Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: Brak tagów.

FAQ - restaurowanie / lakierowanie alufelg
Autor Wiadomość
LOY 
Członek Honorowy FKP


Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Wiek: 45
Dołączył: 16 Mar 2005
Posty: 1367
Skąd: Zamość/Łódź
Wysłany: 6 Kwi 2007, 10:33   FAQ - restaurowanie / lakierowanie alufelg

Teraz bedzie o aluskach ...temat na forum kochany :-) zazwyczaj oczywiscie dotyczy olbrzymiego problemu z wyborem ....bo ilośc tego dziadostwa ogromna a własne zdanie to rzecz żadka więc ...FKP ratuj !! -Które felgi mam wybrac i które mnie sie podobaja . Zawsze potem gdy uzywane cudo zostanie sprowadzone do domu ...obok problemów wystawania ..obcierania ..w oczy zaczyna tez razic stan pieknych kółeczek .
Jeżeli nalezycie do grupy znudzonych ,pedantów o nadmiarze kasy na głupoty i masa wolnego czasu ..a wierze ze tylko tacy czytaja moje arrtykuły i kochacie poprawiac lepsze i tracic czas na rzeczy zbedne ..te kilka rad powinno was usatysfakcjonowac .
Zaczynamy
Ponizej przedstawie dwie metody regeneracji lakierowanych felg aluminiowych ..dodam zę opisane czynnosci pasuja równiez w przypadku felg stalowych ... sposoby są dwa. Pierwszy jest niejako odswieżeniem felgi której powłoka lakiernicza nie została powaznie zniszczona ...a my nie chcemy tracic fortuny i kilku dni pracy ... metoda druga to prawdziwa restauracja ..ale wykonana w wiekszosci w warunkach garazowych :fox: .
ETAP 1
CZYSZCZENIE

zanim wybierzemy metode proponuje felgi wyczyscic ..i wcale nie jest to takie oczywiste..konkretne ,cisnieniowe mycie zdrpie luzny lakier ( jesli taki jest) ..polecam zastosowanie dobrej chemii do czyszczenia ..rynek jest pełen specyfików ..ja uzywam preparatu firmy PLAK o nazwie FORLEGA i tu ostrzezenie ..specyfik nazwany jest środkiem do czyszczenia i pielegnacji felg NIELAKIEROWANYCH !... ilu z nas ma felgi nielakierowane ???!!! ;/ ..ta nazwa zwalnia firmę z odpowiedzialnosci za uszkodzenia powstałe w wyniku działania środka . krótko cholerstwo jest żrące..wyczysci najstarszy brud z klocków ..ale przy okazji zmatowi lakier ..rozpusci nalkejki ,sczerni chrom. Mimo to wiele razy przypadki na pierwszy rzyt oka -beznadziejne ..po czyszczeniu forlega ,,myciu szczoteczka i polerowaniu pasta scierną ..unikały lakierowania ;/
bochaterem metody ekononomicznej bedzie komplet 13-tek z seryjnej Xr2i
felgi maja drobne otarcia rantów ..lakier jest zmatowiały ..kiedys zostały bardzo niefachowo oczyszczone i polakierowane w zakładzie regenerującym....dla wielu ich stan byłby godzien okreslenia idealny ...przygotowując felgi do projektu 100% fabryka (wspólnie z RKR-em) ustalilismy ze te "prawie ideały' beda psuły wizje naszej odrestaurowanej XR2i.
pacjent

etap 2
PRZYGOTOWANIE FELGI

poniewaz miało byc oszczednie i szybko ..a na felgi zostały wczesniej założone nowe opony i wywazone ...Felgi były naprawiane bez zdejmowania opon..wazne ze zachecał do tego równiez ich stan wewnatrz bebna felgi ...gdzie nie znalazłem zadnych uszkodzen lakieru czy tlenkowania ...

papierem 80 wygładzamy zadziory powstałe ra rantach po spotkaniu felgi z kraweznikami ...po oszlifowaniu zgrubnie -dogładzamy papierem 120 ..w ten sposób zdrapujemy lużny lakier i parchy korozji .
Nastepnie szlifujemy powierzchnię fegi papierem wodnym ..zaczynając od 400 koncząc na 600-800. pamietajcie namoczyc wczesniej papier w wodzie i dodac do niej nieco płynu do mycia naczyn .

