Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika ogólna - Niedogrzany uk³ad ch³odzenia podczas jazdy 1.4 EFI (F4B)

FIESTA Moondust - 25 Sty 2020, 15:28
Temat postu: Niedogrzany uk³ad ch³odzenia podczas jazdy 1.4 EFI (F4B)
Witam. Chcia³em zasiêgn±æ porady. Problem co prawda nie dotyczy Fiesty, ale w±tek powi±zany za spraw± spokrewnionej konstrukcji. Chodzi o uk³ad ch³odzenia w Fordzie Escort MK VI 1.4 EFI ( F4B ). Samochód ma problem z doj¶ciem do temperatury roboczej. Obecnie za³o¿ona tektura na ch³odnicy i silnik po d³u¿szym czasie jazdy osi±ga optymaln± temperaturê. Ale to rozwi±zanie dora¼ne. Gdy samochód stoi to temperatura jest OK, dochodzi do otwarcia siê du¿ego obiegu. W³±cza sie wentylator. Ale gdy siê ruszy i osi±ga coraz wy¿sz± prêdko¶æ to szybko siê wych³adza. Termostat wymieniony na nowy wraz z p³ynem ch³odniczym. Wska¼niki na desce rozdzielczej dobrze dzia³aj±. Czyta³em, ¿e w obudowie termostatu jest zaworek który lubi siê zepsuæ. Takie rewelacje przeczyta³em na forum Escorta. Po zdemontowaniu jest tam faktycznie oprawiona rurka zakoñczona koronk±. Na zdjêciu zaznaczy³em na czerwono gdzie siê ten zaworek mie¶ci. Czy kto¶ spotka³ siê z tym problemem np. w Fie¶cie wyposa¿onej w ten silnik? Nadmieniê, ¿e s³abe jak na Forda jest te¿ ogrzewanie... tu akurat podejrzewam nagrzewnicê. Póki co chcê z tym zawalczyæ poprzez wymianê obudowy termostatu na inn±.

JoeMix - 25 Sty 2020, 22:54

Zamontuj termostat na wy¿sza temperaturê otwarcia,,,
FIESTA Moondust - 26 Sty 2020, 07:39

JoeMix, Jest to jaki¶ trop. Ten mam teraz zainstalowany na 88 stopni. Oryginalny Motorcrafta, który tam by³ mia³ parametr otwarcia na 87 stopni. Interesuje mnie jeszcze sprawa tego wbudowanego w korpus zaworku. Ponoæ wielu u¿ytkowników Escortów zmaga³o siê z tym problemem. Jestem ciekaw opinii posiadaczy Fiest MK3 z tym motorem. Bo korpus obudowy jest ten sam, sprawdzi³em po nr. katalogowych.
JoeMix - 26 Sty 2020, 10:18

Masz jakie¶ linki do tego termostatu lub obudowy,,, bo po numerach wyskakuje mi ró¿ne jednak i nie wiem czy teoria zaworu jest s³uszna,,,
FIESTA Moondust - 26 Sty 2020, 11:15

JoeMix, Mam w domu wgran± na kompa pirack± wyszukiwarkê Fordowsk±. Wg niej jest to ta sama obudowa. Mam te¿ Fiestê 1.4 EFI, a brat 1.4 CFI i obudowy mamy te same. Czyli 86SF 8K572AA. A pod tym kodem jest jeszcze 076487. Czyli w nich te¿ jest ten zaworek. Ciê¿ko na tym forum Escorta o bie¿±ce porady bo wydaje siê ju¿ ma³o aktywne i odwiedzane. W archiwum natkn±³em siê kilka razy na mój problem, a ¿e pokrewieñstwo konstrukcji du¿e z Fiest± to postanowi³em tutaj podzieliæ siê z felerem.
JoeMix - 27 Sty 2020, 00:23

Rozumiem, nie chodzi mi o to ¿e to inna cze¶æ, tylko ¿e jak próbujê namierzyæ co¶ w wyszukiwarce po silniku czy tych numerkach to mi wyszukiwarka ró¿ne zdjêcia podsy³a,,, w wiêkszo¶ci termostatów bez zaworu odpowietrzaj±cego, i tak siê zastanawiam czy to w tej obudowie to nie zaworek który dzia³a tak ¿e jak idzie powietrze, to idzie, a jak wleci p³yn to siê blokuje,,,
FIESTA Moondust - 27 Sty 2020, 08:05

