Forum FiestaKlubPolska -

Elektryka silnika - Sporadyczny brak ładowania

scherkan - 3 Mar 2017, 22:45
Temat postu: Sporadyczny brak ładowania
Witam wszystkich użytkowników - w końcu to mój pierwszy post na tym forum ;)

Małe wprowadzenie - od pewnego czasu (dwa miesiące) jestem posiadaczem Fiesty z 2011 roku(a właściwie jest to auto żony). Auto jest z krajowego zakupu, nie jesteśmy pierwszymi właścicielami.
Trzy dni temu pojawiła się dziwna przypadłość. Otóż raz na jakiś czas pojawia się kontrolka braku ładowania. Sporadycznie, jedyną korelacją jaką zauważyłem jest to że pojawia się ona częściej gdy silnik jest rozgrzany. Przy zimnym silniku jeszcze się nie pojawiła.
W ukrytym menu sprawdziłem napięcie w układzie elektrycznym, było w okolicach 13,4-13,5 - więc z tego co wyczytałem standard w tym modelu. Jak zapala się się kontrolka dotycząca ładowania, samochód pojedzie z 5-10 minut(najpierw świeci się ładowanie, później dołącza ABS, kontrola trakcji, brak wspomagania ) po czym gaśnie ze względu na rozładowany akumulator(akumulator jest od nowości, jak zimą sprawdzałem na nim napięcie to było ok - w okolicach 12,7V z tego co pamiętam).

Najlepsze jest to, że gdy się zobaczy, że kontrolka się pojawiła to można wyłączyć silnik i uruchomić go ponownie, wówczas samochód odpala normalnie(kontrolka się nie świeci). Tak można przejechać 500m, lub 10 km ... do następnego zapalenia się lub nie zapalenia się jej.

W innym aucie jak miałem padnięty alternator, to ładowania nie było i amen, a nie były takie cyrki.

Planuję auto oddać do zakładu sprawdzającego alternatory, niech go sobie wymontują i przemierzą, lecz tutaj też mam do Was pytanie - czy mieliście z czymś takim do czynienia i czy macie jakiś pomysł co to może być. Jak dla mnie jest to dość specyficzne zachowanie ...

PanAdam - 17 Mar 2017, 13:20

Witaj. A próbowałeś normalnym multimetrem sprawdzić jakie jest napięcie ładowania?
scherkan - 19 Mar 2017, 21:55

PanAdam napisał/a:
Witaj. A próbowałeś normalnym multimetrem sprawdzić jakie jest napięcie ładowania?


Dzisiaj przeprowadziłem trochę prób. Ogólnie rozgrzałem silnik i otrzymałem następujące wyniki:
- akumulator wyjęty(napięcie na akumulatorze) - 12.65V - na wszelki wypadek podładowałem go przed 4.5h. Strzasznie szybko spadł prąd ładowania(więc albo był naladowany, ale ma już tak małą pojemność - idzie jego 6 rok)
- silnik uruchomiony (wszystko ok) - okolice 14.25V
- silnik uruchomiony oraz kontrolka braku ładowanie 13.65V

Z dziwnych rzeczy to przy normalnej pracy auta i wskazaniu 14.25V napięcie czasem spadało do około 13.5V (klima wyłączona) i po chwili od razu szło w gorę do ww. wartości. To były tak jakby wahnięcia (jak przy większym obciążeniu). W sumie może coś się tam dołączało bez moje wiedzy ;) W tych momentach można była zauważyć delikatnie przygasające światło w środku. Tutaj może się już czepiam ;) ale piszę wszystko co zauważyłem :]

Puff - 20 Mar 2017, 01:22

scherkan napisał/a:
Strzasznie szybko spadł prąd ładowania(więc albo był naladowany, ale ma już tak małą pojemność - idzie jego 6 rok)

Albo ma skrajnie niską pojemność i byle prostownik dobija do pełnego, które może wynosić np. 50% pojemności maksymalnej, albo - nie daj - mniej.