w czyszczeniu zagłebien przydaje sie drobna włóknina..ale tu dodam zę włóknina ma tylko własciwosci matujące ,nie zetrze wystarczająco lakieru zeby nadac mu gładkosć.
staramy sie nie przecierac do samej aluminum :!: ...bo lakier gorzej trzyma sie gładkiego alu, niz zmatowionej powłoki lakierniczej . Po czyszczeniu felgi dokładnie myjemy wypłukujac cały pył ...dobrze jest uzyc płynu do mycia naczyń i okregłego grubego pedzla. odradzam szampony samochodowe -moga byc tłuste !

etap 3
OBKLEJANIE

jest to czesto bardziej czasochłonne niz czyszczenie i malowanie :-P ..a do maskowania warto sie przyłozyc . Ja polecam dobra lakiernicza tasme (nie lakiernicza pokojowa !) i krótkie paski ,które podkładmy pod krawedz felgi ..nastepnie wygodnie jest obłozyc koło strechem..przyłózcie się do tej czynnosci :yes: ..opone mozna odczyscic rozpuszczalnikiem ..ale lepiej nie dopuscic do zabrudzenia .

i teraz moja tajna recepta ;-) ...nie bójcie się uzywac jako bazy sprayu. :fox:
jako baza metaliczna spray sprawdza się doskonale ..swietnie kryje ,przy wprawie dobrze napyla ..a dodatkowym jego atutem jest ...cena :-P

ja uzyłem srebrnego do felg ...nie wierzcie ze jest w nim cos wyjatkowego niz w innych ..ot ma bardzo ładny -jasny odcien srebra i bardzo drobne ziarno.
I tu kilka wskazówek które sprawią zę lakierowanie sprayem się uda ...powierzchnia felgi musio byc super czysta ..odtłuszczona benzyna ..antysylikonem ..przedmuchana sprzezonym powietrzem ,a jeszcze lapiej pociagnięta szmatka elektrostatyczna ...w garazu musi byc czysto ,drzwi zamkniete ( zadnych przeciagów ) podłoga spryskana woda . tuz przed malowanie dobrze jest powierzchnię malowana lekko podgrzac (n,p opalarka ) spray mieszamy kilka minut ! warto go równiez podgrzac ..opalarka albo włozyc do ciepłej wody ...i TU UWAGA nie przesadzcie powyzej 50 stopni spray moze eksplodowac . Pierwsze psikniecia farba skierujcie na próbe poza felge ..unikniecie napylenia rozpuszczalnika który ucieka najpierw i poznacie strumien bazy . Potczas lakierowania przerywajcie, zeby jeszcze raz wstrzasnąc lakier ..tajemnicą sukcesu jest własnie dobre wymieszanie bazy ..utwardzacza i rozpuszczalnika . Napylajcie etapami ..najlepiej w takcie; jedna felga ..druga ..trzecia ..wówczas pozwolicie pierwszej przyschnąc . I WAZNE nie chodzi tu o wypylenie całej puszki !..napylcie równomiernie baze i ....przestancie :fox: ..unikniecie spływu i przebarwien ziarna . W miejscach przetarc do aluminum powstana wam t,z "chmurki' bez obaw te kontury plam zniknął w wiekszosci pod klarem ..nie próbujcie ich na siłe pokryc gruba warstwa bazy -efekt bywa odwrotny ..chmurka sie utrwala albo baz ..spłynie .

po odczekaniu obligatoryjnego min kwadransa ..bazę pokrywamy lakierem bezbarwnym ..pamietając zeby wymieszac go zgodnie z zaleceniem producenta ..najczesciej 2+1 czesc utwardzacza i rozpuszczalnik do akryli wedle uznania.
Gdyby ktos nie wiedział bazy nie dotykamy ..nie przecieramy ..bron boże nie matujemy czy odtłuszczamy !!! :he: Ja klar połozyłem pistoletem ...w przypadku braku tegoz urzadzenia ..mozna próbowac polakierowac sprayem..efekt bedzie znacznie gorszy ..ale od biedy zabezpieczy . W przypadku sprayu wazne by pokrywac felgi cienkimi warstwami i pozwalac im stwardniec ..czyli ok 10-15 min miedzy nastepnymi warstwami ..klar ze spraya ma długi okres schniecia ..więc nie spieszcie się z polerowaniem ..jesli wyjdzie chropowatosć (wykusz) po kilku dniach przecierarcie powierzchnie papierem 800-1500..lekko zeszlifowując chropowatosc i polerujecie pasta TEMPO . mnie udało sie połozyc dwie grube warstwy wodnego klaru ..bez zacieku i potrzeby polerki :-)

