Forum FiestaKlubPolska -

Elektryka ogólna - [MK2] Dobudowa czasówki do wycieraczek

Oki188 - 23 Gru 2011, 16:40
Temat postu: [MK2] Dobudowa czasówki do wycieraczek
Ponieważ jakiś czas temu szukałem schematu elektryki do Fiesty MK2 aby dobudować przekaźnik czasowy do wycieraczek a jednocześnie nie stracić obu biegów postanowiłem zamieścić tutorial pokazujący jak zmodyfikować instalację elektryczną.
Na wstępie chciałbym podziękować użytkownikom vegetagt ,diodalodz
za cenne schematy i wskazówki
No to zaczynamy.

Potrzebujemy:

1. Przekaźnik wycieraczek (DAEWOO LANOS lub MATIZ)
2. 6 szybko złączek do przewodów.
3. wsuwki do przekaźnika z przylutowanymi przewodami (około 30cm).
4. Kombinerki.
5. Śrubokręt gwiazdkowy

Sposób wykonania:

1. Odkręcamy górną i dolną obudowę za kierownicą (4 śruby)
2. Demontujemy 2 wtyczki od przełącznika świateł, wycieraczek.
3. przecinamy przewód idący do pinu 9 (jakieś 5-6cm od wtyczki)
4. Jedną stronę (idącą od wiązki kabli) łączymy z pinem 31B przekaźnika
5. Drugą stronę (idącą od wtyczki) łączymy z pinem 8 wtyczki
Całość łączymy z pinem 53E przekaźnika wycieraczek
6. Pin numer 1 przekaźnika podpinamy do pinu 2 wtyczki
7. Pin 31 Przekaźnika łączymy z pinem 4 wtyczki
8. Pin 15 przekaźnika łączymy z pinem 11 wtyczki
9. Pin 53C przekaźnika zostawiamy nie podłączony

Po tej operacji mamy już podłączony przekaźnik ale nie ma podłączonego sterowania
automatycznego włączenia wycieraczek w momencie wciśnięcia spryskiwacza szyby.
Jeśli chcemy mieć taką funkcję należy dobudować taki oto układ i podłączyć go w opisane na schemacie miejsca.

Układ sterowania wycieraczek poprzez spryskiwacz




Jeśli natomiast nie chcemy mieć tej funkcji to montujemy wszystko w całość i gotowe układ po przełączeniu dźwigni w dolną pozycję sam uruchomi wycieraczki oraz je wyłączy i będzie je ponownie uruchamiał w zaprogramowanych odstępach czasowych.

Schemat elektryczny układu z ponumerowanymi pinami wtyczek i przekaźnika



Mam nadzieję że przyda się ten opis wielu osobom które chciały by taki układ zamontować w swoim samochodzie, układ został zamontowany i przetestowany spisuje się na medal
Pozdrawiam.

diodalodz - 23 Gru 2011, 23:55

ten układ tranzystorowy najlepiej wsadzić do przekaźnika i odciąg ścieżkę na płycie i dolutować przewód .
Oki188 - 24 Gru 2011, 00:03

Nie bardzo go wsadzi do przekaźnika gdyż jest on zalany od spodu a w środku zapewne mało miejsca jest :( najlepiej zamontować go w jakiejś małej obudowie i wypuścić 3 kabelki
np. taka LINK ALLEGRO

diodalodz - 24 Gru 2011, 00:21

warto założyć przekaźnik mikroprocesorowy wtedy spryskiwaczem ustala się czas. W daewoo fabrycznie takich przekaźników nie montowano. Robi je firma APE
http://www.ape.com.pl/ind...=22&produkt=160
A tranzystor i opornik montuje się na tzw pająka do płytki . Lutujesz się do istniejących rezystorów w szynach zasilania i masy a ścieżkę przecinasz nożem .

JoeMix - 24 Gru 2011, 07:25

A jak się to włącza? Przełącznik bez czasówek nie ma przecież żadnej pozycji do wykorzystania?
Oki188 - 24 Gru 2011, 10:52

Przełącznik ma przecież 4 pozycje
2 bieg
1 bieg
0 (wyłączony)
-1 (wolny)
i właśnie włączasz to klikając wajchą raz w dół chyba że masz przełącznik w którym nie ma
takiego położenia dźwigni
U mnie jest taki przełącznik od wycieraczek,świateł

JoeMix - 24 Gru 2011, 12:48

A czyli jak pisałem ori przełącznik z pozycją czasówek to podstawa, jak masz taki przełącznik to żadne modyfikacje nie są potrzebne, trzeba tylko dorobić układ czasówek, myślałem że nie masz pozycji "w dół" czyli jak puścisz to wajcha wraca na "0",,, bo tak jest w autach bez czasówek,,,

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group