Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: Brak tagów.

spalanie stukowe co to?
Autor Wiadomość
stafcio 


Model: Inne auto
Wersja: RST
Silnik: 1.6i8V/130KM
Imię: Paweł
Wiek: 42
Dołączył: 04 Lut 2007
Posty: 1068
Skąd: uRSynów
Wysłany: 18 Cze 2008, 22:16   spalanie stukowe co to?

na czym polega spalanie stukowe?
mialem to na simrze (polibuda) ale nie zrozumialem jak trza.

podobno jak jest za duzo powietrza w mieszance to tak sie spala paliwo.

jak to rozpoznac i czy da sie rozpoznac. czy silnikiem troche rzuca? czy obroty sa wieksze.


odpowiedz mile widziana :D
_________________
stafciogarage@gmail.com
 
 
k_myk 


Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Calypso
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Kamil
Wiek: 34
Dołączył: 13 Maj 2008
Posty: 95
Skąd: Warszafka
Wysłany: 18 Cze 2008, 22:33   

OT: Jak potrzymasz ładnie kciuki to się w październiku spotkamy :P Co prawda rok nie ten, ale co wydział to wydział :D Będę wypatrywał białej ikserki :fox:

Pozdrawiam :)
_________________
Chory na Fiestę...
 
 
kaczoro 

Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Flair
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Bartosz
Wiek: 39
Dołączył: 17 Mar 2005
Posty: 391
Skąd: Jastrzębie/Krk
Wysłany: 18 Cze 2008, 22:40   

Jeśli dobrze pamiętam to spalanie stukowe występuje przy zbyt ubogiej mieszance lub za dużym stopniu sprężania...i obajwia się to charakterystycznym stukaniem (jak mówi sama nazwa tego zjawiska)...chociaż nigdy nie miałem okazji usłyszeć tego na żywo :)
 
 
 
Krawiec 


Model: Ford Fiesta Mk3`96
Wersja: RST
Silnik: Inny
Wiek: 35
Dołączył: 15 Sty 2008
Posty: 352
Skąd: Kraków
Wysłany: 18 Cze 2008, 22:43   

kaczoro napisał/a:
Jeśli dobrze pamiętam to spalanie stukowe występuje przy zbyt ubogiej mieszance lub za dużym stopniu sprężania...i obajwia się to charakterystycznym stukaniem (jak mówi sama nazwa tego zjawiska)...chociaż nigdy nie miałem okazji usłyszeć tego na żywo :)


tak. mieszanka przedwcześnie wybucha. Jest to słyszalne tylko na wolnych obrotach.
_________________
Nierdzewne układy wydechowe, diagnostyka, chiptuning:
www.inotec.com.pl
www.facebook.com/inotec
 
 
bidżej 


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Bartek
Wiek: 37
Dołączył: 22 Maj 2008
Posty: 4784
Skąd: Stuttgart
Wysłany: 18 Cze 2008, 23:01   

Krawiec, poczytaj trochę więcej. Jeżeli mamy za dużo powietrza, to nie tyle mieszanka wybucha przedwcześnie, ile benzyna spala się w sposób niekontrolowany, tzn nie równomiernie od iskry ze świecy, tylko gwałtownie w całej komorze (stąd inna nazwa "spalanie detonacyjne"). Powoduje to przede wszystkim niekontrolowany wzrost prędkości tłoka i drgania - może zrobić silnikowi trochę szkody.

Aha, spalanie detonacyjne objawia się metalicznymi stukami przy obciążeniu silnika i podczas przyspieszania.
_________________
www.twojrobot.blogspot.com
 
 
stafcio 


Model: Inne auto
Wersja: RST
Silnik: 1.6i8V/130KM
Imię: Paweł
Wiek: 42
Dołączył: 04 Lut 2007
Posty: 1068
Skąd: uRSynów
Wysłany: 19 Cze 2008, 07:42   

k_myk napisał/a:
OT: Jak potrzymasz ładnie kciuki to się w październiku spotkamy :P Co prawda rok nie ten, ale co wydział to wydział :D Będę wypatrywał białej ikserki :fox:

Pozdrawiam :)


ot; raczej sie nie spotkamy, w sobote od dziekana odebralem duplom :D życze wytrwałości.




jak to spalanie wplywa na zawory i tłok?
_________________
stafciogarage@gmail.com
 
 
tomcio1600 

Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: C
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Tomasz
Wiek: 38
Dołączył: 20 Gru 2006
Posty: 49
Skąd: Głogów
Wysłany: 19 Cze 2008, 09:13   