Najszybciej lakier twardnieje w promieniach UV...więc wart wystawić felgi do słonca (oczywiscie juz lekko podeschniete )


PODSUMOWANIE I KOSZTY
polakierowanie "zewnetrzne" prezentowanych felg zajęło mnie i Piotrkowi ok 3-4 godzin.
Duzy spray na bazę wystarczy absolutnie !zuzyłem go ok 60 % wiec 2 małe tez dadza rade ..oczywiście pamietajcie ze były to 13-tki w prostym wzorze...klar to ok 70 ml wiec jakies 30 pln ..papiery ..benzyna ..tasmy ..razem ok 45-60 pln -koszt całej operacji :D


METODA DRUGA
wstep tylko dla obłąkanych !!!


przyznaje się jestem miłosnikiem alusów dziwnych i paskudnych a przede wszystkim ..nie modnych ,żadkich i niespotykanych .
po etapie zakładania do XR ciezkich ale nie pozbawionych wyrazu Borbettów A postanowiłem zapolowac na felge ostateczna ...zainpirowały mnie fotki aut MOMO cup na felgach MOMO CORSE...twarde ,inne dla mnie w sam raz ..wizja była ..brakowało felg . Poniewaz podaz MOMO najczesciej dotyczy rozstawu 4x100 gdy dowiedziałem się o komplecie 4x108 w Sopocie :he: ..mimo jego agonalnego stanu ..popedziłem je kupic .
I tak za całe 350 pln kupiłem orginalne MOMO CORSE 7x15 w rozstawie do forda :-)
OCENA
Wizyta u wulkanizatora wykazała ze felgi naprawde są twarde bo mimo zaawansowanego wieku i macoszego traktowania przez byłych ołnerów felgi były idealnie proste .
W przypadku skrzywienia naprawe nalezałoby zaczać od prostowania ...i tu uwaga ..nie bójcie sie prostowania czy spawania ..profesjonalna naprawa nie daje powodów do niepokoju ...
PIASKOWANIE
zaawansowana korozja ..warstwy obłażacej farby i bardzo skomplikowany wzór felgi zmuszał do wypiaskowania jej ..piszę piaskowanie a w rzeczywistosc skorzystałem z bardziej profesjonalnej metody i udało mnie sie je wyśrutowac stalowym korundem :-)


przygotowanie powierzchni i TJUNING
przy okazji wstepnej obróki nierównosci ...zeszlifowałem numery seryjne ..jakies durne oznaczenia -które tylko łapia brud..pozostawiajac tylko rozmiar i napis MOMO :-)

stan rantów okazał się byc doskonały ..kilka podtarc wygładziłem i zaszpachlowałem

następnie po lekkim odtłuszczaniu na felgi nakładamy podkład akrylowy . Najdoskonalszym srodkiem na alu jest podkład epoksydowy ..ale bez obaw do wypiaskowanej felgi wszystko się świetnie przyczepi :yes:


felgi miały tez dekielki ..i tu chce wam bardzo je zaprezentowac ...ktos kiedys ..wyszalał się na nich ..tfu -tfurczo..Twórca ów radosny pomalował orginalne dekielki z napisami MOMO na fioletowo i strzelił ...airbrusha który ukazywał ..... gitary w kosmosie :yyy: :yes: szok ..kupa pracy ..kupa pieniedzy za taka "usługe " i efekt ...kupa ;/



dekielki zczysciłem ..wykreciłem sróby imbusowe (nie pasują do mojej wizji ma byc sportowo -skromnie) i zaszpachlowałem czesc przetłoczen .
PODKŁADOWANIE
Pokryte grupo podkładem felgi zaczałem czyscic zeby wyciagnac gładkośc powierzchni
papier na wstepne szlifowanie podkładu to 80 ...120 ...240 na sucho

jeżeli jestescie pewni ze podkład wypełnił wrzery i nierówności mozecie felgi przygotowywac pod lakier koncowy .
CZYSZCZENIE
po oczyszczeniu wstepnym podkładu grubym papierem ...zaczynamy zabawę z wodą i drobnym papierem wodnym ..zaczynając od 400 a koncząc na 600-800 w zalezności od powłoki ...W przypadku lakierowania metalikiem lepiej uzyc drobniejszego ..przy akrylu -kolorze wystarczy na finisz 500-600.

