Forum FiestaKlubPolska -

Tuning mechaniczny - Zetec 1.6/1.8/2.0 Silver Top N/A

Ad@mus - 30 Sty 2010, 00:11
Temat postu: Zetec 1.6/1.8/2.0 Silver Top N/A
z miłości do wątku i w odpowiedzi na pytania
co zrobić żeby było lepiej w rozsądnej cenie

jak wiadomo te silniki zdobywaja coraz wiekszą sympatie, jak wiadomo czesci do "tuningu" jest do nich mało ale wykożystując Fordowskie nowsze komponenty i jakąś tam wiedze praktyczną moża coś zdziałać

uprzedając kolejne pytania powstaje ten oto FAQ, jest to zlepek wypowiedzi FORDONA, Pumy, Laskosza, Mafiosa i nieskromnie dodam moich i innych, jak ktoś mi się przypomni na PW to dopiszę

więc tak:

pkt no.1-Kolektor Wydechowy:
zaczynając od kolektora wariacji na ten temat było wiele, montować można nastepujące kolektorki:
-rs2000, wytestowane, droga przetarta, przerobic trzeba flansze, czyli dostosowac kolektor pod zeteca, zaspawac dziurska pod EGR, spasowac ITP
-focus, kolektor typu baran, droga przetarta, zamontowany przez np. Laskosza w mk1 z silnikiem RQB, na glowice pasuje p&p, czyli bez modywikacji, nastepnie trzeba dostosowac DP, czyli downpipe, czyli po chłopsku, połączyć kolektor z reszta układu wydechowego, zelatą tego rozwiązania jest dostępność tych części na rynku wtórnym i stosunkowo niska cena

-Mondeo mk1/mk2, jest to rozwiazanie najprostsze, jest ten kolektor luźniejszy od kolektorow pod zeteca w fiestach, natomiast efekty montarzu i sam montarz to moje domysły ponieważ nikt takowego w klubie chyba nie montowal do zeteca

-kolektor duratec, kolektor typu 4-1, z bardzo szerokimi rurskami, nikt nie założył ale pogłówkowac i przerobic pod zeteca się da, niska cena, wg mnie spore możliwości, dopra przepustowość, duża dostępność na rynku wtórnym, z minusów-trza przetrzeć szlak

-c20xe, czyli kolektor z OPLA, typu 4-2-1, czyli zawsze to lepsze niż muszla odlana z forda, zaadaptował jako pierwszy kolega Novitec, jak wiadomo Opel to nie Ford więc trzeba przerobic tak aby pasował


pkt no.2 Układ wydechowy:
-krótko
opisać, czyli w miare luźny o średnicach 2,2-2,5 cala w zależności od planowanej mocy, najlepiej przelotowy... czyli mig, rura fi okolo 55 i zabawa w pasowanie na aucie, koszt jak sie rozeznałem u tłumikarza 500zl z materiałem, rura stalowa aluminiowana, osobiście kosztowalo mnie to 2 wieczory, 2 czteropaki, ileś tam metrów druta MIG, ileś tam gazu, ale nie wiecej niż 200zl w sumie
opcjonalnie można użyć w miejsce katalizatora przelotowy tłumik np firmu AWG z allegro ok. 55zl za sztuke,
np:
w miejsce tlumika środkowego wstawic od RSturbo, koncowy tłumik przelotowy, proponuje szukac uzywek w dobrym stanie np sebringa, remusa, ultera(szukamy najtanszego rozwiazania dlatego uzywka)
trzeba pamietac zeby srednica ukladu sie nie zmieniala na calej dlugosci ukladu, zaczynamy fi55 konczymi na fi55, oczywiscie koncowke wydechu mozna dac ozdobna i wieksza

