Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Wymiana skrzyni biegów MK7 1.0 EB SFJB
Autor Wiadomość
FFDriver 


Model: Ford Fiesta Mk7`13
Wersja: Titanium X
Silnik: 1.0EcoBoost/100KM
Dołączył: 21 Cze 2013
Posty: 636
Skąd: stąd
Wysłany: 8 Paź 2022, 14:21   Wymiana skrzyni biegów MK7 1.0 EB SFJB

Czy jest na sali jakiś specjalista od skrzyń biegów? ;)

Długo by pisać, ale w skrócie napisze, że pomimo niskiego przebiegu, ledwie 110kkm, pomimo, że nikt się nad autem nie znęcał, coś się stało z synchronizatorem pierwszego biegu. Praktycznie z dnia na dzień zrobił się problem i jedynka przestałą wchodzić jeśli auto się porusza. Aby wbić jedynkę trzeba teraz praktycznie całkowicie zatrzymać auto.
Po przekopaniu się przez różne materiały na temat skrzyni IB5 oraz po rozmowach z mechanikami podjąłem decyzję, że nie ma się co oszukiwać i skrzynię trzeba wymienić.
No i tutaj pojawiły się schody, bo jak zawsze musi być jakiś problem i musi być pod górkę.
Oznaczenie mojego silnika to SFJB, auto z 2013 roku po FL.
Fabryczna skrzynia u mnie ma oznaczenie CA6R-7002-NBB
Serwis jako obecnie dostępną do mojego auta podaje CA6R-7002-NBF
Natomiast, na rynku używek, do kupienia dostępne są praktycznie wyłącznie skrzynie o oznaczeniu:
CA6R-7002-LBx gdzie x to A, B, C, E, F
Z opisów, czy to na serwisach w PL, czy też DE, jasno wynika, że te skrzynie LBx wyciągane są między innymi z identycznych fiest z silnikiem o oznaczeniu SFJB.
Nie wiem dlaczego akurat ja mam inną skrzynię.
Serwis oczywiście nie potrafi mi odpowiedzieć na pytanie czy te LBx będą do mnie pasowały.
Nie mogę znaleźć co oznaczają te 3 ostatnie litery. Sprzedawcy też nie wiedzą. Po prostu sprzedają taką czy inną, a ja muszę wiedzieć czy będzie pasowała.

Czy jest tutaj ktoś kto orientuje się w tych oznaczeniach, lub po prostu może potwierdzić czy rzeczywiście mogę brać dowolną skrzynię z oznaczeniem CA6R-7002-xxx wyciągnięta z fiesty 1.0 EB??? Czy może musi być wyciągnięta tylko z silnika z oznaczeniem SFJB?
_________________
--<< Moja Fiesta - kliknij tutaj >>--
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 8 Paź 2022, 14:57   

podobno ostatnie cyferki to data produkcji
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
Mars 

Model: Ford Fiesta Mk8`18
Wersja: Vignale
Silnik: 1.0EcoBoost/140KM
Imię: Marcin
Wiek: 49
Dołączył: 05 Kwi 2014
Posty: 279
Skąd: Spod Bydgoszczy
Wysłany: 9 Paź 2022, 09:11   

Sorry, że obok tematu, ale dlaczego od razu chcesz wymienić skrzynię biegów? Nie boisz się, że używana może mieć feler? Nie idzie naprawić twojej skrzyni?
_________________
HDK ZdZN A Rh"-".
 
 
FFDriver 


Model: Ford Fiesta Mk7`13
Wersja: Titanium X
Silnik: 1.0EcoBoost/100KM
Dołączył: 21 Cze 2013
Posty: 636
Skąd: stąd
Wysłany: 9 Paź 2022, 17:53   

JoeMix napisał/a:
podobno ostatnie cyferki to data produkcji


Pomyślałem o tym, bo wydaje się, że układa się to w porządku alfabetycznym: LBA...LBF, MBA...NBA ... NBF
Tylko jakim cudem ja w 2013 dostałbym NBB jeśli auta z 2013, 2014, 2015.. mają skrzynie LBx??

