Forum FiestaKlubPolska -

Tuning mechaniczny - [MK6] Przelozenie w skrzyni ST

Kruku - 2 Mar 2017, 17:14
Temat postu: [MK6] Przelozenie w skrzyni ST
Moze ktos sie zna badz wie. Z jakiej fiesty przelozyc. Przelozenia biegow. Zeby Fiesta st zyskala na maxymalnej predkosci. Teraz na seryjnej skrzyni max to okolo 210 km/h
Moze ktos sie zaglebial w temat

Marcin - 2 Mar 2017, 17:35

Ja bym próbował przeszczepić 6tke (MMT6) z mondeo 1,8sci (poliftowe 2,0 też miały), nie wiem tylko czy nie było zmian w słupku w porównaniu do focusa/mondeo. Jakbyś chciał to wrzucę przełożenia.
Kruku - 2 Mar 2017, 19:24

Tez cos kiedys czytalem na ten temat. Ale srednio z konkretami bylo. A sci chyba mialo deumas
slawomirro - 3 Mar 2017, 10:56
Temat postu: Re: Przelozenie w skrzyni ST
Kruku napisał/a:
Moze ktos sie zna badz wie. Z jakiej fiesty przelozyc. Przelozenia biegow. Zeby Fiesta st zyskala na maxymalnej predkosci. Teraz na seryjnej skrzyni max to okolo 210 km/h
Moze ktos sie zaglebial w temat


Moja strona jeszcze w budowie, ale część techniczna już jest online. Na stronie masz przełożenia dla wszystkich Fiest mk6:
http://fiesta-mk6.pl/dane...fiesta-mk6.html

bobson - 3 Mar 2017, 14:53

Skrzynia w ST150 to tzw IB5+.
Nie znam dokładnych różnic akurat w tych skrzyniach ale możliwe, że przełożenia główne mają taką sama budowę jak np w dieslu.
Zastosowanie głównego z diesla do skrzyni (biegów) z ST wydłużyłoby każdy bieg o około 13%.

Kruku - 3 Mar 2017, 15:19

Trzeba by bylo obie skrzynie rozebrac na czynniki pierwsze i sprawdzic. Najlepsza chyba byla by skrzynia z 1.6 tdci
Puff - 3 Mar 2017, 16:08

Kruku napisał/a:
Trzeba by bylo obie skrzynie rozebrac na czynniki pierwsze i sprawdzic. Najlepsza chyba byla by skrzynia z 1.6 tdci

Bo to taki problem zapiąć bieg, kręcić wałkiem wejściowym i zobaczyć ile kółek będzie na wyjściu :D

Marcin - 3 Mar 2017, 20:34

Kruku napisał/a:
A sci chyba mialo deumas

Tak, ale nie wiem czy to byłby jakiś problem, bo znowu ten sam silnik siedzi w mazdzie 3/5/6 (ze skrzyniami 5 lub 6) gdzie nie ma dwumasy, nie mam pojęcia czy konstrukcyjnie jest to samo co u forda, bo kody skrzyń są po mazdowemu, zresztą tak jak silników.

Jakby dwumasa zdechła mi w focusie to sam bym myślał nad wsadzeniem kompletu z fiesty ST.

Inna kwestia jest taka, że fiesta ma ib5 a focus/mondeo mtx74, trochę nie chce mi się wierzyć, żeby dla każdej wersji ford coś mieszał z mocowaniami i wymiarami zamach-sprzęgło.

Wkładanie dieslowej skrzyni bym sobie odpuścił, bo będzie mocno mułowato, ktoś u focusów to ćwiczył i szybko zrobił powrót.

Puff - 3 Mar 2017, 22:25

Marcin napisał/a:
Inna kwestia jest taka, że fiesta ma ib5 a focus/mondeo mtx74, trochę nie chce mi się wierzyć, żeby dla każdej wersji ford coś mieszał z mocowaniami i wymiarami zamach-sprzęgło.

