|
Forum FiestaKlubPolska -
|
|
Tuning mechaniczny - [MK6] Przelozenie w skrzyni ST
Kruku - 2 Mar 2017, 17:14 Temat postu: [MK6] Przelozenie w skrzyni ST Moze ktos sie zna badz wie. Z jakiej fiesty przelozyc. Przelozenia biegow. Zeby Fiesta st zyskala na maxymalnej predkosci. Teraz na seryjnej skrzyni max to okolo 210 km/h
Moze ktos sie zaglebial w temat
Marcin - 2 Mar 2017, 17:35
Ja bym próbował przeszczepić 6tke (MMT6) z mondeo 1,8sci (poliftowe 2,0 też miały), nie wiem tylko czy nie było zmian w słupku w porównaniu do focusa/mondeo. Jakbyś chciał to wrzucę przełożenia.
Kruku - 2 Mar 2017, 19:24
Tez cos kiedys czytalem na ten temat. Ale srednio z konkretami bylo. A sci chyba mialo deumas
slawomirro - 3 Mar 2017, 10:56 Temat postu: Re: Przelozenie w skrzyni ST
Kruku napisał/a: | Moze ktos sie zna badz wie. Z jakiej fiesty przelozyc. Przelozenia biegow. Zeby Fiesta st zyskala na maxymalnej predkosci. Teraz na seryjnej skrzyni max to okolo 210 km/h
Moze ktos sie zaglebial w temat |
Moja strona jeszcze w budowie, ale część techniczna już jest online. Na stronie masz przełożenia dla wszystkich Fiest mk6:
http://fiesta-mk6.pl/dane...fiesta-mk6.html
bobson - 3 Mar 2017, 14:53
Skrzynia w ST150 to tzw IB5+.
Nie znam dokładnych różnic akurat w tych skrzyniach ale możliwe, że przełożenia główne mają taką sama budowę jak np w dieslu.
Zastosowanie głównego z diesla do skrzyni (biegów) z ST wydłużyłoby każdy bieg o około 13%.
Kruku - 3 Mar 2017, 15:19
Trzeba by bylo obie skrzynie rozebrac na czynniki pierwsze i sprawdzic. Najlepsza chyba byla by skrzynia z 1.6 tdci
Puff - 3 Mar 2017, 16:08
Kruku napisał/a: | Trzeba by bylo obie skrzynie rozebrac na czynniki pierwsze i sprawdzic. Najlepsza chyba byla by skrzynia z 1.6 tdci |
Bo to taki problem zapiąć bieg, kręcić wałkiem wejściowym i zobaczyć ile kółek będzie na wyjściu
Marcin - 3 Mar 2017, 20:34
Kruku napisał/a: | A sci chyba mialo deumas |
Tak, ale nie wiem czy to byłby jakiś problem, bo znowu ten sam silnik siedzi w mazdzie 3/5/6 (ze skrzyniami 5 lub 6) gdzie nie ma dwumasy, nie mam pojęcia czy konstrukcyjnie jest to samo co u forda, bo kody skrzyń są po mazdowemu, zresztą tak jak silników.
Jakby dwumasa zdechła mi w focusie to sam bym myślał nad wsadzeniem kompletu z fiesty ST.
Inna kwestia jest taka, że fiesta ma ib5 a focus/mondeo mtx74, trochę nie chce mi się wierzyć, żeby dla każdej wersji ford coś mieszał z mocowaniami i wymiarami zamach-sprzęgło.
Wkładanie dieslowej skrzyni bym sobie odpuścił, bo będzie mocno mułowato, ktoś u focusów to ćwiczył i szybko zrobił powrót.
Puff - 3 Mar 2017, 22:25
Marcin napisał/a: | Inna kwestia jest taka, że fiesta ma ib5 a focus/mondeo mtx74, trochę nie chce mi się wierzyć, żeby dla każdej wersji ford coś mieszał z mocowaniami i wymiarami zamach-sprzęgło.
|
MTX75 I tak, mocowania się różnią. Ilość ząbków na wieloklinie też. Rozmiar... tu nie jestem pewien, ale wydaje mi się, że jest 20mm różnicy między tarczami.
