Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: dmuchawa, elektrozawor, faq, klimatyzacja, mk4, mk5, nagrzewnica, nawiew, ogrzewanie, wentylacja

Przesunięty przez: szynszyl
17 Kwi 2011, 22:03
OGRZEWANIE I NAWIEW W MK4 I MK5
Autor Wiadomość
Marcin 

Model: Inne auto
Wersja: Titanium X
Silnik: 2.0 16V
Imię: Marcin
Wiek: 39
Dołączył: 10 Kwi 2006
Posty: 3094
Skąd: Krosno Odrz.
Wysłany: 3 Sie 2008, 23:19   OGRZEWANIE I NAWIEW W MK4 I MK5

:mod:

Pytania i wątpliwości proszę pisać w tym temacie, a nie zakładać kolejny na temat ogrzewania!!!


===================================================================================================================

Ogrzewanie/wentylacja w mk4/5 jest trochę inaczej zbudowana niż w mk3/2/1, a w zasadzie różni się elektronicznym sterowaniem czy chcemy mieć ciepło czy zimno. Tutaj tkwi problem większości usterek. Wszystkie opisy/dane są takie same dla wersji z i bez klimatyzacji.

Podstawowe usterki i ich przyczyny:

1. Brak lub słabe ogrzewanie:
    - zapchana nagrzewnica
    - zapchany/uszkodzony elektrozawór
    - uszkodzona elektronika sterująca -> panel sterowania
    - niedogrzany silnik -> uszkodzenie termostatu
    - uszkodzona pompa wody

2. Leci tylko ciepłe powietrze, brak reakcji na pokrętło temperatury i klimatyzacje:
    - uszkodzony/zablokowany elektrozawór
    - uszkodzona elektronika sterująca -> panel sterowania

3. Nie działa klimatyzacja:
    - brak lub za duża ilość czynnika chłodzącego w układzie klimatyzacji
    - uszkodzenie sprężarki
    - uszkodzenie czujników w układzie klimatyzacji (temperatury, ciśnienia)

4. Brak regulacji obrotów wentylatora:
    - uszkodzony pakiet rezystorów
    - poluzowana lub uszkodzona (stopiona) kostka przy panelu sterowania lub pakiecie rezestorów
    - uszkodzony wentylator

5. Słaby nawiew, parujące szyby:
    - zanieczyszczony filtr kabinowy
    - wilgoć w kabinie -> przecieki z zewnątrz

6. Brak obiegu wewnętrznego:
    - zakleszczona klapka
    - uszkodzony mechanizm przesuwu klapki
    - brak połączenia panel sterujący - mechanizm klapki
    - klekotanie

Spis informacji zawartych w temacie:

:ra: Elektrozawór nagrzewnicy
:ra: Panel sterowania ogrzewaniem i nadmuchem
:ra: Obieg wewnętrzny
:ra: Procedury sprawdzania ogrzewania
:ra: Fotorelacja wymiany nagrzewnicy
:ra: Jak wyjąć nagrzewnice i chłodniczkę klimy


===================================================================================================================

:ra: :ra: :ra: ELEKTROZAWÓR NAGRZEWNICY :la: :la: :la:

- zawór znajduję się na środku podszybia (foto)
- steruje on przepływem cieczy chłodzącej do nagrzewnicy
- gdy napięcie na kostce wynosi 12V to elektrozawór odcina płyn chłodniczy od nagrzewnicy - w środku mamy zimno - pokrętło na polu niebieskim
- gdy napięcie na kostce wynosi 0V to elektrozawór przepuszcza płyn do nagrzewnicy - w środku mamy ciepło - pokrętło na polu czerwonym
- gdy zadamy na pokrętle pola pomiędzy skrajnymi położeniami to na kostce pojawi nam się sygnał prostokątny (na zmianę 12 i 0V) o różnym wypełnieniu, w zależności od położenia pokrętła
- zasada działania elektrozaworu polega na poruszaniu metalowego trzpienia w polu magnetycznym wytwarzanym przez cewkę, a drugi koniec trzpienia zmienia kierunek przepływu płynu w zależności od jego położenia

:ra: :ra: :ra: Przy sprawdzaniu elektrozaworu należy mieć odpalony silnik, tylko na zapłonie, na kostce od elektrozaworu zawsze będzie 12V (gdy panel sterowania jest sprawny)

Usterki:
- przepalenie cewki – wartość impedancji sprawnej cewki wynosi ok. 16 Ohm
- parcienie uszczelki na trzpieniu
- zanieczyszczenie zaworu brudnym płynem chłodniczym
- zmęczenie elektrozaworu ze starości :yyy: wszystko niby jest ok a nie działa
- ukruszenie króćców wejścia/wyjścia

:!: Link: Poradnik - naprawa szwankującego elektrozaworu nagrzewnicy

Koszt nowego: ok. 100pln, nie warto kupować podróbek

Zdjęcie umiejscowienia elektrozaworu:


Wygląd elektrozaworu:


Sposób przepływu płynu chłodzącego:


* od strony 1. - silnik
* od strony 2. - nagrzewnica
# kolor czerwony - elektrozawór zamknięty - napięcie na wtyczce 12V
# kolor zielony - elektrozawór otwarty - napięcie na wtyczce 0V
---> kolory pokazują którędy przepływa płyn chłodniczy przez zawór w zależności od sterowania

===================================================================================================================

:ra: :ra: :ra: PANEL STEROWANIA OGRZEWANIEM I NADMUCHEM :la: :la: :la:

Usterki dot. ogrzewania:
- uszkodzenie tranzystora sterującego (IRFL4105) pracą elektrozaworu - mamy wtedy non stop ciepło albo zimno bez względu na pozycje pokrętła temperatury
- złe połączenie kostki z tyłu panela

Usterki dot. Nawiewu:
- uszkodzenie rezystorów od regulacji prędkości wentylatora - są one umiejscowione nad nogami pasażera za konsolą, dochodzi do nich kostka z przewodami, przykręcone są jedną śrubą
- złe połączenie kostki z tyłu panela lub koło rezystorów, urwane/przepalone przewody
- spalony silnik od nawiewu