pkt no.3 Dolot
-kolektor ssacy najlepiej wg opini kolegi Fordona zalozyc z mondeo 1.8/2.0 czyli kolektor z tworzywa cyt" kolektor aluminium to shit co przejmuje szybko temperature z komory silnika i dlugo oddaje ja... Plastik ma o tyle plus ze jest mniej podatny na nagrzewanie sie oraz szybciej studzi sie, dzieki zastosowaniu Itamidu i Tarnamidu ( tworzywa sztuczne )."-Fordon
-stożek, czyli odetkana morda, zakładamy to na co mamy kase, najtańsze stożki sa ok ale jak to mówią tanie mieso pies żere, wiec najważniejsze jest to żeby stożek przynajmniej nasączyć specjalnymi preparatami, koszty stożków od 50zl-300zl lub wiecej zakladajac ze ten za 300zl nam wystarczy, rekomendowany stożek przez Konrada to Fujita
-przepustnica, im wieksza tym lepsza, bazowo mozna sie opierac na przepustnicy z mondeo ktora ma jak dobrze pamietam 57mm gardziela
-obudowa przepływomierza najlepiej jak by ustąpiła miejsca tez mondeo 2.0, wiadomo jest większa, wchodząc z wszczegóły to przekladamy bebechy z naszej dotychczasowej prepływki do przepływki z Mondeo

wyższa szkoła jazdy:
pkt no.4 głowica porting itp
-jak wiadomo głowica trzyma ciśnienie sprężania, dlatego jak tak daleko idziemy a nasze silniki jak wiadomo juz pare wiosen maja, warto oddac ja do regeneracji, celem uszczelnienia zaworow i sprawdzenia jej ogolnej kondycji
jeśli umiesz się z nią zabawić napewno juz wiesz jak i czym ja potraktowac :hammer:
-porting, czyli obróbka kanałów ssacych oraz wydechowych to kolejny etap prac
wszystko powinno wyglądać tak:
głowica przed:

głowica po:

kanały:

porównanie glowic z s-ki i rs1800, jedna zmeczona druga wypoczęta


zawory:

łep bez zaworów:

flansz spod wtrysków:

jak najszersze wybranie materiału na kanałach, pamiętając o tym aby nie dokopać sie do kanałów wodno olejowych w głowicy, sugerowac się można obrysówką uszczelek spod kolektorów, czyli mozna je odrysować na głowicy i tak długo wybierac materiał az marker zniknie, na zdjęciach widać jak daleko można kopac
-po dopracowaniu głowicy dobrze by bylo oddac ją na wyrównanie
-zakładając głowice mozna zastosowac uszczelke dedykowana pod black topa, czyli aluminiowa uszczelke z Focusa, zdaje sie być trwalsza ze wzgledy na materiał oraz jest ona nizsza/ciensza od tej z siler topa, co da nam wyzsze sprezanie w komorze spalania, najlepiej celowac w sprezanie rzedu 14,5/15 bar, bezpieczna wartosc, ale tankujmy dodatkowo dla bezpieczenstwa bogatsze paliwo 98oct/V-ki
-obrobka zaworow/3kąty, dla zawodowcow, ale opisując chodzi o zachowanie kątów na grzybku zaworow jak na obrazku:

-jesli chodzi o ekstrimum obrobki i bardziej zaawansowane modyfikacje najlepeij zlecic to zawodowca

pkt no.5 Wałki rozrządu
-optymalnym i tanim rozwiazaniem dla silnikow 1.8/1.6 sa walki z zetec-owskiego dwulitrowca, specyfikacja, trwalosc i cena uzywanego walka to groteska w poronaniu z walkami na S i na J i innymi sportowymi sztukami
-rególowane koła rozrzadu, to rozwiazanie zapewnia dodatkowe pare koników, mozna kupic kola w USA, tam ceny sa przyzwoite ale clo dobija lezącego, jednak Polak to potrafi, są magicy którzy robią rególowane kola rozrzadu z 4 uzywanych robia 2 rególowane, koszt to 300zl, natomiast jesli chodzi i wystrojenie takiego walku pod silnik trzeba spedzic troche czasu na hamowni, moja wiedza w tym zakresie jest ksiazkowa, wiec powiem ze wyczytalem ze ustawienie walkow powinno byc, ssacy przespieszony o 5stopni, wydech przespieszony o 4stopnie-wg mnie lepiej na hamce to wystroic

....dalej w modyfikacjach bedzie kompuster typu stand alone, strojenie kompa-mam nadzieje ze w opisie pomoze Fordon


