Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: dmuchawa, elektrozawor, faq, klimatyzacja, mk4, mk5, nagrzewnica, nawiew, ogrzewanie, wentylacja

Przesunięty przez: szynszyl
17 Kwi 2011, 22:03
OGRZEWANIE I NAWIEW W MK4 I MK5
Autor Wiadomość
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 11 Wrz 2014, 15:27   

Może właśnie nagrzewnica jest zabita. Podbijasz obroty, więcej płynu przepływa w jednostce czasu, więcej ciepła powietrze odbiera, jak obroty spadają, płyn krąży wolniej, nie oddaje tyle energii i z powrotem masz zimno. :)
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
czarnyda 

Model: Ford Fiesta Mk4`96
Wersja: Fun
Silnik: 1.3/58KM
Dołączył: 25 Paź 2014
Posty: 1
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 25 Paź 2014, 13:27   

Pierwszy post zawiera wszystkie potrzebne informacje mógłbym prosić jedynie o odświeżenie linków z fotkami byłoby to naprawdę pomocne z góry dzięki
 
 
Marcin 

Model: Inne auto
Wersja: Titanium X
Silnik: 2.0 16V
Imię: Marcin
Wiek: 39
Dołączył: 10 Kwi 2006
Posty: 3094
Skąd: Krosno Odrz.
Wysłany: 25 Paź 2014, 19:01   

jak znajdę wszystkie foty to wrzuci się przez forumowy serwer żeby nie znikło tak jak teraz...
_________________
Jest: Focus MK2FL, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4
 
 
 
skull 

Model: Ford Fiesta Mk5`01
Wersja: Trend
Silnik: 1.8DI/75KM
Dołączył: 16 Mar 2007
Posty: 21
Skąd: z netu
Wysłany: 3 Lis 2014, 12:26   

Ja też dołączam się do prośby o zdjęcia - akurat przerabiam temat.

[ Dodano: Sro Lis 12, 2014 10:18 ]
No cóż, zdjęć nie ma a zima idzie i ja już "po robocie".
Na początku wymieniłem sam elektrozawór (bo tylko mi grzało), niestety po wymianie elektrozaworu już tylko zimne. Napięcia nawet były, ale nie ruszało zaworem - brak charakterystycznego "cyku" po przekręceniu kluczyka, tzn napięcie ok, ale natężenie za słabe. Wymieniłem tranzystor i moc już ok, niestety nadal nie grzało (zresztą nawet jak zawór odłączony (wtyczka) to powinno ciągle grzać. Poprawiło się po przepłukaniu nagrzewnicy.
Tzn już na koniec (bo prób było klika) to nie zdejmowałem grodzi, zaworu itd. bo wystarczy tylko poluźnić zaciski (dobre szczypco-kombinerki) i zdjąć gumy - stojąc od zderzaka, prawą bliżej szyby, i lewą od strony silnika, i płukanie wodą, trochę powietrza z kompresora i tak kilka razy - syfu było nie mało.
Po tym zabiegu zaczęło grzać, ale afekt taki jak u adamhash-a czyli grzanie razem z obrotami. Muszę trochę pojeździć, może przepłuka się sama ta część od silnika i pompa wody (+ samo-odpowietrzanie), inaczej czeka mnie jej wymiana.

ps. ręcznie można odpowietrzyć trochę na wężu przy chłodnicy (jest taka łatwo widoczna śruba), czyli trochę "popuścić" płynu.
Ostatnio zmieniony przez Parzych 4 Lis 2014, 03:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Asterix 

Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Family
Silnik: 1.8DI/75KM
Wiek: 37
Dołączył: 28 Kwi 2013
Posty: 14
Skąd: Ostróda
Wysłany: 1 Kwi 2015, 18:44   

Pozwolę sobie dołączyć do dyskusji. Po przeczytaniu i zastosowaniu się do uwag ze strony nr 1moje ogrzewanie nadal nie działa jak należy. Opiszę objawy:

1. Latem 2014 r. ogrzewanie raptem zaczęło grzać pełną parą. Wymieniłem więc zawór. W zamian zaczęło lecieć wyłącznie zimne powietrze. Z braku czasu zostawiłem jak jest. Postanowiłem to naprawić dopiero teraz.
2. Odkryłem, że chłodnica jest ciągle zimna (bądź trochę ciepła), tak jak dolny przewód od chłodnicy- wymieniłem termostat. Ustawiając wyświetlacz w trybie testowym, widzę, że silnik rozgrzewa się do 94 stopni, po czym temp raptem spada do około 80, później się delikatnie unosi i waha w małym zakresie; chłodnica po dłuższej jeździe gorąca, dolny przewód również. Diagnoza - nowy termostat działa (vernet, więc można było się tego spodziewać). Że fiesta grzeczna, dostała nowy płyn chłodniczy.
3. Skoro już się bawię przy samochodzie, to zacząłem walczyć z ogrzewaniem. Wyjąłem zawór nagrzewnicy, rozebrałem, przeczyściłem, podłączyłem do małego akumulatorka 12V. Trzpień energicznie się wysuwa i chowa. Po zamontowaniu go z powrotem do fiesty, po przekręceniu kluczyka na zapłon, słychać charakterystyczne cyknięcie. Ciepełko nie wróciło.
4. Nie miałem miernika, więc użyłem do pomiaru napięcia małej 12 voltowej żarówki. Pokrętło na niebieskim- żarówka świeci; pokrętło na czerwonym - żarówka gaśnie; pokrętło na środku- żarówka mryga. Ogrzewanie dalej nie działa.
5. Może zapowietrzona nagrzewnica? Wąż przedni prawy od zaworu (patrząc od strony maski) gorący; tylni prawy, tylni prawy zimne; przedni lewy gorący. Odłączyłem wtyczkę zaworu i przejechałem się. Ciepła brak. Temperatury przewodów wchodzących do do zaworu jak wyżej. Następie ściągnąłem przewód przedni lewy- nic się nie wylało z zaworu- tak jakby był pusty. Włożyłem do trzpienia przedniego lewego rurkę plastikową ( taką przezroczystą do spuszczania wina z gąsiora), koniec włożyłem do zbiorniczka wyrównawczego. Włączyłem silnik i zaobserwowałem bombelki w rurce- czyli zapowietrzona nagrzewnica. Pomocnik pogazował pedałem, ciśnienie przy większych obrotach wzrastało. Bombelki przestały uchodzić. W samochodzie przy pokrętle na czerwonym ruszyło ogrzewanie (!); przy pozycji na niebieskiej, po chwili powietrze robiło się chłodniejsze... Uznałem, że zawór działa. Nalałem do przewodu, który nachodzi na lewy przedni trzpień płynu, by się nie zapowietrzył układ. Energicznie wyciągnąłem moją rurkę przezroczystą z trzpienia i założyłem prawowitą gumę.
6. Po powyższym zabiegu, ogrzewania dalej brak. Nie ważne czy mam podłączoną wtyczkę od zaworu czy też nie, co jest dziwne.
7. Skombinowałem od sąsiada miernik prądu. Ku mojemu zaskoczeniu, na zapłonie 12V, po włączeniu silnika na czerwonym 0V, na niebieskim 14 V, na środku 14-8-14-8-14...(fala kwadratowa). Tu urodził się pomysł by wymienić tranzystorek na płytce, czego jeszcze nie dokonałem.

Teraz pytania:
Czy skoro ustawiając pokrętło na czerwonym napięcie wynosi 0 V, ogrzewanie nie powinno działać? Zakładam, że zawór działa poprawnie, gdyż zawsze słychać stuknięcie zaworu po włączeniu zapłonu
Czy to nie jest dziwne, że pomimo odłączenia wtyczki zaworu, ogrzewanie dalej nie działa?
Co to może znaczyć, jeśli ogrzewanie działa wtedy, gdy układ jest zmontowany w sposób opisany w pkt 5? Możliwe jest, że przewód nachodzący na lewy przedni trzpień zaworu jest zapchany?

Proszę o uwagi. Nie chcę niepotrzebnie wydawać pieniędzy czy też rozbierać fiestki.
 
 
 
skull 

Model: Ford Fiesta Mk5`01
Wersja: Trend
Silnik: 1.8DI/75KM
Dołączył: 16 Mar 2007
Posty: 21
Skąd: z netu
Wysłany: 1 Kwi 2015, 19:34   

Ja proponuję dobrze przepłukać nagrzewnicę. Skoro zawór cyka to tranzystor jest ok, i jak jest zero volt to powinno grzać.
Płukanie u mnie wyglądało tak - że w dwie strony (zaworu) butelka po wodzie mineralnej do środka, a potem z jednej i drugiej kompresorem, tak żeby rzygało i płukać dotąd aż woda przepływająca, po drugiej stronie będzie jeszcze przypominała wodę - u mnie z 10 razy musiałem tak płukać aż wylatywał płyn "tylko lekkordzawy".
Potem też od razu jeszcze dobrze nie grzało, ale już po kilku dniach reszta układu się też przepłukała i teraz nagrzewa się jak trzeba.