Schemat instalacji i modułu regulacji temperatury:


===================================================================================================================

:ra: :ra: :ra: OBIEG WEWNĘTRZNY :la: :la: :la:

- sterowany jest także elektronicznie, poprzez mechanizm poruszający klapką znajdującą się w okolicy silnika nawiewu
- mechanizm umiejscowiony jest za konsolą na wysokości poduszki powietrznej pasażera, przykręcony jest trzema śrubami krzyżakowymi

Usterki:
- uszkodzenie mechanizmu
- zablokowanie klapki
- złe połączenie kostki z tyłu panela lub przy mechaniźmie
- klekotanie

readmore MECHANIZM OBIEGU WEWNĘTRZNEGO - CO, GDZIE I JAK
readmore


========================================================================================================
PRZEKLEJONE WYBRANE POSTY Z ARCHIWUM DZIAŁU ELEKTRYKI
========================================================================================================


:ra: :ra: :ra: Procedury sprawdzania ogrzewania

Post napisał: Rafał1504:

A16: SPRAWDź SYGNAł Z OBROTOMIERZA
WSKAZÓWKA: Jeśli moduł sterowania nagrzewnicą nie otrzymuje sygnału z obrotomierza, nagrzewnica będzie stale zimna.

1. Kluczyk w położeniu START.
2. Uruchom silnik.
3. Zmierz napięcie pomiędzy modułem sterowania nagrzewnicą, złącze C41, styk 1, obwód 8-GB10A (WH/BK), po stronie wiązki przewodów a masą.

* Czy wartość napięcia wynosi 7 V?
-> Tak - SPRAWDŹ i w razie potrzeby WYMIEŃ moduł sterowania nagrzewnicą. SPRAWDŹ działanie układu.
-> Nie - SPRAWDź PRZEWóD SYGNAłU POMIęDZY MODUłEM STEROWANIA NAGRZEWNICą A ZESTAWEM WSKAźNIKóW

1. Kluczyk w położeniu wyłączonym OFF.
2. Odłącz Zestaw wskaźników C44.

* Zestaw wskaźników C44
3. Zmierz rezystancję pomiędzy modułem sterowania nagrzewnicą, złącze C41, styk 1, obwód 8-GB10A (WH/BK), po stronie wiązki przewodów a zestawem wskaźników, złącze C44, styk 20, obwód 8-GB10A (WH/BK), po stronie wiązki przewodów.

* Czy wyświetlono wynik o wartości poniżej 2 omów?
-> Tak - SPRAWDŹ i w razie potrzeby WYMIEŃ zestaw wskaźników. SPRAWDŹ działanie układu.

-> Nie - ZNAJDŹ i NAPRAW przerwę w obwodzie 8-GB10A (WH/BK) pomiędzy modułem sterowania nagrzewnicą a zestawem wskaźników korzystając ze Schematów instalacji elektrycznej. SPRAWDŹ działanie układu.

---------------------------------------------------
oto całość procedury bez rysunków:

test styków A : USTERKA NAGRZEWNICY

WARUNKI SZCZEGÓŁY/WYNIKI/CZYNNOŚCI
A1: USTAL W JAKICH WARUNKACH WYSTĘPUJE USTERKA
1. Sprawdź działanie nagrzewnicy.
* Czy nagrzewnica jest stale zimna?
-> Tak - Nagrzewnica jest stale zimna: PRZEJDŹ do A14.
-> Nie - Nagrzewnica jest stale gorąca: PRZEJDŹ do A2.

A2: SPRAWDź ZAWóR ELEKTROMAGNETYCZNY STEROWANIA NAGRZEWNICą
OSTRZEŻENIE: Zawór elektromagnetyczny sterowania nagrzewnicą może być bardzo gorący.

WSKAZÓWKA: Zawór elektromagnetyczny sterowania nagrzewnicą z opóźnieniem reaguje na zmiany w wyborze temperatury.

1. Kluczyk w położeniu START.
2. Uruchom silnik.
3. Ustaw przełącznik regulacji temperatury w położeniu środkowym.
4. Przy włączonym silniku sprawdź, czy zawór elektromagnetyczny sterowania nagrzewnicą pulsuje.

*Czy zawór pulsuje?
-> Tak - WYMONTUJ zawór elektromagnetyczny sterowania nagrzewnicą, SPRAWDŹ, czy nie jest zatkany i WYMIEŃ w razie potrzeby. SPRAWDŹ działanie układu.
-> Nie - PRZEJDŹ do A3.

A3: SPRAWDź BEZPIECZNIK F13

1. Kluczyk w położeniu wyłączonym OFF.
2. SPRAWDŹ Bezpiecznik F13 (centralna skrzynka połączeniowa).
Bezpiecznik F13 (centralna skrzynka połączeniowa)
3. Sprawdź bezpiecznik F13 (15 A).

*Czy bezpiecznik jest w porządku?
-> Tak - PRZEJDŹ do A4.
-> Nie - WYMIEŃ bezpiecznik F13. SPRAWDŹ działanie układu. Jeżeli bezpiecznik przepali się ponownie natychmiast po założeniu, ZNAJDŹ i NAPRAW zwarcie do masy korzystając ze Schematów instalacji elektrycznej.

A4: SPRAWDź ZASILANIE BEZPIECZNIKA F13

1. Podłącz Bezpiecznik F13 (centralna skrzynka połączeniowa).
Bezpiecznik F13 (centralna skrzynka połączeniowa)
2. Kluczyk w położeniu WŁĄCZONYM
3. Zmierz napięcie pomiędzy bezpiecznikiem F13 (15 A) a masą.

*Czy wyświetlone jest napięcie akumulatora?
-> Tak - PRZEJDŹ do A5.
-> Nie - NAPRAW obwód zasilania bezpiecznika F13 korzystając ze Schematów instalacji elektrycznej. SPRAWDŹ działanie układu.