Poza tym tam cuda są, bo w niektórych modelach występowały skrzynie IB5+ (wzmocnione względem IB5), które też się różniły i nie były P&P. Kiedyś byłem z tego bardziej otrzaskany, teraz nie pamiętam, ale ogólnie przyjąć trzeba, że burdel straszliwy jest z tym.
Kruku - 3 Mar 2017, 23:40
Mazda miala takie same silniki to jest fakcik. Lecz skrzynie byly zupelnie inne tak samo polosie napedowe inne.
Marcin - 4 Mar 2017, 13:12
Puff napisał/a: | MTX75 |
palec nie trafił w piątkę
Puff napisał/a: | I tak, mocowania się różnią. |
czyli wychodziłoby, że blok różni się pomiędzy fiestą a focusem/mondeo? czy ma więcej miejsc na śruby dla alternatywnych skrzyń?
Puff napisał/a: | Ilość ząbków na wieloklinie też. Rozmiar... tu nie jestem pewien, ale wydaje mi się, że jest 20mm różnicy między tarczami. |
akurat zastosowanie innej tarczy chyba nie jest wielkim problemem
W fordzie wszystko możliwe... szkoda, że model'a nie molestowałem o zdjęcia i pomiary jak miał rozebranego ST'ka.
Kruku - 4 Mar 2017, 14:35
Wlasnie tez zauwazylem ze zamieszanie jest straszne z tymi skrzyniami w fordzie.
Puff - 4 Mar 2017, 21:49
Marcin napisał/a: | czyli wychodziłoby, że blok różni się pomiędzy fiestą a focusem/mondeo? czy ma więcej miejsc na śruby dla alternatywnych skrzyń? |
Na oczy tego nie widziałem, to Ci nie zdam relacji z 1. ręki. Po prostu naczytałem się i nasłuchałem od ludzi jak to nie pasuje jedno do drugiego.
Marcin napisał/a: | akurat zastosowanie innej tarczy chyba nie jest wielkim problemem |
Inna tarcza, inny zamach, inne mocowanie półosiek i cały ten szit.
Ten temat, niejako, naokoło został ruszony przy rozkminianiu przeszczepu skrzyni z jednego diesla do drugiego (Fiesta a Focus/Mondeo, itd.) i, niestety, to jest straszna kupa...
Kruku - 5 Mar 2017, 07:27
W mk3 nie bylo zadnego problemu. Bo temat bardzo oklepany i kazda skrzynia pasowala z kazdym silnikiem. Zmienialo sie sprzeglo na inne i po sprawie.
Puff - 5 Mar 2017, 10:03
Kruku napisał/a: | W mk3 nie bylo zadnego problemu. Bo temat bardzo oklepany i kazda skrzynia pasowala z kazdym silnikiem. Zmienialo sie sprzeglo na inne i po sprawie. |
Ale tu jest mowa o przerzucaniu pomiędzy innymi autami, innego segmentu.
W mk3 mogłeś sobie żonglować, bo każdy z silników mieścił się w normie Nm przewidzianych przez producenta jako akceptowalne do danego rodzaju skrzyni i sprzęgła. Różniły się trybami w środku.
IB5 w najmocniejszej wersji, wg źródeł, wytrzymuje 165/170Nm. Wszystko ponad tę wartość to jest loteria. Ja u siebie mam shamowane 250Nm. Około 50% więcej niż skrzynia, wg katalogu, może znieść. A będzie jeszcze więcej. Sprzęgło jeszcze wytrzymuje, ale podobno 250-300Nm jest wartością graniczną, przy której nawet nowe zacznie się poddawać (tu nie ma liczb z katalogu, zostaje wyznaczyć empirycznie).