Jeśli to nie pomoże to czas wymienić pompę wody, albo rolki, może pasek się ślizga.
 
 
 
Asterix 

Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Family
Silnik: 1.8DI/75KM
Wiek: 37
Dołączył: 28 Kwi 2013
Posty: 14
Skąd: Ostróda
Wysłany: 1 Kwi 2015, 20:04   

Dodam tylko, że płyn z nagrzewnicy wypływa czysty, pod dużym ciśnieniem, nie wygląda by coś go blokowało. A co do cykania, to słychać tylko jedno głuche puknięcie w zaworze po włączeniu zapłonu, później nie słychać zaworu. Nie powinien on pukać w rytmie fali kwadratowej napięcia?
 
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 1 Kwi 2015, 20:25   

Asterix napisał/a:
Dodam tylko, że płyn z nagrzewnicy wypływa pod dużym ciśnieniem, nie wygląda by coś go blokowało.

Ale blokuje, tyle że kawałek dalej. :)

Jako właściciel gnojownka, posiadasz wymiennik ciepła woda-olej. Patrząc z przodu auta, lewy wąż wpięty w elektrozawór idzie w dół, do ustrojstwa przypominającego chłodnicę. Stamtąd drugi wąż wychodzi i łączy się z trójnikiem przy dolnym króćcu zbiornika wyrównawczego.

Dla wygody zlej do jakiejś butelki płyn tak, żeby w zbiorniku wyrównawczym nic nie zostało. Potem rozmontuj "zasilanie" w wodę wymiennika ciepła. Któryś z węży nada się, żeby zrobić drogę "na skróty" między trójnikiem przy zbiorniku a lewym króćcem elektrozaworu. Poprowadź go tak, żeby szedł pod ścianą grodziową, inaczej ryzykujesz jego uszkodzeniem, gdy będzie dotykał silnika.

Uzupełnij płyn do maxa, odpowietrz (nie na postoju, przejedź się kawałek - po co sąsiedzi mają słuchać ryku? poza tym podczas jazdy zrobi się to szybciej), potem uzupełnij do poziomu, przejdź się dla pewności jeszcze raz i skontroluj stan. Jak będzie ciut poniżej "min", to się nie przejmuj, sprawdzisz stan na chłodnym silniku i w razie czego uzupełnisz.


Asterix napisał/a:
Nie powinien on pukać w rytmie fali kwadratowej napięcia?

Odpowiednio szybko modulowany sygnał PWM daje złudzenie sterowania liniowego. Tak samo są sterowane diody w nowych reflektorach. Włączasz postojówki - szerokość impulsu to np. 20%, naciskasz pedał hamulca, robi się 50-60%. Czy diody wg Ciebie migają gdy patrzysz na takie lampy? ;) Już pomijam fakt, że nagrzewnica robi tutaj za odpowiednik sporego kondensatora - nawet gdybyś impulsowo dolewał wody w małych porcjach, to będzie ona wypływać ciągłym strumieniem.
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
Asterix 

Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Family
Silnik: 1.8DI/75KM
Wiek: 37
Dołączył: 28 Kwi 2013
Posty: 14
Skąd: Ostróda
Wysłany: 1 Kwi 2015, 20:58   

Proponujesz więc by zostawić wymiennik ciepła woda-olej bez obiegu płynu chłodzącego na stałe i połączyć "na krótko" ? Nie lepiej udrożnić (wymienić ?) wymiennik? Muszę spojrzeć pod samochód by rozgryźć obieg płynu po opuszczeniu zaworu.

A co do cykania samego zaworu. Na pierwszej stronie tego tematu podane jest, że napięcie przy ustawieniu pokrętła na środku skali ciepła powinno wynosić naprzemiennie 0 i 12 V. Więc, jeśli po 0 nastąpi 12, to wydaje mi się, że powinien być słyszalny dźwięk jak po załączeniu zapłonu (cyk!), za chwile 0 V (wówczas bezgłośnie, bo zawór puszcza), a następnie znowu 12 V, więc znowu dźwięk powinien być słyszalny. Tak rozumiem sens zmiany tego napięcia. U mnie jest 14 V-8V-14V i nie opuszcza mnie wrażenie, że to może być przyczyną usterki. Nie ma chwili, gdy napięcie wynosiło by 0V i zawór jakby był ciągle zamknięty. Z drugiej strony, dlaczego przy odłączonym zasilaniu zaworu w kabinie jest zimno. Stąd pomysł z zatkaniem układu wygląda logicznie, choć propozycja kombinowania z wymiennikiem brzmi dla mnie drastycznie.
 