Spalanie stukowe to zjawisko występujące w pewnych warunkach pracy silnika, polegające na gwałtownym wzroście szybkości spalania, który powoduje powstanie dodatkowej fali ciśnienia. Objawia się to występowaniem w cylindrze silnika charakterystycznych dźwięków metalicznych, (stuków) Do spalania stukowego może dojść w przypadku użycia benzyny z niższą liczbą oktanową niż przeznaczona dla tego silnika. Sytuacja taka może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika.
Obecnie istnieją silniki wyposażone w specjalne czujniki, które w przypadku zasilania benzyną o niższej licznie oktanowej powodują automatyczne opóźnienie zapłonu. Dzięki takiemu rozwiązaniu silnik jest bezpieczniejszy, lecz obniża to jego moc oraz znacznie zwiększa spalanie.

Oznaczenie liczby oktanowej polega na porównaniu odporności na spalanie stukowe badanego paliwa w silniku wzorcowym z odpornością na spalanie stukowe mieszanin wzorcowych o zawartości n-heptanu i izooktanu.
_________________
Była: Fiesta 1.1i 50 KM 1994r 5d
Jest: Audi A4 1.8 125 PS 1995r sedan
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 19 Cze 2008, 09:49   

Wikipedia napisał/a:
Spalanie stukowe - W momencie zapłonu iskra zapala mieszankę w okolicy świecy, co powoduje jednocześnie sprężenie pozostałego ładunku w komorze spalania. Ciśnienie to oraz podwyższona temperatura wywołuje samozapłon i gwałtowne spalenie się mieszanki w przeciwległym końcu komory. Proces jest lawinowy i spalanie następuje nieprawidłowo, z wielokrotnie większą prędkością przekraczającą 1000 m/s. Wywołuje to charakterystyczny stuk. Jest to jak gdyby detonacja materiału wybuchowego, która znacznie obciąża cieplnie oraz mechanicznie tłok, korbowód i inne elementy silnika.

Przyczyny spalania stukowego Istnieje kilka istotnych czynników, które powodują spalanie stukowe: - zbyt wysoki stopień sprężania, - za wczesny zapłon, - za mała liczba oktanów paliwa, - przegrzanie silnika, - za małe zawirowanie mieszanki w komorze spalania, - duże napełnianie cylindra.


Jest jeszcze coś takiego jak spalanie detonacyjne (nie wiem czy to nie to samo co stukowe) ale obydwa na pewno najlepiej nie wpływają na silnik. Tłoki, zawory koszmar...
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
Krawiec 


Model: Ford Fiesta Mk3`96
Wersja: RST
Silnik: Inny
Wiek: 35
Dołączył: 15 Sty 2008
Posty: 352
Skąd: Kraków
Wysłany: 19 Cze 2008, 10:35   

JoeMix napisał/a:
Ciśnienie to oraz podwyższona temperatura wywołuje samozapłon


bj86, wiec o co Ci chodzi ? dobrze napisałem...
_________________
Nierdzewne układy wydechowe, diagnostyka, chiptuning:
www.inotec.com.pl
www.facebook.com/inotec
 
 
bidżej 


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Bartek
Wiek: 37
Dołączył: 22 Maj 2008
Posty: 4784
Skąd: Stuttgart
Wysłany: 19 Cze 2008, 10:43   

Krawiec napisał/a:
mieszanka przedwcześnie wybucha

to niezupełnie to samo co pisze wikipedia o samozapłonie, ale powiedzmy że ok.

Krawiec napisał/a:
Jest to słyszalne tylko na wolnych obrotach

wpisz w google "co to jest spalanie stukowe" i znajdziesz m.in., że
bj86 napisał/a:
spalanie detonacyjne objawia się metalicznymi stukami przy obciążeniu silnika i podczas przyspieszania

Tyle :)
_________________
www.twojrobot.blogspot.com
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 19 Cze 2008, 11:28   

KTP napisał/a:
Spalanie w silnikach benzynowych
Spalanie stukowe i inne rodzaje spalania nienormalnego (oczywi¶cie w silnikach benzynowych)

Chc±c wyja¶nic poszczególne etapy tuningu (i nie tylko) silników spalinowych najpierw powinno się zrozumieć (chociaż troche) zasady ich działania i procesy w nich zachodz±ce. Postaram się wyja¶nić przebieg i skutki "nienormalnych" rodzajów spalania w silnikach benzynowych (wła¶ciwie powinno się je okre¶lać silnikami o zapłonie iskrowym, bo dotyczy to też silników zasilanych gazem i często dwupaliwowych - to juz inna bajka...). Jest ono głównym zagrożeniem dla silników, w których zwiększono stopień sprężania, przyspieszono wyprzedzenie zapłonu i zainstalowano systemy doładowania. Pierwsza czę¶ć opisuje sam proces, bez większego wgłębiania się w jego przyczyny (np. opisane powyżej modyfikacje), o czym będzie póĄniej (mam tak± nadzieję).

