Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: mapsensor, sonda lambda, zuzycie paliwa

[MK3] Duże spalanie paliwa , problem z map sensorem .
Autor Wiadomość
rafael29 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: L
Silnik: 1.1/50KM
Imię: Rafał
Wiek: 52
Dołączył: 25 Sty 2013
Posty: 19
Skąd: Gniezno
Wysłany: 17 Lut 2013, 18:23   [MK3] Duże spalanie paliwa , problem z map sensorem .

Witam, mam problem z Fiestą 1.1 rok prod 1995 . Świece czarne, osmolone od sadzy,
spalanie 11,7 litra .Dotychczas wymieniłem filtr powietrza,który był regularnie czyszczony powietrzem przez 5 lat :hammer: (błąd filtr się wymienia, a nie czyści).
Wymieniony filtr paliwa i termostat który za szybko otwierał.
Po tych zabiegach temperatura silnika wzrosła i świece zrobiły się jasne , choć na gwincie nadal jest sadza.
Sprawdzałem błędy buzerkiem początkowo cały czas wyskakiwał błąd 28 czyli sonda lambda.Potem po czasie doszedł błąd 42 czyli map sensor.
Zdecydowałem się wymienić sondę na nową choć do końca nie byłem pewny czy to jest przyczyna .Po wymianie sondy lambdy nadal wyskakuje błąd 28.
Cóż ... przyszedł czas, aby przyjrzeć się zaworom, tu widziałem nadzieję.
To że silniki Fiesty klekoczą zaworami wszyscy wiedzą,nawet można się do tego
przyzwyczaić . Po zdęciu klapy zaworów i kręceniu kołem wału zobaczyłem jak wysoko unoszą się krzywki - mówię sobie niezła jazda była !
Połowa zaworów miała luz 0,9 mm ! Wyregulowałem na wartości 0,2 i 0,3 mm .
Po odpaleniu silnika jest całkiem inna kultura pracy .
Reset kompa i kilka jazd - buzerek nie wykazał błędu 28 ! Sonda zareagowała !
Ale nadal wyskakuje błąd 42 map sensor .Wymieniłem na inny map i to samo.
Nadmieniam że silnik nie ma typowych objaw dla uszkodzonego mapa.
Obroty nie falują, silnik ma moc , wchodzi dobrze na obroty.
W czasie testu buzerkiem obroty schodzą do bardzo niskich i są stabilne jak skała.To się kłoci z ogólną moja wiedzą na temat map sensora .
Został jeszcze do naprawy silnik krokowy , jest typowa przypadłość Fiest czyli
silnik wolno schodzi z obrotów .Ale czy to przeszkadza mapowi ?
Proszę o sugestie co może być przyczyną że wyskakuje błąd 42 -map .
Wężyk mapa sprawdzony, szczelny,.
_________________
Rafał
Ostatnio zmieniony przez rafael29 16 Wrz 2013, 19:44, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
drjanusz 


Model: Ford Fiesta Mk4`96
Wersja: Flair
Silnik: 1.3i/60KM
Wiek: 61
Dołączył: 07 Lip 2007
Posty: 923
Skąd: Poznań
Wysłany: 17 Lut 2013, 19:31   

rafael29 napisał/a:
.Dotychczas wymieniłem filtr powietrza,który był regularnie czyszczony powietrzem przez 5 lat
<wow> <wow> <wow>
Piszesz, że wężyk szczelny-a jest drożny? :fox:
_________________
Było XR3i
Była Fiesta 1,1i
Fiestynka 1,3...skasowana :((
Zagościł mkV Essi 1.6 Już ni ma.
A teraz Fiesta 2x mkIV 1,3 Endura
W stajni pojawił się Mondeo 1,6 mk1
kolejna zmiana Fokus Kombi 1.6
 
 
 
rafael29 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: L
Silnik: 1.1/50KM
Imię: Rafał
Wiek: 52
Dołączył: 25 Sty 2013
Posty: 19
Skąd: Gniezno
Wysłany: 17 Lut 2013, 19:53   