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 1 Kwi 2015, 21:11   

Asterix napisał/a:
Proponujesz więc by zostawić wymiennik ciepła woda-olej bez obiegu płynu chłodzącego na stałe i połączyć "na krótko" ?

W rzeczy samej.

Asterix napisał/a:
Nie lepiej udrożnić (wymienić ?) wymiennik?

Można, ale:
1) nie ryzykowałbym puszczania wysokiego ciśnienia przez chłodniczkę - nie znam jej budowy wewnętrznej i jeśli coś uszkodzisz, rozszczelnisz układ olejowy :)
2) żeby nie ryzykować takiego scenariusza, musiałbyś ją zdemontować - czy to do czyszczenia, czy to do wymiany, a wtedy pozbędziesz się oleju z układu, więc musisz się zaopatrzyć w olej i nowy filtr :)
3) ja mam chłodniczkę ominiętą, mam zrobionego chipa i nic się nie przegrzewa - zresztą (moim skromnym zdaniem) rolą tejże jest bardziej podgrzewanie oleju w zimie od płynu chłodniczego niż chłodzenie oleju, gdy ten jest gorętszy niż płyn chłodniczy

Asterix napisał/a:
Na pierwszej stronie tego tematu podane jest, że napięcie przy ustawieniu pokrętła na środku skali ciepła powinno wynosić naprzemiennie 0 i 12 V.

Nie wiem z jaką prędkością tranzystor kluczuje, ale zgaduję, że to nie jest 0,5 ani tym bardziej 0,1Hz. :) Cewka wymaga szybkich zmian napięcia, a 1/sekundę to zdecydowanie nie jest szybko.
Jeśli Twój miernik rejestruje 14/8/14, to oznacza tyle, że próbkuje za wolno i nie mierzy wartości skutecznej tylko chwilową, do tego za wolno. :)

Asterix napisał/a:
Z drugiej strony, dlaczego przy odłączonym zasilaniu zaworu, w kabinie jest zimno.

Bo normalną pozycją dla trzpienia może być taka, która blokuje przepływ cieczy.

Asterix napisał/a:
propozycja kombinowania z wymiennikiem brzmi dla mnie drastycznie.

Jak napisałem wyżej, nie ma się czego obawiać. Jak chcesz, możesz to rozwiązanie zastosować tymczasowo, a jak przyjdzie czas wymiany oleju, zająć się czyszczeniem lub wymianą podstawki filtra.
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
Asterix 

Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Family
Silnik: 1.8DI/75KM
Wiek: 37
Dołączył: 28 Kwi 2013
Posty: 14
Skąd: Ostróda
Wysłany: 1 Kwi 2015, 21:31   

Ze zdjęć wynika, że do chłodniczki wchodzi rurka z zaworu nagrzewnicy, a dalej jest inna rurka. Jeśli się nie mylisz, to po zdjęciu tej drugiej rurki powinno wylecieć tyle płynu ile wynosi objętość chłodniczki, a po włączeniu silnika nic nie powinno lecieć. Pozostaje mi odwiedzić zaprzyjaźniony kanał i zrobić test. A może jest na forum ktoś, kto udrażniał to ustrojstwo i nie zginął?

Ps. Jakbyś w wolnej chwili podpiął do tego tematu zdjęcie ze swoim rozwiązaniem problemu, ułatwiłoby to życie nie tylko mi.
 
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 1 Kwi 2015, 21:41   

Chłodniczka ma niedużą pojemność. Natomiast musisz do tego doliczyć płyn znajdujący się w wężach, które idą do nagrzewnicy + nadmiar płynu z węży nagrzewnicy oraz (co ważniejsze) wąż idący do trójnika i wszystko powyżej niego - czyli cały zbiornik wyrównawczy, który może Ci się wylać na twarz, jak będziesz to robił spod auta. :)

Da się to zrobić bez kanału, ale dojście jest trochę do bani. Szczypce do cybantów bardzo ułatwiają robotę.