Mars napisał/a:
Sorry, że obok tematu, ale dlaczego od razu chcesz wymienić skrzynię biegów? Nie boisz się, że używana może mieć feler? Nie idzie naprawić twojej skrzyni?


To nie tyle, że chce co chyba nie ma lepszej opcji.
Generalnie nie jestem mechanikiem i nie znam się na tym, a już na skrzyniach szczególnie :-P
Natomiast sporo poczytałem i porozmawiałem z ludźmi o, jak mam nadzieje, znacznie większej wiedzy niż moja i opieram się na ich opiniach. Praktycznie każdy mówi to samo.
Na dodatek praktycznie nikt w ogóle nie chce się bawić ze skrzynią poza ewentualną przekładką. Auto też musi jeździć. Ja nie mogę oddać komuś auta/skrzyni i czekać miesiąc aż mi to zrobi.

Tutaj fajna stronka gdzie autor sporo pisze o skrzyni IB5: https://fiesta-mk6.pl/manualna-skrzynia-biegow-fiesta-mk6.html
Co prawda wszystko jest tam w kontekście MK6, ale skrzynia generalnie ta sama.
Z grubsza te skrzynie są "jednorazowe". One nawet nie mają korka spustowego oleju.
Wymiana samego synchronizatora to może być za mało. Natomiast wszystkie koła należy wymieniać kompletami, tak jak ze sobą współpracują. Jedyna opcja to zakładać oryginalne części. W serwisie powiedzieli mi, że synchronizator pierwszego biegu występuję w komplecie z 2 i 3. Cena to koło 1200pln. Nawet jeśli jakimś cudem pokupowałbym wszystko gdzieś taniej to szybko i tak dobiłbym do ceny dobrej używanej skrzyni. Na koniec jednak mogło by się okazać, że po złożeniu coś nie działa jak trzeba, albo szumi itp.
Owszem, jest ryzyko przy zakupie całej skrzyni, ale nie zamierzam kupić takiej za 300-500 pln tylko poszukać czegoś lepszego. Od reki jest jedna fajna na allegro z przebiegiem 34kkm. Na zdjęciach jeszcze spięta z silnikiem, także może warto w to iść. Koleś sprzedaje z FV i daje gwarancję 30 dni.
Ryzyko wydaje się mniejsze niż przy próbie naprawy ;)
Moim jedynym zmartwieniem jest czy będzie pasowała?
_________________
--<< Moja Fiesta - kliknij tutaj >>--
 
 
JakubMierz 

Model: Ford Fiesta Mk1`81
Wersja: FX
Silnik: 1.0/40KM
Dołączył: 29 Wrz 2022
Posty: 1
Skąd: Lublin
Wysłany: 10 Paź 2022, 14:29   

planujesz sam to naprawić czy zawieźć do mechanika?
_________________
https://www.signeda.pl/
 
 
FFDriver 


Model: Ford Fiesta Mk7`13
Wersja: Titanium X
Silnik: 1.0EcoBoost/100KM
Dołączył: 21 Cze 2013
Posty: 636
Skąd: stąd
Wysłany: 10 Paź 2022, 16:28   

JakubMierz napisał/a:
planujesz sam to naprawić czy zawieźć do mechanika?


Wymianę będzie robił oczywiście mechanik.

Udało mi się zdobyć trochę nowych informacji, ale to wszystko jest bardzo mgliste i więcej w tym dedukcji.
Wiele może wskazywać na to, że ostatnia litera rzeczywiście powiązana jest z datą/serią produkcji.
Natomiast jest taka opcja, że "L" oznacza skrzynie z czujnikiem start-stop, a "N" - czyli jak moja, oznaczać może skrzynię bez tego czujnika.
Czyli wygląda na to, że ja mogę spokojnie brać taką z literą "L".
"F" to prawdopodobnie skrzynie do diesla.
Być może "M" i "P" oznaczają skrzynie do wolnossącej benzyny, choć w opisach czasem jest mowa też o EB, ale opisy sprzedawców są często błędne.

