Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika silnika - Zwiększenie wydajności układu chłodzenia.

Mars - 28 Sie 2022, 16:05
Temat postu: Zwiększenie wydajności układu chłodzenia.
Siema, czy można zwiększyć wydajność układu chłodzenia w silniku EcoBoost?
JoeMix - 29 Sie 2022, 00:46

Większa/grubsza chłodnica
Mars - 29 Sie 2022, 08:41

JoeMix napisał/a:
Większa/grubsza chłodnica


Czyli raczej nie ma szans, bo wcześniej patrzyłem na chłodnicę i zdaje się, że tam nic większego się nie zmieści. Napiszę do ASO Forda, może coś wymyślą.

Jaszczur - 29 Sie 2022, 10:17

Nic nie wymyślą poza propozycją serwisu. Takie zabawy kończą się albo tak, albo grubszą rzeźbą.

Swoją drogą, co się konkretnie dzieje że Ci to zaprząta głowę?

vegetagt - 29 Sie 2022, 11:17

hm, a może przetestować dodatek typu motul mocool?
Mars - 30 Sie 2022, 17:18

Jaszczur napisał/a:
... Swoją drogą, co się konkretnie dzieje że Ci to zaprząta głowę?


Byliśmy zestawem, czyli fiestą i przyczepą kempingową w Chorwacji. Mimo zamówienia przyczepy pod możliwości auta, okazało się, że silnik się czasami grzał na podjazdach pod góry w Słowenii i Chorwacji powodując przerwy w podróży. Zaczynam rozglądać się za autem do holowania, ale rzutem na taśmę zastanawiam się, czy w ogóle jest możliwość polepszenia chłodzenia silnika na takich podjazdach. Na zwykłych wzniesieniach ta Fiesta radzi sobie znakomicie. Niestety góry i upały ukazały jego słabość.

Mars - 30 Sie 2022, 17:20

vegetagt napisał/a:
hm, a może przetestować dodatek typu motul mocool?


Interesuje mnie tylko konkretne, stałe zwiększenie wydajności układu chłodzenia.

Jaszczur - 30 Sie 2022, 17:34

Mars napisał/a:
Na zwykłych wzniesieniach ta Fiesta radzi sobie znakomicie. Niestety góry i upały ukazały jego słabość.


Moim skromnym zdaniem, do holowania nadaje się niestety(?) tylko diesel, ewentualnie jakaś mocna benzyna wolnossąca, jeśli stać Cię na odpowiednie spalanie. Wszystko inne, a zwłaszcza współczesne wysilone wydmuszki małolitrażowe będą się zachowywać tak, jak opisujesz.
Dodatkowo jeszcze, fiesta wydaje się być dość interesującym wyborem w roli holownika...

Dodatek do płynu który wspomniał Vegeta wydaje się być interesującą opcją. I jest to przecież jednorazowa akcja, wlewasz - zapominasz, aż do kolejnej wymiany płynu.
Inna kwestia to jak się to faktycznie zachowuje, osobiście nie wiem, nie testowałem.

Mars - 31 Sie 2022, 12:19

Cytat:
...fiesta wydaje się być dość interesującym wyborem w roli holownika...


Co masz konkretnie na myśli?

Jaszczur - 31 Sie 2022, 17:09

No... Fiesta to raczej się kojarzy z takim małym, kompaktowym miejskim autkiem, a nie holownikiem którym się jedzie na wakacje... ;) No, ale jak tam kto woli i uważa.
Mars - 31 Sie 2022, 18:45

Skoro producent przewiduje możliwość holowania przyczepy o DMC wynoszącej 1000 kg, to skonfigurowałem przyczepę pod te dane. Oczywiście MR doposażonej przyczepy nie przekracza jej DMC. Okazało się niestety, że podjazdy pod górę pokazują słabość tego silniczka, której producent nie przewidział. Tyle w temacie downsizingu.