Spalanie stukowe przebiega bardzo szybko, dużo szybciej niż normalne. Podczas spalania normalnego prędko¶ć rozprzestrzeniania się płomienia wynosi 20-40 m/s, a w czę¶ci mieszanki, w której występuje samozapłon osi±ga 300 do 1000 m/s. Gwałtowne spalanie powoduje miejscowy wzrost temperatury i ci¶nienia. Zjawisko to rozprzestrzenia się na cał± komorę spalania w postaci fali uderzeniowej o prędko¶ci 1500 do 2500 m/s, czyli znacznie większej od prędko¶ci dĄwięku! Fala ta przemieszcza się z jednego końca komory w drugi powoduj±c drgania całej masy gazu. Przy większej intensywno¶ci spalanie stukowe bywa nazywane detonacyjnym, ponieważ toważyszy mu efekt akustyczny w postaci metalicznego dĄwięku, spowodowany wibracjami elementów komory spalania (¶cianek, zaworów). Podczas tego typu spalania w wyniku gwałtownego wywi±zania ciepła maksymalna temperatura spalin jest o 300 st. C wyższa niż podczas spalania normalnego. Skutki tego nie należ± do rzeczy przyjemnych. Powoduje ono przeci±żenie cieplne (przegrzanie) tłoków, zaworów, elektrod ¶wiec zapłonowych itp. Nadmierny wzrost temperatury tłoka może spowodować nadtopienie jego denka i bocznej krawędzi, co z kolei prowadzi do zakleszczania i często połamania pier¶cieni tłokowych. Gwałtowny wzrost ci¶nienia i jego wahania wywołane drganiami masy gazów wewn±trz komory spalania powoduj± duże obci±żenia (uderzenia), które mog± powodować uszkodzenia wału korbowego (zwłaszcza jego łożysk). Na skutek Intensywnego odprowadzania ciepła z cylindra, wzrostu strat mechanicznych oraz niecałkowitego spalania mieszanki maleje sprawno¶ć ogólna i moc silnika. Czyli po prostu nie do¶ć, że Ąle maszyna ci±gnie to jeszcze j± szlag trafi...

Spalanie stukowe pojawia się zawsze po spaleniu w zwykly sposób mniejszej lub większej czę¶ci sprężonej mieszanki palnej w cylindrze. Gdy płomień rozprzestrzenia się zbyt wolno, objęto¶ć pal±cej się czę¶ci mieszanki ro¶nie gwałtownie sprężaj±c pozostał±, nie zapalon± jeszcze mieszankę. Powoduje to wzrost temperatury i gwałtowny samozapłon pozostałej mieszanki (zamiast normalnego zapalania się jej od czoła płomienia). Na szczę¶cie to spalanie obejmuje zaledwie kilka procent komory spalania i nie jest wyczuwalne i w zasadzie nie jest szkodliwe dla silnika.

W wyniku przegrzania silnika wskutek spalania detonacyjnego (lub innych przyczyn) może wyst±pić tzw. zapłon powierzchniowy. Jest to zjawisko powstawania dodatkowego Ąródła zapłonu w postaci dowolnego gor±cego miejsca w komorze spalania przed dotarciem tam czoła płomienia wywołanego iskr± elektryczn±. Powstaj±cy przy tym płomień rozprzestrzenia się z normaln± prędko¶ci±. Przyczynami zapłonu powierzchniowego mog± być: zbyt wysoka temperatura czę¶ci metalowych (złę chłodzenie) lub żarz±ce się w niej osady. Zapłon powierzchniowy występuj±cy przed zapłonem mieszanki od ¶wiecy często jest przyczyn± spalania stukowego. Zjawiska występuj±ce w cylindrze s± w tym przypadku podobne do tych, które występuj± przy zbyt dużym k±cie wyprzedzenia zapłonu (ale o tym w innym artykule), niestety towarzysz±cych im stuków nie da się zlikwidować opóĄniaj±c zapłon. Spalanie detonacyjne i zapłon powierzchniowy mieszanki nie wykluczaj± się wzajemnie. Powtarzaj±cy się przedwczesny zapłon mieszanki w odpowiednich warunkach może przerodzić się w spalanie detonacyjne, a dłuższe spalanie detonacyjne może powodować samozapłon.



