Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Przesunięty przez: trzeci
2 Cze 2014, 19:16
Gumy czyli bezpieczna jazda z każdym partnerem
Autor Wiadomość
Żółwik Tuptuś 
Ninja TEAM





Model: Ford Fiesta Mk1`81
Wersja: Turbo
Silnik: Inny
Dołączyła: 29 Maj 2004
Posty: 4354
Skąd: Z Galapagos
Wysłany: 13 Sty 2005, 20:56   Gumy czyli bezpieczna jazda z każdym partnerem

Ostatnio sporo wątków traktuje o kupnie opon ( zmiany letnie - zimowe - letnie itd ) .
Niestety jesteśmy klubem w którym spora częśćz nas chcąc posiadać dwa kpl. opon ( letnie zimowe ) , kpl. opon na swoje wymażone wielkieee alusy lub po prostu zwykłe opony do dojazdu do pracy decyduje sie nie na kupno nowych opon ( co jest jedynyną słusznadrogą postępowania ) a na zakup tańszych opon używanych , regenerowanych , pogłębianych lub niewiadomego pochodzenia ( pseudonowych ) .
Na wstępie chciałbym jasno zaznaczyć że jest to zbiór luźnych rad nie będących żadnego rodzaju gwarancja bezpieczeństwa a jedynie nikłe zaznaczenie bezpiecznej ścieżki na polu minowym i że jedyną bezpieczna drogą jest kupno ODPOWIEDNICH opon nowych w wyspecjalizowanym warsztacie

Nie będe sie rozpisywał na temat rozmiarów opon , ich sposobu oznaczania wg daty produkcji czy wg indeksu prędkości gdyż każdy może to sobie znaleźć w sieci a przy kupnie opon z drugiej ręki jest to drugorzędna sprawa ( 90 % aut tu opisywanych nie przekracza 150 km/h a te które to robią robia to żadko więc nie ma to raczej znaczenia )

Na początek zawężymy sobie nieco pole poszukiwań opon czyli jakie wybrać .

1 Pogłębiane - nie polecam choć bieżnik kusi swojąwysokością . Jest to opcja dobra do grubych opon w tirach a nie do opon aut użytkowych ( osobowych ) - pogłębianie bardzo często doprowadza do zdarcia gumy z czoa opony aż do płótna co powoduje że opona po kródkiej jeździe jeżeli nie wystrzeli to sie rozszczelni lub zamieni w nieokreślionego kształtu balon .

2 Bieżnikowane . Pamiętacie tą frazę " Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu " ? Jeżeli tak to właśnie tutaj trzeba ją zastosować .
W praktyce wygląda to tak że za pół ceny dostajemy oponę która wygląda jak nowa , pachnie jak nowa , ma głęboki bieżnik i za przeproszeniem cycki . Gdzie jest więc sęk ?
A no właśnie opona bieżnikowana zwana trakże nalewką jest to połączenie zuzytej opony ( ze startym bieżnikiem ) z " Nalanym " nowym czołem opony czyli bieżnikiem . Obie jej części przed połączeniem ( i sprzedażą ) powinny spełniaćpewne kryteria ( na które bardzo często przymykane jest oko )
Zużyta opona powinna byćnie starsza niżtrzy lata , z równomiernie zyżytym bieżnikiem , bez napraw wulkanizacyjnych i bez przerwanego kordu oraz pótna ( tak samo łatwa do znalezienia jak 16 letnia dziewica na bałutach )
Bieżnik nakłądany powinien miećodpowiedni kształt , szerokość , i skąd gumy ( pokródce ) , poza tym bieżnikowaćnie powinno sie opon niskoprofilowych , a jazda na takich oponach powinna być spokojna bez dużych przeciązeń ( możliwe odklejenie sie nalewki od starej opony )

To wszystko powinno sie kryć pod nasząpiękną nową gumą za pół ceny .
Jednym słowem Jeżeli opona bieżnikowana to tylko od zaufanego warsztatu , do spokojnej jazdy i najlepiej tylko na tył .

