Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: Brak tagów.

FAQ - Turbo
Autor Wiadomość
PumaRST 
Princessa of Ułęż





Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączyła: 09 Cze 2004
Posty: 3192
Skąd: OBR Niestachów
Wysłany: 2 Lut 2007, 22:32   FAQ - Turbo

Witam,

Ze względu na coraz większą popularność oraz chęć zakładania turbosprężarek do naszych FoFi chciałbym przedstawić kilka suchych faktów dotyczących tej formy tuningu.

Z reguły sprawa tyczy się 2 opcji:
1) oryginalny RST.
2) Uturbienie silnika ( CVH/Zetec).

Na temat oryginału wypowiem się później, a teraz skupie się na uturbieniu N/A.

Opcja CVH 1,3/1,4/16:
Tu mamy do czynienia z rodzina silników które fabrycznie były uturbione. Wiec potrzebujemy znaleść oryginalne cześci od wersii TURBO, takie jak:
- kolektor wydechowy z down pipem, turbosprężarke pod dany kolektor w wypadku FRST T2, a w wypadku ERST T3 lub T3/4 ze sierry RS500.
- Układ wydechowy od FRST lub wyspawany nowy 2,5 cala.
- Układ wtryskowy z elektroniką od FRST lub ERST w zależności czy chcemy EFI czy MFI, można po składać na elektronice od xr2i ale wymagane będzie mapowanie co w konsekwencji podnosi nam koszt całego zabiegu o około 1500zł.
- Wtryskiwacze od 1,6 EFI wystarczają do 170KM ale ja osobiście bym polecał zakładanie wydajniejszych gdy chcemy przekroczyć 150KM.
- Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie w jaki sposób odprężamy silnik. Grubsza uszczelka pod głowicę czy w wypadku 1,6 tłoki od wersii Turbo. Jeśli wykorzystamy dół od silników CVH które maja kompresie na poziomie 9,0:1 i nie zakałdamy wyższego doładowania niż 0,6 bara to możemy pominąć ten etap.
- Przewody olejowe do smarowania turbosprężarki,
- Wałek rozrządu od RS Turbo, lub jakiś zamiennik typu Kent Cams, Cat cams, czy Piper Cams
- W silnikach 1,6 głowica od xr2i z największymi zaworami jakie były seryjnie lub pasowanie jeszcze większych.
- Intercooler, seria wystarcza do około 160KM ale wymaga zastosowania chłodnicy wody oryginalnej co jest problematyczne bo nowa jest bardzo drogo a na rynku wtórnym w zasadzie nie występują. Można użyć chłodnicy z ERST lub z xr2i 1,6 ale przy zastosowaniu nieseryjnego IC.
- Orurowanie układu dolotowego.
- W wypadku użycia T2 niestety zmuszeni jesteśmy skorzystać z przewodów wodnych od FRST.
- Świece od FRST/ERST o odpowiedniej ciepłocie
- Skrzynia biegów FRST/ERST lub jakaś wydumka.
- I pewnie kilka innych drobnych rzeczy o których zapomniałem ;))

Opcja Zetec Turbo:

Tu sprawa jest trochę bardziej skomplikowana. Wiec podzielę wypowiedź na poszczególne elementy silnika:
1) Silnik:
- kwestia odprężenia ( tłoki kute na inną kompresie, jest możliwość wykorzystania tłoków z Calibry Turbo przy silniku 2,0 i z Celici Turbu przy silniku 1,8, uszczelka gróbsza pomiędzy głowicą a blokiem, stoczone denko tłoka z seryjnych tłoków)
- kolektor wydechowy tylko z ERST pod T3 lub T3/4 lub jakiś robiony na zamówienie ( niestety koszt około 1000-1500zł), natomiast oryginał z ERST wymaga przerobienia głowicy żeby pasował.
- Wałki od rs1800 lub 2,0 lub jak wyżej zamienniki pod Turbo,
- Kolektor ssący, tu dużo zależy od wtrysków jakie chcemy użyć. Jeśli ma być małe doładowanie to seria z 2,0 powinna wystarczyć na jakieś 160-180zł a w tedy możemy użyć kolektor od 1,8 lub 2,0 wraz z przepustnicą od 130KM w wypadku kolektora do 1,8. a w wypadku kolektora 2,0 to seryjna. Można również użyć kolektor z wtryskami od xr2i/FRST ale wymaga to zastosowania przejściówek miedzy głowicą a kolektorem. Seryjne wtryski powinny wystarczyć do około 160KM. Inne wtryski to już kwestia wyboru ich wydajności oraz wyglądu i możliwości ich zamontowania. Ceny za same wtryski będą się kształtować na poziomie 300-500zł/kpl, można też zastosować 2 listwy wtryskowe z 8 mniejszymi wtryskami, ale to nie na seryjnej elektronice bo coś musi tym strować.
- Troche spawania w aluminium
- Skrzynia biegów ERST/FRST lub taka ze zmienionym przełożeniem głównym na 3,56.
- Układ wydechowy 2,5 lub 3 cale
2) układ ssący + turbosprężarka:
- tu jesteśmy skazani na T3 lub większą. Jeśli moc ma być w okolicach 180-200KM możemy użyć oryginału z ERST, jeśli myślimy o mocach dochodzących do 240KM to już potrzebujemy T3 z Escorta Cosworth a jeśli chcemy więcej to już hybryda T3/4 z Sierry RS500 lub czegoś innego.
- IC już tylko wsadzone z przodu duże na wymiar.
- Orurowanie robione na zamówienie pod konkretne IC i Turbosprężarke
3) Elektronika:
- seryjna z FRST pozwoli nam ładować 0,6 bara przy użyciu wydajniejszych wtrysków,
- zmapowana FRST – poziom nie ograniczony
- można użyć elektroniki z Esscorta Cosworha ale musimy stosować wtryski o niskiej oporności
- nowe ECU, zapewnia nieograniczone możliwości ale jest to najdroższa opcja.
- zmapowana elektronika z silnika Zetec koszt około 1500zł
- świece zapłonowe najlepiej od Focusa RS ale dość droga impreza (40-60zł/szt.), lub przerobić gniazdo świecy na świece z Coswortha
- pompa paliwa wydajniesza od Coswortha lub jakaś walbro.
4) zapewne zapomniałem o jakiś szczegółach które będę uzupełniał jak sobie przypomnę ;)) )

W obu tych wypadkach zakładane moc jest rzeczą umowną i oczywistą jest dla mnie to ze silnik który ma być uturbiany jest w 100% sprawny pod kontem spraw mechanicznych.

Reasumujac koszt tak popularnej zabawy jaką jest uturbienie silnika w naszej fofi wiąże się z remontem generalnym silnika, a przynajmniej z jego poważnym przeglądem oraz z dużymi nakładami finansowymi aby to zrobić.
Krótka lista płac:
- turbina pewna z gwarancja od 800zł
- IC od jakiś 300zł w zażności czy pasowane z innego auta czy robione na zamówienie. Może kosztować i 1000zł plus orurowanie od 500zł w górę.
- Elektronika tu temat jest cieżki i trudny do oszacowania ale trzeba liczyc miedzy 2 a 3 tyś PLN.
- Przeróbki w silniku plus uszczelki itp. zapewne pochłoną miedzy 1000 a 1500zł,
- Różne części z rynku wtórnego 1000zł
- Skrzynia biegów od 400zł w górę
- Wiele różnych elementów które też kosztują,
- Czas osoby/warsztatu który to wszystko ogarnie, poskłada.


W następnym odcinku zajmę się seryjnym silnikiem RS Turbo.

PumaRST
_________________
Ford Fiesta RS ZetecTurbo 207KM 250Nm ET: 13:85 RiP
Ostatnio zmieniony przez Żółwik Tuptuś 2 Mar 2008, 22:43, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
 
deejay 

Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Inna
Silnik: 1.8i16V/130KM
Wiek: 35
Dołączył: 17 Wrz 2006
Posty: 82
Skąd: Myślachowice
Wysłany: 2 Lut 2007, 23:22   

wielkie Brawa PumaRST, fajnie ze idziesz w tym kierunku wyjasniania o uturbianiu ;]
na pewno kiedys z tego skorzystam ...
 
