Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika silnika - Zacinający się zawór EGR

DeXteR... - 23 Wrz 2017, 18:57
Temat postu: Zacinający się zawór EGR
Mechanik zdiagnozował w mojej Fieście zacinający się zawór EGR. Co około dwa-trzy dni zapala mi się check engine i po kilku odpaleniach auta gaśnie.

Auto równo trzyma obroty na luzie. Nie kopci. Nie szarpie. Nie odczuwam najmniejszego spadku mocy. Po prostu regularnie zapala mi się check engine i po 4-5 odpaleniach auta gaśnie na ~2 dni... i znów się zapala i od nowa to samo.


Czy Waszym zdaniem można tak jeździć bez obaw o to, że coś w silniku bądź czymkolwiek innym ulegnie uszkodzeniu? Przeszukując internet natknąłem się na skrajnie różne opinie mówiące o tym, że niektórzy jeżdżą tak latami i absolutnie nic się nie dzieje po osoby które twierdzą, że kategorycznie należy wymienić EGR na nowy.


Jakie jest Wasze zdanie bo już sam nie wiem co myśleć a jestem zielony jeśli chodzi o to co mam pod maską. Dopiero się uczę :)

Sytuacja dotyczy Fiesty Mk6 2008r,
1.4 TDCi

Puff - 24 Wrz 2017, 15:42

Żadna wymiana na nowy. Wyciągnąć, wyczyścić, wsadzić z powrotem. W mk6 prawdopodobnie nie można go "wypruć" bez konsekwencji, więc zostaje konserwacja.
DeXteR... - 24 Wrz 2017, 19:45

A zakładając scenariusz, że przeczyszczenie niewiele pomoże i znów zacznie mi się wyświetlać check engine to co polecacie robić dalej? Olać to i jeździć czy ... no właśnie co?
Puff - 24 Wrz 2017, 22:57

To wtedy zależy jaki błąd wyskoczy, na razie nie ma co gdybać na zapas. Z reguły gdy pojawiają się błędy EGR-u, to jego wyczyszczenie skutecznie pomaga na dłuższy czas.
DeXteR... - 25 Wrz 2017, 05:32

Blad jaki wyskakuje jest zawsze ten sam:
"obwód masowego lub objętościowego przepływu powietrza wysoki sygnał wejściowy".

Poprzedni mechanik stwierdzil, ze to blad przeplywki i zebym kupil nawet jakas uzywke. Tak zrobilem ale blad dalej wyskakiwal.

Pojechalem wiec do kogos bardziej ogarnietego, gosc sprawdzil odczyty z przeplywki i stwierdzil, ze sa w normie... i wskazal na egr.


Z autem nie dzieje sie zupelnie nic oprocz zapalajacego sie check engine.

DeXteR... - 25 Wrz 2017, 14:46

Głęboko w czeluściach internetu natknąłem się na takową poradę by oczywiście na zgaszonym silniku odpiąć wiązkę kabli idącą do egr'a bez jego zaślepiania.

Jeśli po takim zabiegu po odpaleniu auta nie wyskoczy 'check engine' to znaczy, że wszystko jest okej, możemy jeździć i cieszyć się tym, że ów egr nie będzie nam już dokuczał.

Jeśli natomiast błąd wyskoczy to podpinamy wiązkę dalej i tak jeździmy bądź kombinujemy na inny sposób.


Co sądzicie o wyjęciu 'wtyczki' bez zaślepiania zaworu? Ktoś już tak robił?

Puff - 25 Wrz 2017, 17:43

W mk5 się tak robiło, bo komputer dość pobłażliwie podchodził do kwestii działania (lub nie działania) EGR-u. Spróbować możesz, a jak nie, to wyczyszczenie to nie jest tydzień roboty.
DeXteR... - 25 Wrz 2017, 18:21

Za wyczyszczenie zabiorę się pewnie jeszcze w tym tygodniu choć nie robię sobie nadziei na to, że cokolwiek to zmieni...

Mam jeszcze jedno pytanie... Zakładając, że nie robiłbym z EGR'em zupełnie NIC co w najgorszym czacie może mi się przytrafić? Auto nie będzie chciało odpalić? Będzie wyraźnie zamulało? Czym grozi zbagatelizowanie tego "problemu"?


Przypomnę, że oprócz świecącego się i gasnącego naprzemiennie 'check engine' z autem nie dzieje się absolutnie nic złego.

Puff - 25 Wrz 2017, 18:47

Nie dam głowy, że ten konkretny sterownik silnika się tak zachowa, ale może (powtarzam - może) ogłosić strajk i włączyć tryb awaryjny. Czyli brak mocy i ogólna tragiczna mułowatość auta.

