Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Przesunięty przez: szynszyl
30 Maj 2014, 07:43
[MK3] Sonda lambda, pompa wspomagania
Autor Wiadomość
WujekZbujek 

Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: Futura
Silnik: 1.6i16V/90KM
Dołączył: 24 Wrz 2008
Posty: 28
Skąd: Katowice
Wysłany: 12 Maj 2013, 00:00   [MK3] Sonda lambda, pompa wspomagania

Witajcie,
Fiesta FUTURA
mam problem - ni wiem dokładnie jaki mam silnik. Niby 1,6, ale dolot jest z 1,8. Na bloku jest EFI 16v DOHC. Podobno są jakieś oznaczenia literowe na bloku, ale gdzie ich szukać?

Pytam bo:
1. Fiesta lata jak pershing i mało który kozak jest w stanie ją dogonić :2xf: ale
Fiesta masakrycznie dużo pali. Wyszło na przeglądzie, że ma 100% przekroczoną normę. Przy emeryckiej jeździe w mieście pali 12-13l/100 km. Reset kompa robiony i nic. Opony 15" 195, ale to i tak dużo za dużo.
Czujnik temp w silniku jest zmieniony, ale licznik jest wadliwy i wskazówka nie pokazuje temp silnika (będzie wymieniony), silnik sie nagrzewa, wiatrak się włącza.
Typuję sondę lambda - ale właśnie - pasuje do 1,6 i 1,8? nie wiem jaki mam silnik i jaka sonda?
2. 19-letnia Fiesta puściła mi płyn wspomy. Pompa wyje że hoho, pewnie się wkrótce zatrze, Listwa jest sucha. Ale właśnie - tak jak z sondą - pompa wspomy będzie pasowała i do 1,6 i do 1,8 ?

Poniżej zdjęcia silnika. Wiem, że i 1,6 i 1,8 wyglądają identyo, ale może jakieś wprawne oko coś wyłapią :cojest:



Ostatnio zmieniony przez trzeci 12 Maj 2013, 18:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
vegetagt 
Administrator / Klubowicz


Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 4003
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 12 Maj 2013, 12:30   

WujekZbujek, odczytaj oznaczenie z bloku i będziesz wiedział :)

Znajduje się ono w białym prostokącie po prawej stronie:


Trzeba troche poczyscić i będzie widoczne.
 
 
blood_brother 
King of Tor Kielce 2013

Model: Ford Fiesta Mk3`91
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Wiek: 35
Dołączył: 16 Lis 2008
Posty: 848
Skąd: Otwock
Wysłany: 12 Maj 2013, 12:32   

Szukaj kodu silnika przy łączeniu silnika ze skrzynią od strony kolektora wydechowego. Od góry da się to zobaczyć. Takie dosyć małe wybite literki. Pod warunkiem, że nie jest wyżarte przez rdze.
Sonda może być nawet z 1.1. Zobacz tylko ile masz przewodów. Powinny być chyba 4.
 
 
WujekZbujek 

Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: Futura
Silnik: 1.6i16V/90KM
Dołączył: 24 Wrz 2008
Posty: 28
Skąd: Katowice
Wysłany: 12 Maj 2013, 12:57   

No dobra, popatrzę po silniku w tych miejscach.

A jak z pompą wspomy?

Bo rozumiem, że sondę kupię obojętnie jaką, byle z taką samą ilością kabli? tylko właśnie - jak mam zła (nie zepsutą), źle dobraną, to też kupię złą...
 
 
 
blood_brother 
King of Tor Kielce 2013

Model: Ford Fiesta Mk3`91
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Wiek: 35
Dołączył: 16 Lis 2008
Posty: 848
Skąd: Otwock
Wysłany: 12 Maj 2013, 13:13   

Miałem 3 wiązki z Fiestowego Zeteca i w każdej była sonda na 4 kabelki. Zobacz, czy masz lutowane kable, czy na wtyczkę 4-pinową. Jak na wtyczkę, to podjedź na pierwszy szrot z częściami do Forda i kup taką z wtyczką (nie ważne z jakiego Forda). Czas naprawy ok. 10min, a masz od razu pewność, czy to coś zmieniło. Ewentualnie sobie wymigaj błędy. U mnie przy uwalonych sondach, miałem błąd za bogatej mieszanki. Ostatecznie możesz też po prostu wykręcić sondę i zobaczyć, czy nie dzwoni. Jak dzwoni to do kosza.
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5647
Skąd: Łódź
Wysłany: 12 Maj 2013, 15:37   

blood_brother napisał/a:
i zobaczyć, czy nie dzwoni. Jak dzwoni to do kosza.

