Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: Brak tagów.

[MK4] [MK5] Zepsuty elektryczny podnośnik szyby ( 3d / 5d )
Autor Wiadomość
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 5 Mar 2009, 21:36   [MK4] [MK5] Zepsuty elektryczny podnośnik szyby ( 3d / 5d )

1) czy mechanizmy z wersji 3d się różnią od tych z wersji 5d?
2) czy do Fiesty podejdzie podnośnik z Pumy?

Jako, że nikt w temacie nie odpowiedział, a sam wyczaiłem co i jak, to napiszę miniporadnik - może komuś się przyda :)

Ad.1
Różnią się - długością linek. Wersję 3d będzie się dało zamontować do wersji 5d, ale trzeba by było kombinować co zrobić z nadmiarem linek. Z racji, że mechanizmy (drzwi kierowcy) do wersji 5d można dostać od ręki (i tanio, patrz ceny niżej), a 3d są cholernie ciężko dostępne (i droższe), to wątpię, że ktoś się będzie w to bawił. Niemniej - da się.

W drugą stronę takiej możliwości nie ma - linki są za krótkie i albo nie można by było zamontować listwy mechanizmu albo samego siłownika.

Ad.2
Nie podejdzie, bo wygląda praktycznie ząb w ząb jak z Fieściny 5-drzwiowej.


Dla ciekawskich - co tu tak właściwie się psuje?
Otóż w 99,99% przypadków psuje się linka, która jest nawinięta na plastikowy kołowrotek. Kołowrotek ten znajduje się w ogólnie pojętym "bloczku silnika".
Linka ta (z bliżej nieokreślonych przyczyn) zaczyna zjeżdżać ze swojego miejsca i przy podnoszeniu/opuszczaniu dosłownie ją mielimy...
Wszystko jest więc kwestią linki. Owszem - można próbować cały mechanizm regenerować. Problem w tym, że linka musi mieć określoną długość (praktycznie co do milimetra), inaczej opuścimy i podniesiemy szybę raz, a potem historia się powtórzy. Są ludzie, którzy zajmują się dorabianiem takich linek i ich montażem w mechaniźmie szyby, ale - będę szczery - ciężko ich znaleźć...
Generalnie jedyną metodą, która nie zeżre nam nerwów i wszystkich minut w abonamencie, jest kupno używki (lub nówki - dla desperatów).

Ceny kształtują się następująco (dla mk4/mk5 - drzwi kierowcy):
a) wersja 3d
-używka: 150-250zł
-nówka (poza serwisem): 370zł
-nówka (serwis): >1100zł (sic!)
b) wersja 5d
-używka 100-130zł
-nówka (poza serwisem): 270zł
W serwisie nie pytałem, ale patrząc na wersję 3d, to tu pewnie będzie z 800zł, jak nie lepiej.

Ceny na dzień 05.03.2009.


Występują czasami problemy z samą wymianą mechanizmu. Okazuje się np., że ten zakupiony na Allegro ma kabel zasilający zamiast wtyczki. Co wtedy? Na pewno nie ucinamy kabla nie próbujemy spinać na krótko :]
Najprostszy i zarazem najlepszy sposób, to wymiana białego, plastikowego elementu różniącego 'stary' i 'nowy' mechanizm. Dokonujemy tego poprzez odkręcenie 4 śrub (potrzebny śrubokręt gwiazdkowy) i wymianie plastiku (jak po rozebraniu się okazuje) wraz ze szczotkami.

Dla totalnie zielonych - przy ściąganiu metalowej obudowy można albo:
a) wyciągnąć uzwojenia razem z magnesami (jeśli dobrze 'siedzą') i plastikiem
b) wyciągnąć samą metalową obudowę, a wirnik z plastikiem zostanie na miejscu

Przy czym - wyciąganie nie polega na pociągnięciu, bo końcówka wałka silnika ma profil śruby - trzeba ją więc najzwyczajniej w świecie wykręcić :)
Ściągnięcie elementu plastikowego ze szczotkami to pikuś. Natomiast żeby go założyć trzeba (z wyczuciem!) podważyć szczotki przy zakładaniu na komutator. Próba wepchnięcia plastiku na komutator skończy się nieodwracalnym zniszczeniem docisku szczotek, więc warto się zastanowić dwa razy zanim się coś zrobi :) (Nowy 'mechanizm napędowy', z którego można pobrać szczotki z wtyczką kosztuje ok. 70-80zł, jeśli to kogoś interesuje ;) )

Jeśli padnie sam mechanizm z silniczkiem (0,01% przypadków) to trzeba koniecznie popatrzeć jaki kształt ma zębatka na środku. Może być standardowe kółko z ząbkami, a może być coś w kształcie kwiatka o 5 płatkach. Niemniej - nawet wtedy można przełożyć silnik z magnesami i szczotkami :)

To by było na tyle :)
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
Ostatnio zmieniony przez Puff 5 Mar 2009, 21:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
MARIUSZ.B 


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Wiek: 45
Dołączył: 02 Lut 2005
Posty: 1961
Skąd: Warszawa
Wysłany: 5 Mar 2009, 21:44   

Bardzo fajnie napisane, na pewno się komuś przyda. U mnie po zakupie mk5 okazało się, że nie mam zepsutego podnośnika tylko jego brak ;-| Zastosowałem z mk3, pasuje w 99% i jest dużo tańszy :-)
_________________
PBXSERWIS centrale telefoniczne
 
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 5 Mar 2009, 21:49   

Nie byłem pewien czy z MK3 przypasują, ale nawet jeśli pasują, to bałbym się wsadzić używkę z takiej Fiesty. Jeśli w takim MK5 po 9 latach mechanizm padł na dobre, to ryzyko, że padnie mechanizm 14 letni (i to przy założeniu, że to '95, przy '89 robi się już 20 lat) jest sporo większe.
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
MARIUSZ.B 


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Wiek: 45
Dołączył: 02 Lut 2005
Posty: 1961
Skąd: Warszawa
Wysłany: 5 Mar 2009, 22:09   

Nie mogłem znaleźć na allegro od mk4/5 3d i akurat miałem dostępny z mk3 więc nie zaszkodziło spróbować czy podejdzie. Cała operacja ze ściąganiem boczku 30 min. Więc nawet jak się zepsuje to dla mnie żadna strata :-)
_________________
PBXSERWIS centrale telefoniczne
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [MK5] Fiesta MK5
Fordy Fiesta V generacji (1999-2002)
Freeman Nasze auta 0 12 Lip 2011, 16:32
Freeman
Brak nowych postów Przyklejony: [MK5] Silnik Zetec-S przerywa, szarpie przy dodawaniu gazu
silnik przerywa, szarpie przy dodaniu gazu - winna cewka zapłonowa
Raffaello Elektryka silnika 5 19 Wrz 2016, 21:17
Mizer 59
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [MK4] Fiesta MK4
Fordy Fiesta IV generacji (1996-1999)
Freeman Nasze auta 0 12 Lip 2011, 16:34
Freeman
Brak nowych postów Przyklejony: [MK4] FAQ - Wymiana maglownicy
peugeot40619tdi Mechanika ogólna 1 10 Maj 2019, 22:44
keiner
Brak nowych postów Przyklejony: [MK4] FAQ - lampy MORETTE / WOLF - regeneracja
LOY Tuning stylistyczny 1 6 Cze 2011, 23:16
hubi_2006


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.