Kolejną opcja są opony używane na ogół przysyłane nam jako wyraz przyjaźni przez naszych braci hitlerowców
_________________
Wanna Rallye Team
&
Bad Boys Racing Team

ADHD/Adrenaline
 
 
 
Żółwik Tuptuś 
Ninja TEAM





Model: Ford Fiesta Mk1`81
Wersja: Turbo
Silnik: Inny
Dołączyła: 29 Maj 2004
Posty: 4354
Skąd: Z Galapagos
Wysłany: 13 Sty 2005, 21:22   

Jeżeli wybieramy sie po opony używane najpierw warto sie dowiedzieć jaki rozmiar nam potrzeba ( bardzo często w warsztacie nas zapewniająże ten który mają jest idealny do naszych potrzeb ) Jak to określic opiszę później .
Teraz kilka rad jak kupić oponę używaną
1 Najlepiej w zaprzyjaźnionym warsztacie :)
2 ogladamy miejsce składowania opony - jeżeli jest to pole a opony służą do przykrywania plandeki nad obornikiem to darujmy sobie . Opony powinny leżeć w zacienionym miejscu najlepiej na specjalnych stojakach nie przyciśnięte niczym cieżkim .
3 wybieramy oponki do przesiewu . Najlepiej nie kupować czterech identycznych opon w tym samym rozmiarze . W końcu zdjęto je ( na ogół ) z jednego auta i to nie bez powodu ( mega długioe hamowanie , wypadek , cerowanie jednej lub kilku , słaba jakośćopon na jednej lub drugiej osi spowodowana temperamentem poprzedniego właściciela lub nedoskonałością zawiasu jego auta itd.
Pamiętamy także aby bieżnik opon był wystarczająco głęboki ( opony letnie pow 5 mm , zimowe pow 6 w końcu chcemy na nich jeszcze pojeździc )
4 sprawdzamy wnętrze opon , - musi byćono czyste , suche bez żadnych ostrych drutów i śladów działania wulkanizatora oraz kródkich gumowych kołków .
5 sprawdzamy zwenętrzną część opony . musi być na niej napis TUBELESS ( bezdętkowa ) , bieżnik musi być równomierny bez większego zużycia po jednej ze stron a także bez łysych placków ( tocząc oponępo obwodzie ) , guma na zewnątrz nie może być pokryta siateczką spękań ( bardzo ważne !!! ) oraz nie może byćsporych ubytków w bieżniku jak i w bocznych częściach opony .
6 nastepnie wybraną parę( pary )zakładamy na felgi .( pamiętajmy aby sprawdzićczy dwie opony o takim samym bieżniku majątaki sam rozmiar
7 podczas wyważania patrzymy czy koło nie posiada zbyt dużego zowalizowania ( stajemy patrząc na koło z boku , jeżeli zewnętrzna krawędź opony wyraźnie " podskakuje " jest ona owalna i należy ją wymienićlub zwrócić szczególna uwagęczy nie będzie w aucie powodować bicia ) oraz czy ciężarki nie przyjmują wymiarów 1 kilogram na stronę .
Dobrą oponę wulkanizator powinien wyważyc za drugim , trzecim podejściem . jeżeli zabawa trwa pół godziny zrezygnujmy z niej .
W żadnym wypadku nie zgadzajmy siena założenie dętek !! .
Jeżeli koło zostało wyważone udajemy sie na jazdę próbną po prostej , płaskiej drodze asfaltowej . Z najpierw mała później wzrastającą prędkością .
Nowe ( nowe dla nas ) opony mogą byćnieco głośniejsze od starych ( zwłaszcza zimówki ) lecz wszelkie odgłosy bardzo głośne , nieregularne bądź falowe sa nie dopuszczalne . tak samo jak drganie kierownicy , ściąganie auta bądź myszkowanie po drodze .

Co do rozmiarów mogę sie wypowiedzieć jedynie co do mk1 ( żetelnie )

więc najmniejszy to 135 r 12
największy rozsądny 165/65R13 ( do 185/65R13 trzeba dawać dystanse z tyłu a z przodu obcierająprzy skretach )

Mam prośbę do posiadaczy innych modeli aby napisali ich doświadczenia z min i max rozmiarami a umieszczę je w tym poście abyśmy mieli cały przekrój .