[edit]
Jest tak jak przypuszczałem. Handlarz sprzedaje skrzynie i pisze, że do silnika Ecoboost bez turbiny. Także no comments.
_________________
--<< Moja Fiesta - kliknij tutaj >>--
Ostatnio zmieniony przez FFDriver 2 Lis 2022, 20:02, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 10 Paź 2022, 21:31   

FFDriver napisał/a:
Z grubsza te skrzynie są "jednorazowe". One nawet nie mają korka spustowego oleju.
A która skrzynia we Fieście (nie licząc automatów) miała,,, czy we Fordzie w ogóle?
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
FFDriver 


Model: Ford Fiesta Mk7`13
Wersja: Titanium X
Silnik: 1.0EcoBoost/100KM
Dołączył: 21 Cze 2013
Posty: 636
Skąd: stąd
Wysłany: 2 Lis 2022, 20:00   

Gdyby ktoś był zainteresowany temat to informuje, że "nowa" skrzynia zamontowana.
Ostatecznie zająłem się tym sam. Robiłem to wieczorami z kolegą z pracy, który jest mechanikiem ze sporym doświadczeniem, ale nie pracuje jako mechanik samochodowy. Bez niego sam bym sobie absolutnie nie poradził, także wielkie podziękowania dla niego. Bawiliśmy się dokładnie tydzień, ale jest zrobione tak jak w żadnym zakładzie/serwisie nikt by mi tego nie zrobił.
Kupiłem tą skrzynię, która od początku wpadła mi w oko. Nie była tania, ale wydaje mi się, że warta swojej ceny. W skrzyni były jeszcze resztki oleju, który był ewidentnie zbyt dugo nie pracował. Jedno jest pewne - na razie skrzynia działa :-P
Aby wymontować skrzynię trzeba tylko wyjąć aku i jego podstawkę. Komputer tylko przesunąłem, nic nie rozpinałem. Trzeba też pozbyć się airboxa. Sworznie z wahaczy wyszły bezproblemowo. Półosie również poszły gładko. Sprzęgło i docisk okazało się być w bardzo dobrym stanie. Nasze niewielkie wątpliwości wzbudził jedynie wysprzęglik - lekkie szumienie łożyska. Postanowiłem go wymienić. Przez to była jednodniowa obsuwa bo trzeba było poczekać na części. Miałem szczęście, udało się znaleźć jeden jedyny fordowski nowy wysprzęglik od ręki - cena 250pln - czyli w cenie zamienników. Montaż poszedł znacznie łatwiej bo już nie działaliśmy po omacku. Na koniec zalanie olejem i odpowietrzenie układu. Przy okazji odpowietrzania właściwie wymieliliśmy cały płyn hamulcowy. Jestem bardzo zadowolony z roboty. Skrzynia pracuje lepiej niż ta co była (oczywiście przed awarią :-P ). Biegi wchodzą bardzo ładnie i chyba w tej skrzyni nie będzie problemu z wypadaniem wstecznego. Przy okazji po 9 latach wsadziłem też nowy aku. Też Varta Silver ale nie sygnowana przez Forda. Powymieniałem też jakieś popękane opaski w obrębie chłodnicy.
Jest tak jak pisałem. Skrzynia NBx to skrzynia bez czujnika do systemu start-stop, natomiast skrzynia LBx to skrzynia z takim czujnikiem. Czujnik ten jest czujnikiem zewnętrznym, to tylko elektromagnes.
Można bez problemu przekładać sobie ten czujnik czyli można kupić skrzynię NBx do auta gdzie była LBx i przełożyć po prostu od siebie ten czujnik.
Przy okazji wyszła jeszcze jedna kwestia.
Na pewno to opisywałem na forum kiedyś dawno temu. Na przeglądzie po pierwszym roku wyszło, że jest wyciek płynu chłodzącego. To była jakaś typowa usterka w tym modelu. Był nawet jakiś kit serwisowy do jego naprawy. Poinformowano mnie wtedy, że niestety aby to zrobić trzeba ściągać skrzynię. Po wszystkim poinformowano mnie, że "na szczęście udało się bez ściągania skrzyni".
Nie wiem co miało na celu to kłamstwo, czy miało mnie jakoś uspokoić?
Teraz już wiem na pewno, że skrzynia była ściągana. Po pierwsze nie wszystko było powpinane w swoim miejscu, po drugie brakowało jednej śruby łączącej skrzynię z silnikiem!! Nie wiem czy w ogóle ktoś zapomniał ją wkręcić czy za słabo była dokręcona i odpadła.
Jakiś czas temu dałem też auto do znajomego mechanika aby zrobił taki generalny przegląd, posprawdzał zawieszenie, wymienił hamulce itp. To było chyba ze 3 lata temu. Taki dodatkowy przegląd na wiosnę miedzy tymi w ASO. No i wtedy wyszło, że w skrzyni był spory ubytek oleju. Przypuszczam, że przy ściąganiu skrzyni zlali olej i potem wlali ten sam, ale nikt nie sprawdził poziomu i nie uzupełnił. Bo skoro nie ma wycieku to jakim cudem mogło brakować???
Co ciekawe na przeglądach w aso nikt też nigdy tego nie sprawdzał.
Także wygląda na to, że auto jeździło kilka ładnych lat z niewłaściwą ilością oleju w skrzyni, a jeździ w 99% czasu po mieście więc co chwila wchodzi jedynka. Myślę, że mogło to mieć wpływ na nadzwyczajnie szybkie uszkodzenie synchro pierwszego biegu.
Z tego miejsca przy okazji chciałem podziękować partaczom z serwisu Ford Germaz z Wrocławia. Wiem, że w większości serwisów jest taki sam żenujący poziom, ale tam dodatkowo klient czuje się jak jakiś intruz. Także po kilku różnych dziwnych akcjach po prostu przestałem do nich jeździć :-P

