|
Forum FiestaKlubPolska -
|
|
Tuning mechaniczny - Duratec-HE - dane, ciekawostki, tuning
bobson - 12 Sty 2020, 15:08 Temat postu: Duratec-HE - dane, ciekawostki, tuning Hej,
dla znajomego składam 2 litrowego Durateca, oczywiście silnik ma dostać trochę wigoru w specyfikacji wolnossącej.
Postanowiłem porobić trochę fot i opisać różne zagadnienia związane z tym silnikiem.
Ogólnie silnik zbudowany przez Mazdę i Forda. Cały aluminiowy, blok posiada stalowe tuleje cylindrów. Słupek bardzo lekki około 85kg (około 20kg lżejszy niż Zetec 2.0).
Wał lany, bez klinu dla zębatek rozrządu i koła pasowego, zamiast tego zastosowano podkładki cierne. Podpory wału spięte w jeden karter dla usztywnienia konstrukcji bloku.
Natrysk oleju na denko tłoka poprzez dysze z zaworkiem zamontowane w bloku silnika w podporze wału - są zasilane w olej z kanaliku w panewce głównej.
Rozrząd łańcuchowy, na 2 ślizgach z jednym napinaczem sprężynowo hydraulicznym. Pompa oleju napędzana osobnym łańcuchem z ślizgiem napinanym sprężyną.
Pompa wody napędzana paskiem PK. Termostat 89*C i 82*C w wersji 2,5l. Przy obudowie termostatu w bloku jest taki charakterystyczny króciec - bypass. Służy do równomiernego przepływu płynu w bloku i głowicy.
Głowica oczywiście aluminiowa, w 2.0 duże zawory 35mm ssące i 30mm wydechowe. Luz regulowany mechanicznie szklankami - regulacja luzu polega na wymienia szklanki na cieńszą/grubszą. Dość głupio jest to rozwiązane bo do wymiany trzeba rozpiąć rozrząd i podnieść wałki. Szklanka w ASO kosztuje około 40zł sztuka.
Średnica cylindra i skok tłoka.
1.8l - tłok 83mm x wał 83,1mm
2.0l - tłok 87,5mm x wał 83,1mm
2.3l - tłok 87,5mm x wał 94mm
2.5l - tłok 89mm x wał 100mm
Ogólnie silnik jest stosowany w różnych wariacjach przez Forda, Mazdę, Volvo.
Ecoboost 2.0l i 2.3l to doładowany Duratec z zmienioną głowicą pod wtrysk bezpośredni.
W Mazdzie SkyActiv-G 2.5l bazuje na Duratecu.
Mazda MX-5 NC korzysta z silników Duratec, dla kogoś kto chce zbudować jakiegoś kitcara RWD to fajna opcja bo skrzynie z MX-5 są śmiesznie tanie.
Z ciekawostek to w fordowskich duratecach 2.0 od 2006r-2008r stosowano inną głowice określaną jako "high port". Według informacji jakie znalazłem Ford poprawił kanały usprawniając przepływ, podobno o dobre 10%. Stare głowice na kanale ssącym robiły około 225CFM, nowe okolice 255-260CFM - to duża poprawa wpływająca na moc podczas modyfikacji.
Kolejna ciekawostka to w 2.3l i pewnie w 2.5l też zastosowano wydajniejszą pompe oleju którą można bez problemu zastosować w 1.8l\2.0l.
To tyle odnośnie suchych danych.
Kilka fotek silnika AOWA z S-Maxa, silnik z głowicą "high port".
słupek
pod pokrywą zaworową
rozrząd i pompa oleju
karter wału i wał, miska
blok i natrysk
głowica
27.09.2019
UP, 12.01.2020
Duratec jest obecnie na szlifierni, pod koniec przyszłego tygodnia prawdopodobnie będę mógł zabrać się za jego składanie.
Podsyłam Wam kilka fot z prac i nowych gratów zakupionych do tego motoru.
Zestaw uszczelek i innych pierdół. Wpadnie też nowy rozrząd z pompą wody.
Seryjny zestaw wałków został zastąpiony topowym zestawem Catcamsa dedykowanym do rajdów.
Wałki i sprężyny to graty od Catcamsa, talerzyki z zamkami z Clio 2.0 16v. W porównaniu z serią krzywki są ogromne.