A5: SPRAWDź BEZPIECZNIK F2

1. Kluczyk w położeniu wyłączonym OFF.
2. SPRAWDŹ Bezpiecznik F2 (centralna skrzynka połączeniowa).
Bezpiecznik F2 (centralna skrzynka połączeniowa)
3. Sprawdź bezpiecznik F2 (7,5 A).

*Czy bezpiecznik jest w porządku?
-> Tak - PRZEJDŹ do A6.
-> Nie - WYMIEŃ bezpiecznik F2. SPRAWDŹ działanie układu. Jeżeli bezpiecznik przepali się ponownie natychmiast po założeniu, ZNAJDŹ i NAPRAW zwarcie do masy korzystając ze Schematów instalacji elektrycznej.

A6: SPRAWDź ZASILANIE BEZPIECZNIKA F2

1. Podłącz Bezpiecznik F2 (centralna skrzynka połączeniowa).
Bezpiecznik F2 (centralna skrzynka połączeniowa)
2. Zmierz napięcie pomiędzy bezpiecznikiem F2 (7,5 A) a masą.

*Czy wyświetlone jest napięcie akumulatora?
-> Tak - PRZEJDŹ do A7.
-> Nie - NAPRAW obwód zasilania bezpiecznika F2 korzystając ze Schematów instalacji elektrycznej. SPRAWDŹ działanie układu.

A7: SPRAWDź NAPIęCIE ZAWORU ELEKTROMAGNETYCZNEGO STEROWANIA NAGRZEWNICą

1. Odłącz Zawór elektromagnetyczny sterowania nagrzewnicą C42.
Zawór elektromagnetyczny sterowania nagrzewnicą C42
2. Kluczyk w położeniu WŁĄCZONYM
3. Zmierz napięcie pomiędzy zaworem elektromagnetycznym sterowania nagrzewnicą, złącze C42, styk 1, obwód 14-CA82 (VT/BK), po stronie wiązki przewodów a masą.

*Czy wyświetlone jest napięcie akumulatora?
-> Tak - PRZEJDŹ do A8.
-> Nie - ZNAJDŹ i NAPRAW przerwę w obwodzie 14-CA82 (VT/BK) lub 14-DA6 (VT/WH) pomiędzy zaworem sterowania nagrzewnicą a bezpiecznikiem F13 korzystając ze Schematów instalacji elektrycznej. SPRAWDŹ działanie układu.

A8: SPRAWDź ZAWóR ELEKTROMAGNETYCZNY STEROWANIA NAGRZEWNICą
1. Kluczyk w położeniu wyłączonym OFF.
2. Zmierz rezystancję pomiędzy stykiem 1 a stykiem 2 złącza C42 zaworu elektromagnetycznego sterowania nagrzewnicą, po stronie elementu.

*Czy wynik pomiaru rezystancji wynosi pomiędzy 10 a 25 omów?
-> Tak - PRZEJDŹ do A9.
-> Nie - WYMIEŃ zawór elektromagnetyczny sterowania nagrzewnicą. SPRAWDŹ działanie układu.

A9: SPRAWDź ZAWóR ELEKTROMAGNETYCZNY STEROWANIA NAGRZEWNICą
1. Kluczyk w położeniu START.
2. Uruchom silnik.
3. Ustaw przełącznik regulacji temperatury w położeniu środkowym.
4. Zmierz napięcie pomiędzy stykiem 1 złącza C42 zaworu elektromagnetycznego sterowania nagrzewnicą, obwód 14-CA82 (VT/BK) a stykiem 2, obwód 31S-CA82 (BK/GN), po stronie wiązki przewodów.

*Czy wynik pomiaru okresowo waha się pomiędzy wartością 0 V a napięciem akumulatora?
-> Tak - WYMONTUJ zawór elektromagnetyczny sterowania nagrzewnicą, SPRAWDŹ, czy nie jest zatkany i WYMIEŃ w razie potrzeby. SPRAWDŹ działanie układu.
-> Nie - PRZEJDŹ do A10.

A10: SPRAWDź ZASILANIE MODUłU STEROWANIA NAGRZEWNICą

1. Kluczyk w położeniu wyłączonym OFF.
2. Odłącz Moduł sterowania nagrzewnicą C41.
Moduł sterowania nagrzewnicą C41
3. Kluczyk w położeniu WŁĄCZONYM
4. Zmierz napięcie pomiędzy modułem sterowania nagrzewnicą, złącze C41, styk 12, obwód 14-CA83 (VT/OG), po stronie wiązki przewodów a masą.

*Czy wyświetlone jest napięcie akumulatora?
-> Tak - PRZEJDŹ do A11.
-> Nie - ZNAJDŹ i NAPRAW przerwę w obwodzie 14-CA83 (VT/OG) pomiędzy modułem sterowania nagrzewnicą a bezpiecznikiem F13 korzystając ze Schematów instalacji elektrycznej. SPRAWDŹ działanie układu.

A11: SPRAWDź ZASILANIE MODUłU STEROWANIA NAGRZEWNICą

1. Kluczyk w położeniu wyłączonym OFF.
2. Zmierz napięcie pomiędzy modułem sterowania nagrzewnicą, złącze C41, styk 2, obwód 29-CA83 (OG/GN), po stronie wiązki przewodów a masą.

*Czy wyświetlone jest napięcie akumulatora?
-> Tak - PRZEJDŹ do A12.
-> Nie - ZNAJDŹ i NAPRAW przerwę w obwodzie 29-CA83 (OG/GN) pomiędzy modułem sterowania nagrzewnicą a bezpiecznikiem F2 korzystając ze Schematów instalacji elektrycznej. SPRAWDŹ działanie układu.

A12: SPRAWDź POłąCZENIE DO MASY MODUłU STEROWANIA NAGRZEWNICą

1. Zmierz rezystancję pomiędzy modułem sterowania nagrzewnicą, złącze C41, styk 6, obwód 91-CA83 (BK/RD), po stronie wiązki przewodów a masą.