Gdyby ktoś miał podobny problem u siebie to pisać śmiało chętnie pomogę, na ile oczywiście będę potrafił.
_________________
--<< Moja Fiesta - kliknij tutaj >>--
 
 
Krzysztof Słupc 

Model: Ford Fiesta Mk6`08
Wersja: FX Silver
Silnik: 1.6DuratorqTDCi/95KM
Dołączył: 24 Maj 2023
Posty: 1
Skąd: Toruń
Wysłany: 24 Maj 2023, 17:27   

Dzień dobry. Czeka mnie wymontowanie skrzyni biegów. Czy masz jakąś instrukcje jak ją wymontować?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Przyklejony: FAQ - skrzynie biegów, przełożenia
Marcin Tuning mechaniczny 74 22 Lis 2018, 09:32
lukaszceglarski
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [MK7] Fiesta MK7
Fordy Fiesta VII generacji (2009-....)
Freeman Nasze auta 0 12 Lip 2011, 15:28
Freeman
Brak nowych postów Przyklejony: [MK4] FAQ - Wymiana maglownicy
peugeot40619tdi Mechanika ogólna 1 10 Maj 2019, 21:44
keiner
Brak nowych postów Przyklejony: [MK6] Wymiana filtra paliwa TDCI
zizu Silniki diesla 20 26 Lis 2014, 19:13
MarcinCe
Brak nowych postów Przyklejony: FlockArt/Fast-Wheel - flokowanie & wymiana opon
Rasta Tuning stylistyczny 54 21 Sty 2019, 16:19
Rasta


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.