Forum FiestaKlubPolska -

Silniki diesla - Diesel - przydatne informacje i zasady użytkowania.

ramses123 - 26 Lut 2010, 21:06
Temat postu: Diesel - przydatne informacje i zasady użytkowania.
Witam !

Na www.forum.vwgolf.pl znalazłem umieszczony poniżej materiał.
Mam nadzieję że będzie to dla Was pomocna lektura ! :)

Źródło: zobacz

tekst pierwotny: www.leonclub.pl

1. Dbaj o dobry olej w silniku
2. Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami serwisowymi (na ogół co 15 tys. km)
jednak w przypadku ostrej jazdy wymiana powinna być skrócona do 10 tys. km
3. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych,
w przypadku bardzo dużych mrozów możesz dwu, trzy-krotnie powtórzyć proces
grzania świec, na pewno to nie zaszkodzi, a ułatwi rozruch.
4. Dbaj w zimę o dobrze naładowany akumulator
5. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z dużymi przyśpieszeniami.
6. Przed rozpoczęciem ostrej jazdy zawsze rozgrzej swojego diesla do
temperatury roboczej
7. Temperatura pracy Diesla zawsze powinna oscylowac w okolicach 90st.C, nie
zależnie czy zima czy lato. Tuż po osiągnięciu 90st.C na wskaźniku temp.
wody, należy oczekać jeszcze chwilę poprzez w miarę spokojna jazdę ż olej
osiągnie właściwą temp. pracę .
8. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi silnika
poczekaj na wyhamowani i ostygnięcie turbiny, która jest bardzo wrażliwa na
brak smarowania (dotyczy wersji TDDI i TDCI)
9. Nigdy nie gaś od razu silnika po zakończeniu ostrej jazdy poczekaj - parę
minut.
10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli ******* Stylu Jazdy) ;
Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedź jak ruszasz powoli
prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi
osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz czesto na 5biegu 60km/h po
mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ. Czym to szkodzi?-
Niespalona sadza ze spalin zapieka się w kierowniczkach powietrza w turbinie
zmiennej geometrii. Nie jest korygowane ciśnienie turbina pompuje absurdalne
ciśnienia co komputer odczytuje jako błędne i przechodzi w tryb pracy
awaryjnej co się objawia spadkiem mocy. Najlepiej jeździć stosując się do
punktu 18 wyrabiając sobie przy tym własną taktykę na czas zmiany biegów. i
od czasu do czasu trzeba przycisnąć silniczek każdy Diesel musi wnętrzności
przewietrzyć.
11. Diesel poddany chiptuningowi nie traci na swojej użyteczności i żywotności
po warunkiem zastosowania się do wszystkich powyższych zasad.
12. Każdy Diesel zużywa olej - jedne silniki go biorą więcej drugie mniej. Nie
powinno nas to martwić do momentu w którym silnik zaczyna pobierać więcej
niż 1litr między wymianami.
13. Olej tuż po wymianie robi się ciemny (czarny) to normalne w Dieslach
14. Często dbaj (wymieniaj) filtr powietrza kosztuje nie wiele a za to ma
wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika.
15. Dbaj o to aby nie był niczym zakłócony nawiew na intercooler (w skrócie
IC) czyli chłodnicę powietrza doładowującego.
16. Zastosowanie stożkowych filtrów powietrza oraz wkładek nasączanych
olejem może (ale nie musi) skrócić żywotność przepływomierza - lepiej
częsciej wymieniać filtr papierowy
17. Dbaj o sprzęgło - bo kosztuje trochę $$
18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do
odcięcia - dowiedz się przy jakich obrotach uzyskujesz max moment obrotowy i
moc - i najlepiej aby wskazówka obrotomierza poruszała się pomiędzy tymi
zakresami .
19. Każdy Diesel od czasu do czasu lubi puścić czarnego dymka - nie należy się
tym martwić chyba że dzieje się to zbyt często i zostawiasz za sobą czarną
zasłonę dymną
20. Każdy diesel kiedyś się zepsuje tylko od Ciebie zależy kiedy to będzie ... old old old

odyniec - 27 Lut 2010, 00:20
Temat postu: Re: Diesiel - przydatne informacje i zasady użytkowania.
ramses123 napisał/a:

3. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych,
w przypadku bardzo dużych mrozów możesz dwu, trzy-krotnie powtórzyć proces
grzania świec, na pewno to nie zaszkodzi, a ułatwi rozruch.