*Czy wyświetlono wynik o wartości poniżej 2 omów?
-> Tak - PRZEJDŹ do A13.
-> Nie - ZNAJDŹ i NAPRAW przerwę w obwodzie 91-CA83 (BK/RD) pomiędzy modułem sterowania nagrzewnicą a połączeniem do masy G4 korzystając ze Schematów instalacji elektrycznej. SPRAWDŹ działanie układu.

A13: SPRAWDź PRZEWóD STERUJąCY POMIęDZY MODUłEM STEROWANIA NAGRZEWNICą A ZAWOREM ELEKTROMAGNETYCZNYM STEROWANIA NAGRZEWNICą

1. Zmierz rezystancję pomiędzy modułem sterowania nagrzewnicą, złącze C41, styk 5, obwód 31S-CA82 (BK/GN), po stronie wiązki przewodów a zaworem elektromagnetycznym sterowania nagrzewnicą, złącze C42, styk 2, obwód 31S-CA82 (BK/GN), po stronie wiązki przewodów.

*Czy wyświetlono wynik o wartości poniżej 2 omów?
-> Tak - SPRAWDŹ i w razie potrzeby WYMIEŃ moduł sterowania nagrzewnicą. SPRAWDŹ działanie układu.
-> Nie - ZNAJDŹ i NAPRAW przerwę w obwodzie 31S-CA82 (BK/GN) pomiędzy modułem sterowania nagrzewnicą a zaworem elektromagnetycznym sterowania nagrzewnicą korzystając ze Schematów instalacji elektrycznej. SPRAWDŹ działanie układu.

A14: SPRAWDź ZAWóR ELEKTROMAGNETYCZNY STEROWANIA NAGRZEWNICą

1. Kluczyk w położeniu wyłączonym OFF.
2. Odłącz Zawór elektromagnetyczny sterowania nagrzewnicą C42.
Zawór elektromagnetyczny sterowania nagrzewnicą C42
3. Kluczyk w położeniu START.
4. Uruchom silnik.
5. Sprawdź działanie nagrzewnicy.

*Czy nagrzewnica rozgrzewa się?
-> Tak - PRZEJDŹ do A15.
-> Nie - SPRAWDŹ, czy przewody płynu chłodzącego są poprowadzone prawidłowo. W razie potrzeby odpowietrz układ chłodzący. Jeżeli układ chłodzący jest w porządku, WYMIEŃ zawór elektromagnetyczny sterowania nagrzewnicą. SPRAWDŹ działanie układu.

A15: SPRAWDź MODUł STEROWANIA NAGRZEWNICą
1. Kluczyk w położeniu wyłączonym OFF.
2. Podłącz Zawór elektromagnetyczny sterowania nagrzewnicą C42.
Zawór elektromagnetyczny sterowania nagrzewnicą C42
3. Odłącz Moduł sterowania nagrzewnicą C41.
Moduł sterowania nagrzewnicą C41
4. Kluczyk w położeniu START.
5. Uruchom silnik.
6. Sprawdź działanie nagrzewnicy.

*Czy nagrzewnica rozgrzewa się?
-> Tak - PRZEJDŹ do A16.
-> Nie - ZNAJDŹ i NAPRAW zwarcie do masy w obwodzie 31-CA82 (BK/GN) pomiędzy zaworem elektromagnetycznym sterowania nagrzewnicą a modułem sterowania nagrzewnicą korzystając ze Schematów instalacji elektrycznej. SPRAWDŹ działanie układu.

A16: SPRAWDź SYGNAł Z OBROTOMIERZA
WSKAZÓWKA: Jeśli moduł sterowania nagrzewnicą nie otrzymuje sygnału z obrotomierza, nagrzewnica będzie stale zimna.

1. Kluczyk w położeniu START.
2. Uruchom silnik.
3. Zmierz napięcie pomiędzy modułem sterowania nagrzewnicą, złącze C41, styk 1, obwód 8-GB10A (WH/BK), po stronie wiązki przewodów a masą.

*Czy wartość napięcia wynosi 7 V?
-> Tak - SPRAWDŹ i w razie potrzeby WYMIEŃ moduł sterowania nagrzewnicą. SPRAWDŹ działanie układu.
-> Nie - PRZEJDŹ do A17.

A17: SPRAWDź PRZEWóD SYGNAłU POMIęDZY MODUłEM STEROWANIA NAGRZEWNICą A ZESTAWEM WSKAźNIKóW

1. Kluczyk w położeniu wyłączonym OFF.
2. Odłącz Zestaw wskaźników C44.
Zestaw wskaźników C44
3. Zmierz rezystancję pomiędzy modułem sterowania nagrzewnicą, złącze C41, styk 1, obwód 8-GB10A (WH/BK), po stronie wiązki przewodów a zestawem wskaźników, złącze C44, styk 20, obwód 8-GB10A (WH/BK), po stronie wiązki przewodów.

*Czy wyświetlono wynik o wartości poniżej 2 omów?
-> Tak - SPRAWDŹ i w razie potrzeby WYMIEŃ zestaw wskaźników. SPRAWDŹ działanie układu.
-> Nie - ZNAJDŹ i NAPRAW przerwę w obwodzie 8-GB10A (WH/BK) pomiędzy modułem sterowania nagrzewnicą a zestawem wskaźników korzystając ze Schematów instalacji elektrycznej. SPRAWDŹ działanie układu.