Jeśli chodzi o mechanikę, to gdy EGR się zablokuje w pozycji otwartej z powodu nagaru, to kolektor ssący będzie karmiony non-stop dawką z kolektora wydechowego. Na wolnych może nierówno pracować lub gasnąć, wzrośnie spalanie, a turbina na niedogrzanym silniku będzie się później wkręcała na obroty.

DeXteR... - 26 Wrz 2017, 07:38

Jeszcze jedno pytanie... Chcac wyczyscic egr musze wczesniej odlaczyc akumulator czy nie?
Puff - 26 Wrz 2017, 08:01

Nie. Nie ma to kompletnie związku :)
DeXteR... - 26 Wrz 2017, 08:51

To jeszcze jedno pytanie :rotfl:

Skoro (najprawdopodobniej) to EGR powoduje ten błąd to czemu po podłączeniu pod kompa nie wykrywa ani jednego błędu związanego właśnie z EGR'em a wskazuje na przepływomierz? <wow>

Skoro padnięty jest EGR to chyba jakiekolwiek czujniki czy co tam jest powinny dać o sobie znać... czy się mylę?

Puff - 26 Wrz 2017, 09:38

Przepływomierz mierzy ilość powietrza trafiającego do silnika. Jeśli zakładamy, że masz zacięty EGR, to do silnika trafia więcej powietrza niż przepływka twierdzi, bo część gazów z wydechu jest zawracana do kolektora. Komp głupieje, bo się liczby nie zgadzają. EGR-em się steruje pasywnie, tzn. że komp wysterowuje podciśnieniowo zawór nakazując mu otwarcie (lub trzymając go zamkniętym). Są tam jakieś kable, ale jeśli nie wraca nimi informacja czy EGR jest otwarty, czy nie, to znów się liczby nie zgadzają.

Generalnie jeśli to kwestia zasyfionej przepływki, to wyczyszczenie EGR-u i tak nie zaszkodzi. Ani jedno, ani drugie nie wymaga 2 dni rozbierania silnika, a efekt widać w zasadzie od razu.

DeXteR... - 26 Wrz 2017, 09:50

Dzięki za odpowiedź. Przy okazji czegoś mnie nauczysz :)

Przepływka jest na 100% dobra bo mi podpinał gość jakieś urządzonka pod nią i pokazywał wykresiki na kompie, że wszystko jest w porząsiu.

Emka - 26 Wrz 2017, 15:13

Też dostaję błędy z EGR i muszę go wyczyścić. Nie wiem, czy u mnie sterowany jest on pneumatycznie, czy elektronicznie - bo chyba takie dwa rodzaje są.
Czy w miarę rozgarnięta kobieta z wykształceniem technicznym, posiadająca podstawowe narzędzia, da radę oczyścić to sama? Czy dojście do tego zaworu w mojej Fieście jest na tyle trudne, że trzeba mieć kanał?
Dziękuję za podpowiedzi.

DeXteR... - 26 Wrz 2017, 21:04

Rozkręciłem EGR... pacze... pacze... i co widzę? Jest zaślepiony! :hahaha:

Sam zawór nie był jakoś przesadnie brudny. Nie był też czysty, ale doczyściłem go "do gołej blachy" w jakieś 15 minut, więc raczej nie było tragedii.

W związku z powyższym mam dwa pytania:


1) Skoro EGR jest zaślepiony (o czym nie raczył mnie poinformować poprzedni właściciel) to czy ikonka silnika która mi się pojawiała i znikała świadczy o tym, że poprzedni właściciel nie 'usunął EGR'a przez komputer / nie zmienił ustawień silnika czy jak to tam się fachowo nazywa?
Po prostu go zaślepił blaszką i tyle? Czy miałoby to jakikolwiek sens?

I z drugiej strony... Zakładając, że EGR został zaślepiony "profesjonalnie" (i fizycznie i poprzez zmianę softu czy jak to zwał) czy możliwe jest występowanie ikonki silnika, czy po takim zabiegu nie powinna ona występować?




2) Po zakończonej 'naprawie' oczywiście pojechałem na jazdę próbną <8>
Jedna rzecz bardzo rzuciła mi się 'w oczy'. Wcześniej przy zmianie biegów mimo moich najlepszych chęci i umiejętności czasem (nie zawsze, ale dość regularnie) autem przez sekundę 'szarpało'. Najczęściej odbywało się to przy zmianie biegów z 1 na 2 , i z 2 na 3. Duużo rzadziej z 3 na 4 i prawie wcale z 4 na 5. Nie było to jakieś wielkie szarpanie, ale za to dość irytujące.