Zaczynam się rozglądać za autem z o wiele lepszymi parametrami silnika. Vignale przejmie żona.

Mars - 4 Wrz 2022, 00:01

A co myślicie o zdjęciu dolnej osłony silnika? Poprawi to chłodzenie na tyle, że jadąc pod góry w Słowenii czy Chorwacji nie trzeba będzie się zatrzymywać?
Moja Fiesta ma tyle bajerów (łącznie ze skórą na kokpicie), że jestem z niej tak samo zadowolony, jak Wojtek Wawa. A przebiegu tylko 25 kkm. Do tego auta, na które bym zmienił Fiestę, czyli Kia Sportage, czy Toyota Rav 4 kosztują ok. 200 kzł.

JoeMix - 4 Wrz 2022, 15:42

Podjazd pod górę jest o tyle problematyczny ze jedziesz wolno a obroty są wysokie,,, Większy wiatrak na stałe załączony powinien pomóc
Jaszczur - 5 Wrz 2022, 14:13

Można się jeszcze zastanowić nad dodatkową chłodnicą oleju. Nie wiem jaki tam jest dokładnie układ, ale zakładam że jest klasyczny wymiennik ciepła między magistralą olejową a wodną. Nadmiernie nagrzany olej może podnosić temperaturę płynu, i chłodzenie może sobie z tym nie dawać rady.
Podejrzewam że łatwiej by było tam gdzieś upakować dodatkową chłodnicę oleju na przodzie, zamiast większej chłodnicy płynu chłodzącego.

Wojtek Wawa - 21 Gru 2022, 13:39

Obawiam się, czy na podjazdach nie korzystałeś z mocy, którą sobie dopisałeś oprogramowaniem. A na to na pewno producent nie zrobił testów. Coś za coś.

Zdjęcie osłon z silnika powinno pomóc, zawsze to więcej ruchu powietrza pod maską. Chyba, że zaszkodzi - możliwe, że cyrkulacja powietrza będzie odbywać się inaczej, niż zaprojektowano, ale szczerze wątpię w taką sytuację.

Skoro dorzuciłeś 40% mocy (zwłaszcza dużo Nm na dole obrotów), to powinieneś holując przyczepę jechać, jakbyś tej mocy nie miał i wtedy powinno być w porządku (czyli w praktyce, tam gdzie jechałeś na biegu drugim cisnąc na maxa, używać jedynki, ale bez gazu w podłodze - lepsze chłodzenie przy wyższych obrotach, szybciej po silniku krąży olej). Ale jest to niewykonalne. Zgaduję, że o tym wiedziałeś i to nie zadziałało, ale rzucam pomysł, bo może jednak nie.

Powodzenia w następnej wyprawie. Fakt, w życiu bym nie pomyślał, że fiesta może być takim holownikiem. Myślałem, że to ja mam fantazję z mx5 + nartami i wyprawami w góry, ale to mnie przebija.

Mars - 27 Gru 2022, 16:22

Starałem się utrzymywać średnie i podwyższone obroty, ale i tak silnik się grzał. Na następną wyprawę na południe globu zdejmę osłonę silnika. Wolałbym jednak dostać lepszą podwyżkę pensji i kupić większe auto.
Mars - 17 Mar 2023, 08:55

JoeMix napisał/a:
Podjazd pod górę jest o tyle problematyczny ze jedziesz wolno a obroty są wysokie,,, Większy wiatrak na stałe załączony powinien pomóc


Niestety info z ASO Forda jest takie, że nie ma ani większej chłodnicy, ani większego wentylatora do mojej fiesty. Na tę chwilę nie planuję wyjazdu na południe Europy w tym roku, więc mam czas z podjęciem decyzji co dalej.
Plan B zakłada zakup nowego Forda Kuga. W Stanach Ford Escape miał lifting w zeszłym roku, a w Europie ma być dostępny od tego roku, jednak na razie cisza na stronie Forda.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group