Póki co nic wiêcej nie wiem, nie ma mnie obecnie w domu ¿ebym móg³ na bie¿±co sprawdzaæ. Kupi³em u¿ywany korpus termostatu i bêdê sprawdza³ metod± prób i b³êdów. Przy obecnym termostacie powinno normalnie ¶migaæ, a tak nie jest. Po to producent zaprojektowa³ go aby puszcza³ p³yn dalej przy 87 stopniach, wiêc zastêpowanie go innym o pó¼niejszym parametrze otwierania to te¿ jaki¶ sposób. Ale gdzie¶ nadal problem tkwiæ bêdzie. Dlatego zamierzam podmieniæ ca³y korpus termostatu i zobaczyæ co siê dzieje. Oczywi¶cie biorê poprawkê na to ¿e to u¿ywka. Ale dostaæ nowy graniczy z cudem.
kuba87 - 27 Sty 2020, 09:08

tak, tam jest zaworek kulkowy który ulega uszkodzeniu, mia³em ten sam problem. zamontuj starsz± wersjê obudowy termostatu
JoeMix - 27 Sty 2020, 13:30

FIESTA Moondust napisa³/a:
Przy obecnym termostacie powinno normalnie ¶migaæ, a tak nie jest. Po to producent zaprojektowa³ go aby puszcza³ p³yn dalej przy 87 stopniach, wiêc zastêpowanie go innym o pó¼niejszym parametrze otwierania to te¿ jaki¶ sposób. Ale gdzie¶ nadal problem tkwiæ bêdzie.
Wiêc zacznijmy od tego czy mierzy³e¶ temperaturê silnika, bo wskazania wskazówki na desce to mo¿na o....
FIESTA Moondust - 27 Sty 2020, 16:56

kuba87, starsz± to znaczy jaki to typ? Rozumiem, ¿e do którego¶ roku by³y obudowy bez zaworku. Teraz pytanie do którego rocznika takie co¶ powstawa³o. Ja ju¿ kupi³em korpus tyle ¿e z Escorta 1.4 EFI >'95. Jest ten sam co w moim, czyli on bêdzie mieæ ten s³awny zaworek. Zainstalujê wiêc ju¿ ten który dosta³em i bêdê obserwowaæ czy nastêpuje poprawa. Jak nie to wezmê Twoj± uwagê pod rozwagê. JoeMix, tak, temperatura mierzona. Ewidentne nie osi±ga podczas jazdy tych ~90 stopni. Na postoju jest tak jak opowiada³em. Temperatura idzie prawid³owo w górê i powy¿ej 102 st w³±cza siê wentylator. Wszystko w spoczynku hula jak powinno. Tak¿e wska¼nik odzwierciedla nieprawid³owo¶æ. Teraz z za³o¿on± tektur± na ch³odnicy jest trochê lepiej. Wszystko zale¿y jeszcze od temp. otoczenia. Mo¿liwe ¿e latem tego bym nie zauwa¿y³.
kuba87 - 27 Sty 2020, 18:03

z escorta mk4 b±d¿ fiesty mk2, jest inna z zewn±trz. ta któr± ty masz ma obydwa wyj¶cia do wêzy z boku, starsze maj± jedno w bok, drugie (do nagrzewnicy) w stronê ch³odnicy
JoeMix - 27 Sty 2020, 18:57

FIESTA Moondust napisa³/a:
Ewidentne nie osi±ga podczas jazdy tych ~90 stopni.
Jak ma osi±gn±æ 90 stopni jak termostat jest zamontowany na 87,,, ?
FIESTA Moondust napisa³/a:
Mo¿liwe ¿e latem tego bym nie zauwa¿y³
Tak,,,
FIESTA Moondust - 27 Sty 2020, 20:43

kuba87, Muszê to obadaæ na jakim¶ szrocie ze starszymi Escortami i ewentualnie wzi±æ taki na przysz³o¶æ. JoeMix, Napisa³em ~90 st (co znaczy oko³o). Nie ma mnie teraz w domu i nie chcê k³amaæ na ile jest ten nowy termostat - chyba 88 st ( na pewno ma wy¿sz± warto¶æ ni¿ montowany fabrycznie). Dlatego poda³em zaokr±glenie. Tak dla spokoju to kupiê oryginalny termostat, którego pocz±tek otwarcia ustalony jest na 87 st.
JoeMix - 27 Sty 2020, 21:55