Na podstawie ksi±żki "Silniki spalinowe" Jana Kijewskiego, Warszawa 1997
... i paru innych rzeczy, ktore sie mi zapl±tały przez kilka lat ostatnich.

Autor: Tomasz "COLIN" Kochaniewicz
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
tomcio1600 

Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: C
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Tomasz
Wiek: 38
Dołączył: 20 Gru 2006
Posty: 49
Skąd: Głogów
Wysłany: 19 Cze 2008, 12:22   

Przeczytajcie co napisałem wyżej w poście...

a odnosnie tego...
bj86 napisał/a:
Krawiec napisał/a:
mieszanka przedwcześnie wybucha

to niezupełnie to samo co pisze wikipedia o samozapłonie, ale powiedzmy że ok.

Krawiec napisał/a:
Jest to słyszalne tylko na wolnych obrotach

wpisz w google "co to jest spalanie stukowe" i znajdziesz m.in., że
bj86 napisał/a:
spalanie detonacyjne objawia się metalicznymi stukami przy obciążeniu silnika i podczas przyspieszania

Tyle


Przestańcie sie ścierac o to gdyż oboje nie macie racji...
PS. wiadomosci z Wikipedii mozecie sobie wsadzic nie powiem gdzie... kazdy bez nadzoru moze wrzucic tam inne bzdety obojetnie skad wyciagniete... Jeśli Wikipedia słuzy Wam za źródło wszelkiej informacji to naprawde szczerze Wam gratuluje :)

Spalanie stukowe jest ścisle związane z liczba oktanowa (cetanowa w przypadku diesla) paliwa wiec radze zaczac od podstaw. W najwiekszym uproszczeniu mozna powiedziec ze przyczyna spalania stukowego jest zdolnosc paliwa do spalania w pewnych scisle okreslonych warunkach.

Poczytajcie ta lekturke --> http://serwer1.nazwa.pl/gamon/Scan10003.JPG
ktora rozwieje to tez wszelkie watpliwosci odnosnie stosowania paliw (pb95, pb98, i wszystekiego typu "verwa" "ulitima" i inne "V-power")

Jesli juz mamy tu komus pomagac to robmy to wtedy gdy znamy temat...
_________________
Była: Fiesta 1.1i 50 KM 1994r 5d
Jest: Audi A4 1.8 125 PS 1995r sedan
 
 
bidżej 


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Bartek
Wiek: 37
Dołączył: 22 Maj 2008
Posty: 4784
Skąd: Stuttgart
Wysłany: 19 Cze 2008, 12:33   

tomcio1600, bynajmniej nie wzorowałem się na wikipedii, tylko na wiadomościach z uczelni. Niska liczba oktanowa nie musi być jedynym powodem spalania stukowego. Tak jak napisał stafcio, może to być uboga mieszanka (wysoki AFR).
_________________
www.twojrobot.blogspot.com
 
 
tomcio1600 

Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: C
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Tomasz
Wiek: 38
Dołączył: 20 Gru 2006
Posty: 49
Skąd: Głogów
Wysłany: 19 Cze 2008, 12:40   

bj86 napisał/a:
Niska liczba oktanowa nie musi być jedynym powodem spalania stukowego

oczywiscie ze nie tylko ona.. wystarczy nieodpowiednie cińsnienie, czy zła iskra, ale 99% problemu leży w oktanach. (problem spalania stukowego w sprawnym silniku).

jeśli bedziemy brac pod uwage inne wady techniczne silnika, i wszelkiego rodzaju anomalia to odpowiadanie na te pytanie bedzie podobnym jak odpowiadanie na pytanie typu "czemu auto nie jedzie?" przyczyn wtedy moga byc setki..