I teraz uwaga!
Zaszkodzi, bo może spowodować przegrzanie się świec czyli jej spalenie, bo temperatura jej przekracza wartość 3-liczbową.
Owszem jak raz zagrzejesz i chcesz jeszcze drugi to trzeba poczekać z 2-3 minuty aby temperatura jaka jest na świecy została oddana do bloku silnika i on się nagrzał a nie po raz kolejny świeca.
I jak masz zdrowego diesla to z 1-szego grzania świec przy -25 st. C powinien odpalić bez stękania. Mój odpalał na tylko 2 sprawnych świecach żarowych...

[ Dodano: Pią Lut 26, 2010 23:22 ]
A i nie każdy diesel puszcza dymka - mój nie...a ma prawie 200 tys. najechane!

ramses123 - 27 Lut 2010, 09:36

odyniec napisał/a:
Zaszkodzi, bo może spowodować przegrzanie się świec czyli jej spalenie, bo temperatura jej przekracza wartość 3-liczbową.


rozżarzona świeca żarowa ma 1150* C ?? mam racje czy nie ?

Pawełos666 - 27 Lut 2010, 11:16

wezmy np duraspeedy, te świece nagrzewają się do 1000 stopni w czasie krótszym niż 2 sekundy i osiągają temperaturę żarzenia dochodzącą nawet do 1300 stopni, grzejesz raz, sa robione takze pod instalacje o nizszym napieciu na swiece niż 12V (7V), przy zwyklych 12V jest 1300oC; oczywiscie spirala kobaltowo-żelazna; przy zastosowaniu takiego materiału opór elektryczny podnosi się wraz z rosnącą temperaturą znacznie szybciej niż w przypadku standardowo używanego do tego celu niklu, kiedys juz o tym pisalem na forum; temperatura pracy świecy podczas dogrzewania zostaje w ten sposób samoczynnie ograniczona, wykluczone jest przepalenie się spirali grzejnej przy podwyższonym napięciu lub zbyt długim czasie żarzenia.
kamil wolski - 27 Lut 2010, 12:00

Ale to chyba nie temat z pytaniem jakie kupić co?!
Pawełos666 - 27 Lut 2010, 12:03

to jest odpowiedz w temacie, czy mozna grzac i jakie z punktu widzenia elektrycznego (kobalt, nikiel); czy jest sens, czy warto i jakie (za ile)... to juz wybor kierowcy
tomasz1982 - 27 Lut 2010, 19:53

Całkiem pomocny ten temat jak jeżdzić dieslem, szczegolnie dla kogoś kto od zawsz śmigał benzyną. Czytałem o eco drivingu, ale taka jazda jakoś mi nie odpowiada, lubie jak samochód wejdzie powyżej 2000obrotów ładnie klekocze i jakos jedzie:) Zawsze zastanawia mnie temat oleju, żeby lać dobry. Leje Elf evolution sxr 5w30 i cholera go wie czy dobry...Porówninia nie mam...
ramses123 - 27 Lut 2010, 21:17

tomasz1982 napisał/a:
Całkiem pomocny ten temat jak jeżdzić dieslem, szczegolnie dla kogoś kto od zawsz śmigał benzyną


nawet nie wiesz, jak bardzo mnie taka opinia cieszy :twisted:

odyniec - 28 Lut 2010, 15:26

Pawełos666, ramses123,
Tylko po co dwa razy grzać świece jak one i tak się do jednej temperatury rozgrzewają...?
Ich żywotności to nie służy a w rozruchu może i pomaga, ale to tak jak u Polskich drogowców - droga się sypie to co? Załatamy ją...a potem drogi o długości 5km mają 10 tys. łat...