Wężyk drożny - przedmuchany kompresorem , wewnątrz bez zabrudzeń itd .
Szczelny -test pod sprężonym powietrzem , zresztą popsikany pianą .
Odłączenie wężyka lub wtyczki mapa skutkuje niestabilną pracą silnika.
_________________
Rafał
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5647
Skąd: Łódź
Wysłany: 17 Lut 2013, 20:36   

zobacz czy odłączony mapsensor (kostka elektryczną) wpłynie na pracę silnika.
zmierz napięcia jakie dochodzą do kostki elektrycznej. Powinno być 5V na jednym z pinów. Wpływ na złe działanie map sensora może mieć np zwarcie czujnika położenia przepustnicy który jest zasilany z tego samego źródła napięcia.
 
 
 
rafael29 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: L
Silnik: 1.1/50KM
Imię: Rafał
Wiek: 52
Dołączył: 25 Sty 2013
Posty: 19
Skąd: Gniezno
Wysłany: 18 Lut 2013, 06:43   

Odłączenie wężyka lub kostki mapa skutkuje niestabilną pracą silnika . Mam też inny map na podmianę ,założenie go niczego nie zmienia . Oba pracują identycznie .
Do zmierzenia mam to napięcie 5 V . Oscyloskopu nie mam . Podobno dobry multimetr powinien wskazać 150 -180 Hz .
Problem z mapem pojawił się jak temperatura silnika znacząco wzrosła po wymianie termostatu .
Myślę, że warto sprawdzić możliwość lewego powietrza w kolektorze dolotowym.
Sprawdzę też czujnik położenia przepustnicy.
_________________
Rafał
 
 
rafael29 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: L
Silnik: 1.1/50KM
Imię: Rafał
Wiek: 52
Dołączył: 25 Sty 2013
Posty: 19
Skąd: Gniezno
Wysłany: 20 Maj 2013, 12:13   

Napięcie zasilające czujnik położenia przepustnicy wynosi 5,08 V , więc jest OK.
W między czasie wyczyściłem silnik krokowy i CPP .Z zasadzie nic się nie zmieniło.
Kultura pracy silnika jest Ok. Nadal mam błąd mapsensora.
Zainteresowałem się zaworkiem znajdującym się koło zbiornika z cieczą chłodzącą.
Do zaworu są podłączone wężyki od kolektora ssącego. Według mnie ( na chłopski rozum )
służy on do upuszczania podciśnienia w kolektorze ssącym .
Na obydwu przewodach zasilającym występuje napięcie 14 V.
Czyli cały czas jest zamkięty. Przeczyściłem go , jak podłączam napięcie 12 V ładnie otwiera.
Moje pytanie : do czego służy ten zaworek , kiedy ma otwierać ?
Na zdjęciu widoczny jest ten zawór.


http://www.fotosik.pl/pok...c05f469692.html
_________________
Rafał
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 20 Maj 2013, 12:49   

Takich zaworków może być więcej jak jeden, napewno nie służą do upuszczania nadciśnienia z kolektora,,, np. może to być przewietrzanie zbiornika paliwa,,,

Odejmij podcisnienie z MAPa na pracującym silniku, jak przytkasz palcem i poczujesz że zasysa powietrze, to tyle w temacie rurek od tego czujnika,,, "krokowy" w 1,1i to mit i legenda, nie ma wpływu na problemy z wolnymi, chyba że jak na niego patrzysz to wysuwa się i wysuwa powodując falowanie lub nie wysuwa się na max ją nacisniesz więcej gazu,,, tak by dzwigienka się od niego oderwała
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
rafael29 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: L
Silnik: 1.1/50KM
Imię: Rafał
Wiek: 52
Dołączył: 25 Sty 2013
Posty: 19
Skąd: Gniezno
Wysłany: 28 Maj 2013, 17:11   

Kultura pracy silnika jest Ok, na razie dam sobie spokój z tym mapem.
Zauważyłem że obecne spalanie benzyny niewiele różni się od pory zimowej , postanowiłem
przyjrzeć się czujnikowi temperatury pod kolektorem .
Wymontowałem , zrobiłem "stanowisko " do zmierzenia rezystancji z dokładnym termometrem.
Oto moje wyniki:
80 C - 3,1 kom
50 C - 9,6 kom
20 C - 32,6 kom
Wzorcowe rezystancje z książki Sam naprawiam Fiestę ...
80 C- 4,2 kom
50 C - 12 kom
20 C - 37 kom
Pytanie czy czujnik kwalifikuje się do wymiany ?
Przy 20 C różnica jest 4,4 kom.