Przed chwilą jak jeździłem zjawisko to nie wystąpiło ani razu. Nic. Zero. Nawet przez ułamek sekundy nic nie szarpnęło.

I stąd drugie pytanie:
Skoro EGR jest zaślepiony to możliwe, że jego wyczyszczenie wyeliminowało to zjawisko? Czy też jeśli jest zaślepiony to nie ma na to absolutnie żadnego wpływu?
Wydaje mi się to bardzo dziwne, ale nie zmyśliłem sobie tego :9:


Jeśli ktoś mądrzejszy znajdzie pięć minut na ustosunkowanie się do tego to będę wdzięczny. I mądrzejszy w przyszłości.

Z góry dziękuję za poświęcony czas notw

DeXteR... - 26 Wrz 2017, 21:09

Emka

Kanał Ci do niczego nie potrzebny. EGR znajduje się praktycznie tuż pod filtrem paliwa. A dokładniej to między tym filtrem a filtrem powietrza.

Samo czyszczenie jest banalnie proste. Zakładasz rękawiczki, żeby nie pobrudzić rąk i jazda z tematem. W zależności od szkoły możesz moczyć zawór w nafcie, acetonie itp. Ja kupiłem za bodaj 12 zł spray do czyszczenia EGR'ów, poszła mi go może 1/3 a EGR po 15 min świecił się jak psie... no wiadomo.



Gorsze od samego czyszczenia jest zdemontowanie i ponowne zamontowanie EGR'a. Trzeba mieć zwinne i najlepiej małe rączki. Jeśli takowe posiadasz to dasz radę. Trochę poprzeklinasz... Trochę się pozłościsz... Ale dasz radę.

Puff - 26 Wrz 2017, 23:04

[quote="DeXteR..."]Co do (1) - tu się nie wypowiem. Nie wiem czy programowe usunięcie EGR-a jest w ogóle możliwe. W starszych autach się to zaślepiało, bo układ był pasywny, w nowszych tak dobrze już nie ma.

W temacie (2) - ciężko stwierdzić... to nie powinno mieć wpływu, bo jeśli jest zaślepka, to amen. Zobaczysz za dzień czy dwa, jak będzie.

DeXteR... - 27 Wrz 2017, 04:33

To jeszcze jedno (byc moze ostatnie juz) pytanie.

Zakladajac, ze gosc zaslepil EGR tylko fizycznie (blaszka) a nie wyprogramowal go z mapy silnika to czy ma to jakikolwiek sens, czy tez moze przyniesc wiecej wad niz korzysci?


Jesli jedynym minusem jest kontrolka od silnika ktora lubi sie pojawiac to jestem w stanie to przelknac, jednak czy nie wplywa to negatywnie na prace i dzialanie silnika?

DeXteR... - 27 Wrz 2017, 08:47

Jadąc dziś do pracy również nie zaobserwowałem tego "szarpania" podczas zmiany biegów. Co więcej, czasem jak (w miarę) szybko nacisnąłem pedał gazu (nie, żeby od razu do końca - ale stanowczo) to autem przez ułamek sekundy również szarpało.

Ani wczoraj, ani dziś jadąc do pracy tego nie zaobserwowałem. Nawet jak mu "depnę" to zbiera się bardzo płynnie bez szarpnięcia.


Mocno chcę wierzyć, że coś się poprawiło i nie jest to wymysł mojej psychiki która po wyczyszczeniu EGR'a zbzikowała :)

slawomirro - 28 Wrz 2017, 17:00

DeXteR... napisał/a:
Mocno chcę wierzyć, że coś się poprawiło i nie jest to wymysł mojej psychiki która po wyczyszczeniu EGR'a zbzikowała :)


Jak zaśplepiłem EGR w moim byłym aucie, to pomiar na hamowni wykzał równe 1KM więcej :rotfl:

Emka - 3 Paź 2017, 23:03

DeXteR... napisał/a:

Samo czyszczenie jest banalnie proste. Zakładasz rękawiczki, żeby nie pobrudzić rąk i jazda z tematem. W zależności od szkoły możesz moczyć zawór w nafcie, acetonie itp.


Czy sposób czyszczenia EGR jest taki sam zarówno dla pneumatycznego, jak i elektronicznego zaworu?
Pytam, bo u mnie jest elektroniczny i nie chcę 3 godziny go wybebeszać, by potem okazało się, że nie dam rady oczyścić... :)

Puff - 5 Paź 2017, 10:52

Nie będzie żadnej różnicy, bo jeśli coś jest tam sterowane silnikiem, to tak samo musi być w środku zawór. Silnika nie sposób uszkodzić, bo uniemożliwia to konstrukcja.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group