|
Forum FiestaKlubPolska -
|
|
Elektryka ogólna - Tempomat samoróbka
lepszegozyciadi - 6 Gru 2018, 19:57 Temat postu: Tempomat samoróbka co myslicie o dodaniu tempomatu w sposób (chałupniczy) czyli kupic potencjometr i wpiac sie w odpowiednie kable w pedale gazu, umiescic potencjometr w dobrze dostepnym miejscu. wiem zaraz powiecie ze to niebezpieczne ze nie jest zintegrowany z hamulcem, ale tylko pytam czysto teoretycznie czy sadzicie ze byla by taka mozliwosc ??
pawel182 - 6 Gru 2018, 22:31
Co sądzicie..? sądzę, że chyba Cie gumka w majtkach ciśnie ;-)
A tak poważnie - Tempomat to coś więcej niż potencjometr.
slawomirro - 7 Gru 2018, 03:03 Temat postu: Re: tempomat samorobka
lepszegozyciadi napisał/a: | co myslicie o dodaniu tempomatu w sposób (chałupniczy) |
Gdy jest sprzedawany tempomat do Forda Fusion to będzie pasował do Fiesty.
A jak robić to z głową i sensem. Nie ma sensu wyważać otwartych drzwi.
Puff - 7 Gru 2018, 10:20
lepszegozyciadi napisał/a: | co myslicie o dodaniu tempomatu w sposób (chałupniczy) czyli kupic potencjometr i wpiac sie w odpowiednie kable w pedale gazu |
Abstra*ując od tego, że niebezpieczne, itd., to standardowy pedał gazu wyposażony jest w redundantny system potencjometrów działający na zasadzie "głosu większości".
Standardowy potencjometr gazu posiada 3 ścieżki:
-ścieżka A ma malejącą oporność i przyłożone dodatnie napięcie
-ścieżka B ma rosnącą oporność i przyłożone ujemne napięcie
-ścieżka C ma rosnącą oporność o innej wartości niż ścieżki A i B oraz przyłożone dodatnie napięcie
Jeśli zależności pomiędzy tymi wartościami, które zna ECU, zostaną zachwiane, to:
1) autem może szarpać jak paralitykiem w każdym położeniu pedału gazu
2) autem może się nie dać ruszyć z miejsca
3) komputer może się poddać i włączyć tryb awaryjny
4) komputer dostaje kociokwiku i wyłącza silnik (nawet w trakcie jazdy)
Osobiście zaliczyłem punkty 1 (w ograniczonym zakresie) i 4 (wielokrotnie). Wszystko przez zużyte ścieżki.
Tak więc to nie jest tak proste, jak się wydaje, bo musiałbyś skonstruować aktywny układ, który musi spełniać zarówno rolę potencjometru jak i ujemnej rezystancji, a nawet takie rozwiązanie nie spełniałoby podstawowej funkcji tempomatu, tj. kompensacji w celu utrzymania zadanej prędkości (jedziesz z górki, to odejmuje gazu, jedziesz pod górkę, to dodaje).
|
|