Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika ogólna - System TCS (kontrola trakcji)

luksob - 7 Gru 2014, 11:27
Temat postu: System TCS (kontrola trakcji)
Witam. Ostatnio przeczytałem na temat tego systemu, że jest on w fiestach od mk5, lecz ludzie z mk4 pisali, że także go maja. Zacząłem szperać w Internecie, ale żadnych informacji nie znalazłem, wiec mam kilka pytań. Mam fiestę mk5 z 1999r w wersji Ghia 1.25 75km. Czy w mojej fieście jest system TCS? System ABS działa prawidłowo, nawet był wymieniany jakiś czas temu czujnik w kole. Kontrolka ABS świeci się podczas włączania silnika i po chwili gaśnie, lecz kontrolka TCS nie. Nigdy nie zauważyłem aby nawet przy boksowaniu kołami się świeciła/mrugała. Czy jest mi ktoś w stanie powiedzieć, czy ja ten system mam u siebie, a także jesli mam, to jak go sprawdzić, naprawić?
Marcin - 7 Gru 2014, 12:07

Jak kontrolka od tcs-u się nie zapala to go nie masz, a jak tak bardzo chcesz sprawdzić czy może go masz to wbijasz 1-ke but w gaz i strzelasz ze sprzęgła, po poślizgu powinno zamulić Ci silnik (nawet w niektórych sytuacjach robi kangura), mam to cudo w mazdzie i przydaje się jedynie w zimie do niełapania odcinki, a jak wiem, że muszę ruszyć szybciej z możliwością zerwania przyczepności to wolę go wyłączyć na ten moment.
Fabi - 9 Gru 2014, 23:22

A czy w Fiescie Sport idzie jakos to wylaczyc ??
MARIUSZ.B - 10 Gru 2014, 08:29

Fabi napisał/a:
A czy w Fiescie Sport idzie jakos to wylaczyc ??

Bezpiecznikiem ale razem z ABSem

Qzyn - 10 Gru 2014, 08:32

Czyli idealnie, cale świnstwo wylaczone na raz :)
Fabi - 10 Gru 2014, 10:13

dzięki za odpowiedz przy zabawie trzeba będzie tylko bezpiecznik wyjąć :)
FFDriver - 10 Gru 2014, 11:27

To jest ciekawe, że zrezygnowali z TC w MK7 ;/
MisiekT - 10 Gru 2014, 11:52

FFDriver napisał/a:
To jest ciekawe, że zrezygnowali z TC w MK7

TCS jest czescia ESP...

FFDriver - 10 Gru 2014, 20:23

MisiekT napisał/a:
TCS jest czescia ESP...


Nie ma takiej opcji.
Już o tym pisałem, mogę mieszać kołami przy ruszani dowolnie bez ograniczeń.
Nic się nie włącza i nic mi tego nie ogranicza choć samo ESP działa.

MisiekT - 10 Gru 2014, 22:18

co masz na www.etis.ford.com, "Z IVD/TCS/ABS"?
FFDriver - 11 Gru 2014, 11:13

MisiekT napisał/a:
co masz na www.etis.ford.com, "Z IVD/TCS/ABS"?

Mam wpisane tak: Hamulce-HLA/ESP/TC/ABS
Co nie zmienia faktu, że to nie działa :-P
Kilka osób to potwierdza.
Włącznie z jednym osobnikiem co kiedyś pytał o ESP i pisał, że obojętnie czy jest włączony czy nie to koła buksują przy ruszaniu.
W corolli TS miałem TC i tam działało to elegancko. Ruszam, jest uślizg i natychmiast jest odczuwalny spadek mocy i poprawa przyczepności.
Jeszcze to w fieście sprawdzę ale szczególnie teraz po zmianie na mniejsze zimowe koła i przy śliskim asfalcie to cały czas mi koła mieszają.
Nie jestem w tej opinii odosobniony, co można przeczytać w innych wątkach :)

