Forum FiestaKlubPolska -

Tuning mechaniczny - [MK3] FAQ - Kolektor plastikowy do naszych Zetec'ów

luk-90 - 12 Wrz 2011, 22:39
Temat postu: [MK3] FAQ - Kolektor plastikowy do naszych Zetec'ów
Witam, chciałbym wam przedstawić relację ze zmiany aluminiowego kolektora ssącego na plastikowy. 90% informacji w nim zawartych to wiedza Fordona, którą przyswoiłem i postanowiłem skonwertować w tym tutorialu dla potomnych, aby rozwiać wątpliwości i pytania, jakie Mnie samego nurtowały przed tą operacją.
Kilka słów wstępu dlaczego w ogóle chcemy wykonać taką modyfikację?
Otóż standardowo pod maską naszych Fiest zetec wyposażony w dolot powietrza umieszczony centralnie nad pokrywą zaworów, dalej idąc do aluminiowego kolektora ssącego. Oba te elementy przejmują z silnika temperaturę bardzo szybko i w bardzo dużych ilościach. Wysoka temperatura negatywnie( dla Nas) wpływa na czujnik temperatury IAT który znajduje się z tyłu kolektora aluminiowego( biały czujnik i wtyczka na klucz 25), który wraz ze wzrostem temperatury zaczyna ucinać dawkę paliwa szczególnie w wysokim zakresie obrotów( czyli moc spada).
W skrócie chcemy obniżyć temperaturę całego układu dolotowego.

Co potrzebujemy do całej operacji?
- kolektor ssący z Escorta mk7 96-99r 1.8 115km
- przepustnice w/w Escorta lub z Mondeo 2.0 mk1/mk2
- TPS do przepustnicy, czyli czujnik położenia przepustnicy
- silniczek krokowy do plastikowego kolektora. Może byc z escorta mk7 1.6/1.8 albo Mondeo 1.6-2.0( ten z Escorta tańszy)
- przewód do serwa z Escorta lub mondeo
- uszczelki między kolektor i głowicę
- uszczelki miedzy listwę paliwową i kolektor
- uszczelkę między przepustnicę i kolektor
- uszczelkę między silniczek krokowy i kolektor
- śruby do przykręcenia kolektora ok 50 mm

- trochę wężyków i myśli technicznej
do całości układu ssącego potrzeba rurę dolotową z Escorta i obudowy przepływomierza.
W skrócie najprościej dopaść CAŁY układ dolotowy z Escorta 1.8 115km RKC

Polecam wszystkie elementy wyczyścić najpierw zmywaczem do hamulców. Kolektor w środku, przepustnicę i silniczek krokowy.


Ja przy okazji odświeżyłem przepustnice



Porównanie 2.0 i 1.8

kanały są takie same wymiarami, różnią się ukształtowaniem



Odpinamy minusową klemę akumulatora, następnie demontujemy układ dolotowy, odpinamy wtyczki instalacji wtrysków, czyli 4 wtyczki od wtryskiwaczy, jedną dużą od TPS, od silniczka krokowego, od czujnika położenia wałka rozrządu oraz białą z tyłu kolektora( IAT). Kiedy to zrobimy odkręcamy przepustnicę( 4 śruby), wypiąć z motylka przepustnicy linkę gazu.

Teraz odpinamy wężyki. Z przodu czarny idący do regulatora listwy paliwowej, na samym szczycie znajduje się przewód idący w prawo do serwa hamulcowego, wypinamy go przy serwie podważając śrubokrętem, z tyłu kolektora od pochłaniacza par paliwa( wraz ze wtyczką), od EGR i ostatni to taka fajeczka znajdująca się pod cewką zapłonową( odpowietrzanie skrzyni korbowej).

Następnym etapem jest demontaż listwy paliwowej( lepiej dla bezpieczeństwa robić wszystko na letnim silniku, a nie gorącym). Odpinamy szybko złączkę białą( dopływ paliwa), następnie czerwoną( odpływ paliwa). Potem klucz numer 8 i odkręcamy trzy śrubki trzymające listwę do płyty przy głowicy, wyjmujemy listwę i odkładamy listwę w bezpieczne miejsce( będzie potrzebna).
Czas na odkręcenie kolektora ssącego od głowicy. Trzyma go dziesięć śrub na klucz nr 13, będzie tu trochę gimnastyki, ale wszystko jest do ogarnięcia. Kiedy już się z nimi uporacie kolektor powinien wyjść troszkę w do tyłu najpierw, a potem do góry. Przy głowicy pozostała nam przekładka, do której przykręcana jest listwa paliwowa. Trzymają ją dwie śruby ulokowane na skraju prawej i lewej strony. Po ich odkręceniu wyjmujemy przekładkę i tyle w sferze demontażu.

Zaczynamy montaż. Dlaczego akurat kolektor z escorta 1.8 115km, skoro na allegro jest pełno kolektorów z Mondeo 2.0 itd? Kolektor z Mdo za bardzo napiera na węże nagrzewnicy( poniższe zdjęcie ukazuje o co Mi chodzi).

