Forum FiestaKlubPolska -

Porady eksploatacyjne - [Ogólny] Opony - różna szerokość

DewREW - 11 Paź 2011, 14:04
Temat postu: [Ogólny] Opony - różna szerokość
Jako ze zblizaja sie sniegi, postanowiłęm zajrzeć do piwnicy i przyglądnąć się różności opon jakei tam się znajdują.jak się okazało samochód kupiłem rok temu z zimowymi oponami na przedzie 155/70 r13, a z tylu 165/70 r13. w chwili obecnej mam na kołach letnie 4x 165/70 r13. moje pytanie jest nastepujace:
czy można załozyć na jedna oś pare opon 165/70 r13, a na druga pare zimowe 155/70 r13 ? jezezli mozna to z czym to sie wiąże? i ktora para na ktora oś ? a jeżeli nie można, to dlaczego?

JoeMix - 11 Paź 2011, 14:12

Opony mają być takie same na kołach jednej osi, czyli można założyć inne na tył inne na przód,,, cieńsze opony proponuje na przód, z racji iż jest cięższy to jednostkowy nacisk na podłoże będzie większy tak i przyczepności i skuteczność zimówki będzie lepciejsza,,,
Qzyn - 11 Paź 2011, 14:21

Na pewno opony na roznych osiach moga miec rozne biezniki. Nie wiem czy moga miec rozne srednice kola. Raczje nie bedzie problemu.
JoeMix napisał/a:
cieńsze opony proponuje na przód, z racji iż jest cięższy to jednostkowy nacisk na podłoże będzie większy tak i przyczepności i skuteczność zimówki będzie lepciejsza,,,

Tutaj bylbym ostrozniejszy. Musisz wybrac czy chcesz miec lepsze mozliwosci ruszenia na sniegu czy bezpieczniejsza jazde. Ciensze opony na przod to lepszy nacisk jednostkowy, grubsze na tyl to mniejszy nacisk jednostkowy na juz i tak bardziej odciazonej osi - efekt: z glebszego sniegu wyjedziesz ale auto podczas jazdy bedzie mialo wieksze tendencje do wyjezdzanai tylem i wpadania w poslizg.

JoeMix - 11 Paź 2011, 14:31

Qzyn napisał/a:
Nie wiem czy moga miec rozne srednice kola
Nie od dziś sportowe auta mają tylne koła większe,,, może konkretny niesportowy przykład KIA coś tam, dostawczak który na przodzie ma chyba nawet 14 a na tyle podwójne 12, lub SMART który z kolei ma inną właśnie szerokość kół,,,
DewREW - 11 Paź 2011, 14:32

te wezsze opony to jedyna para zimowych jakie posiadam, stad wiadome ze na tyl nie moge ich dac.. jedynie na przod, a tyl letni.. ale to nie za bardzo ryzykowne?
warto kupowac dwie opony zimowe o rozmiarze 155/70 r.13 i miec komplet czterech takich samych, czy moze mam kupic 4 opony zimowe o rozmiarze 165/70 r.13 ?
bo z tego co piszesz, chyba nie warto mieszac szerokoscia, bo zawsze przod albo tyl beda bardziej poddatne na poslizg..

JoeMix - 11 Paź 2011, 14:35

Dobrze myślisz, dokup do kompletu na szerokość 2 opony i zakładaj na zimę 4 zimowe opony,,, to że będą węższe niż letnie to tylko na plus, jak pisałem wcześniej,,, a jak 4 będą takie same to unikniesz problemu o którym wspomniał Qzyn
DewREW - 11 Paź 2011, 14:40

ale tak mozna jezdzić, na wezszych oponach niż oryginalnie samochod mial? bo w książeczce pisze ze dla tego silnika rozmiar opon wynosi 165/70 r.13
JoeMix - 11 Paź 2011, 14:52

Cytat:
ale tak mozna jezdzić, na wezszych oponach niż oryginalnie samochod mial?
A, takie buty,,, no to nie można, jak Cie konstruktor pojazdu przyskrzyni to w kooperacji z producentem, firmą Ford, Ci przywalą taką grzywę że się nie pozbierasz, a Policja Ci ubezpieczenie zabierze z tej okazji,,, :P

Poważniej, jasne że można,,,

Qzyn - 11 Paź 2011, 14:59

Joe, masz racje - ale opisales przyklady gdzie samochody zostaly homologowane z roznymi rozmiarami kol na osiach a nie gdzie uzytkownik sobie nagle dobiera kola o roznej srednicy na przod i tyl. Ale nie wiem jak to wyglada w swietle kodeksu.
DewREW - zakup 2 oponki 155 i smigaj. Jedynie bedziesz mial autko troche nizej i moze ciutke bardziej predkosciomierz oszukiwac.