Aha na koniec pamiętajmy aby opona zimowa była nieco węższa od letniej .
_________________
Wanna Rallye Team
&
Bad Boys Racing Team

ADHD/Adrenaline
 
 
 
Żółwik Tuptuś 
Ninja TEAM





Model: Ford Fiesta Mk1`81
Wersja: Turbo
Silnik: Inny
Dołączyła: 29 Maj 2004
Posty: 4354
Skąd: Z Galapagos
Wysłany: 13 Sty 2005, 21:25   

1 Opony ( tak jak buty ) należy wymieniać parami i jeżeli decydujemy siena używki kupujmy je parami ( zdjęye z jednego auta )

2 Nie zakładajmy na jjedną ( u nas przednią ) oś zimówek pozostawiając na tylnej osi opony całosezonowe ( nie daj boże letnie ) to kardynany błąd który możemy przypłacić życiem !!!

Poza tym jeszcze raz podkreślam że jest to poradnik z przymrużeniem oka gdyż kupno opon innych niż nowe to wiocha i nędza ( którą niestety sam stosuje )
_________________
Wanna Rallye Team
&
Bad Boys Racing Team

ADHD/Adrenaline
 
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5646
Skąd: Łódź
Wysłany: 13 Sty 2005, 22:46   

A co do zimowek z przodu i letnich z tyłu . Hm można tak jeździć ale nie można zapominać o tym ze tył moze wylecieć nam z zakrętu = rozsądna jazda. Hm do do opon pamiętajmy zeby przed zakładaniem opony dokładnie oczyścić krawędzie felg (tzn miejsca styku opony z felga ) . Wulkanizatorzy nigdy tego nie robia a to jest jedyna metoda na to zeby raz napompowana opona trzymała ciśnienie kilka miesięcy . Pamiętajmy aby sprawdzać ciśnienie w oponach raz w miesiącu zmniejszy to spalanie ,poprawi dynamikie auta i zapewni duża dłuższa eksploatacje opon .
Pozdrawiam
 
 
 
Żółwik Tuptuś 
Ninja TEAM





Model: Ford Fiesta Mk1`81
Wersja: Turbo
Silnik: Inny
Dołączyła: 29 Maj 2004
Posty: 4354
Skąd: Z Galapagos
Wysłany: 13 Sty 2005, 23:59   

koła przednie wyznaczają drogę po której podążają koła tylnie ( przy jeździe na wprost i nie autem typu banan ) . Od człowieka zorientowanego w sytuacji ( samochodziarza choć wywód jego dotyczył motorów ) dowiedziaem sie że bieżnik kół przednich powinien być ( jeżeli występuje różnica ) wyższy nież z tyłu ( czyli przód min 4 mm , tył 3 mm ) ponieważ przednia opona odprowadza część wody z drogi tylnego koła .
W przednionapędówkach lepsze na przód , gorsze na tył
_________________
Wanna Rallye Team
&
Bad Boys Racing Team

ADHD/Adrenaline
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Ogłoszenie: NASZE OSIĄGNIĘCIA - czyli chwalimy się :)
PUCIO Frakcja wielkopolska 8 5 Gru 2008, 21:51
PUCIO
Brak nowych postów Ogłoszenie: FAQ - REPERATURKA WLEWU/NADKOLA czyli spawanie
LOY Blacharstwo / Lakiernictwo / Kosmetyka samochodowa 54 28 Lut 2014, 18:11
deejay
Brak nowych postów Przyklejony: Członkowie FKP na portalu POLSKA JAZDA
sowa Hyde-Park 49 21 Lis 2011, 19:32
trzeci
Brak nowych postów Przyklejony: Ku przestrodze, czyli zdejmij nogę z gazu
Tutaj zamieszczamy linki i zdjecia dla piratow drogowych
Mafios Linkownia 583 30 Paź 2015, 14:54
szagrad
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: Gotowanie z Żółwiem czyli co w układzie chłodzenia piszczy
Żółwik Tuptuś Mechanika ogólna 2 28 Gru 2004, 20:45
Żółwik Tuptuś


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.