A pytanie jest wyraźnie zadane w pierwszym poście :]
_________________
Była: Fiesta 1.1i 50 KM 1994r 5d
Jest: Audi A4 1.8 125 PS 1995r sedan
 
 
Krawiec 


Model: Ford Fiesta Mk3`96
Wersja: RST
Silnik: Inny
Wiek: 35
Dołączył: 15 Sty 2008
Posty: 352
Skąd: Kraków
Wysłany: 19 Cze 2008, 23:58   

tomcio1600 napisał/a:
Przestańcie sie ścierac o to gdyż oboje nie macie racji...
PS. wiadomosci z Wikipedii mozecie sobie wsadzic nie powiem gdzie... kazdy bez nadzoru moze wrzucic tam inne bzdety obojetnie skad wyciagniete... Jeśli Wikipedia słuzy Wam za źródło wszelkiej informacji to naprawde szczerze Wam gratuluje :)


a gdzie napisałem ze czerpie wiedzę z wikipedi ?? weź trochę ochłoń...bj86 i ja nie sprzeczamy sie tylko dyskutujemy. A z dyskusji można sie wiele nauczyć. I kolego wybacz ale właśnie bj86 oraz moja skromna osoba mamy po trochę racji... po co wprowadzasz zamęt i mówisz nam co mamy sobie gdzie wsadzać ? nie wywyższaj sie bo zawsze możesz sie nauczyć czegoś od innych...
_________________
Nierdzewne układy wydechowe, diagnostyka, chiptuning:
www.inotec.com.pl
www.facebook.com/inotec
 
 
tomcio1600 

Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: C
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Tomasz
Wiek: 38
Dołączył: 20 Gru 2006
Posty: 49
Skąd: Głogów
Wysłany: 20 Cze 2008, 09:47   

Krawiec napisał/a:
a gdzie napisałem ze czerpie wiedzę z wikipedi ??

napisałem "Wam" a nie "Ty"

bj86 napisał/a:
Krawiec napisał/a:
mieszanka przedwcześnie wybucha

to niezupełnie to samo co pisze wikipedia o samozapłonie, ale powiedzmy że ok.

stąd...

i nie wprowadzam zamętu. Dla Twojej wiedzy moja obrona technika tyczyła sie właśnie tego tematu. Uczyc sie od kogos moge.. jak najbardziej pod warunkiem ze nie bedzie rozgrzebywal i opisywal czegos co jest juz wyraznie i przejrzyscie wytlumaczone. Sie nie wywyższam. Twojego skromnego autorytetu rowniez nie podwazam :]
Tylko padło pytanie, sprawa rozwiazana wiec nierozumiem po co robic tu śmietnik.
Poza tym nie jest to miejsce do sprzeczek.
Temat można zamknąc. /Pozdrawiam
_________________
Była: Fiesta 1.1i 50 KM 1994r 5d
Jest: Audi A4 1.8 125 PS 1995r sedan
 
 
bidżej 


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Bartek
Wiek: 37
Dołączył: 22 Maj 2008
Posty: 4784
Skąd: Stuttgart
Wysłany: 20 Cze 2008, 09:51   

hehe, no to żeby było jasne, napisałem o wikipedii, bo Krawiec powołał się na posta JoeMixa, a tam było wyraźnie napisane, że to cytat z wikipedii - i tylko tyle :-P
_________________
www.twojrobot.blogspot.com
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 20 Cze 2008, 10:17   

Dokładnie, ja zapodałem teksta z Wikipedi i z Tuning Klub Polska,,, bo sprawę spalania stukowego znam, ale nie na tyle by to wytłumaczyć (dobrze) komuś innemu, więc wkleiłem gotowe tekściki... a wiadomo że jak się zaczniemy zagnieżdżać w temat to się plątanina robi,,,
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
Krawiec 


Model: Ford Fiesta Mk3`96
Wersja: RST
Silnik: Inny
Wiek: 35
Dołączył: 15 Sty 2008
Posty: 352
Skąd: Kraków
Wysłany: 20 Cze 2008, 13:14   

no i elegancko :) znow panuje miłość :* za to kocham fkp :)
_________________
Nierdzewne układy wydechowe, diagnostyka, chiptuning:
www.inotec.com.pl
www.facebook.com/inotec
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Dolot, spalanie stukowe i inne dywagacje
Wydzielone z FAQ Przepływka
PumaRST Tuning mechaniczny 47 12 Lip 2011, 09:17
rex
Brak nowych postów Silnik : spalanie stukowe korektor liczby oktanowej
krzysztof_0 Mechanika 43 22 Paź 2004, 17:19
Gość
Brak nowych postów Za wysokie spalanie
cassi Mechanika ogólna 1 18 Paź 2014, 18:28
Łukasz
Brak nowych postów Sprzęgło i spalanie - 1.8 D
Owad Silniki diesla 8 7 Mar 2007, 23:58
diodalodz
Brak nowych postów Duże spalanie.
omeniusz22 Mechanika silnika 2 1 Sty 2017, 22:48
miro2013


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.