Co do zdjęcia - bardzo chętnie bym wrzucił, ale jestem w tej chwili bez auta i będę je miał dopiero za jakiś czas.
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
skull 

Model: Ford Fiesta Mk5`01
Wersja: Trend
Silnik: 1.8DI/75KM
Dołączył: 16 Mar 2007
Posty: 21
Skąd: z netu
Wysłany: 2 Kwi 2015, 11:58   

może i trzeba powalczyć z tą chłodniczką, ale 0 na woltomierzu powinno być bez problemu osiągalne - potencjometr w położeniu max gorąco, wtedy nie ma impulsów bo jest tylko jedno położenie (tak jak przy maks zimno jest 12-14). Te impulsy też nie są w wysokich Hz, inaczej zawór robiłby chyba tylko pianę.
Jak masz tylko 8v to ten tranzystor musisz wymienić , na allegro są aukcje specjalnie pod ten tranzystor i ten problem (bez trudu znajdziesz).
 
 
 
pawel17521 

Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.8DI/75KM
Dołączył: 14 Lip 2014
Posty: 9
Skąd: Jabłonowo
Wysłany: 6 Kwi 2015, 20:28   

Ja również pozwolę sobie zadać pytanie w tej kwestii :)

Problem z ogrzewaniem w mojej Fieście pojawił się już jakiś czas temu. Nie wiem, czy jest to wina elektrozaworu nagrzewnicy, czy też samego panelu nawiewu.

Ustawiając pokrętło na maks. ciepło i wentylatora na 1, pojawia się ciepło - nieraz mniej intensywne, nieraz bardziej. Po podkręceniu obrotów wentylatora na czwórkę ciepło gdzieś wywiewa - leci ciepłe powietrze, a za chwile pojawia się chłodne. Po skręceniu wentylatora do "jedynki" znowu grzeje w różnym stopniu intensywności.

Klimatyzacja do maksymalnych obrotów wentylatora, obieg wewnętrzny, działają bez zarzutu. Płyn chłodniczy nie ubywa, pompa wodna sprawna :)

Czy to może być wina uszkodzonego Tranzystora 4105?

Proszę o ewentualną odpowiedź i rady :) Dziękuje!!

Pozdrawiam
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 6 Kwi 2015, 21:26   

W pierwszym poście masz metody na wstępne sprawdzenie. :)
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
haryb

Wersja: C
Silnik: 1.3i/50KM
Dołączył: 31 Sie 2015
Posty: 4
Wysłany: 31 Sie 2015, 20:19   Re: OGRZEWANIE I NAWIEW W MK4 I MK5

Witam,
Szukam schematu przepływu płynu chłodzącego przez te cztery króćce w elektrozaworze w fiesta mk4.
Sterowanie z kabiny działa (badane woltomierzem na kostce elektrozaworu)
Ogrzewania jednak nie ma.
Mam taką sytuację że węzę z przodu lewy i prawy są gorące, wąż tylni lewy (patrząc od przodu maski) też gorący, ale z tylni prawy (od strony kierowcy) jest chłodny. Czy to oznaka nie działania elektrozaworu, nie otwiera odpowiednio przepływu czy raczej coś z nagrzewnicą ?
Jaki jest kierunek przepływu płynu przez ten elektrozawór, może ktoś ma taki rysunkowy, schemat działąnia tego zaworu z tymi czterema króćcami ?

Pozdrawiam
Hary
 
 
Pablosss 


Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: Futura
Silnik: 1.6i16V/90KM
Imię: Paweł
Wiek: 30
Dołączył: 29 Mar 2013
Posty: 120
Skąd: Lubin
Wysłany: 31 Sie 2015, 21:19   Re: OGRZEWANIE I NAWIEW W MK4 I MK5

Cytat:
A16: SPRAWDź SYGNAł Z OBROTOMIERZA
WSKAZÓWKA: Jeśli moduł sterowania nagrzewnicą nie otrzymuje sygnału z obrotomierza, nagrzewnica będzie stale zimna.


Czy rzeczony przewód łączący obrotomierz z nagrzewnicą, jakimś sposobem "przechodzi" przez komputer auta lub ma coś z nim związnego?

(wieje mi tylko zimnym, zawór działa, stałe napięcie 12V na wtyczce zaworu)
Mam wciśniętą wiązkę z mk4 i podłączoną części silnikowej z mk3,5. Mam wywalony komputer z mk4
_________________
*** Cokie - Futura 1.6 16V ***
Profil Facebook
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 31 Sie 2015, 21:50   Re: OGRZEWANIE I NAWIEW W MK4 I MK5

haryb napisał/a:
Szukam schematu przepływu płynu chłodzącego przez te cztery króćce w elektrozaworze w fiesta mk4.

