  
                  
                   | 
                            
          
         		       
      
 
 
	
		Przesunięty przez: trzeci 2 Cze 2014,  19:16		 | 
	
			Gumy czyli bezpieczna jazda z każdym partnerem | 
    
    
   
      | Autor | 
      Wiadomość | 
    
            
      
         
		 Żółwik Tuptuś  		  
		 
         Ninja TEAM
 
  
 
  
  
                  Model: Ford Fiesta Mk1`81 
                  Wersja: Turbo 
                  Silnik: Inny 
                  Dołączyła: 29 Maj 2004 Posty: 4354 Skąd: Z Galapagos 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 13 Sty 2005,  20:56   Gumy czyli bezpieczna jazda z każdym partnerem
                               | 
                   
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Ostatnio sporo wątków traktuje o kupnie opon ( zmiany letnie - zimowe - letnie itd ) .
 
Niestety jesteśmy klubem w którym spora częśćz nas chcąc posiadać dwa kpl. opon ( letnie zimowe ) , kpl. opon na swoje wymażone wielkieee alusy lub po prostu zwykłe opony do dojazdu do pracy decyduje sie nie na kupno nowych opon ( co jest jedynyną słusznadrogą postępowania ) a na zakup tańszych opon używanych , regenerowanych , pogłębianych lub niewiadomego pochodzenia ( pseudonowych ) .
 
Na wstępie chciałbym jasno zaznaczyć że jest to zbiór luźnych rad nie będących żadnego rodzaju gwarancja bezpieczeństwa a jedynie nikłe zaznaczenie bezpiecznej ścieżki na polu minowym i że jedyną bezpieczna drogą jest kupno ODPOWIEDNICH opon nowych w wyspecjalizowanym warsztacie 
 
 
Nie będe sie rozpisywał na temat rozmiarów opon , ich sposobu oznaczania wg daty produkcji czy wg indeksu prędkości gdyż każdy może to sobie znaleźć w sieci a przy kupnie opon z drugiej ręki jest to drugorzędna sprawa ( 90 % aut tu opisywanych nie przekracza 150 km/h a te które to robią robia to żadko więc nie ma to raczej znaczenia ) 
 
 
Na początek zawężymy sobie nieco pole poszukiwań opon czyli jakie wybrać .
 
 
 
1 Pogłębiane - nie polecam choć bieżnik kusi swojąwysokością . Jest to opcja dobra do grubych opon w tirach a nie do opon aut użytkowych ( osobowych ) - pogłębianie bardzo często doprowadza do zdarcia gumy z czoa opony aż do płótna co powoduje że opona po kródkiej jeździe jeżeli nie wystrzeli to sie rozszczelni lub zamieni w nieokreślionego kształtu balon . 
 
 
2 Bieżnikowane . Pamiętacie tą frazę " Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu  " ? Jeżeli tak to właśnie tutaj trzeba ją zastosować . 
 
W praktyce wygląda to tak że za pół ceny dostajemy oponę która wygląda jak nowa , pachnie jak nowa , ma głęboki bieżnik i za przeproszeniem cycki . Gdzie jest więc sęk ? 
 
A no właśnie opona bieżnikowana zwana trakże nalewką jest to połączenie zuzytej opony ( ze startym bieżnikiem ) z " Nalanym " nowym czołem opony czyli bieżnikiem . Obie jej części przed połączeniem ( i sprzedażą ) powinny spełniaćpewne kryteria ( na które bardzo często przymykane jest oko ) 
 
Zużyta opona powinna byćnie starsza niżtrzy lata , z równomiernie zyżytym bieżnikiem , bez napraw wulkanizacyjnych i bez przerwanego kordu oraz pótna ( tak samo łatwa do znalezienia jak 16 letnia dziewica na bałutach ) 
 
Bieżnik nakłądany powinien miećodpowiedni kształt , szerokość , i skąd gumy ( pokródce ) , poza tym bieżnikowaćnie powinno sie opon niskoprofilowych , a jazda na takich oponach powinna być spokojna bez dużych przeciązeń ( możliwe odklejenie sie nalewki od starej opony ) 
 
 
To wszystko powinno sie kryć pod nasząpiękną nową gumą za pół ceny . 
 