Nie wiem jak w silnikach CVH ale w OHV w mk1-3 to znany powiedzmy problem, auto stoi - prawie siê gotuje, auto jedzie (zw³aszcza zim±) i siê nie dogrzewa, rozwi±zanie to termostat na 92 stopnie zamiast w³asnie 86 czy 88 fabrycznych,,, czy jako¶ tak (po prostu najwy¿sza dostêpna warto¶æ, która przypasuje w obudowê)
FIESTA Moondust - 27 Sty 2020, 22:13

Pierwsze s³yszê by OHV boryka³y siê z problemem niedogrzania. Mia³em trzy w swojej karierze (1.1 / 1.3 ). Kiedy¶ jad±c przy -23 st zim± trzyma³ ksi±¿kowo optimum. Zawsze na oryginalnym termostacie i z zalecanym p³ynem ch³odniczym. No ale w moim obecnym przypadku w CVH moze i to jest jaki¶ sposób na za¿egnanie problemu - termostat na wy¿sz± temp. otwarcia. Dodam ¿e w mojej Fie¶cie 1.4 EFI bangla a¿ mi³o. W ostateczno¶ci mogê te¿ wykrêciæ ten z Fiesty i podstawiæ do Escorta. Bo ten korpus jest ten sam z tym ustrojstwem wewn±trz - tak wykazuje katalog czê¶ci.
FIESTA Moondust - 6 Lut 2020, 00:45

No i niestety... Jak nie dzia³a³o poprawnie, tak nie dzia³a nadal. Podmieniona obudowa termostatu na inn± + oryginalny termostat (jest na 88*). Efekt taki jak na pierwszym foto - sta³a jazda przez 30 km przy temperaturze otoczenia +3 st. Zdjête kartony z ch³odnicy. Ch³odnica szybko dostaje ciep³a, tak jak górny w±¿ ³±cz±cy j± z obudow± termostatu. Ale wystarczy na chwile stan±æ aby tempretura uros³a do optymalnej i sz³a wy¿ej a¿ do za³±czenia siê wentylatora - foto nr 2. Wska¼nik dzia³ poprawnie bo to te¿ by³o ju¿ poruszane. Wystarczy ruszyæ i jechaæ chocia¿ 50-60 km/h ¿eby wróci³o do niepoprawnej temp. z foto nr. 1. Dotar³em do kolejnych ¼róde³ na temat tej przypad³o¶ci. Rzecz jasna ciê¿ko znale¼æ taki przypadek w Fie¶cie MK3... Wszystkie napotkane dotykaj± Escorta. Kilku u¿ytkowników Escortów radzi by zasklepiæ kana³y w obudowie termostatu od strony bloku silnika. Rzekomo to dzia³a i nie sprawia problemów eksploatacyjnych. Silnik po takim zabiegu ma nagrzewaæ siê szybciej i bez problemów utrzymywaæ zalecan± temperaturê robocz±. Czy kto¶ tu z obecnych na forum przeprowadza³ taki zabieg w CVH i potrafi siê do tego odnie¶æ?



JoeMix - 6 Lut 2020, 22:07

Niebieskie pole to silnik niedogrzany, czerwone to przegrzany,,, pole oznaczone jako NORM oznacza normaln± temperaturê pracy (w granicach tolerancji) - wiem pisze to po raz kolejny, i po raz kolejny pewnie bêdzie dyskusja,,,
vegetagt - 7 Lut 2020, 00:23

JoeMix, a bedzie dyskusja. Bo uwalony termostat jak najbardziej mie¶ci siê w polu normal, a sytuacja wcale taka normal nie jest ;-)

Ciekawe, ile ta temperatura wynosi na prawde. Mo¿e czujnik w silniku jest niedopasowany do zegarów i po prostu pokazuje bzdury?