Kucizna - Wossner 12,5:1, korby chińczyk
Zamiast kolektora 4-1 będzie 4-2-1
Popracowałem trochę nad głowicą i blokiem robiąc porting. Ogólnie fajna robota, czasochłonna ale jakoś tak wciąga jak się obrabia te powierzchnie Wiem już jakie narzędzia dokupić aby poszło szybciej i wygodniej niż teraz. Myślę, że jak na pierwszą zabawę z portingiem nie wyszło najgorzej.
Głowica
Blok - zwróćcie uwagę, że tam jest taki ledwo trzymający się bloku zadzior... Fabryczny odlew pozostawia trochę do życzenia.
Mały mod zaworów, będzie zrobione jeszcze jedno podcięcie. Foto później.
Pyros - 13 Sty 2020, 20:59
W jaka moc celujesz?
bobson - 14 Sty 2020, 11:31
Liczę na ~220PS. Fajnie jakby wyszło coś ciut ponad
Spec zrobiłby więcej na ITB ale póki co będzie klasyczny dolot oparty o kopię kolektora Coswortha.
http://www.theboombopshop...ZR-p/kk3240.htm
Pyros - 14 Sty 2020, 18:12
W jakim aucie to bedzie siedziało?
bobson - 14 Sty 2020, 22:57
Póki co mogę napisać tylko, że Ford
Pyros - 15 Sty 2020, 18:01
Jak to bedzie cos pokroju Fiesty mk3 to git. W mondeo to zniknie
Robisz swapy Fordowskie??
bobson - 16 Sty 2020, 07:56
Pyros napisał/a: | Jak to bedzie cos pokroju Fiesty mk3 to git. W mondeo to zniknie
Robisz swapy Fordowskie?? |
Auto troszkę ponad 1000kg
Masz jakiś temat z swapem? Pisz na PW.
Marcin - 16 Sty 2020, 19:09
W mazdach głowice miały zmienne fazy na dolocie, nie pamiętam tylko czy wszystkie pojemności.
Wersja 2,5 siedziała w mazdzie 6 II-gen, i fordzie escape/kuga II.
Bobson, powyżej 2008 te lepsze głowie też występowały? Mają jakieś konkretne oznaczenia? Kolektory dolotowe były takie same?
bobson - 16 Sty 2020, 23:11
Marcin napisał/a: | W mazdach głowice miały zmienne fazy na dolocie, nie pamiętam tylko czy wszystkie pojemności.
Wersja 2,5 siedziała w mazdzie 6 II-gen, i fordzie escape/kuga II.
Bobson, powyżej 2008 te lepsze głowie też występowały? Mają jakieś konkretne oznaczenia? Kolektory dolotowe były takie same? |
Zmienna faza w Mazdzie jest dużo częściej niż w Fordzie, to fakt. 2,5 w Fordzie już ją ma.
Lepsze głowice były już od okolic 2006, nazywane jako "high port", ich oznaczenia to RF3S4G i RF6S4E.
http://www.sbdev.co.uk/Duratec/Cylinder%20Head.htm
bobson - 7 Mar 2020, 08:43
Hej, silnik poskładany i siedzi już w aucie. Poprawiam pierdy i docieram na dniach.
Ktoś pytał o wysokość więc podaje:
- pokrywa zaworowa z korkiem - 9cm
- głowica - 12,5cm
- blok - 30,3cm
- miska - 13cm
Całościowo słupek wychodzi coś koło 65cm.
kilka fot z ostatnich prac.
Adaptacja przepustnicy 70mm, chinol.
Składanie motoru
Mały - 7 Mar 2020, 19:45
Jaka jakość tej przepustnicy majster? Tez nad taka myślałem, jak sie ma to wszystko np do cpp? Jego sie tam montuje do przepustnicy jakoś czy jak?😁bo ja bym to musial jakos ten cpp zaadoptowac
bobson - 9 Mar 2020, 00:37
Mały napisał/a: | Jaka jakość tej przepustnicy majster? Tez nad taka myślałem, jak sie ma to wszystko np do cpp? Jego sie tam montuje do przepustnicy jakoś czy jak?😁bo ja bym to musial jakos ten cpp zaadoptowac |
Ogólnie jakość jest OK, przepustnica wymagała drobnych poprawek ale to pierdołki.
Czujnik trzeba sobie zaadaptować pod wałek i flansze montażową.
Mały - 9 Mar 2020, 06:57
Aha. No to wszystko wiem. A zabieg zmiany turbiny na wieksza duzo daje? Ogolnie to wiem, zeby dolot byl najlepiej srednicy przepustnicy😁
bobson - 18 Maj 2020, 09:59
Hej,
część z Was już pewnie widziała na FB - Duratec już dotarty i finalnie wystrojony. Została mi już totalna kosmetyka.
https://www.facebook.com/...76174955970873/
Tak to się napędza.