poniewaz felga lakierowana jest całosciowo ..nie zapominamy o jej wewnetrznej stronie ..choc tam nie musimy byc juz az tacy dokładni ;-) Odradzam jednak zostawianie grubej warstwy podkładu ...przy uderzeniu mozę peknac
Do lakierowania felgi dokładnie myjemy ,suszymy ,odtłuszzamy i podgrzewamy ich powierzchnie

LAKIEROWANIE
W zaleznosci od komplikacji wzoru nalezy obliczyc własciwa ilosc farby ..ja bezpiecznie kupiłem ok 200ml dobrego akrylu i nie musiałem kłaśc lakieru oszczednie ...choc w przypadku moich felg dojda jeszcze naklejki upodobniające moje koła do flg pucharowych i zabezpieczający to wszystko lakier bezbarwny .Lakier gdyby ktos miał problemy ze zidentyfikowaniem koloru jest sniezno biały :-P


KOSZTY
piaskowanie to ok 100 pln ..dobry grunt -puszka to ok 60 pln ..lakier akryl -kolor 200ml 60pln...papiery ..odtłuszczacze itp ok 40 pln . Razem jakies 260pln przy wykonaniu wszystkiego samodzielnie ...doliczając koszt zakupu felg (w moim przypadku bardzo okazyjnie) paliwo itp ..akcja spokojnie w moim przypadku siegnęła 800-900pln ...
Czy sie to opłaca ..absolutnie nie ..bo za ta kwote pławicie się w ofertach "zdrowych" 15-tek na allegro . a juz za 1200 kupujecie nowe chinskie dziadostwo w tym rozmiarze . Pozostaje jednak satysfakcja wariata i poczucie posiadania czegos wyjatkowego :-)
Na ostateczny widok felg z naklejkami i w klarze musicie troszke poczekac .....

powodzenia w regeneracjach felg
_________________
dużo fiest było ..jeszcze jakaś będzie :)
Ostatnio zmieniony przez Marcin 24 Mar 2011, 09:25, w całości zmieniany 5 razy  
 
 
 
trzeci 
Prezes





Model: Ford Fiesta Mk3`91
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.6i8V/110KM
Imię: Artur
Wiek: 54
Dołączył: 24 Maj 2004
Posty: 7108
Skąd: Szczecin
Wysłany: 1 Maj 2007, 11:03   

Podłączę się pod temat i zaprezentuje także swoją walkę z felgami.
Było to robione w kiepskich warunkach, w magazynie firmy w której pracuję i w pośpiechu bo czasu mi ostatnio brakuje.
Podkład, baza i klar kładzione były sprayem.
To wszystko rzutuje na to, że z bliska widać, że nie jest to wykonane profi.

Felgi zakupiłem na Allegro, tuż po wizycie w Wawie, gdzie w "lekko" zakrapiany wieczór u LOYa bez dyskusji o rolkach do Fiest obyć się nie mogło. ;-)
Nasz naczelny stylista FKP podesłał mi 2 dni póżniej link do takich oto felg:

Jak widać stan ich był nienajlepszy, ale wzór fajny i spodobał mi się do razu.
Dzięki Michał :)
Ich koszt to 300 PLN + 70 PLN transport, w którym bardzo pomogła mi sowa :przytul:

Felgi miały sporo utlenionej i luźnej powłoki lakierniczej, więc oprócz papieru 80 i 120 poszła w ruch szczotka druciana na wiertarce.
Przy pomocy szlifierki znikły również wszystkie napisy na felgach.
Są więc teraz anonimowe i muszę zapamiętać, że ich wymiary to 6x14 ET35 ;-)

Po oczyszczeniu ich, wyrównaniu z grubsza oraz odtłuszczeniu położyłem podkład NOVOL.
Między kolejnymi warstwami, było mycie, szpachlowanie i dogładzanie na mokro papierem 400/600/800:


Potem poszła baza w sprayu:


A na koniec klar:


Po wyschnięciu klaru, zrobiłem polerkę pastą TEMPO i zawiozłem felgi na założenie opon:

Opony to: YOKOHAMA A-Drive 185/60/14

Przed założeniem gotowych kół na auto, zostały pomalowane na czarno bębny i zaciski, żeby nie było rażącej rdzy przy bieli nowych rolek.
Nakrętki felg również zostały polakierowane na czarno.