FIESTA Moondust - 7 Lut 2020, 01:46

No po to za³o¿y³em ten temat aby by³a dyskusja. Ka¿dego opinia jest tutaj wa¿na. Co prawda problem dotyczy Escorta, ale to bratnia konstrukcja Fiesty. Mo¿e kto¶ kiedy¶ bêdzie zmaga³ siê z podobnym problemem w Fie¶cie z CVH i ta konwersacja pomo¿e. Czujnik temperatury jest jak najbardziej w porz±dku. Czy to stary, który by³ na samochodzie, zamiennik Febi czy oryginalny nowy - na ka¿dym jest te same wskazanie. Jestem pewien, ¿e wskazówka zawieszona idealnie po¶rodku skali to ta po¿±dana temperatura silnika o któr± walczê. Wskazanie w³±czenia wentylatora czy ci±g³ej jazdy z niedogrzaniem - wypisz, wymaluj to samo na ka¿dym czujniku. Trzy by nie k³ama³y. Poza tym jestem coraz pewniejszy, ¿e winowajc± jest zepsuty zaworek kulkowy w obudowie termostatu. Ch³odnica szybko dostaje ciep³oty podobnie jak górny w±¿ ³±cz±cy ch³odnicê z korpusem termostatu. Od jutra rozpoczynam modernizacjê korpusu termostatu wg uwag forumowiczów Escort Klub Polska i bêdê informowaæ o efektach tego zabiegu. Mam nadziejê na uzdrowienie wiêkszego Forda bo je¿d¿enie z kartonem na ch³odnicy to trochê takie druciarstwo. Aczkolwiek dzia³a :-P
vegetagt - 7 Lut 2020, 01:52

FIESTA Moondust, chodzi mi o to, ¿e by³y rózne typy czujnika - w MK2 1.1 mia³em z czerwon± obwódk±, a by³y te¿ inne kolory. Po zamontowaniu nie tego, zegary ponoæ pokazywa³y cuda.

Przyk³adowe aukcje:
czerwony: https://allegro.pl/oferta/czujnik-temperatury-wody-ford-fioletowo-czerwony-7936351204
zielony: https://allegro.pl/oferta/czujnik-temp-wody-ford-zielony-escort-fiesta-sie-8898571251

FIESTA Moondust - 7 Lut 2020, 02:56

vegetagt, Wiem o co chodzi ;) No ja akurat mam czujnik z zielon± obwódk±, czyli tak± jak ma tu byæ. No i tak jak doda³em - trzy ró¿ne czujniki ( jeden u¿ywany i dwa nowe ) a wskazanie te same. ¦mia³o wiêc zak³adam ¿e wska¼nik dzia³a ksi±¿kowo. A w tym zaworku wewn±trz obudowy termostatu nie widzê nigdzie tej os³awionej kuleczki. Dlatego coraz ¶mielej przypuszczam usterkê tego zaworku.
JoeMix - 7 Lut 2020, 22:38

vegetagt napisa³/a:
Bo uwalony termostat jak najbardziej mie¶ci siê w polu normal, a sytuacja wcale taka normal nie jest ;-)
No wiesz, temperatura by³a mierzona i nie dobija³a do 90 stopni, ale tylko podczas jazdy, na postoju by³o OK,,, i z do¶wiadczenia wiem ¿e jak na postoju jest OK a podczas jazdy jest "niedogrzany" to wyj¶ciem jest wy¿szy termostat i nie ma co kombinowaæ, czemu jedne jednostki maj± tak a inne takie same maj± inaczej nie wiem,,, tak samo tylko raz mierzy³em temperaturê i miêdzy pocz±tkiem NORM a koñcem nie ma nawet 10 stopni ró¿nicy,,, tyle ¿e to by³o w starych mk1 i silnikach 1,0 czy 1,1,,, dzia³a to tak ¿e jak masz termostat 88 stopni to on siê otwiera trochê za po³owa skali i temperatura spada na pocz±tek tej normalnej, ten termostat ju¿ siê ni zamyka, i tak lekko otwarty trzyma te 85 na silniku,,, jak wsadzisz 92 (przyk³adowo) to ten siê otwiera przy koñcu NORM i temperatura spada, ale na tyle ¿e on siê zmyka i w efekcie temperatura siê utrzymuje od po³owy do koñca NORM i tak siê buja,,,

