESTA - PROBABLY THE BEST CAR IN THE WORLD.
|
|
|
|
|
|
Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.
| |
|