Pawełos666 - 4 Mar 2010, 13:46

prawda ludzka glupota nie zna granic, ludzie jak maja slabe te swiece (marna temp nagrzewania) i im za raz nie zapala i pala po 2 razy, jak maja jakies lepsze swiece to nikt dwa razy nie musi grzac porzadnych swiec, nie chodzi o podgrzewanie dwa razy przed odpaleniem, tylko o samo odpalanie raz po razie,a swieca jeszcze goraca, bo kazdy Polaczek nauczony zeby czekac za kazdym razem jak odpala (i tu jest blad); w przypadku kobaltu nie ma to takiego znaczenia na zywotnosc, bo rezystancja ograniczy max temp spirali, szybkie pali sie jak benzyne, ale ludzie boja sie wynalazkow, tak jak iskrowych swiec sportowych, ktore sobie na wlasne zyczenie sami zle dobieraja albo swiec z 4 elektrodami, ktorych sie boja i mowia ze sa zle i o ktorych nie maja pojecia, jak cos inne to od razu zle, dlatego kazdy typowy Polaczek sie zapiera jak ma robic i pali za kazdym razem cofajac i odczekujac az lampka od swiecy sie wylaczy,a potem wymienia swiece co pare miesiecy, bo sie spalila, to normalne
kamil wolski - 4 Mar 2010, 14:40

Głupota głupotą, ale jak ktoś jeździ Fiestą za 1.800zł bo na nowsze i droższe auto go nie stać, to jak mu auto słabo odpala, to woli 2 albo 8 razy podgrzać świece niż robić remont silnika, lub ładować kasę w inne elementy by kompresja czy rozruch sam w sobie był łatwiejszy.
JoeMix - 4 Mar 2010, 15:56

Więc tak, napisze po raz kolejny:

Kontrola świec jest dla kierowcy, nie jest ona jednoznaczna z tym że świece grzeją jak kontrolka się świeci, tylko i to w każdej instrukcji jest napisane - odpalać auto niezwłocznie po zgaśnięciu kontrolki,,, jak po przekręceniu zapłonu kontrolka się nie świeci (wiele nowych aut) to nie znaczą że świece się nie włączają (bo się włączają) tylko mniej więcej tyle że od razu można odpalać silnik,,, no i na koniec jeszcze jedno - świece nie wyłączają sie jak gaśnie kontrolka tylko grzeją dalej nawet jak silnik juz pracuje,,, wyłączają sie po jakimś czasie (albo zadany jest czas, albo na temperaturę to jest ustawione)

Pawełos666 - 4 Mar 2010, 16:03

tak ale zazwyczaj zaswieca sie jak cofniesz kluczyk, jak kontrolka sie swieci to sterownik zalacza napiecie, jak gasnie to nie musi to oznaczac ze napiecie juz nie jest poddawane, jak jest nagrzany to czujnik temp moze wylaczac, czy to z komora wstepna czy zwykly diesel
kamil wolski - 4 Mar 2010, 16:34

Jednym słowem, grzejcie tak, by auto wam odpalało i tyle. Przecież nikt nie stwierdzi "kurcze, Paweł pisał że nie można dwa razy grzać świecy a mi nie chce odpalić auto... to pojadę autobusem..."
ramses123 - 4 Mar 2010, 19:44

trzeci zamknij ten temat tak żeby nie można było postów pisać. i skasuj te posty o grzanie świec bo to już nudne jest
Fordon - 4 Mar 2010, 19:58

W razi co, prosze PW to rozblokuje temat.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group