Prawe są "wlotowe", lewe są "wylotowe" - patrząc od przodu auta. Jeśli prawy jest chłodny, to zawór nie ma sterowania lub (co występuje częściej) cewkę (w skrócie) szlag trafił. Możesz wypiąć zawór i sprawdzić czy jak dostanie +12 na piny, to cewka ruszy trzpień. Jeśli nie, to prawie na pewno umarł w butach. Dla pewności wypiąć zawór i jeśli po złączeniu węży na krótko w środku będzie sauna, to masz na 100% winnego.

Możesz jeszcze mechanizm rozebrać i sprawdzić stan uszczelki. Jeśli jest ok (a jeżeli nie mówisz o wycieku, to tak może być), to sprawdź stan trzpienia. Może być powycierany. Jeśli tak jest, to oszlifuj go na gładko wodnym papierem, wyczyść wszystko w benzynie ekstrakcyjnej, wysusz, poskładaj na niewielkiej (koniecznie!) ilości lekkiego smaru (wazelina techniczna się nada - byleś nie przesadził z ilością!), poskręcaj i ciesz się, że zreanimowałeś całość na kilka miesięcy. Może przetrwa sezon zimowy, ale na wszelki wypadek rozważ wymianę na nowy.

Polecam zamiennik SWAG. Jakość jak oryginału, a cena o 100zł niższa. Nie polecam (zdecydowanie!) chińskich podróbek za dwucyfrowe kwoty. Padają jak muchy.
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
haryb

Wersja: C
Silnik: 1.3i/50KM
Dołączył: 31 Sie 2015
Posty: 4
Wysłany: 1 Wrz 2015, 06:18   Re: OGRZEWANIE I NAWIEW W MK4 I MK5

Wielkie dzięki Puff za wyjaśnienie.
Zastanawia mnie jeszcze jedno w takim razie:
jeśli prawe są wlotowe a lewe wylotowe to jak to może być że: prawy dolny jest ciepły bo tędy gorący płyn wlatuje do elektozaworu, tylni prawy już jest chłodny czyli zakładam że do nagrzewnicy nie przepuszcza ciepłego płynu, ale to dlaczego oba lewe które są odpływamy są gorące ?

P.S. Ten zamiennik firmy SWAG można gdzieś nabyć online ? na alledrogo nie mogę znaleźć dokładnie tej firmy.

Pozdrawiam
Hary
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 1 Wrz 2015, 08:13   Re: OGRZEWANIE I NAWIEW W MK4 I MK5

Dzieje się tak, bo na "dolocie" jest plastikowy trzpień, który blokuje praktycznie 100% przepływu cieczy, natomiast na powrocie jest przelot, więc jak płyn płynie przez "mostek" (jak spojrzysz na zawór to zauważysz, że rurki mają kształt zniekształconej litery "H"), to samo przewodnictwo cieplne powoduje, że płyn w wężu wylotowym się zacznie pomału nagrzewać. :) Jest to na tyle dużo, że poczujesz, ale na tyle mało, że wnętrza tym nie ogrzejesz.

Pierwszy link z brzegu: http://www.noweczesci.pl/... ... 33-416807/
I drugi: http://www.iparts.pl/czes... ... 16807.html

Niemniej, spróbuj zawór zreanimować, czasem da się na nim i rok przejeździć, jeśli metalowy trzpień nie jest zbytnio zmęczony.
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [MK5] Fiesta MK5
Fordy Fiesta V generacji (1999-2002)
Freeman Nasze auta 0 12 Lip 2011, 15:32
Freeman
Brak nowych postów Przyklejony: [MK5] Silnik Zetec-S przerywa, szarpie przy dodawaniu gazu
silnik przerywa, szarpie przy dodaniu gazu - winna cewka zapłonowa
Raffaello Elektryka silnika 5 19 Wrz 2016, 20:17
Mizer 59
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [MK4] Fiesta MK4
Fordy Fiesta IV generacji (1996-1999)
Freeman Nasze auta 0 12 Lip 2011, 15:34
Freeman
Brak nowych postów Przyklejony: [MK4] FAQ - Wymiana maglownicy
peugeot40619tdi Mechanika ogólna 1 10 Maj 2019, 21:44
keiner
Brak nowych postów Przyklejony: [MK4] FAQ - lampy MORETTE / WOLF - regeneracja
LOY Tuning stylistyczny 1 6 Cze 2011, 22:16
hubi_2006


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.