Jednym słowem Jeżeli opona bieżnikowana to tylko od zaufanego warsztatu , do spokojnej jazdy i najlepiej tylko na tył . 
 
 
Kolejną opcja są opony używane na ogół przysyłane nam jako wyraz przyjaźni przez naszych braci hitlerowców | 
             
						
				_________________ Wanna Rallye Team
 
&
 
Bad Boys Racing Team
 
 
ADHD/Adrenaline | 
			 
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 Żółwik Tuptuś  		  
		 
         Ninja TEAM
 
  
 
  
  
                  Model: Ford Fiesta Mk1`81 
                  Wersja: Turbo 
                  Silnik: Inny 
                  Dołączyła: 29 Maj 2004 Posty: 4354 Skąd: Z Galapagos 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 13 Sty 2005,  21:22   
                               | 
                   
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Jeżeli wybieramy sie po opony używane najpierw warto sie dowiedzieć jaki rozmiar nam potrzeba ( bardzo często w warsztacie nas zapewniająże ten który mają jest idealny do naszych potrzeb ) Jak to określic opiszę później .
 
Teraz kilka rad jak kupić oponę używaną 
 
1 Najlepiej w zaprzyjaźnionym warsztacie   
 
2 ogladamy miejsce składowania opony - jeżeli jest to pole a opony służą do przykrywania plandeki nad obornikiem to darujmy sobie . Opony powinny leżeć w zacienionym miejscu najlepiej na specjalnych stojakach nie przyciśnięte niczym cieżkim .
 
3 wybieramy oponki do przesiewu . Najlepiej nie kupować czterech identycznych opon w tym samym rozmiarze . W końcu zdjęto je ( na ogół ) z jednego auta i to nie bez powodu ( mega długioe hamowanie , wypadek , cerowanie jednej lub kilku , słaba jakośćopon na jednej lub drugiej osi spowodowana temperamentem poprzedniego właściciela lub nedoskonałością zawiasu jego auta itd. 
 
Pamiętamy także aby bieżnik opon był wystarczająco głęboki ( opony letnie pow 5 mm , zimowe pow 6 w końcu chcemy na nich jeszcze pojeździc ) 
 
4 sprawdzamy wnętrze opon , - musi byćono czyste , suche bez żadnych ostrych drutów i śladów działania wulkanizatora oraz kródkich gumowych kołków .
 
5 sprawdzamy zwenętrzną część opony . musi być na niej napis TUBELESS ( bezdętkowa )  , bieżnik musi być równomierny bez większego zużycia po jednej ze stron a także bez łysych placków ( tocząc oponępo obwodzie ) , guma na zewnątrz nie może być pokryta siateczką spękań ( bardzo ważne !!! ) oraz nie może byćsporych ubytków w bieżniku jak i w bocznych częściach opony . 
 
6 nastepnie wybraną parę( pary )zakładamy na felgi .( pamiętajmy aby sprawdzićczy dwie opony o takim samym bieżniku majątaki sam rozmiar 
 
7 podczas wyważania patrzymy czy koło nie posiada zbyt dużego zowalizowania ( stajemy patrząc na koło z boku , jeżeli zewnętrzna krawędź opony wyraźnie " podskakuje " jest ona owalna i należy ją wymienićlub zwrócić szczególna uwagęczy nie będzie w aucie powodować bicia ) oraz czy ciężarki nie przyjmują wymiarów 1 kilogram na stronę . 
 
Dobrą oponę wulkanizator powinien wyważyc za drugim , trzecim podejściem . jeżeli zabawa trwa pół godziny zrezygnujmy z niej . 
 
W żadnym wypadku nie zgadzajmy siena założenie dętek !! .
 
Jeżeli koło zostało wyważone udajemy sie na jazdę próbną po prostej , płaskiej drodze asfaltowej . Z najpierw mała  później wzrastającą prędkością . 
 
Nowe ( nowe dla nas ) opony mogą byćnieco głośniejsze od starych ( zwłaszcza zimówki ) lecz wszelkie odgłosy bardzo głośne , nieregularne bądź falowe sa nie dopuszczalne . tak samo jak drganie kierownicy , ściąganie auta bądź myszkowanie po drodze . 
 