-> złacze C41 to jest chyba kostka podłączona do modułu, a sygnał z obrotomierza C44 przy wskażnikach ale ten sam przewód można znaleźć w zielonej kosce w bezpiecznikach w komorze silnika przewód biało-czarny bodajże drugi przewód od środka auta w rzędzie od od przedniej szyby (to dla tych którzy nie maja obrotomierza)


====================================================================================================================

:ra: :ra: :ra: WYMIANA NAGRZEWNICY - Fotorelacja Mariusza.B

Potrzebne fanty:
- nowa nagrzewnica
- odpowiednia ilość płynu chłodzącego
- awaryjne-opaska zaciskowa
- preparat typu WD40
- standardowe narzędzia
- spory zapał i trochę %

Nasze prace zaczynamy od spuszczenia płynu z układu chłodzenia, następnie demontujemy:
- zbiornik płynu chłodzącego
- przegrodę znajdującą się na podszybiu
- elektrozawór (my pomineliśmy ponieważ kolega jeździł bez niego)
- mechanizm wycieraczek wraz silniczkiem
- przewody gumowe doprowadzające płyn do nagrzewnicy
- pokrywę nagrzewnicy (mocowana jest na 4 śrubki)
- wyjmujemy parownik (wersja z klimą)
- i na końcu zostaje nam nagrzewnica nie jest zamocowana a jedynie wciśnięta
Kolejność składania odwrotna.
Nie radzę wyjmować uszczelki spod pokrywy nagrzewnicy jest mocno wciśnięta między karoserię samochodu a panel nawiewu, potem bardzo trudno ją włożyć. U nas była w bardzo dobrym stanie nie kwalifikowała się do wymiany. Polecam zajrzeć w obudowę nawiewu mimo filtra kabinowego zawsze znajdzie się tam trochę syfu (liście, stare szmaty, kawałek drutu i stara opona :rotfl: )
W między czasie przepłukaliśmy również cały układ chłodzenia bieżącą wodą, napotkaliśmy problemy z przepływem wody przez chłodniczkę oleju (zaznaczona na zdjęciu). Była chyba mocno przytkana i tak naprawdę nie wiemy do końca czy problemem była zatkana ta chłodniczka czy też zakamieniona nagrzewnica.





====================================================================================================================

:ra: :ra: :ra: Jak wyjąć nagrzewnice i chłodniczkę klimy - fotorelacja - Mariusz.B

W wolnej chwili postanowiłem przejrzeć układ chłodzenia i ogrzewania. W skrócie zamieszczam jak wyjąć nagrzewnice i chłodniczkę klimy w fieście mk5:
W pierwszej kolejności pozbywamy się zbiornika wyrównawczego i ściany grodziowej:

W drugiej kolejności pozbywamy się mechanizmu wycieraczek. Jedna z trudniejszych operacji podczas całego zabiegu. Samo odkręcenie mechanizmu nie stanowi większego problemu. Natomiast wyjechanie z nim na zewnątrz może byś nieco problematyczne. Tu i ówdzie mechanizm może się nam haczyć i stawiać opory. Więc trzeba do tego zabiegu podejść na spokojnie, jak się popieści to się zmieści.

Kiedy mamy już za sobą zdemontowany silnik wycieraczek możemy przystąpić do zdemontowania elektrozaworu. Tu nie powinno być żadnych problemów. Zdejmujemy opaski zaciskowe z węży, przydadzą się dobre kombinerki. Po zdemontowaniu elektrozaworu mamy już swobodny dostęp do zaślepki nagrzewnic jest ona mocowana na 4 śruby po rogach. Do trzech jest dostęp bezproblemowy do czwartej (lewy górny róg) jest nieco gorzej. Przyda się bardzo krótki wkrętak krzyżakowy lub mała grzechotka z odpowiednią końcówką. Po odkręceniu tych śrub możemy przystąpić do wyciągania nagrzewnic. Ciągniemy delikatnie za odkręconą pokrywę, wraz z nią będzie nam się wysuwać chłodninczka klimy, nagrzewnica ogrzewania powinna zostawać w środku.

Kiedy chłodniczkę klimy mamy już wyjętą z nagrzewnicą ogrzewania nie będzie żadnego problemu, siedzi ona swobodnie w komorze nawiewu. Można ją bez problemu wyjąć.

Nagrzewnice zostały dokładnie przedmuchane sprzężonym powietrzem, komora nawiewu wyczyszczona z wszelakich liść, starych szmat i innych śmieci :hihihi: Ogólnie nie było tragedii, spodziewałem się większego brudu. Cały zabieg był wykonywany gównie po to aby pozbyć się wilgoci z nawiewu a co za tym szło parujących szyb podczas deszczu.
Czy to pomoże to się okaże.
Mała sugestia polecam wyciąć plastik zaznaczony na zdjęciu, znacznie ułatwia dostęp do mocowania silnika wycieraczek. Niestety jedna z śrub mocująca silnik jest zasłonięta plastikiem z obudowy bezpieczników (cały Ford ;-| )

Powodzenia przy dokonywaniu ewentualnych napraw układu ogrzewania - chłodzenia. W razie jakichkolwiek pytań służę pomocą.

Marcin: Od siebie dodam, że udało mi się wytargać chłodniczkę i nagrzewnice bez demontażu mechanizmu wycieraczek, jedynie jedno cięgno od prawej wycieraczki musiałem wyczepić z przegubu. Ogólnie też trzeba uważać na przewody od klimy żeby się układ nie rozszczelnił.

====================================================================================================================

Brakujące informacje będą na bieżąco uzupełniane...

:mod:

Pytania i wątpliwości proszę pisać w tym temacie, a nie zakładać kolejny na temat ogrzewania!!!

:mod:
_________________
Jest: Focus MK2FL, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4
Ostatnio zmieniony przez szynszyl 12 Kwi 2014, 08:22, w całości zmieniany 54 razy  
 
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 4 Sie 2008, 00:09   

Ewidentnie nadaje się do przyklejenia. Brawo za to, że komuś wreszcie się chciało zebrać wszelką wiedzę nt. problemu w jednym miejscu!

Dogrzebałem się do dokładnej nazwy części, której uszkodzenie powodowało, że leciał sam gorąc w mojej mk5 - "rezystor dmuchawy" (określają to też jako "rezystor nagrzewnicy") - nie wiem, czy to dokładnie to samo, bo nawiew u mnie działał sprawnie, tyle że grzało cały czas... [No chyba, że to ten "tranzystor sterujący pracą elektrozaworu" - jeśli tak, to sorry]
W każdym razie wymiana tego ustrojstwa u mnie poskutkowała.