Inną sprawą jest fakt, że mam pewne zastrzeżenia co do opisu na stronie forda.
Oto kilka przykładów:
wg. strony
Bez ukł. kontr.ciœn.pow.w oponach
a jednak auto jest wyposażone w ten system
wg. strony
Bez Systemu Nawigacyjnego
a pod spodem w kolejnej linii
Dane nawigacji - Europa Zachodnia
No i oczywiście nawigacje mam
wg. strony
Bez połšczenia interfejsu Bluetooth
a jednak to mam
wg. strony
Bez modułów uruchamianych głosem
a to też mam
wg. strony mam coś takiego
Ze skórzana wkladka tapicerki drzwi
To ciekawe co mają na myśli bo był zwykły materiał i sam obszywałem skórą
(Pomijaj już fakt, że w katalogu wyglądało jakby była tam skóra)

Takich nieścisłości jest więcej.

zwardek - 11 Gru 2014, 11:43

a czy TCS w mk5 nie działa tylko przy ruszaniu i do określonej prędkości (30 km/h) ?
MisiekT - 11 Gru 2014, 12:16

c
FFDriver napisał/a:
Hamulce-HLA/ESP/TC/ABS

to teoretycznie wyzej niz to co u mnie... moze byc tak, ze TCS dziala od jakiejs tam predkosci (co byloby akurat bardzo madre) - sprawdze jak bedzie slisko i dam znac...

u mnie na bank TCS dziala podczas jazdy, czyli nie ma mowy o buksowaniu przy ostrych przyspieszeniach na prostej

FFDriver - 11 Gru 2014, 13:55

Musze to potestować, jak pisałem w corolli działanie było ewidentne i dobre.
Tutaj sam nie wiem. Chyba, że np. nie działa przy ruszaniu, a tylko przy przyśpieszani powyżej jakiejś prędkości ale akurat wg. mnie to bez sensu.

MisiekT napisał/a:
to teoretycznie wyzej niz to co u mnie

A co, pewnie tylko HLA nie masz ?

[EDIT]
Swoją drogą ciekawe jest jak to jest z tym rozkodowywaniem VIN'u. Bo pojawiają się tam opcje, które wydaje mi się, nie są w ogóle dostępne w fieście. Czyli musi to być chyba uniwersalne. Np. klimatyzowany schowek, czy jak to tam nazywają "z regulowaną temp.".
A wie ktoś od czego są poniższe skróty:
SVO, SVP, SIP

Ale najbardziej to mnie wkurzyło to, czego wcześniej nie zauważyłem, że ewidentnie pisze, że powinienem mieć "skórzana wkladka tapicerki drzwi" co ja rozumiem przez skórzany ten kawałek, który sam skóra obszyłem. Kurde chyba pojadę do salonu spytać :-P Tylko co oni widzą ;-(

MisiekT - 11 Gru 2014, 22:08

FFDriver napisał/a:
powyżej jakiejś prędkości ale akurat wg. mnie to bez sensu

wlasnie z sensem, bo TCS utrudnia ruszanie na sypkim i w skrajnym wypadku doprowadza do zakopania się auta w sniegu/piachu itd... biorac pod uwagę, ze teraz już często TCS jest niewylaczalne, musieliby tak zrobic żeby dalo się normalnie uzytkowac auto

Parzych - 12 Gru 2014, 02:57

FFDriver napisał/a:
Swoją drogą ciekawe jest jak to jest z tym rozkodowywaniem VIN'u. Bo pojawiają się tam opcje, które wydaje mi się, nie są w ogóle dostępne w fieście.
Podaj VIN, jak mój Microcat będzie miał dobry humor, to Ci sprawdzę co tam masz...
FFDriver - 12 Gru 2014, 07:34

MisiekT napisał/a:
bo TCS utrudnia ruszanie na sypkim i w skrajnym wypadku doprowadza do zakopania się auta w sniegu/piachu itd...