Należy także zaślepić wejście po EGR, ja zrobiłem to z kawałka płaskownika, uszczelki z dętki rowerowej i sylikonu samochodowego



Pod nóż idą króćce nagrzewnicy, ja skróciłem je o ok 1cm, następnie zaadoptowałem waż z układu HCS'a, który ma idealne kolanko i po docięciu połączyłem za pomocą rurki i dwóch cybantów z wężem zeteca. Gdy już to zrobimy musimy przymierzyć nasz nowy kolektor czy pasuje, czy węże mają jakąś swobodę ruchu, bo jak wiadomo silnik "pracuje" przód tył. Tu nie ma jednomyślnej rady, trzeba dopasować do swojego auta wszystko. Gdy już to zrobimy zbroimy kolektor w silniczek krokowy, przepustnice, trzeba dobrać nowy wężyk do odpowietrzania skrzyni korbowej oraz do listwy paliwowej, pakujemy kolektor i skręcamy do głowicy pamiętając o uszczelkach( nowe ok 45zł za kpl 4szt http://static.istore.pl/i...inal/293990.jpg ). Polecam przesmarować śruby smarem CU, aby uniknąć zapieczenia śrub
Listwę paliwową należy osadzić w kolektorze z uszczelkami do plastikowego kolektora( nowe dostaniecie głównie w ASO za ok 24zl/szt)

te z aluminiowego kolektora nie pasują. Podłączyć odpowiednio przewody paliwowe oraz wężyk do regulatora ciśnienia paliwa.

Co do instalacji elektrycznej to trzeba przedłużyć przewody od czujnika IAT (biała wtyczka), krokowca( przedłużyć i przelutować wtyczkę do odpowiedniego modelu krokowca) oraz wtyczkę od TPS'a( Ja odwinąłem z izolacji te kable i zaizolowałem tak jak Mi było potrzebne).

Po tym wszystkim pozostaje przykręcić rurę dolotową z filtrem i MAF'em, podpiąć czujniki, zrobić reset i wsio, cieszyć się nowym modem. Ja zakupiłem filtr Simoty oraz filterek mały( 15mm na oryginalny wąż odmy) na odmę. Poniżej jak wygląda w tej chwili pod maską.



Odczucia? Silnik zdecydowanie lepiej ciągnie w górnym zakresie obrotów, choć i dół minimalnie lepiej, odrobinę mniejsze spalanie, temperatura dolotu mniejsza na pewno o kilkanaście stopni, wcześniej po kilku przeciągnięciach kolektor prawie prawie parzył, teraz jest lekko letni, drze mordę nie miłosiernie peace Zanim napisałem FAQ przejechałem przeszło 300km z nowym układem dolotowym, więc odczucia z palca nie są wyssane.

Jeżeli coś pominąłem to na pewno zostanie Mi na to zwrócona uwaga, pytać jeżeli trzeba, jeżeli będę mógł pomóc to chętnie to uczynię. Podziękowania dla Konrada :-P

Fordon - 13 Wrz 2011, 11:59

:ok: :yes: :ok:
luk-90 - 13 Wrz 2011, 17:27

czyli jednak się przyjęło, fajnie :zwyciężca:
dżolero - 18 Wrz 2011, 13:34

git ;)
Stunt_Man - 22 Sty 2012, 18:51

luk-90 napisał/a:
Należy także zaślepić wejście po EGR, ja zrobiłem to z kawałka płaskownika, uszczelki z dętki rowerowej i sylikonu samochodowego

można to zrobić estetyczniej usuwając całość, po co zbędne żelastwo?
upierniczasz te rurke w miejscu gdzie robi sie lejek przed kolektorem, zaklepujesz, spawiesz i już :-P

luk-90 - 22 Sty 2012, 20:59

Można, ale oczywiście zależy to od posiadanego sprzętu. Ja w tamtym okresie nie miałem dostępu do spawarki, a szkoda było dawać komuś ciężko zarobione pieniądze. Patent do dziś zdaje egzamin w 100% :hihihi:

To jest Ford, działa się z tym co ma się pod ręką :rotfl:

Bongo - 6 Maj 2012, 11:56

a jak zaaplikowałes czujnik IAT do tej rury dolotowej z escorta ?? Na gorąco ??
Stunt_Man - 6 Maj 2012, 12:01

Bongo napisał/a:
a jak zaaplikowałes czujnik IAT do tej rury dolotowej z escorta ?? Na gorąco ??

????

luk-90 - 6 Maj 2012, 12:20

yyy no wziąłem klucz i go wkręciłem, jest p&p :ok:
Bongo - 6 Maj 2012, 17:12

no włąsnie ja mam taka rure i nie jest P&P Bo czujnik jest na taki zatrzask jakby ze wkladasz i obracacz o 90 stopni.
Stunt_Man - 6 Maj 2012, 18:22

Bongo napisał/a:
no włąsnie ja mam taka rure i nie jest P&P Bo czujnik jest na taki zatrzask jakby ze wkladasz i obracacz o 90 stopni.

nie ten rocznik :hihihi: pozostaje Ci to przerobić

Bongo - 7 Maj 2012, 11:01

no ok a pytanie ostatnie czy kolektor z escorta 1.6 jest taki sam wymiarami jak z 1.8 ?? Pozdro
Stunt_Man - 7 Maj 2012, 16:39

Bongo napisał/a:
no ok a pytanie ostatnie czy kolektor z escorta 1.6 jest taki sam wymiarami jak z 1.8 ?? Pozdro

o wiele mniejsze kanały = mniejszy przepływ = mniejsza moc

vegetagt - 24 Maj 2012, 22:43

Jaka średnica kanałów jest w 1.8 ?
zeber - 1 Sty 2013, 13:12

Chętnie zmodyfikuje tak swoja xrke bo po przeczytani tego postu zauważyłem różnicę w mocy na zimnym silniku i po małym rajdzie po mieście.

