|
Przesunięty przez: trzeci 2 Cze 2014, 20:16 |
Dane techniczne silników mk1/2 - benzynowych i diesla |
Autor |
Wiadomość |
Laskosz
Model: Ford Fiesta Mk1`79
Wersja: RS
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Piotr
Wiek: 38 Dołączył: 04 Kwi 2005 Posty: 2321 Skąd: Nowy Sącz
|
Wysłany: 3 Lut 2006, 17:49 Dane techniczne silników mk1/2 - benzynowych i diesla
|
|
|
Samochód Ford Fiesta napędzany jest silnikiem rzędowym, czterocylindrowym. chłodzonum wodą, który umieszczony jest poprzecznie do kierunku jazdy.
W zależności od mocy montuje się silnik gaźnikowy OHV, względznie CHV
Silnik OHV (overhead valves - silnik górnozaworowy) o mocy od 40 do 84 KM skonstruowany został na zasadzie prądu skrzyżowanego. To znaczy, świeża mieszanka paliwowo-powietrzna zasysana jest po jednej stronie a spaliny wypychane są po przeciwległej stronie przez instalację wydechową. Zawory wlotowe i wylotowe są na przemian rozmieszczone na głowicy silnika i uruchamiane przez popychacze, drążki popychaczy i dźwigienki zaworowe. Potrójnie ułożony wałek rozrządu znajduje się z boku cylindra i napędzany jest przez wał korbowy za pośrednictwem łańcucha drabinkowego. Wał korbowy jest potrójnie oparty ( w silnikach 1.3 i 1.6 wał jest podpart w pięciu miejscach) i w celu wyważenia mas zaopatrzony w przeciwciężary. Poniżej rozdzielacza zapłonu przykręcono pompe olejową po stronie zewnętrznej kadłuba silnika. Bezpośrednio na pompie olejowej osadzono skośnie z pochyleniem w dół, szeregowy filtr olejowy.
Silnik CHV o mocy od 69 do 96 KM posiada głowicę z metalu lekkiego. Pod pojęciem CHV rozumie się zawory nachylone w formie litery V (w układzie "V") sterczące w półkolistej komorze spalania (C - Compound, V - Valve Angle, H - Hemisphercial Chamber). Napędzany przez pasek zebaty, leżący u góry wałek rozrządu uruchamia zawory za pośrednictwem dżwigienek zaworowych i hydraulicznych popychaczy zaworów (kompensator luzu zaworowego). Z tej przyczyny luz zaworowy nie musi być już regulowany przy okazji obsługi samochodu. Rozdzielacz jest bezpośrednio przykręcony do głowicy silnika i napędzany przez wałek rozrządu. W bloku cylindrów znajduje się z przodu zębata pompa olejowa. Napędzana jest za pośrednictwem czopu zabieraka przez wał korbowy, który oparty jest na pięciu łożyskach na kadłubie silnika i dla wyważenia mas zaopatrzony w przeciwciężary.
Numer silnika OHV jest umieszczony jest na kadłubie silnika, patrząc w kierunku jazdy, z przodu po lewej stronie. W przypadku silnika CHV numer ten znajduje się po prawej stronie obok rury wydechowej. Dwie pierwsze litery podają datę produkcji, przy czym pierwsza litera odpowiada za rok produkcji, np.: C - 1982, natomiast druga określa miesiąc produkcji, np.: M - lipiec.
Po tych literach następuje 5 - cyfrowy numer bieżący w serii.
Kod modelu silnika składa się z 3 liter i określa pojemność skokową i stopień sprężania silnika.
np.: JPC = 1,3 l/benzyna "Super"/FIESTA
Numer podwozia znajduje się na blaszce podłogowej po stronie pasażera pod dywanikiem pomiędzy siedzeniem a listwą progową.
Uwaga: ostatnie siedem znaków numeru nadwozia to numer silnika, więc jeśli się one nie pokrywają to silnik był zmieniony.
Ważniejsze dane techniczne silnika:
Silnik wysokoprężny
Silnik wysokoprężny w samochodzie Ford Fiesta pomyślany został jako silnik rzędowy czterocylindrowy chłodzony wodą, zamontowany z przodu poprzecznie do kierunku jazdy. Cylindry są częścią składową kadłuba silnika i nie dają się wymieniać. W razie potrzeby można je szlifować. Po dokonaniu szlifowania konieczne są zazwyczaj nadwymiarowe tłoki. Głowica jak i kadłub wykonane są z żeliwa szarego. Pompa wtryskowa rozdzielaczowa firmy BOSCH, początek tłoczenia 0,92+/-0,01 mm przy GZP (górnym zwrotnym położeniu tłoka) cylindra 1. Ciśnienie wtrysku na wtryskiwaczach 143 bar. Pompa wtryskowa nie wymaga większej konserwacji a napędzana jest od wału korbowego przez 3 koła zębate walcowe o uzębieniu prostym.
Od listopada 1987roku silnik wysokoprężny wyposażony został w układ recyrkulacji spalin.
Kod: | Prosze o dopisywanie własnych spostrzeżeń, jeśli będą one trafne tak jak np 5 podpór wału w silnikach 1.3 i 1.6 OHV a także nr silnika i nadwozia to zostaną one umieszczone w tym poście. |
Pozdrawiam |
_________________ " zanim zadasz pytanie - poszukaj może jest już gotowa odpowiedź " |
Ostatnio zmieniony przez Laskosz 6 Lut 2006, 22:57, w całości zmieniany 3 razy |
|
|
|
|
Tomasz Ziemak
Gość
|
Wysłany: 5 Sty 2007, 11:04 Numery silnika
|
|
|
Witam!!!
Czy ktoś może mi rozszyfrować te numery?
Numer bity na silniku po lewej stronie: 771F943008
A numer nadwozia WPFBAD090860
Pozdrawiam!!! |
|
|
|
|
|
Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.
| |
|