hmmm jakoś inaczej to widzę.
Normalnie auto zaczyna buksować i koła szybko się zakopują.
Po to jest TC/TCS żeby, jeśli kierowca sobie sam nie radzi, zdławić silnik i pozwolić na ruszenie bez uślizgu właśnie na śliskiej/sypkiej nawierzchni.
Mylę się ?? No tak to przynajmniej działało w corolli i sprawdzało się całkiem nieźle.
Natomiast rzeczywiście w CR-V jeśli chce sobie pomóc tylnym napędem to właśnie musze doprowadzić do uślizgu przodu aby załączył się tył i popchał. No ale to zupełnie inna historia bo w fieście mówimy tylko o przodzie.

MisiekT - 12 Gru 2014, 08:41

sliskiej/sypkiej - tak, ale nie na grząskiej - gdzie niekontrolowane zdławienie kończy się często zakopaniem, a żeby wyjechać lekki uślizg jest w oście niezbędny
Marcin - 12 Gru 2014, 22:18

U mnie działa przez cały czas i jak jest ślisko to nie pozwala przekroczyć ~3,5krpm jak koła zerwą przyczepność = zamulenie silnika, przydatne tylko na śniegu, lodzie, innych śliskich nawierzchniach. W przypadku bardziej przyczepnych nawierzchni kończy się kangurem, może to wina muła pod maską, ale na całe szczęście jest przycisk do jego wyłączenia i się często przydaje.
MisiekT - 14 Gru 2014, 03:13

sprawdzone - TCS działa przy ruszaniu
FFDriver - 17 Gru 2014, 09:26

No to ja też sprawdziłem i to chyba jakiś żart jest.
Wciskam gaz, koła się kręcą jak oszalałe, kontrolka ESP mruga i nic poza tym.
W Corolli to było takie ścięcie mocy, że masakra, a tutaj nic.
Z jednej strony kontrolka się zapalała, czyli jakby coś działa :) no ale z drugiej ja nie odczułem żadnej różnicy.
Może mam za duże oczekiwania ;-|
Choć u kumpla w Mazdzie MPS działa to tak jak w Corolli.

MisiekT - 17 Gru 2014, 09:45

a nie trzymasz na polsprzegle przypadkiem? TCS w Fiescie nie jest na szczęście agresywny, ale u mnie nie da się nie poczuc - momentalnie czuc dzialanie
Qzyn - 17 Gru 2014, 11:42

Heh, pewnie w praktyce sie okaze ze dziala dokladnie na odwrot niz powinien - spod swiatel mozesz zamielic kolami ile tylko chcesz a jak ratujac sie bokiem na sniegu bedziesz musial trzymac pelny gaz to ci odetnie :) ))))))
FFDriver - 17 Gru 2014, 14:25

Przy bocznym to już chyba hamulec reaguje i fizycznie dohamowuje jedno z kół.
Nie wiem, jeszcze sprawdzę jak będzie bardziej ślisko bo szkoda mi opon :-P
Może mam za duże oczekiwania. Być może w autach z dużą mocą dzieje się to po prostu bardziej agresywnie i dlatego teraz wydaje mi się, że to nie działa.
Ale z drugiej strony nie tylko ja mam takie odczucia. Więcej osób o tym pisało.

zwardek - 17 Gru 2014, 14:58

w mk5 był tylko tcs, który działał do określonej prędkości, mi się zdarzyło, że działał na ruszaniu przy śniegu i było czuć jak odcina moc
wy już macie tcs + esp, czyli układ działający cały czas, przy ruszaniu i w zakrętach

Qzyn - 17 Gru 2014, 17:37

Ffdriver wlasnie o to mi chodzi ze system odhamowuje a ja od lat jestem nauczony ze przy bocznym kontra i but i jak wtedy zamiast kola ciagnac system przyhamowuje to robi sie nieciekawie ;)
MisiekT - 17 Gru 2014, 20:27