 
Bit1 


Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: CLX
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Błażej
Wiek: 37
Dołączył: 27 Sie 2005
Posty: 506
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2 Lut 2007, 23:23   

I czemu to jeszcze nie jest podwieszone u góry?
Brawo Puma za opis :ok:
przynajmniej będzie gdzie odsyłać "biszkopty" :-)
_________________

Niebieska 1,3i 1992 27.08.2005-20.05.2012
Czerwona 1,3 LPG 1990 8.01.2010-8.11.2010
Srebrna RS1800 LPG 1995 od 21.02.2012
 
 
 
PumaRST 
Princessa of Ułęż





Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączyła: 09 Cze 2004
Posty: 3192
Skąd: OBR Niestachów
Wysłany: 2 Lut 2007, 23:58   

dzieki, prawda jest bardzo perfidna:

mam dosć ciągłego pisania tego samego róznym ludziom, poprostu jestem leniwy wiec woel raz napisać i mieć z głowy :hahaha: :hahaha: :hahaha:
_________________
Ford Fiesta RS ZetecTurbo 207KM 250Nm ET: 13:85 RiP
 
 
 
Kolin 


Model: Inne auto
Wersja: CLX
Silnik: Inny
Imię: Mateusz
Wiek: 35
Dołączył: 24 Maj 2006
Posty: 428
Skąd: Ostrów Wlkp
Wysłany: 3 Lut 2007, 00:09   

bardzo przydatna rzecz napewno pomoze nie jednemu:) Bravoo
_________________
Alfa Romeo 147 Mjet 174,4 / 374,4 Powered by Cinsoft
 
 
 
Piesek 


Model: Ford Fiesta Mk3`89
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Wiek: 37
Dołączył: 28 Sty 2005
Posty: 1226
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 4 Lut 2007, 13:08   

jedna rzecz mnie ciekawi odnośnie ecu: nic nie zmieniasz przy kompie od frst jak robisz zeteca turbo? żadnych zmian w nim? plug & play? bo jeśli tak to można bym mógł już na etapie cvh postarać się o grzebanie przy kompie... tzn większe doładowanie. A co sądzisz o smt6 poszło by wystroić nim frst? I potem tylko przeszczep do ZT? czy znowu było by trzeba od nowa ustawienia robić smt6?
_________________
Bardzo dużo rarytasów na sprzedarz! KLIKNIJ TU!!
 
 
 
Lokmen 
Zeus


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączyła: 23 Maj 2004
Posty: 1723
Skąd: ___
Wysłany: 4 Lut 2007, 16:23   

dodałbym jeszcze jedno - pryz uturbianiu wartoby zadbać o natrysk oleju na denko tłoka w celu jego schłodzenia
_________________
 
 
 
PumaRST 
Princessa of Ułęż





Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączyła: 09 Cze 2004
Posty: 3192
Skąd: OBR Niestachów
Wysłany: 4 Lut 2007, 19:30   

Piesek napisał/a:
jedna rzecz mnie ciekawi odnośnie ecu: nic nie zmieniasz przy kompie od frst jak robisz zeteca turbo? żadnych zmian w nim? plug & play? bo jeśli tak to można bym mógł już na etapie cvh postarać się o grzebanie przy kompie... tzn większe doładowanie. A co sądzisz o smt6 poszło by wystroić nim frst? I potem tylko przeszczep do ZT? czy znowu było by trzeba od nowa ustawienia robić smt6?


AD1) do odpalnia wystarczy oryginał z FRST a na co pozwoli to sie okarze. inna jest charakterystyka pracy 8v i 16v. raczej trzeba bedzie mapować

AD2) czy smt6 obsłuży elektronike FRST to też sie okaze. Nikt tego nie robił w PL w UK też nie wiec sprawdzimy. Narazie nie znam jednoznaczej odpowiedzi.