Nie każdy opór to rezystancja, czasami mamy do czynienia z impedancją (ot, mała skaza na całej perełce tego elektryczno-nagrzewniczego FAQ ;) )
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
Marcin 

Model: Inne auto
Wersja: Titanium X
Silnik: 2.0 16V
Imię: Marcin
Wiek: 39
Dołączył: 10 Kwi 2006
Posty: 3094
Skąd: Krosno Odrz.
Wysłany: 4 Sie 2008, 08:11   

napisałem to właśnie z myślą o podwieszeniu, bo mam dość za każdym razem pisania tego samego i szukaniu tematów natrętnym biszkoptom :V: a ta myśl była wcześniej skonsultowana z szynszylem :)

Pufcio napisał/a:
"rezystor dmuchawy" (określają to też jako "rezystor nagrzewnicy") - nie wiem, czy to dokładnie to samo, bo nawiew u mnie działał sprawnie, tyle że grzało cały czas... [No chyba, że to ten "tranzystor sterujący pracą elektrozaworu" - jeśli tak, to sorry]

sterowanie elektrozaworem jest realizowane przez jakiś tam układ, który "produkuję" prostokąt, który trafia na owy tranzystor, który jest niczym innym jak kluczem analogowym, czyli na wyjściu daje labo 12 albo 0V, rezystory są tylko od dmuchawy, gdzie spadki na nich zmniejszają prędkości silnika dmuchawy.


Pufcio napisał/a:
Nie każdy opór to rezystancja, czasami mamy do czynienia z impedancją (ot, mała skaza na całej perełce tego elektryczno-nagrzewniczego FAQ ;) )

zdecydowanie masz racje :yes: zobacz o której to pisałem... :rotfl: już poprawiam
_________________
Jest: Focus MK2FL, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4
 
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 4 Sie 2008, 10:26   

Marcin napisał/a:
sterowanie elektrozaworem jest realizowane przez jakiś tam układ, który "produkuję" prostokąt, który trafia na owy tranzystor, który jest niczym innym jak kluczem analogowym, czyli na wyjściu daje labo 12 albo 0V, rezystory są tylko od dmuchawy, gdzie spadki na nich zmniejszają prędkości silnika dmuchawy.

No to kolesiom z serwisu Forda się coś 'pomylało' bo na paragonie jak byk widnieje napis "rezystor dmuchawy". Co prawda na mój gust to się może nazywać "zapałczany jeżyk" - grunt że działa, tyle że to człowieka może w błąd wprowadzić :)

Marcin napisał/a:
zobacz o której to pisałem...

Wytłumaczony ;) A i tak - nawet najlepszym się zdarza ;P taki błąd to nie błąd :) Ot, typowo techniczne czepialstwo z mojej strony ;) Poza tym więcej bugów rezystancyjno/impedancyjnych jest w tej wklejce "procedurowej", no ale to nie Twoja broszka :)
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
dzawor
[Usunięty]

Wysłany: 10 Gru 2008, 19:57   

Koledzy,
Kupiłem Fieste, ale okazało się że nie działa ogrzewannie. Kupiłem używany sterownik i po sprawdzeniu wg. zaleceń na forum stwierdziłem, że jest dobry. Po nagrzaniu silnika rury za zaworem przy nagrzewnicy są ciepłe, ale z kratek wewnątrz leci nadal tylko zimne powietrze.
Proszę o wskazówki, co lub gdzie mam sprawdzi.

Pozdroawiam
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5737
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 10 Gru 2008, 21:14   

Padnięty zawór. "Woda" płynie przez niego nawet jak jest uszkodzony (więc węże są ciepłe), po prostu płyn nie leci przez nagrzewnicę. Koszt zaworu to granice 120zł - nie szukaj używki - nie warto. W serwisie dostaniesz praktycznie od ręki.
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
Marcin 

Model: Inne auto
Wersja: Titanium X
Silnik: 2.0 16V
Imię: Marcin
Wiek: 39
Dołączył: 10 Kwi 2006
Posty: 3094
Skąd: Krosno Odrz.
Wysłany: 10 Gru 2008, 21:40   

jest takie coś jak przewodność cieplna, więc zawsze węże po obydwu stronach będą ciepłe (od strony silnika gorące) zanim kupisz nowy zawór możesz jeszcze rozebrać ten co masz i sprawdzić jak wygląda w środku, być może jest przytkany.
_________________
Jest: Focus MK2FL, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4
 
 
 
dzawor
[Usunięty]

Wysłany: 11 Gru 2008, 21:01   

Witam koledzy,
Jeżeli dobrze zrozumiałem działanie zaworu przy nagrzewnicy to przy wypiętych kabelkach przy zaworze, zawór powinien puszcza ciepłą wodę do nagrzewnicy, ale tak nie jest. W środku leci zimne powietrze.
 
 
Marcin 

Model: Inne auto
Wersja: Titanium X
Silnik: 2.0 16V
Imię: Marcin
Wiek: 39
Dołączył: 10 Kwi 2006
Posty: 3094
Skąd: Krosno Odrz.
Wysłany: 11 Gru 2008, 21:09   

dzawor napisał/a:
przy wypiętych kabelkach przy zaworze, zawór powinien puszcza ciepłą wodę do nagrzewnicy

tak, wymontuj zawór i go rozbierz na 99% masz zablokowany trzpień.
_________________
Jest: Focus MK2FL, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4
 
 
 
DziDzia 
vel DziaDzia





Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: RS
Silnik: 2.0/16V
Imię: Patrycjusz :)
Wiek: 37
Dołączyła: 27 Lip 2005
Posty: 4172
Skąd: :: DDG ::
Wysłany: 12 Gru 2008, 12:02   

Marcin napisał/a:
:ra: ### ELEKTROZAWÓR NAGRZEWNICY ### :la:
.
.
.
Usterki:
- przepalenie cewki – wartość impedancji sprawnej cewki wynosi ok. 16 Ohm
- parcienie uszczelki na trzpieniu
- zanieczyszczenie zaworu brudnym płynem chłodniczym
- zmęczenie elektrozaworu ze starości :yyy: wszystko niby jest ok a nie działa.