Qzyn - ESP nie dohamowuje, tylko dosterowuje - wiec zasada jest tak samo zeby trzymac gaz, tylko nie robi sie mocnej kontry
FFDriver - 17 Gru 2014, 21:27

MisiekT napisał/a:
ESP nie dohamowuje, tylko dosterowuje


:)
Jeśli nie dohamowuje to w jaki sposób dosterowuje Twoim zdaniem ??
Na tym polega ESP, że dohamowuje odpowiednie koła i w ten właśnie sposób dosterowuje.

vegetagt - 17 Gru 2014, 21:32

wydaje mi sie, ze to byl skrót myślowy. Nie dohamowywuje w sensie zabiera ci moc pod prawą nogą, tylko dohamowywuje odpowiednie koła, w celu powrotu auta na własciwe tory :P
Qzyn - 18 Gru 2014, 06:56

Misiek byc moze, nie mialem okazji testowac w fiescie. Raz testowalismy audi S3 to ja poszlismy pelnym bokiem to odcielo praktycznie wszystko tak ze auto de facto chcialo stanac w miejscu.
Ja wiem ze dla wielu to bezpieczniejsze i w ogole - ja sie po prostu nie nadaje do motoryzacji po ok 2005 roku ;)

MisiekT - 18 Gru 2014, 08:54

Qzyn napisał/a:
odcielo praktycznie wszystko tak ze auto de facto chcialo stanac w miejscu

no i? cos czuje, ze ten bok to nie był taki niespodziewany przy normalnej jeździe...
ESP z zalozenia ma pozwalac na bezstresowa jazde i dac dodatkowy czas na reakcje, a nie wyciagac auto rajdowo z każdego slizgu bez utraty predkosci :rotfl:

zwardek - 18 Gru 2014, 10:01

MisiekT napisał/a:
Qzyn - ESP nie dohamowuje, tylko dosterowuje - wiec zasada jest tak samo zeby trzymac gaz, tylko nie robi sie mocnej kontry

dohamowuje :-P
gaz w podłodze nic nie da jak system już zadziała

MisiekT - 18 Gru 2014, 10:20

gaz w podlodze nigdy nic nie da
natomiast zupelne odpuszczenie gazu jest slabym rozwiazaniem

Qzyn - 18 Gru 2014, 10:24

Hmmm jak dla mnie trzymanie gazu jak auto uciekalo bokiem w zimie albo lapalo "rybe" to byla jedyna szansa na ratunek wtedy duzo latwiej samochod wyprostowac
MisiekT - 18 Gru 2014, 10:50

tak, ale nie na pałe w podłogę tylko z wyczuciem... bezsensowne mielenie kołami tu nie pomoże
FFDriver - 18 Gru 2014, 13:53

Nie zapominajcie o jednej istotnej kwestii, większość ludzi nie ma odpowiedniej wiedzy/umiejętności ani zacięcia sportowego aby samemu sobie poradzić w szczególności w sytuacji, która go całkowicie zaskakuje.
I do tego te systemy są. Maja (i robią to o ile poprawnie działają :-P ) istotnie poprawić bezpieczeństwo przeciętnego osobnika.

MisiekT - 18 Gru 2014, 16:04

umiejetnosci to jedno, drugie to przygotowanie... przecietny uzytkownik po 10-godzinnym dniu pracy, glodny i zmeczony, w deszczu traci refleks i umiejetnosci czesto nie starczaja - po to jest ESP i wszystkie inne systemiki
FFDriver - 5 Sty 2015, 18:00

Nie czaje tego. Dzisiaj sprawdziłem na śniegu i system działa bardzo dobrze. Zdławił ładnie silnik i wszystko było jak trzeba. Sprawdzałem kilka razy.
Może rzeczywiście problemem było półsprzęgło, a może on potrzebuje "czuć" ciągły poślizg, a na asfalcie koła co jakiś czas łapały i już wtedy nie czuć tak mocno działania systemu.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group