Forum FiestaKlubPolska -

Elektryka silnika - Diagnoza odczytów z sondy lambda

wolePieszo - 25 Wrz 2015, 19:17
Temat postu: Diagnoza odczytów z sondy lambda
Cześć,

od dłuższego czasu miałem problem z obrotami silnika w Fieście MK4 1.3l (benzyna). Z tego co czytałem fora problem jest dosyć częsty - podczas jazdy po wrzuceniu na bieg jałowy bardzo wzrastają obroty silnika.
Oddałem auto do mechanika, wymienił silnik krokowy (czy też zawór pozycji jałowej jak mi ktoś zwrócił uwagę) ale problem występował nadal więc oddałem na reklamację. Mechanik stwierdził, że nowy silniczek jest uszkodzony i wymienił na nowy, tak twierdził, nie byłem przy tym. Mechanik stwierdził, że jest naprawiony. Silnik przestał wchodzić na wysokie obroty ale za to były inne objawy teraz silnik gasł za pierwszym razem po odpaleniu, a potem po uruchomieniu, przez minutę lub dwie, po wciśnięciu gazu silnik gasł. Oddałem auto znowu na reklamację, szef w warsztacie stwierdził, że jakaś wtyczka jest odłączona, podłączył i problem z wysokimi obrotami wrócił. (Podejrzewam, że któryś z jego cwanych pracowników poszedł na łatwiznę ponieważ dwa lata temu miałem w tym warsztacie podobną sytuację z moim autem, o której się dowiedziałem odwiedzając inny warsztat w celu poprawki - silnik krokowy był zamontowany ale kable ucięte i zaizolowane by nie było widać, zawór był ustawiony na sztywno a problemem był uszkodzony komputer). Po tygodniu czekania odebraliśmy nie naprawione auto, szef powiedział, że sprawdził wszystko i nie wie co jest grane, polecił nam je oddać do elektronika gdyż sam nie miał u siebie na warsztacie żadnego - podejrzewam, że chciał nas już spławić.

Czytając porady na forach postanowiłem sprawdzić potencjometr przepustnicy, odkręciłem go, sprawdziłem omomierzem, rozebrałem, obejrzałem ścieżki i stwierdzam, że jest sprawny. Po zamontowaniu go spowrotem odłączyłem akumulator by zresetować komputer. Od tamtego momentu czyli od kilku dni auto jeździ na krótkich dystansach i wydaje się, że problem wysokich obrotów prawie ustał. Czasami wydaje się, że obroty lekko wzrastają na krzyżówkach przy zmianie biegu ale silnik już nie wyje. Mimo, to obawiam się, że problem wróci ponieważ przyczyna nie została usunięta.

Kupiłem interfejs OBD ELM327, podłączyłem się do komputera i sprawdziłem błędy. W ciągu tych kilku dni od resetu komputera pojawił się jeden błąd, o zbyt ubogiej mieszance.
[attachment=2:2k5b9ota]8.png[/attachment:2k5b9ota]
Poczytałem znowu na forach i doszedłem do wniosku, że warto sprawdzić czujniki: sondę lambda i czujnik przepływu powietrza za filtrem. Filtr powietrza sprawdziłem, nie jest uszkodzony, tak samo rury doprowadzające powietrze wydają się być szczelne.

Sprawdziłem wykres z sondy lambda i wydaje mi się dość dziwny, proszę zatem o diagnozę czy takie wahania napięcia z sondy są normalne?
[attachment=4:2k5b9ota]9 sonda lambda.png[/attachment:2k5b9ota]
Po uruchomieniu silnika napięcie jest niskie, następnie wzrasta do wartości 0,7V i w tym momencie zaczynają się skoki od wartości minimalnej do maksimum.
[attachment=3:2k5b9ota]sonda lambda po dodaniu i puszczeniu gazu.png[/attachment:2k5b9ota]
Po wciśnięciu gazu częstotliwość oscylacji wzrasta, a po puszczeniu pedału gazu na chwilę wykres się stabilizuje by potem znowu skakać.

Sprawdziłem wtyczkę od sondy lambda i dwa piny we wtyczce są zaśniedziałe, spróbuję je przetrzeć papierem ściernym ale może być ciężko tam dojść we wtyczce żeńskiej. Zastanawiam się czy użycie pasty miedzianej lub wazeliny poprawi styki?

Jeśli wykres z sondy jest niewłaściwy, a wyczyszczenie styków nie zmieni sytuacji oznacza to, że sonda jest do wymiany czy jest możliwość naprawy?

Proszę o wystawienie diagnozy na podstawie załączonych wykresów. Jaka może być przyczyna oprócz sondy lambda?
Od pewnego czasu mamy wrażenie, że więcej pali i głośniej chodzi niż dawniej, czasami czuć benzynę gdy się wyjdzie z auta, no i ma mało mocy.

Załączam jeszcze kilka zrzutów ekranu z programu, zastanawia mnie dlaczego niektóre wartości są ujemne np. Long Term Fuel Trim = -14%.
[attachment=1:2k5b9ota]11.png[/attachment:2k5b9ota]
[attachment=0:2k5b9ota]regulacja paliwa.png[/attachment:2k5b9ota]

sm4kosz - 26 Wrz 2015, 17:13
Temat postu: Re: Diagnoza odczytów z sondy lambda
Sonda OK. Tak właśnie działa, nagrzewa się a potem ma być sinusoida od 0,1 do 0,9V. W zależności od obrotów może się zmieniać. Szukaj problemu gdzie indziej.
_KRis_ - 26 Wrz 2015, 22:44
Temat postu: Re: Diagnoza odczytów z sondy lambda
Wątek ma status [Rozwiązany], czy to oznacza, że znalazłeś przyczynę?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group