Koszt nowego: od ok. 150pln

Do usterek dodałbym jeszcze ukruszenie wyjścia (mnie się ułamało po 8 latach od nowości), a jazda bez płynu może być mało przyjemna..
Za oryginał w Fordzie dałem mniej niż 150pln.

Brawo za zebranie w kupę tego wszystkiego.





pozdro :!:
_________________

Model:MK1 '77 Silnik: 1,1S/35KM
Model:MK5 '00 Silnik: 1,3i/60KM
Romety PONY
Profil Facebook
 
 
 
dzawor
[Usunięty]

Wysłany: 13 Gru 2008, 19:53   

Marcin miałeś rację to ten elektrozawór.

Wielkie dzięki, na allegro są po 85 zł.

Materiał opisany jest naprawdę dokładnie nawet dla laika.

Jeszcze raz dzięki.
 
 
Marcin 

Model: Inne auto
Wersja: Titanium X
Silnik: 2.0 16V
Imię: Marcin
Wiek: 39
Dołączył: 10 Kwi 2006
Posty: 3094
Skąd: Krosno Odrz.
Wysłany: 13 Gru 2008, 22:26   

:ok:

Warto kupić droższy ori niż tańszy zamiennik firmy xxx.
_________________
Jest: Focus MK2FL, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4
 
 
 
zap 

Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: Basic
Silnik: 1.3i/50KM
Wiek: 38
Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 20
Skąd: Wieluń/Wrocław
Wysłany: 17 Sty 2009, 21:42   

Witam Wszystkich,

Wymieniona (przez mechanika) płytka sterującą oraz elektrozawór (obie części pochodzące z rozbitej fiesty) na jakiś czas pomogły. Jednak z czasem zamiast gorącego powietrza stopniowo dało się odczuć że 'grzanie' jest słabsze, obecnie z nawiewów leciało letnie powietrze.
Uprzedzam że prześledziłem WSZYSTKIE wątki związane tematem :) .
Wczoraj sprawdziłem sterowanie, bez zarzutów zgodnie z wartościami. Dziś rozebrałem elektrozawór. Byłem pewny że jest zablokowany. Podpiąłem go pod akumulator. Działał. Dla spokoju sumienia rozebrałem. Impedancja cewki ~15,8Ohm, sprawdziłem znów podpinając pod akumulator. Działał. Upewniłem się czukiereczekelektrozawór iż poprawnie się zamyka i otwiera.
Zdecydowałem 'przepchać' nagrzewnicę sprężonym powietrzem. Bez problemu przepływało. Usunąłem tym samym resztki starego płynu z nagrzewnicy po czym zamontowałem na nowo elektrozawór. I tutaj niemiłe zaskoczenie, po zagrzaniu silnika leci zupełnie zimne powietrze.
Rury za zaworem są ciepłe (rozumiem problem przenikalności cieplnej). Pomyślałem na końcu że może rury dochodzące do elektrozaworu są zamienione - auto jest przerobione na gaz i jest tam trochę nakombinowane. Z tego co zauważyłem szybciej grzeje się lewa rura (patrząc od strony silnika), natomiast powininna być prawa, zgodnie ze schematem http://img92.imageshack.u...=img0021qv3.jpg
Jednak nie zdążyłem już dziś tego zamienić i przetestować swoją teorię. Teraz jednak myślę że przy otwartym elektrozaworze nie powinno mieć to znaczenia w którą stronę przepływa płyn.
Drugim moim pomysłem jest zapowietrzenie nagrzewnicy, jednak z tego co wyczytałem układ odpowietrza się sam, a silnik pracował sporo czasu. Tym samym powinny być jakieś oznaki 'grzania' w środku.
Może macie jakieś pomysły? Jestem otwarty na wszelkie podpowiedzi mogące pomóc w naprawie oraz wszelkie wskazówki. Z góry za takie dziękuję, gdyż szukając we wszystkich tego typu tematach nic nie znalazłem.
 
 
Marcin 

Model: Inne auto
Wersja: Titanium X
Silnik: 2.0 16V
Imię: Marcin
Wiek: 39
Dołączył: 10 Kwi 2006
Posty: 3094
Skąd: Krosno Odrz.
Wysłany: 17 Sty 2009, 21:54   

zap napisał/a:
rugim moim pomysłem jest zapowietrzenie nagrzewnicy, jednak z tego co wyczytałem układ odpowietrza się sam, a silnik pracował sporo czasu. Tym samym powinny być jakieś oznaki 'grzania' w środku.

mimo tego, że powinien się sam odpowietrzyć to może być tak że po przedmuchaniu nagrzewnicy, dalej siedzi tam powietrze i nie pozwala na przepływ płynu, ja bym spróbował samemu nalać tam płynu lub odpiąć wąż powrotny i na chwile odpalić silnik aż zacznie z niego lecieć płyn (od strony silnika przytkać żeby się nie lało).
jeśli sterownie jest ok to nie ma innego wyjścia.
_________________
Jest: Focus MK2FL, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4
 
 
 
zap 

Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: Basic
Silnik: 1.3i/50KM
Wiek: 38
Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 20
Skąd: Wieluń/Wrocław
Wysłany: 17 Sty 2009, 22:54   

Marcin napisał/a:
mimo tego, że powinien się sam odpowietrzyć to może być tak że po przedmuchaniu nagrzewnicy, dalej siedzi tam powietrze i nie pozwala na przepływ płynu, ja bym spróbował samemu nalać tam płynu lub odpiąć wąż powrotny i na chwile odpalić silnik aż zacznie z niego lecieć płyn (od strony silnika przytkać żeby się nie lało).
jeśli sterownie jest ok to nie ma innego wyjścia.