MTX75 ;) I tak, mocowania się różnią. Ilość ząbków na wieloklinie też. Rozmiar... tu nie jestem pewien, ale wydaje mi się, że jest 20mm różnicy między tarczami.

Poza tym tam cuda są, bo w niektórych modelach występowały skrzynie IB5+ (wzmocnione względem IB5), które też się różniły i nie były P&P. Kiedyś byłem z tego bardziej otrzaskany, teraz nie pamiętam, ale ogólnie przyjąć trzeba, że burdel straszliwy jest z tym.

Kruku - 3 Mar 2017, 23:40

Mazda miala takie same silniki to jest fakcik. Lecz skrzynie byly zupelnie inne tak samo polosie napedowe inne.
Marcin - 4 Mar 2017, 13:12

Puff napisał/a:
MTX75 ;)

palec nie trafił w piątkę ;)

Puff napisał/a:
I tak, mocowania się różnią.

czyli wychodziłoby, że blok różni się pomiędzy fiestą a focusem/mondeo? czy ma więcej miejsc na śruby dla alternatywnych skrzyń?

Puff napisał/a:
Ilość ząbków na wieloklinie też. Rozmiar... tu nie jestem pewien, ale wydaje mi się, że jest 20mm różnicy między tarczami.

akurat zastosowanie innej tarczy chyba nie jest wielkim problemem

W fordzie wszystko możliwe... szkoda, że model'a nie molestowałem o zdjęcia i pomiary jak miał rozebranego ST'ka.

Kruku - 4 Mar 2017, 14:35

Wlasnie tez zauwazylem ze zamieszanie jest straszne z tymi skrzyniami w fordzie.
Puff - 4 Mar 2017, 21:49

Marcin napisał/a:
czyli wychodziłoby, że blok różni się pomiędzy fiestą a focusem/mondeo? czy ma więcej miejsc na śruby dla alternatywnych skrzyń?

Na oczy tego nie widziałem, to Ci nie zdam relacji z 1. ręki. Po prostu naczytałem się i nasłuchałem od ludzi jak to nie pasuje jedno do drugiego.

Marcin napisał/a:
akurat zastosowanie innej tarczy chyba nie jest wielkim problemem

Inna tarcza, inny zamach, inne mocowanie półosiek i cały ten szit.

Ten temat, niejako, naokoło został ruszony przy rozkminianiu przeszczepu skrzyni z jednego diesla do drugiego (Fiesta a Focus/Mondeo, itd.) i, niestety, to jest straszna kupa...

Kruku - 5 Mar 2017, 07:27

W mk3 nie bylo zadnego problemu. Bo temat bardzo oklepany i kazda skrzynia pasowala z kazdym silnikiem. Zmienialo sie sprzeglo na inne i po sprawie.
Puff - 5 Mar 2017, 10:03

Kruku napisał/a:
W mk3 nie bylo zadnego problemu. Bo temat bardzo oklepany i kazda skrzynia pasowala z kazdym silnikiem. Zmienialo sie sprzeglo na inne i po sprawie.

Ale tu jest mowa o przerzucaniu pomiędzy innymi autami, innego segmentu.
W mk3 mogłeś sobie żonglować, bo każdy z silników mieścił się w normie Nm przewidzianych przez producenta jako akceptowalne do danego rodzaju skrzyni i sprzęgła. Różniły się trybami w środku.

IB5 w najmocniejszej wersji, wg źródeł, wytrzymuje 165/170Nm. Wszystko ponad tę wartość to jest loteria. Ja u siebie mam shamowane 250Nm. Około 50% więcej niż skrzynia, wg katalogu, może znieść. A będzie jeszcze więcej. Sprzęgło jeszcze wytrzymuje, ale podobno 250-300Nm jest wartością graniczną, przy której nawet nowe zacznie się poddawać (tu nie ma liczb z katalogu, zostaje wyznaczyć empirycznie).