Fiesta ma bardzo efektywne ssanie , przy -20C odpala i nigdy nie zgaśnie.
Zaraz po odpaleniu można jechać i nigdy nie dławi się.
Stąd moje zainteresowanie tym czujnikiem .
A może jest inna przyczyna tak efektywnego ssania ?
_________________
Rafał
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 28 Maj 2013, 23:27   

Po prostu wymień go,,,
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
rafael29 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: L
Silnik: 1.1/50KM
Imię: Rafał
Wiek: 52
Dołączył: 25 Sty 2013
Posty: 19
Skąd: Gniezno
Wysłany: 25 Wrz 2013, 08:47   

Witam po długiej przerwie, w miedzy czasie do fiestki założyłem nowe uszczelniacze zaworów . Dźwigienki od klawiatury były strasznie ubite , regulacja była bardzo utrudniona.
Zdecydowałem się na doraźne rozwiązanie i przeszlifowałem je na diamentowym kamieniu.
Potem osełką na mokro , efekt wzrokowy bardzo dobry.
Ponieważ spalanie jest duże- latem nieraz 9,4 litra , nadal walczę z tym mapem.
Cały czas wyskakuje błąd mapa.
Dzisiaj zmierzyłem częstotliwość jaką generuje mapsensor przy ciśnieniu atmosferycznym
wychodzi 159 Hz .Jak robię podciśnienie ustami schodzi do 140 Hz .
Map zamontowany w samochodzie po odpaleniu silnika generuje 110-113 Hz na wolnych obrotach , jak robię wysokie obroty silnika wychodzi (skacze ) około 113 – 120 Hz .
Moje pytanie czy takie wskazania są prawidłowe ?
Dlaczego na wysokich obrotach ( duże podciśnienie ) częstotliwość nie opada ?

Zasilanie mapa prawidłowe , masa sprawdzona –Ok., napięcie 5,08 V.
_________________
Rafał
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5647
Skąd: Łódź
Wysłany: 25 Wrz 2013, 09:42   

duże obroty to małe podciśnienie bo masz otwartą przepustnicę.
Duże podciśnienie jest tylko przy gwałtownym zamknięciu przepustnicy np przy 4 tyś/obr. i na wolnych obrotach. Gdy podciśnienie spada jest to znak dla sterownika że potrzeba więcej paliwa.
http://www.aa1car.com/library/map_sensors.htm
Tu masz wykresy i charakterystykę map sensora ze starych fordów.
 
 
 
rafael29 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: L
Silnik: 1.1/50KM
Imię: Rafał
Wiek: 52
Dołączył: 25 Sty 2013
Posty: 19
Skąd: Gniezno
Wysłany: 25 Wrz 2013, 10:40   

Częstotliwość generowana w czasie pracy to 106 - 122 Hz . Nawet przy gwałtownym zamkięciu
przepustnicy niema wyraźnego spadku.Na potrzeby swoich doświadczeń kupiłem na szrocie
map od fiesty 1.4 . Zachowuje się dosłownie identycznie jak mój !
Najniższa częstotliwość jaką wskazał multimetr ( METEX ) to 106 Hz.
Kompresja silnika bd: 13,8 - 13,8 - 14,0 - 13,8 . Kolektor dolotowy szczelny.
Czy błąd mapa wskazuje na problem w mapie czy patrzeć jeszcze na coś ?
Sporadycznie mam też błąd ccp .Został rozebrany i przemyty preparatem do potencjometrów.
Ścieżka rezystancyjna Ok .
_________________
Rafał
 
 
rafael29 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: L
Silnik: 1.1/50KM
Imię: Rafał
Wiek: 52
Dołączył: 25 Sty 2013
Posty: 19
Skąd: Gniezno
Wysłany: 25 Wrz 2013, 11:25   

Z podanego linku o mapach tłumaczę i wnioskuje tak :
...W przepustnicy szeroko otwartego kiedy nie ma prawie żadnej próżni w wlocie ... , wskazanie sensora może skoczyć do 150 Hz albo wyżej. W próżnia zera ( ciśnieniu atmosferycznym)sensor powinien przeczytać 159 Hz.