Przetestuje przy najbliższej okazji. Dzięki.

Jeszcze tylko jedno pytanie odnośnie:

Marcin napisał/a:
A16: SPRAWDź SYGNAł Z OBROTOMIERZA
WSKAZÓWKA: Jeśli moduł sterowania nagrzewnicą nie otrzymuje sygnału z obrotomierza, nagrzewnica będzie stale zimna.


Czy to ma oddzielny wpływ na nagrzewnicę, mimo że zawór się otwiera ? Bo tego nie rozumiem.
 
 
Marcin 

Model: Inne auto
Wersja: Titanium X
Silnik: 2.0 16V
Imię: Marcin
Wiek: 39
Dołączył: 10 Kwi 2006
Posty: 3094
Skąd: Krosno Odrz.
Wysłany: 17 Sty 2009, 22:59   

zap napisał/a:
Jeszcze tylko jedno pytanie odnośnie:

Marcin napisał/a:
A16: SPRAWDź SYGNAł Z OBROTOMIERZA
WSKAZÓWKA: Jeśli moduł sterowania nagrzewnicą nie otrzymuje sygnału z obrotomierza, nagrzewnica będzie stale zimna.


Czy to ma oddzielny wpływ na nagrzewnicę, mimo że zawór się otwiera ? Bo tego nie rozumiem.

jak masz sterowanie na elektrozaworze to Ciebie to nie dotyczy.
_________________
Jest: Focus MK2FL, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4
 
 
 
zap 

Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: Basic
Silnik: 1.3i/50KM
Wiek: 38
Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 20
Skąd: Wieluń/Wrocław
Wysłany: 20 Sty 2009, 14:40   

Wracając do tematu napisze co pomogło.
Rzeczywiście w nagrzewnicy nie było płynu, nie wiem czemu nie odpowietrzyła się sama. Płyn wstrzykiwałem strzykawką do otworu rury wychodzącej z nagrzewnicy. Obecnie grzeje jak powinno, sterowanie również działa bardzo dobrze.

Czasem nie od tej strony szukamy przyczyny :) W moim przypadku tak było.
Pzdr!
 
 
Glaser
[Usunięty]

Wysłany: 14 Mar 2009, 16:35   

Teraz mój PROBLEM i od razu uprzedzam ze przeczytałem w tym temacie wszystko.
Ale teraz krótko i na temat:
1.Fiesta MK4 r.97 nawiew grzeje cały czas (z włozona wtyczka lub bez)
2.Pokretło na niebieskim polu-miernik na wtyczce pokazuje napiecie 14V,
3.Pokretło na czerwonym polu-napiecie 0 V
4.Elektrozawor jest dobry (cewka wciaga i wypycha po przyłozeniu napiecia z AKUMULATORA)
Elektrozawór nie działa po podłaczeniu do wtyczki i co mnie najbardziej DZIWI to ze ZARÓWKA 12V (taka bezcokołowa) tez nie swieci po podłączeniu do tej wtyczki...mimo ze miernik pokazuje volty.
Prosze o porade jakiegos fachowca co to moze byc.
PS.Nawet juz zakupiłem ten tranzystor IRFL 4105 ale jescze go nie zmieniałem
 
 
Marcin 

Model: Inne auto
Wersja: Titanium X
Silnik: 2.0 16V
Imię: Marcin
Wiek: 39
Dołączył: 10 Kwi 2006
Posty: 3094
Skąd: Krosno Odrz.
Wysłany: 14 Mar 2009, 16:53   

hmmm dziwne... wygląda na to, że pod obciążeniem tranzystor nie wyrabia, aczkolwiek przeważnie jak pada to jest tam cały czas 12V, sprawdź jeszcze jak się zachowuje napięcie przy zmianie obciążenia na wtyczce - oczywiście jak wiesz o co chodzi :-P w razie czego łap mnie na gg. Zakładam że żarówka na pewno jest ok.
_________________
Jest: Focus MK2FL, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4
 
 
 
Glaser
[Usunięty]

Wysłany: 14 Mar 2009, 17:38   

Marcin a wiec tak:
Najpierw podłączyłem miernik do odłączonej wtyczki od nagrzewnicy i kreciłem pokretłem-na niebieskim było 14V na czerwonym 0V a płynnie przechodząc na pola posrednie (letnie) napiecie sobie skakało co 2 sek. (od 14V do róznych zaleznie od pokretła)co powinno byc ok.
Nastepnie podłączyłem do wtyczki elektrozawór (mam drugi zapasowy) i podłączyłem miernik i wyniki nastepujace:
-na niebieskim polu napiecie 0.22V
-na czerwonym napiecie 0V
-na posrednich skacze od 0.22V do róznych az do 0V
Wszystko robie na zapalonym silniku.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [MK5] Fiesta MK5
Fordy Fiesta V generacji (1999-2002)
Freeman Nasze auta 0 12 Lip 2011, 15:32
Freeman
Brak nowych postów Przyklejony: [MK5] Silnik Zetec-S przerywa, szarpie przy dodawaniu gazu
silnik przerywa, szarpie przy dodaniu gazu - winna cewka zapłonowa
Raffaello Elektryka silnika 5 19 Wrz 2016, 20:17
Mizer 59
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [MK4] Fiesta MK4
Fordy Fiesta IV generacji (1996-1999)
Freeman Nasze auta 0 12 Lip 2011, 15:34
Freeman
Brak nowych postów Przyklejony: [MK4] FAQ - Wymiana maglownicy
peugeot40619tdi Mechanika ogólna 1 10 Maj 2019, 21:44
keiner
Brak nowych postów Przyklejony: [MK4] FAQ - lampy MORETTE / WOLF - regeneracja
LOY Tuning stylistyczny 1 6 Cze 2011, 22:16
hubi_2006


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.