 
Co do rozmiarów mogę sie wypowiedzieć jedynie co do mk1 ( żetelnie ) 
 
 
więc  najmniejszy to 135 r 12 
 
największy rozsądny 165/65R13 ( do 185/65R13 trzeba dawać dystanse z tyłu a z przodu obcierająprzy skretach ) 
 
 
Mam prośbę do posiadaczy innych modeli aby napisali ich doświadczenia z min i max rozmiarami a umieszczę je w tym poście abyśmy mieli cały przekrój . 
 
 
Aha na koniec pamiętajmy aby opona zimowa była nieco węższa od letniej . | 
             
						
				_________________ Wanna Rallye Team
 
&
 
Bad Boys Racing Team
 
 
ADHD/Adrenaline | 
			 
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 Żółwik Tuptuś  		  
		 
         Ninja TEAM
 
  
 
  
  
                  Model: Ford Fiesta Mk1`81 
                  Wersja: Turbo 
                  Silnik: Inny 
                  Dołączyła: 29 Maj 2004 Posty: 4354 Skąd: Z Galapagos 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 13 Sty 2005,  21:25   
                               | 
                   
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               1 Opony ( tak jak buty )  należy wymieniać parami i jeżeli decydujemy siena używki kupujmy je parami ( zdjęye z jednego auta ) 
 
 
2 Nie zakładajmy na jjedną ( u nas przednią ) oś zimówek pozostawiając na tylnej osi opony całosezonowe ( nie daj boże letnie ) to kardynany błąd który możemy przypłacić życiem !!!
 
 
Poza tym jeszcze raz podkreślam że jest to poradnik z przymrużeniem oka gdyż kupno opon innych niż nowe to wiocha i nędza ( którą niestety sam stosuje ) | 
             
						
				_________________ Wanna Rallye Team
 
&
 
Bad Boys Racing Team
 
 
ADHD/Adrenaline | 
			 
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 diodalodz  		  
		 
          
  
                  Model: Ford Fiesta Mk1`82 
                  Wersja: C 
                  Silnik: 1.0/45KM 
                  Imię: Krzysztof 
                  Wiek: 40  Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5676 Skąd: Łódź 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 13 Sty 2005,  22:46   
                               | 
                   
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               A co do zimowek z przodu i letnich z tyłu . Hm można tak jeździć ale nie można zapominać o tym ze tył moze wylecieć nam z zakrętu = rozsądna jazda.  Hm do do opon pamiętajmy zeby przed zakładaniem opony dokładnie oczyścić krawędzie felg (tzn miejsca styku opony z felga ) . Wulkanizatorzy nigdy tego nie robia a to jest jedyna metoda na to zeby raz napompowana opona trzymała ciśnienie kilka miesięcy . Pamiętajmy aby sprawdzać ciśnienie w oponach raz w miesiącu  zmniejszy to spalanie ,poprawi dynamikie auta i zapewni duża dłuższa eksploatacje opon . 
 
Pozdrawiam | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      
         
		 Żółwik Tuptuś  		  
		 
         Ninja TEAM
 
  
 
  
  
                  Model: Ford Fiesta Mk1`81 
                  Wersja: Turbo 
                  Silnik: Inny 
                  Dołączyła: 29 Maj 2004 Posty: 4354 Skąd: Z Galapagos 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 13 Sty 2005,  23:59   
                               | 
                   
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               koła przednie wyznaczają drogę po której podążają koła tylnie ( przy jeździe na wprost i nie autem typu banan ) . Od człowieka zorientowanego w sytuacji ( samochodziarza choć wywód jego dotyczył motorów ) dowiedziaem sie że bieżnik kół przednich powinien być ( jeżeli występuje różnica ) wyższy nież z tyłu ( czyli przód min 4 mm , tył 3 mm ) ponieważ przednia opona odprowadza część wody z drogi tylnego koła .
 
W przednionapędówkach lepsze na przód , gorsze na tył | 
             
						
				_________________ Wanna Rallye Team
 
&
 
Bad Boys Racing Team
 
 
ADHD/Adrenaline | 
			 
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
            			       | 
    
	  
      
		  | 
    
   
         
      | 
         
       | 
    
 
 
       
   
 
 
 
 
  
 
  
Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.         
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.  
   
    |    | 
 
 
 |