Z tego właśnie względu człowiek patrzy na inne skrzynie, które są w stanie przenieść dużo większe wartości momentów (bez ryzyka uszkodzenia łożysk, zmielenia trybów, itd.). Stąd MTX75 (250-280Nm; w Foce RS biegi 1-2 obcinane na pierwszej wartości, powyżej druga), stąd MMT6, gdzie rozpiętość momentów jest olbrzymia, bo od 170 do 480Nm.
Do tego dochodzi kwestia większej wagi, wymiarów, niemożności przypasowania tego z powodu mocowań (które trzeba by było dorabiać), długości półosi, które - znów - trzeba dorabiać. Ogólnie zabawa w szambie.
Jaszczur - 5 Mar 2017, 19:09
Puff napisał/a: | Stąd MTX75 (250-280Nm; |
To ciekawe, bo 1.8TDCI ma w serii czasami nawet więcej (zwłaszcza wersja 125KM).
Puff - 5 Mar 2017, 19:44
Jaszczur napisał/a: | Puff napisał/a: | Stąd MTX75 (250-280Nm; |
To ciekawe, bo 1.8TDCI ma w serii czasami nawet więcej (zwłaszcza wersja 125KM). |
Podobno żeby temu zaradzić, ograniczano stromiznę krzywej momentu elektronicznie. Tzn. tyle wyczytałem w źródłach. Rzetelnych danych co do tego, ile taka skrzynka zniesie, nie mam, bo mało kto ma siedzieć tak jak my, żeby w fordowskich dieslach grzebać i biorą benzyny. Może być, że skrzynka klekotowa była wytrzymalsza, ale żeby rzetelne dane na ten temat uzyskać... ciężki temat.
bobson - 5 Mar 2017, 21:00
Puff napisał/a: | Kruku napisał/a: | Trzeba by bylo obie skrzynie rozebrac na czynniki pierwsze i sprawdzic. Najlepsza chyba byla by skrzynia z 1.6 tdci |
Bo to taki problem zapiąć bieg, kręcić wałkiem wejściowym i zobaczyć ile kółek będzie na wyjściu |
Zmiana 5b na 90% jest możliwa ale to jest słaba opcja - różnica w obrotach między 4 a 5b będzie bardzo duża. Najlepiej byłoby wymienić główne bo to zmienia proporcjonalnie każdy bieg.
IB5+ z tego co wiem to skrzynia tylko i wyłącznie pod ST150 - nie mam jednak pojęcia jakich zmian dokonali.
Co nieco wiem na temat IB5 bo rozebrałem ich już kilka i różnic jest masa w różnych rocznikach. Np biegi z późnych ib5 z wybierakiem na patyki (Fiesta mk4/5, Ka, Puma) nie pasują do skrzyni z linkami (Focus). Kupiłem jakiś czas temu skrzynię z MK6 1.25 właśnie dla krótkie głównego do mojej hybrydy.
Jak to ogarnę będę szukał skrzyni z MK7 1.0 bez turbo - było tam najkrótsze seryjne główne w IB5 ale czy spasuje do 10 lat starszych ib5 to nie mam pojęcia.
Ogólnie temat skrzyń IB5, ich oznaczeń jest strasznie zakręcony...
slawomirro - 6 Mar 2017, 12:30
[quote="bobson"][quote="Puff"] Kruku napisał/a: |
Jak to ogarnę będę szukał skrzyni z MK7 1.0 bez turbo - było tam najkrótsze seryjne główne w IB5. |
Fiesta po roku 2008 też ma skrzynię IB5?
JanuszTomek :) - 13 Kwi 2017, 03:55
Dobrze pomodzona fiesta z przesuniętym odcięciem jedzie 240 km/h ale to już katowanie
https://www.youtube.com/watch?v=StDJHOMtQC0
Oczywiście tam jest 2.3 lecz z 2.0 też byś tyle wyciągnął no może nie tak szybko ale po 230 widywałem na zrobionym dolocie i wydechu
A 6 biegu niestety brakuje :/
|
|