Cóż mój map przy otwartej przepustnicy pokazuje max 122 Hz , a niby powinien więcej mieć .
Czyli za często "widzi " podciśnienie. Jedyne co się zgadza wzorcowo to ciśnienie atmosferyczne czyli 159 Hz .
_________________
Rafał
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5647
Skąd: Łódź
Wysłany: 26 Wrz 2013, 23:14   

a masz jakieś filtry po drodze ? spróbuj połączyć inną rurką mapa bezpośrednio z kolektorem.
Jeśli ECU widzi błąd tego czujnika to wiadomo, że otrzymany sygnał jest po za zakresem 80-159 hz. Więc logika podpowiada by pomiaru dokonać na wtyczce komputera albo na przewodzie blisko niego. Od biedy możesz zacząć od sprawdzenia ciągłości przewodów komp czujnik :
komp pin 26- map pin 1
komp pin 45- map pin 2
komp pin 46- map pin 3 - to jest masa
Warto zobaczyć też czy błąd mapsensora nie zniknie po odłączeniu CPP bo pracują na wspólnym zasilaniu z 26 pinu komputera i wspólnej masie np 46.
Może zdarzyć się tak że wadliwe działanie CPP odcina zasilanie MAP podczas jazdy i dlatego generują się oba błędy.
Możesz wyprowadzić sobie przewód z komory silnika do wnętrza . Podepnij tam zasilanie z MAP i patrz podczas jazdy czy nie spada poniżej 5V +/- 10%
 
 
 
rafael29 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: L
Silnik: 1.1/50KM
Imię: Rafał
Wiek: 52
Dołączył: 25 Sty 2013
Posty: 19
Skąd: Gniezno
Wysłany: 27 Wrz 2013, 19:50   

W mojej fieście rok prod 1995 (końcówka roku ) jest tylko wężyk , niektórzy piszą że jest na nim beczółka , ja tego nie mam .Tak było oryginalnie-tylko wężyk.
Faktycznie myślałem już o zrobieniu osobnego stabilizatora 5 V .
Przy samym mapie chciałem założyć kondensator filtrujący 1000uF .
Przez kilka minut monitorowałem napięcie , utrzymuje 5,07 – 5,08 V .
Międzyczasie szukałem rozpiski pinów kompa ale nie znalazłem . Prosiłbym o taki materiał.
Zastanawia mnie dlaczego obydwa mapy pokazują zakres w czasie pracy silnika 106-122 Hz.
Masa ccp i mapa jest idealna .
Jutro kupię wężyk i pokombinuje z inną długością . Ten oryginalny zwisał i uciąłem go ok. 2 cm . Ale to nie powinno mieć wpływu.
Organizuje też trzeci map.
_________________
Rafał
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: ORLEN Biznestank - rabaty na paliwa
trzeci Firmy współpracujące z FKP 461 23 Wrz 2018, 13:05
trzeci
Brak nowych postów Przyklejony: [MK6] Wymiana filtra paliwa TDCI
zizu Silniki diesla 20 26 Lis 2014, 19:13
MarcinCe
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [MK3] Fiesta MK3
Fordy Fiesta III generacji (1989-1996)
Freeman Nasze auta 0 12 Lip 2011, 15:36
Freeman
Brak nowych postów Przyklejony: Fiesta MK3 - 3D Project
Longer_007 Hyde-Park 205 2 Wrz 2015, 13:13
szagrad
Brak nowych postów Przyklejony: [MK3] FAQ - Shortshifter
Szybsza zmiana biegów
TomeX500 Tuning mechaniczny 39 25 Cze 2013, 21:37
rybek121


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.