DewREW - 11 Paź 2011, 15:09

no ale to można czy nie można ? google nic nie mowi...
Parzych - 11 Paź 2011, 15:35

DewREW napisał/a:
no ale to można czy nie można ?
Jak dziewica... MOŻNA :!:
JoeMix - 11 Paź 2011, 15:38

Nie mówi bo przepisy jasno zabraniają montowania rożnych opon na kołach jednej osi, co oznacza iż mozna mieć inne opony z przodu a inne z tyłu,,, (z pewnymi jednak zastrzeżeniami),,, http://warsztaty.samochod...opony.htm#dobor

Cytat:
§11 ust. 7
Pojazd nie może być wyposażony, z zastrzeżeniem ust. 5:
1. w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach
jednej osi, z zastrzeżeniem p. 3;
2. w przypadku pojazdu samochodowego dwóch osiach z kołami
pojedynczymi:
a) w opony diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi,
jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne;
b) w opony diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi
znajdują się opony diagonalne z opasaniem;
3. w opony różnej konstrukcji na osiach składowych;
4. w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w
odniesieniu do opon nie zaopatrzonych w takie wskaźniki – o głębokości
rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm;
5. w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich
osnowę;
6. w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz elementami
przeciwślizgowymi.

Marcin - 11 Paź 2011, 16:38

DewREW napisał/a:
ale tak mozna jezdzić, na wezszych oponach niż oryginalnie samochod mial? bo w książeczce pisze ze dla tego silnika rozmiar opon wynosi 165/70 r.13

ja mam na zime 155/70/13 i nie widzę przeciwwskazań żeby nie można było na nich jeździć.

k.kacper - 16 Maj 2012, 19:39

A ja z innej beczki Panowie.
Jestem nowy więc cześć od razu...

Mam oponki na felgach 14. Znalazłem aluski ładne i tak:
Wg tego co mam na drzwiach prawidłowe oponki to 195\50 R15
te co ja znalazłem to 195\55 R15

Czy szrokość tej oponki coś spowoduje...w sensie będzie wystawać za samochód albo nie wiem... rozpirzy mi nadkole itp :)
jestem zielony... ;-(

k.kacper - 16 Maj 2012, 20:01

podaje wszystkie dane...

195\55 R15
ET około 3,49 cm (ciężko zmierzyć) + krążki dystansowe dokładane 23 mm

Co to wogole jest ET ...

prosze o rady...

Marcin - 16 Maj 2012, 20:09

TUTAJ jest odpowiedź
k.kacper - 16 Maj 2012, 20:29

Kuuuuuurde, rewelacja. Bardzo dziękuje...

Old New
Diameter 559.1mm 595.5mm
Circumference 1756.5mm 1870.8mm
Poke 38.2mm 50.9mm
Inset 114.2mm 126.9mm
Speedo error 0% -6.11%
Reading at 30mph 30mph 28.17mph
Reading at 60mph 60mph 56.33mph
Ride height gain 0mm 18.2mm
Arch gap loss 0mm 18.2mm

http://www.felgi.pl/felga...back/v/1-25-16v

o tej mówiłem...
Rozumiem z powyższego że będzie pasowała przy małej stracie (6%) na czymś...

Stunt_Man - 16 Maj 2012, 22:26

jak zamienisz 195/50 na 195/55 to przy tych samych wskazaniach licznika pojedziesz niezauważalnie szybciej
czyli praktycznie bez różnicy

k.kacper - 16 Maj 2012, 23:51

Te felgi były prostowane, nie wiem w jakim stopniu ale jednak... czy nie powinienem sie nimi interesować?
misiak - 17 Maj 2012, 10:14

profil jest nieco wyższy- nie dam sobie nic uciąć, ale takie opony powinny się zmieścić w nadkole (chyba że ktoś dorabiał klimatyzację i narobił sajgonu tak jak u mnie).
ET to jest głębokość osadzenia felgi na piaście. ET 1 to 1mm osadzenia czyli najbardziej na zewnątrz. ET 50 to 50mm osadzenia czyli rozstaw kół się zmniejsza. Szukając felg patrz na pierścień osadczy- 63,8mm zdaje się (dokładnej wartości nie pamiętam) i rozstaw śrub 4x108. ET ciężko zmierzyć- oznaczenie na feldze na pewno jest tylko znaleźć trzeba.
Swoją drogą na 14-stkach pewnie masz opony 175. Jak założysz kapcie 195 auto zupełnie inaczej się prowadzi. Może opory toczenia i są wyższe, ale droga hamowania i przyczepność zdecydowanie lepsze. Przy szerokich kapciach i lekkim aucie uważaj na niski bieżnik opony i jej jakość bo może się okazać że popłynie po wodzie zamiast ją odprowadzić
Co do prostowanych felg- zależy jak są one teraz poprostowane. Ale to trzeba na bank dobrą oponkę zarzucić na fele i na wyważarce zobaczyć czy koło jeździ jak chce, czy też jest dobrze (przy krzywych felgach mocno widać różnicę przy wyważaniu).