Udało się osiągnąć poziom mocy na który liczyłem zabierając się za ten silnik. Jestem z tego powodu zadowolony. Dodam tylko, że motor tak naprawdę potrzebuje ITB - czuć, że chciałby dużo więcej ale dolot jest już ogromnym hamulcem.
Śmiem twierdzić, że po przebudowie wydechu i dołożeniu trąbek wyszło by z 240ps do 8k rpm.
Obecny wynik to 222PS i 219Nm
Mariox003 - 18 Maj 2020, 10:43
Bardzo ładny wynik
bobson - 24 Maj 2020, 23:24
Tak to jedzie po odcinku. Brakuje trochę jeszcze krótszej skrzyni
https://www.facebook.com/...84187565079884/
Darekptr - 28 Sie 2020, 13:54
Fajno fajno. W końcu jakiś ciekawa lektura o 2.0 Duratecu. Pompa oleju i głowica trafia na prywatną listę "modów które poprawiają fabrykę przy pomocy fabryki(tak jak przepustnica z 2.3)"
Długa droga przed moimi modami.
bobson - 10 Sie 2022, 08:41
Hej, dawno nic nie pisałem ale to nie znaczy, że nic się nie działo
Moim zadaniem było zrobienie swapa w ST150 - 2,5l N/A, dłuższa skrzynia - samochód na daily.
Spec:
silnik Duratec 2,5l L5-VE - seryjny, nie otwierany, usunięta kaseta balansowa
czujniki wału i wałka Hall, fajkocewki
wałki rozrządu Catcams
sterownik Ecumaster EMU Black
układ wydechowy Milltek 4-1, dalej wydech z nierdzewki 63mm na 2 tłumikach przelotowych i katalizatorze
skrzynia seryjna ST150 po rewizji z głównym dłuższym z diesla + szpera Torsen
Ogólnie silnik został poskładany z wykorzystaniem elementów z Forda/Mazdy z silników Duratec lub Ecoboost - nie ma ani jednej części customowej pod tym względem.
W trakcie składania zapadła decyzja o przygotowaniu osprzętu silnika na stage2 tj montaż kompresora odśrodkowego Rotrex.
W tym celu zostało zmienione koło pasowe na takie z Focusa MK2 oraz miska z Mondeo MK4 2.3 - dzięki temu, będzie można przenieść kompresor klimatyzacji pod miskę olejową a w miejscu kompresora klimy będzie Rotrex.
Tak jak pisałem, auto to daily więc pod względem wyposażenia nie ma kompromisów, wszystko zostaje i musi być sprawne!
W aucie działają 2 zestawy klap w dolocie oraz zmienna faza wałka ssącego.
Kilka foto:
Obecnie tak wygląda wykres w porównaniu do seryjnego silnika 2.0 z seryjnym wydechem oraz krótkim dolotem na stożku.
Nie jest to jeszcze finalny wynik ponieważ jest kilka poprawek. Liczę, że uda się osiągnąć 20xPS i 27x Nm
Darekptr - 28 Lis 2022, 10:24
Wytłumaczysz czym różni się misa z 2.3, że nagle jest tam miejsce na kompresor klimatyzacji?
bobson - 5 Lut 2023, 23:15
Ma mocowanie na kompresor pod miską i odpowiednie wycięcie. Zerknij na foto na allegro od Focusa MK2 1.8/2.0 16v, one tez tak mają.
Fiesta 2.5 jedzie i brzmi tak
https://youtu.be/wcte-B_mj1w
gajosss - 17 Sty 2024, 11:19
Mam takie pytanko, do autora postu.
Czy wiesz może, które (oznaczenie lub od jakiego silnika) fabryczne wałki są najostrzejsze? Chodzi mi o wałki bez zmiennej fazy.
jannickz - 25 Mar 2024, 08:44
Wspomniałeś, że wał korbowy jest lany i nie ma klinu dla zębatek rozrządu i koła pasowego. Zamiast tego zastosowano podkładki cierne. Czy możesz to nieco rozwinąć? Jakie są zalety i wady takiego rozwiązania?
Rozrząd: Napisałeś, że rozrząd jest łańcuchowy i napędzany dwoma łańcuchami - jeden dla rozrządu, a drugi dla pompy oleju. Czy możesz podać więcej informacji o tych łańcuchach? Jaki jest ich typ (np. łańcuch rolkowy) i jak wygląda ich trwałość?
|
|