Łokmen masz racje, w Zetecach jest to dość proste a CVH juz troche trudniejsze.
_________________
Ford Fiesta RS ZetecTurbo 207KM 250Nm ET: 13:85 RiP
 
 
 
Piesek 


Model: Ford Fiesta Mk3`89
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Wiek: 37
Dołączył: 28 Sty 2005
Posty: 1226
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 4 Lut 2007, 20:40   

bo właśnie dziś rozmawiałem z kolesiem z takiej firmy od nas z trójmiasta GTS, który mapuje kompy, czip tuning diesli, smt6 itd itp... i mówił że podejmie się tego, jak nie pójdzie wystroić mojego kompa, to świnke się zapoda, ale to dopiero były wstępne rozmowy, za 3 miesiące będę wiedzieć co i jak z tym będzie wyglądać, bo na oko to nic nie powie, ogółem mówiłem co i jak będzie zapodane do mojego auta, że wieksze ic, turbo, wtryski, to mówił że na 0,9 bara można to dmuchnąć, ale zobaczymy bo z chęcią bym chciał mieć możliwość przełączania doładowania 0,6 bara i może 1.1, ale wiadomo to było by naprawde rzadko taki wycisk. Co do kosztów to będzie to kwestia dogadania.
_________________
Bardzo dużo rarytasów na sprzedarz! KLIKNIJ TU!!
 
 
 
PumaRST 
Princessa of Ułęż





Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączyła: 09 Cze 2004
Posty: 3192
Skąd: OBR Niestachów
Wysłany: 4 Lut 2007, 22:17   

żeby ułatwic mu zadanie. seryjne ECU nie podda sie remapowi!! Wiec szkoda jego czasu. Najprawdopodobniej "swinia" smt6 da rade ale tak jak powiedziałęm to są tylko przypuszczenia.

co do doładowania to maxa mozesz dmuchać 1,5 bara bo tyle wyda Mapsensor. Jesli chcesz 2 mapy
seria i coś ponad bar to wzasadzie z tańszych rozwiazań tylko SMT6.
_________________
Ford Fiesta RS ZetecTurbo 207KM 250Nm ET: 13:85 RiP
 
 
 
GienekWichura 

Model: Ford Fiesta Mk3`91
Wersja: Turbo
Dołączył: 05 Cze 2004
Posty: 309
Skąd: Puck
Wysłany: 12 Lut 2007, 06:35   

Bardzo mocno polecam ten artykuł jeżeli chodzi o zeteca turbo

http://www.fiestaturbo.com/articles/zetecturbo/
 
 
 
Piesek 


Model: Ford Fiesta Mk3`89
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Wiek: 37
Dołączył: 28 Sty 2005
Posty: 1226
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 6 Mar 2007, 11:25   

do 2.0T nie mogą być tłoki od calibry turbo?
_________________
Bardzo dużo rarytasów na sprzedarz! KLIKNIJ TU!!
 
 
 
sowa 





Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.6i8V/110KM
Imię: joanna
Wiek: 40
Dołączyła: 09 Sie 2005
Posty: 2844
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 6 Mar 2007, 12:21   

na turbo sie nie znam ale zmień prosze na Turbo w Fiestach - mały FAQ ...we sie łatwiej wymawia ale i tak jest to w:) pozdrawiam ze ZG:)
_________________
GALERIA ZE SPOTÓW TZ

siekierap
s'klarnia

 
 
 
PumaRST 
Princessa of Ułęż





Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączyła: 09 Cze 2004
Posty: 3192
Skąd: OBR Niestachów
Wysłany: 6 Mar 2007, 12:41   

Piesek napisał/a:
do 2.0T nie mogą być tłoki od calibry turbo?


nie bo maja za małą średnice
_________________
Ford Fiesta RS ZetecTurbo 207KM 250Nm ET: 13:85 RiP
 
 
 
gRuHa 


Wersja: Inna
Silnik: Inny
Wiek: 34
Dołączył: 12 Lis 2006
Posty: 46
Skąd: WuWuAaa!
Wysłany: 1 Maj 2007, 21:41   