Jak się to robi ?
 
 
 
blood_brother 
King of Tor Kielce 2013

Model: Ford Fiesta Mk3`91
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Wiek: 35
Dołączył: 16 Lis 2008
Posty: 848
Skąd: Otwock
Wysłany: 12 Maj 2013, 18:43   

diodalodz napisał/a:
Jak się to robi ?


Łapiesz mnie za słówka :P Chodzi mi o to, żeby nią potrząsnąć i zobaczyć, czy nie grzechocze co oznacza, że się potłukła.

Edit:
Żeby nie było niejasności, to niegrzechocząca sonda, nie oznacza, że jest ona sprawna :)
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5647
Skąd: Łódź
Wysłany: 12 Maj 2013, 23:57   

sondę mierzy się po przez sprawdzenie ciągłości grzałki. To podstawa.
Następnie gdy silnik jest rozgrzany i działa grzałka to sprawdza się przebiegi oscyloskopem na ogniwie sondy. Od biedy można użyć multimetru do zgubnego sprawdzenia działania. A sprawdzanie czy dzwoni to masakra jakaś.
Kolejny temat to fakt, że NIE WOLNO LUTOWAĆ PRZEWODÓW SONDY LAMBDA. Sonda przez koszulki pobiera tlen jako źródło odniesienia podczas pomiarów.
 
 
 
blood_brother 
King of Tor Kielce 2013

Model: Ford Fiesta Mk3`91
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Wiek: 35
Dołączył: 16 Lis 2008
Posty: 848
Skąd: Otwock
Wysłany: 13 Maj 2013, 10:22   

diodalodz napisał/a:
A sprawdzanie czy dzwoni to masakra jakaś.


Zgadzam się, że sondę najlepiej sprawdzić oscyloskopem, ale nie zgodzę się, że badanie na słuch, czy sonda nie jest wytłuczona jest jakąś masakrą. Nie mając oscyloskopu jest to moim zdaniem najszybsza wstępna metoda diagnozy sondy. W moim przypadku sprawdziła się dwukrotnie.

Tak z ciekawości, jak w takim razie łączyć przewody sondy jeśli nie ma wtyczki, a w zestawie nie ma złączek zaciskowych? I jak sonda ma niby brać pod uwagę tlen otaczający przewody do pomiaru tlenu? Zasysa go?
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5647
Skąd: Łódź
Wysłany: 13 Maj 2013, 12:19   

blood_brother napisał/a:
I jak sonda ma niby brać pod uwagę tlen otaczający przewody do pomiaru tlenu? Zasysa go?

Sonda lambda to rodzaj ogniwa (produkuje napięcie). Jeśli po obu jej stronach jest tyle samo tlenu to daje potencjał 0V. Gdy pojawia się różnica w ilości tlenu pojawia się napięcie. Otoczenie odniesienia dostarczane jest przez koszulki przewodów alby utrudnić zalepienie sondy np przez wyciekający olej i nie dopuszczać do łatwego dostania się do niej wody.
Jeśli w komplecie niema złączek , sondę należy połączyć tulejkami miedzianymi albo aluminiowymi i zaizolować, np. koszulkami termokurczliwymi z klejem. Sonda sama z siebie nie zużywa tlenu więc nie musi bo ciągle zasysać.
Kolejny problem jest taki, że przewody od sondy drżą co nie sprzyja połączeniu lutowanemu, a często dodatkowym utrudnieniem są stalowe przewody od sondy których polutować się nie da.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [MK3] Fiesta MK3
Fordy Fiesta III generacji (1989-1996)
Freeman Nasze auta 0 12 Lip 2011, 15:36
Freeman
Brak nowych postów Przyklejony: Fiesta MK3 - 3D Project
Longer_007 Hyde-Park 205 2 Wrz 2015, 13:13
szagrad
Brak nowych postów Przyklejony: [MK3] FAQ - Shortshifter
Szybsza zmiana biegów
TomeX500 Tuning mechaniczny 39 25 Cze 2013, 21:37
rybek121
Brak nowych postów Przyklejony: [MK3] Swap na RS2000..co potrzeba?
bigel Tuning mechaniczny 21 20 Maj 2013, 13:32
Daras84
Brak nowych postów Przyklejony: Ford Fiesta MK3 rebuild
czyli działamy w 1.1 i 1.3
Ad@mus Tuning stylistyczny 3 1 Sie 2009, 16:27
LOY


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.