k.kacper - 17 Maj 2012, 11:28

No dobra, elegancko mi wytłumaczyłeś :) dzięki

poczekam na odp od sprzedającego i zarzuce wam temat odnośnie stopnia prostowania...

k.kacper - 17 Maj 2012, 19:20

Yyy czy to normalne, że mam teraz założone 14" 175/65 R14 ?
Prosze mi wytłumaczyć co wtedy sie stanie jeżeli zamienie na 195/55 R15

pozdro

mieszko - 17 Maj 2012, 19:24

k.kacper, 175/65/14 są zalecane przez producenta, tak samo jak 195/50/15 i 195/45/16, co będzie jak zmienisz profil z 50 na 55 to nie wiem, na pewno będzie wyższa.
k.kacper - 17 Maj 2012, 21:29

no dobra, dzieki
Stunt_Man - 18 Maj 2012, 21:18

k.kacper napisał/a:
Yyy czy to normalne, że mam teraz założone 14" 175/65 R14 ?
Prosze mi wytłumaczyć co wtedy sie stanie jeżeli zamienie na 195/55 R15

nie bój sie. słońce nie spadnie

Radar - 6 Lis 2012, 11:34

Podepne się pod temat, czy wejdą do fiesty opony 165/70/r14 ??
Czy felgi z forda sierry również wejda bez problemu i nie bedą kolidowaly o zacisk czy amortyzator?

brewa7 - 17 Lip 2013, 21:27

Nie wiecie, gdzie można w Łodzi kupić używki w rozmiarze 185/60R13 zimówki, albo wielosezony?
vegetagt - 17 Lip 2013, 23:22

brewa7, mi wulkanizator mówil, ze to jest rozmiar sportowy i przeważnie ludzie dojeżdzają końca, więc jest bardzo mały wybór opon używanych :)
wawrzyc - 22 Lip 2013, 16:38

k.kacper napisał/a:
Yyy czy to normalne, że mam teraz założone 14" 175/65 R14 ?
Prosze mi wytłumaczyć co wtedy sie stanie jeżeli zamienie na 195/55 R15

pozdro


Najfajniej np. MK4 wygląda na 195/45, ogólnie polecam takie oponki do alu 15.

otton - 27 Lip 2013, 13:28

Obecnie jeżdżę na kołach 165/70R13, ale mam zamiar zmienić na 14 i tu moje pytanie jaki profil opony wejdzie do mojej MK3? Myślałem nad kołami 185/55R14.
Peedro - 27 Lip 2013, 14:47

otton, pomyśl nad 165/65/14 dla twojego silniczka powinny wystarczyć.
otton - 27 Lip 2013, 15:18

Zapomniałem napisać wcześniej, że robię swap na 1.8 td z escorta, i obecne 165 wydaje mi się że będą za wąskie, a przy okazji dam 14 bo lepiej wyglądają :) . Chodzi mi tylko o to czy profil 55 nie będzie zbyt mały do mojej fiesty przy 14" felgach 185 szerokości?
Peedro - 27 Lip 2013, 18:37

będzie ok, jak coś to mam 14" z gumami 185/55/14 na sell :P
Iwan - 6 Sie 2014, 15:56

kupiłem MK4 na oponach letnich padlinach 165/70R13, zimowe do auta dostałem 155/70.

Letnie wpadły od razu nówki 155/80 - dlaczego pełny profil, ano dlatego, żeby maks. zwiększyć komfort w mieście. Wjeżdżanie na krawężniki, dziury - Kraków ma masakryczny ogólny stan ulic.
Jeździ się super, wiem, licznik będzie przekłamywał w dół. Olewam. Nic nie obciera, jest ok.

Wiem, że lepsza przyczepność i wizulanie auto zyskuje jak ma szersze kapcie o niższym profilu, ale też spalanie podskoczy. W sumie zdziwiło mnie, że dotakich aut zakładacie kapcie 195 nawet. Auto z przednim napędem i tak nie ma przyczepności przy gwałtownym ruszaniu, bo oś napędowa ulega odciążeniu, ale jasne, zgodzę się, że 195 vel 155 coś tam poprawi.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group