Z tego właśnie względu człowiek patrzy na inne skrzynie, które są w stanie przenieść dużo większe wartości momentów (bez ryzyka uszkodzenia łożysk, zmielenia trybów, itd.). Stąd MTX75 (250-280Nm; w Foce RS biegi 1-2 obcinane na pierwszej wartości, powyżej druga), stąd MMT6, gdzie rozpiętość momentów jest olbrzymia, bo od 170 do 480Nm.

Do tego dochodzi kwestia większej wagi, wymiarów, niemożności przypasowania tego z powodu mocowań (które trzeba by było dorabiać), długości półosi, które - znów - trzeba dorabiać. Ogólnie zabawa w szambie.

Jaszczur - 5 Mar 2017, 19:09

Puff napisał/a:
Stąd MTX75 (250-280Nm;


To ciekawe, bo 1.8TDCI ma w serii czasami nawet więcej (zwłaszcza wersja 125KM).

Puff - 5 Mar 2017, 19:44

Jaszczur napisał/a:
Puff napisał/a:
Stąd MTX75 (250-280Nm;


To ciekawe, bo 1.8TDCI ma w serii czasami nawet więcej (zwłaszcza wersja 125KM).

Podobno żeby temu zaradzić, ograniczano stromiznę krzywej momentu elektronicznie. Tzn. tyle wyczytałem w źródłach. Rzetelnych danych co do tego, ile taka skrzynka zniesie, nie mam, bo mało kto ma siedzieć tak jak my, żeby w fordowskich dieslach grzebać i biorą benzyny. Może być, że skrzynka klekotowa była wytrzymalsza, ale żeby rzetelne dane na ten temat uzyskać... ciężki temat.

bobson - 5 Mar 2017, 21:00

Puff napisał/a:
Kruku napisał/a:
Trzeba by bylo obie skrzynie rozebrac na czynniki pierwsze i sprawdzic. Najlepsza chyba byla by skrzynia z 1.6 tdci

Bo to taki problem zapiąć bieg, kręcić wałkiem wejściowym i zobaczyć ile kółek będzie na wyjściu :D


Zmiana 5b na 90% jest możliwa ale to jest słaba opcja - różnica w obrotach między 4 a 5b będzie bardzo duża. Najlepiej byłoby wymienić główne bo to zmienia proporcjonalnie każdy bieg.

IB5+ z tego co wiem to skrzynia tylko i wyłącznie pod ST150 - nie mam jednak pojęcia jakich zmian dokonali.

Co nieco wiem na temat IB5 bo rozebrałem ich już kilka i różnic jest masa w różnych rocznikach. Np biegi z późnych ib5 z wybierakiem na patyki (Fiesta mk4/5, Ka, Puma) nie pasują do skrzyni z linkami (Focus). Kupiłem jakiś czas temu skrzynię z MK6 1.25 właśnie dla krótkie głównego do mojej hybrydy.
Jak to ogarnę będę szukał skrzyni z MK7 1.0 bez turbo - było tam najkrótsze seryjne główne w IB5 ale czy spasuje do 10 lat starszych ib5 to nie mam pojęcia.

Ogólnie temat skrzyń IB5, ich oznaczeń jest strasznie zakręcony...

slawomirro - 6 Mar 2017, 12:30

[quote="bobson"][quote="Puff"]
Kruku napisał/a:

Jak to ogarnę będę szukał skrzyni z MK7 1.0 bez turbo - było tam najkrótsze seryjne główne w IB5.


Fiesta po roku 2008 też ma skrzynię IB5?

JanuszTomek :) - 13 Kwi 2017, 03:55

Dobrze pomodzona fiesta z przesuniętym odcięciem jedzie 240 km/h ale to już katowanie :)
https://www.youtube.com/watch?v=StDJHOMtQC0
Oczywiście tam jest 2.3 lecz z 2.0 też byś tyle wyciągnął no może nie tak szybko ale po 230 widywałem na zrobionym dolocie i wydechu :D
A 6 biegu niestety brakuje :/


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group