Z kolorami czujników masz vegetagt racjê,,,

FIESTA Moondust napisa³/a:
A w tym zaworku wewn±trz obudowy termostatu nie widzê nigdzie tej os³awionej kuleczki. Dlatego coraz ¶mielej przypuszczam usterkê tego zaworku.
W±¿ za termostatem bêdzie siê robi³ powoli ciep³y zamiast byæ ch³odny i zrobiæ siê gor±cy kiedy termostat siê otworzy, a to dlatego ze ten zaworek bêdzie przepuszcza³ p³yn,,, dzia³a on zazwyczaj tek ze kulka sobie lata i jak jest powitrze to ono przechodzi dziêki temu uk³ad siê odpowietrza,,, jak przeleci powietrze i poleci p³yn to "ci±gnie" kulkê za sob± i zaworek siê zamyka,,,
FIESTA Moondust - 13 Lut 2020, 16:12

JoeMix, Dok³adnie - pomiêdzy polem NORM jest ma³a ró¿nica w temperaturze. Ja jednak nie da³em za wygran± i zmodernizowa³em obudowê. Efekt jest lepszy ni¿ zadowalaj±cy :) Wszystko wróci³o do normy. W zaworku nie by³o tej kulki dlatego p³yn ca³y czas by³ podawany na du¿y obieg z pominiêciem termostatu. Na upartego mo¿na by³o zregenerowaæ ten zaworek (foto nr1). Wybra³em jednak inne rozwi±zanie - za¶lepienie otworów podaj±cych p³yn poza termostatem. To metoda wspomniana ju¿ choæby na Forum Escorta. U¿ywano tam jednak nie zawsze pewnych materia³ów do za¶lepienia. Ja u¿y³em specjalistycznego kleju o w³a¶ciwo¶ciach aluminium / stopu aluminium (foto nr2). Trzeba pamiêtaæ ¿eby nie zasklepiæ dolnego pod³u¿nego kana³u bo nie bêdziemy mieæ ogrzewania (foto nr 3 - zaznaczony na niebiesko; na czerwono kana³y do zaklejenia). Na kolejnym zdjêciu mo¿na ju¿ zobaczyæ za¶lepione kana³y. Na przedostatnim zdjêciu zestawienie termostatu nr 1 z otworami i nr 2 zmodernizowanego. A koñcowe foto to zadowalaj±cy efekt modernizacji i poprawy fabryki :ok: Mam nadziejê ¿e kto¶ kiedy¶ skorzysta z tych rad bo silnik ten by³ montowany tak¿e w Fiestach. Choæ o walce z tym felerem jako¶ g³o¶niej za spraw± Escorta.











JoeMix - 13 Lut 2020, 22:10

To teraz czekamy do lata i temperatury powietrza rzêdu 35st :)
FIESTA Moondust - 13 Lut 2020, 22:20

JoeMix, No jeszcze na to chwilê poczekam, ale jestem jako¶ spokojny o to ;) w mojej g³owie zrodzi³a siê te¿ wizja odtworzenia tego zaworku. Lecz szybszym rozwi±zaniem by³o zaklejenie tych dziur. Wiêc w przypadku powtórki takich zachowañ w mojej Futurze 1.4 EFI mam ju¿ sprawdzony patent na wyleczenie.
SCHWARZ 1.4S - 21 Lut 2020, 19:31

Bardzo fajny patent i grunt, ¿e siê sprawdza. Jak bêdê mieæ w przysz³o¶ci podobne objawy, a wymiana termostatu nie pomo¿e to te¿ zastosujê ten patent w CVH.
FIESTA Moondust - 23 Kwi 2020, 10:44

S³owo jeszcze o drobnej modernizacji wprowadzonej w odpowiedzi na grzanie silnika przy wysokich prêdko¶ciach. Potrafi³ siê nawet za³±czyæ wentylator podczas jazdy. Problem zosta³ rozwi±zany przez wywiercenie kanaliku ¶rednicy 2mm w górnym zaklejonym kanale wodnym obudowy termostatu (zdjêcie poni¿ej). Teraz temperatura utrzymuje siê ca³y czas w po¿±danym zakresie.

FIESTA Moondust - 16 Lip 2020, 14:10

Je¿d¿ê ju¿ d³u¿szy czas z przeróbk± obudowy termostatu w ró¿nych warunkach atmosferycznych. Mogê wiêc potwierdziæ, ¿e wszystko dzia³a tak jak powinno. Nie grzeje siê nadmiernie przy wysokich temperaturach oraz wy¿szych obrotach silnika. W ch³odniejsze dni te¿ ma normaln± zalecan± temperaturê pracy. Tak wiêc przeróbka jak najbardziej udana.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group