Pytanko do luk-90: Czy po taj zmianie kolektora odczułeś zwiększenie mocy?

Pytam bo kolektor aluminiowy jest chropowaty a plastikowy nie więc powietrze lepiej przepływa.

luk-90 - 1 Sty 2013, 14:49

czuć delikatna różnice na plus wynikająca nie z powierzchni kolektora, tylko wpływu temperatury na czujnik IAT(lepsze podlanie paliwka)
kenczorf - 1 Sty 2013, 21:34

luk-90 napisał/a:
wpływu temperatury na czujnik IAT
potwierdzam. Na alu kolktorze jedzie dopoki sie nie zagrzeje ww kolektor. Na plastiku jedzie caly czas:)
luki - 2 Sty 2013, 09:04

Ja przeniosłem IAT w puszkę filtra i jest lepiej, tzn nie czuć tego zamulania np po staniu w korku w upale

kenczorf - 2 Sty 2013, 09:07

To chyba najprostsze i najtansze rozwiazanie :)
zeber - 3 Sty 2013, 17:36

Tak sobie myślałem czy nie można by było ten czujnik IAT zmierzyć jego wartość oporu na zimnym silniku i zamiast czujnika założyć opornik o takiej samej wartości???
Żeby komputer dostawał informacje z czujnika że temperatura powietrza jest niska chociaż jak wiadomo w lecie powietrze jest ciepłe a zanim wpadnie do komory spalania to się zagrzeje od kolektora i od głowicy.

vegetagt - 3 Sty 2013, 18:01

luki napisał/a:
Ja przeniosłem IAT w puszkę filtra i jest lepiej, tzn nie czuć tego zamulania np po staniu w korku w upale


może to jest cała tajemnica zamulania.. Przecież sporo aut ma(miało) dolot aluminiowy i tylko przy okazji forda ludzie narzekają.

Markz - 4 Sty 2013, 20:32

no jedynym problemem kolektora alu jest czujnik, ja go na czas rajdowania odpinam, ma zamule przez moze 5s po odpieciu, potem idzie jak burza :) (spalanie pewnie duzo wieksze) temat juz rozmyslalem, nawet znalazlem tabelki jaka opornosc na jakiej temperaturze ale ze przyszla zima to zapomnialem poprobowac, ktos sie moze bawil w lutowanie opornika?
luki - 4 Sty 2013, 21:53

Kolejną kwestią w fordzie jest stosunkowo "wąskie" gardło oryginalnego plastikowego dolotu co idzie nad pokrywą zaworów i kolektorem,a i że również ogrzewa się w nim powietrze
bobson - 4 Sty 2013, 22:31

A ja powiem co nieco od siebie:
- odłączony IAT w moim RKC to wyczuwalny muł na niskich i średnich obrotach i 1-1,5l więcej na spalaniu!

IAT nie bez powodu jest przed przepustnicą: ma mierzyć temp powietrza jaka wpada do silnika, powietrze w obudowie filtra może i jest zimniejsze, ale:
IAT poda do ECU odczyt z zimnym powietrzem, ECU podleje odpowiednio ale i tak zweryfikuje to sonda (sprawna ofc :D ) i ECU kombinuje bo mu się nie zgadza.

Markz - 4 Sty 2013, 23:43

luki
akurat dolot juz mam troche zmieniony i owiniety bandazem wiec cos lepiej, kable przedluzylem, jutro wlutuje opornik na 20stopni i bede testowal zobaczymy :)

kenczorf - 5 Sty 2013, 01:12

bobson, kombinuje lub nie ale po zmianie polozenia czujnika czy wymianie kolktora na plastik znika mul na goracym silniku
bobson - 5 Sty 2013, 10:44

Na plastiku nie ma muła - to wiem bo mam RKC w Escorcie. W przypadku alu przesunięcie czujnika gdzie indziej to takie małe oszukanie, jest lepiej ale nie do końca (spalanie).
luki - 5 Sty 2013, 11:06

po przeniesieniu czujnika z kolektora w puszkę filtra nie odczułem zmiany zużycia no może trochę więcej pije poniżej 0*C ale to chyba normalne, na a pali jak w podpisie :)
Nesor - 10 Maj 2016, 07:35
Temat postu: [MK3] FAQ - Kolektor plastikowy do naszych Zetec'ów
A czy ma ktoś przepustnice z mdo 2,0 z Silver top bo potrzebował bym zczytac oznaczenie z niego?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group