Efekt końcowy na aucie, prezentuje się tak:


Podsumowanie:
1. Koszty: Felgi 300 PLN, transport 70 PLN, materiały 80 PLN - razem: 450 PLN
2. Po pracy nad nimi wiem, że podstawą jest dokładne przygotowanie powierzchni: wyrównanie, zaszpachlowanie, wygładzenie i gruba warstwa podkładu którą można dogładzić przed położeniem bazy.
Bo ta ostatnia bezlitośnie obnaża wszystkie niedoróbki ;-|
3. Nie można lakierować felgi w jednym tylko jej położeniu (gdy leży tylko na płasko), bo wrażenie, że kładziony lakier dociera wszędzie jest złudne.
Dobrze jest felgę postawić w pionie, polakierować dostępne powierzchnie a potem obrócić ją o 180 stopni żeby dotrzeć do niedostępnych wcześniej powierzchni.
4. Nie zapominajmy o tyle felgi, zwłaszcza pod kątem tylnych krawędzi

Ot i tyle :)
Nastepne wyjdą o niebo lepiej ;-)
Przy okazji doboru koloru nowych felg, skorzystałem z sugestii Karoliny/Szopicy i na Spadku pojawiły się białe kierunki boczne.
Docelowo mają być na nim tylko trzy kolory: lakieru, czerni i bieli :)
Więc została mi jeszcze kwestia srebrnego/motocyklowego wlewu paliwa.
Pozdro ...
_________________
Verba volant, scripta manent
Profil Facebook
 
 
 
kostek88wjcz 


Model: Ford Fiesta Mk1`78
Wersja: L
Silnik: RS2000/150KM
Imię: Mariusz
Wiek: 36
Dołączył: 20 Mar 2007
Posty: 488
Skąd: Wojnicz
Wysłany: 19 Lis 2010, 21:47   

LOY, temat konkretny ... tylko jedno mam pytanie ... czy jak podklad zetrzesz najpierw 80-120- itd. a pozniej na mokro .... papier np.80 nie zostawi rys ????? tak prz okazji jaki to lakier ???? masz moze nr ???
_________________
Fiesta Ruless :)

http://www.fiestaklubpols...pic.php?t=23925
 
 
Ad@mus 


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Adam
Wiek: 36
Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 1832
Skąd: Orzesze SMI
Wysłany: 19 Lis 2010, 23:09   

ja przygotowalem fele 80-150 papierkiem, jak juz byly w miare to przetarlem jeszcze 250
sam podklad gladzilem 500 na sucho...

ale metod jest wiele a kazdy robi po swojemu
_________________

Dwu litrowa bestia zwana Ulepem
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Ogłoszenie: FAQ - RDZA / KOROZJA
LOY Blacharstwo / Lakiernictwo / Kosmetyka samochodowa 13 2 Lut 2019, 00:44
semimatt
Brak nowych postów Ogłoszenie: FAQ o ubezpieczeniach aut
i innych kwestiach z tym związanych.
trzeci Ubezpieczenia i rejestracja aut 1 30 Sty 2011, 10:30
trzeci
Brak nowych postów Ogłoszenie: Car Audio - FAQ
Czyli zanim zapytasz - zajrzyj !
molu Car Audio i CB 11 6 Lis 2023, 11:05
Wizja
Brak nowych postów Ogłoszenie: FAQ - regulacja instalacji gazowej
Lokmen LPG 0 15 Cze 2008, 21:32
Lokmen
Brak nowych postów Ogłoszenie: FAQ - Dlaczego 1.8 Diesel nie chce odpalić
Zajrzyjcie tutaj zanim spytacie o to samo.
Rkalitka Silniki diesla 230 23 Gru 2014, 20:23
Jaszczur


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.