PumaRST napisał/a:
Opcja CVH 1,3/1,4/1,6:

pewnie wyjdę na "biszkopta", ale nie widziałem nigdy Fiesty 1,3 Turbo...
Czy może działa to na zasadzie że jednostki 1,3/1,4/1,6 niewiele się od siebie różnią, jeśli tak to czym?
Druga sprawa to ile można wyciągnąc z takiego silniczka 1300? (wiem, że nie opłaca się go uturbiać jeśli patrzeć na przyrost mocy, narazie tylko tak w teorii sobie gdybam)
Ktoś może ma doświadczenia z 1,3T??
_________________
 
 
 
Lokmen 
Zeus


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączyła: 23 Maj 2004
Posty: 1723
Skąd: ___
Wysłany: 1 Maj 2007, 21:45   

gRuHa napisał/a:
Czy może działa to na zasadzie że jednostki 1,3/1,4/1,6 niewiele się od siebie różnią
między silnikami1,1 / 1,3 a 1,4 / 1,6 jest przespaść tak wielka jak odległość z ziemi do słońca

gRuHa napisał/a:
Druga sprawa to ile można wyciągnąc z takiego silniczka 1300? (
zależyod ilości posiadanej lasy w portfelu - w wesji soft bedzie możliwy przyrost mocy do 30-35% a w wersji extreme hard da sie wyciągnać nawet i tysiąc koni
_________________
 
 
 
gRuHa 


Wersja: Inna
Silnik: Inny
Wiek: 34
Dołączył: 12 Lis 2006
Posty: 46
Skąd: WuWuAaa!
Wysłany: 1 Maj 2007, 21:53   

Łokmen napisał/a:
między silnikami1,1 / 1,3 a 1,4 / 1,6 jest przespaść tak wielka jak odległość z ziemi do słońca

tak też mi się wydawało, skąd zatem wziąć komponenty do turbienia?
Łokmen napisał/a:
w wesji soft bedzie możliwy przyrost mocy do 30-35% a w wersji

czyli ok. 80KM jest realne?
_________________
 
 
 
Lokmen 
Zeus


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączyła: 23 Maj 2004
Posty: 1723
Skąd: ___
Wysłany: 1 Maj 2007, 21:55   

realne - za jakieś 3-5 tyś złotych
_________________
 
 
 
gRuHa 


Wersja: Inna
Silnik: Inny
Wiek: 34
Dołączył: 12 Lis 2006
Posty: 46
Skąd: WuWuAaa!
Wysłany: 1 Maj 2007, 22:02   

no dobra, a skąd wziąć komponenty?
da się przypasować z jakiegoś innego silnika kolektory i suszarkę, czy trzeba wszystko robić od nowa na zamówienie?
_________________
 
 
 
Laskosz 


Model: Ford Fiesta Mk1`79
Wersja: RS
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Piotr
Wiek: 37
Dołączył: 04 Kwi 2005
Posty: 2321
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 1 Maj 2007, 23:59   

w histori forda był taki silnik jak 1.3 CVH a było to nic innego jak 1.6 z innym wałem korbowym, czyli mniejszym skokiem i mniejszą przez to mocą, z tego co wiem to był też 1.1 CVH
Pozdro
_________________
" zanim zadasz pytanie - poszukaj może jest już gotowa odpowiedź "
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Ogłoszenie: FAQ - RDZA / KOROZJA
LOY Blacharstwo / Lakiernictwo / Kosmetyka samochodowa 13 2 Lut 2019, 00:44
semimatt
Brak nowych postów Ogłoszenie: FAQ o ubezpieczeniach aut
i innych kwestiach z tym związanych.
trzeci Ubezpieczenia i rejestracja aut 1 30 Sty 2011, 10:30
trzeci
Brak nowych postów Ogłoszenie: Car Audio - FAQ
Czyli zanim zapytasz - zajrzyj !
molu Car Audio i CB 11 6 Lis 2023, 11:05
Wizja
Brak nowych postów Ogłoszenie: FAQ - regulacja instalacji gazowej
Lokmen LPG 0 15 Cze 2008, 21:32
Lokmen
Brak nowych postów Ogłoszenie: FAQ - REPERATURKA WLEWU/NADKOLA czyli spawanie
LOY Blacharstwo / Lakiernictwo / Kosmetyka samochodowa 54 28 Lut 2014, 18:11
deejay


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.