Skoro aku ma 6 lat, zmieniłbym go na nowy. To nie są kosmiczne koszta, zwłaszcza w małej benzynie. A po wymianie obserwował, czy przypadkiem nie ma gwałtownej poprawy.

kubask - 13 Wrz 2017, 21:48

Witam serdecznie,

mój pierwszy post jak i zapytanie dla autora wątku czy udało mu się rozwiązać wyżej wymieniony problem??

Pytam ponieważ dziś w samochodzie mojej żony (MK7 08') wystąpił podobny problem z tym że:

dojechała normalnie do domu z pracy, między czasie przy parkowaniu samochód jej "zdechł",
po czym już go nie szło uruchomić (efekt jak przy rozładowanym akumulatorze, cykanie i ogólnie wszystko się zapala i gaśnie)

Zapaliłem na kablach ze swojego auta, i mając pod ręką tylko miernik cęgowy, zmierzyłem natężenie na kablu
od alternatora do akumulatora które wynosiło (tylko?) 1,36A.
Po zgaszeniu/wyłączeniu Fiestki znów zero rozruchu itd.

I teraz:
Akumulator umarł od tak? Czy szukać po stronie ładowania?

Jeżeli popełniłem jakiś offtopic z góry przepraszam i proszę o ewentualne przeklejenie.

Pozdrawiam
Jakub

Puff - 14 Wrz 2017, 08:05

Nawet jak aku "umiera", to energię na zakręcenie raz czy dwa jeszcze ma. Miałem kiedyś trupa 10-letniego, to gdy miałem problemy z odpaleniem (padająca pompa wtryskowa, trzeba było długo kręcić rozrusznikiem, żeby silnik ruszył), to wytrzymywał 30 sekund mordowania od pełnego do dętki. Totalne wyzionięcie ducha to rzadka sytuacja.

1A czy tam te okolice (cęgówki mają bardzo duży błąd pomiarowy dla małych wartości prądów), to bardzo mało. Pytanie też czy mierzyłeś na wolnych obrotach czy po dodaniu gazu. Mierzenie na wolnych mija się z celem, bo wtedy altek prawie nie pracuje. Tak do 1000rpm masz szczątkowe wartości prądu. Jeśli chcesz sprawdzić czy aku jest rozsądnie ładowany, pomiar należy wykonać przy ok. 2000 obrotów/min.

Michal85 - 25 Wrz 2017, 15:57

Ja miałem w poprzednim aucie tak że po 5 latach od nowości auta padł akumulator, wyglądało to tak że rano odpaliłem bez problemu podjechałem 1km zgasiłem i już nie odpaliłem drugi raz, nawet nie kręcił rozrusznik. Zero objawów wcześniej, regularnie użytkowany na krótkich odcinkach, raz w roku zawsze podładowywany a padł szybko fabryczny. Wymiana na nowy i bez problemu od razu odpalał.
maru - 17 Kwi 2018, 12:09

Jeżeli ktoś spotka się z takim problemem, to należy wykonać:
-sprawdzenie pojemności aku (może ma przerwę, takie sprawdzenie jest czasami darmowe w sklepach)
-wyczyszczenie klem
-sprawdzenie czy masa jest prawidłowa (od aku)
-wyczyszczenie połączeń przy alternatorze i rozruszniku

ADI7Ea7 - 27 Kwi 2022, 14:41

Witam posiada ktoś schemat elektryczny fiesty mk7 2012r dokładnie chodzi mi jak podłączona jest masa silnika
Jaszczur - 28 Kwi 2022, 01:02

:D Masa silnika to jeden, gruby kabel, podłączony najczęściej w okolicach skrzyni biegów, a z drugiej strony do minusowej klemy akumulatora.
W przypadku braku ładowania na 99.9% to nie będzie źródło Twojego problemu. ;)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group