.....tak wstepnie opisałem, polowe zrealizowalem polowa sie realizuje wiec bazuje na tym co zrobilem i zrobic chce....mam nadzieje ze bede mogl edytowac i poprawic opis o uwagi, jakies bledy tam napewno sa

Żółwik Tuptuś - 30 Sty 2010, 00:13

Szacunek dla Ciebie i Twojej pracy . Podwieszam :)
spaun21 - 30 Sty 2010, 05:15

szacuneczek za taka drogocenna wiadomosc jaka napisales pozdrawiam
TomeX500 - 25 Sie 2010, 00:15

Pytanie odnośnie przepustnicy i obudowy przepływki z mdo 2.0... Do RS1800 mogą być z każdego rocznika, czy któreś są gorsze/lepsze? Nie wiem na które polować ;-(
Ad@mus - 18 Wrz 2010, 09:26

odnośnie układu wydechowego znalazłem w miare fajny opis jak poskładać mniej restrykcyjny układ wydechowy tak aby było dobrze, przekłada sie to na to co kiedyś przy konstruowaniu mojego układu podpowiedział mi Puma, tutaj jest to ubrane opisane i sa nawet łatwe wzory do policzenia


vegetagt - 10 Lut 2013, 01:23

Czy posiada ktoś skan ABC tłumików w lepszej jakości?
Ad@mus - 3 Mar 2013, 21:41

scanowane z tuning swiata
chyba gdzies jeszcze to mam-jak znajde to zapodam-ale zasada jest prosta
zamiast kata przelot awg, srodkowy awg koncowy komorowy jaki ci sie podoba -to ciche rozwiazanie
zamiast kata awg potem rura i na koniec przelot-bedzie glosno
zebys nie przegiol ze srednica, za bardzo rozluzniony wydech wplywa negatywnie na osiagi bo jest brak kompresji spalin w ukladzie, przez co wstrzymuje ciag i dlawi uklad, chyba ze turbisz to robisz jak ci sie widzi nawet fi70

u mnie bylo fi60 i zmienil bym na fi55
odleglosci seryjne tlumikow sa ok wiec tylko zastap je awg-usami

vegetagt - 3 Mar 2013, 21:44

Ad@mus, zastanawiam się co to za teoria tam jest o odległościach między tłumikami :)
W mk2 mam tylko kat i końcowy tłumik i w te miejsca wpakuje to, co odkopie w garażu ( puszki z carismy 1.8, ale jeszcze niezidentyfikowane po numerze. ) :)

Ad@mus - 3 Mar 2013, 22:34

najpierw kolektor wydechowy zmien lub usmarkaj 4-2-1
jak zmiana to na ten baran z foki
a odleglosci pewno maja wplyw na odbicia falowe ciagu spalin
w samym wzorze przeliczania wydechu sa brane pod uwage chocby powierzchnie zaworowe-ale po co komu wzory?? :D spawa sie uklad i hamuje, jesli bedzie niedosyt spawa sie nowy i zas hamownia itd
jednak jesli poprawiamy serie robisz wg w/w wytycznych
kolektor ma byc sprawny zeby zapewnic dobre przeplukanie cylindrow, wydech luzny ale nie za bardzo zeby spaliny zasowaly do odbytnicy

u mnie uklad byl spawany na chlopski rozum i bylo ok, brakowalo jedynie dobrego kolektora ktory zamontowal nowy owner

Peedro - 9 Lis 2013, 21:52

Dodam ciekawą informację dla użytkowników ziutków o pojemności 1,6l... Otóż da się do tego silnika zamontować zawory z 1,8/2,0, z takim zastrzeżeniem, że dla zaworów ssących (są większe) trzeba nieco podszlifować tuleje cylindra, ale tylko nieco - po przyłożeniu głowy z 2,0 na blok z 1,6, zawór ssący delikatnie haczy o tuleje przy otwieraniu i zamykaniu, ale niewiele.

Nie zmienia to faktu że przy takiej zabawie trzeba zmienić gniazda zaworowe i zrobić bardzo solidny porting, bo głowica 1,6 jest baaardzo restrykcyjna, kanały ssące i wydechowe są bardzo małe, więc już samo poluzowanie ich bez zmiany zaworów powinno przynieść ogromną poprawę.

Mam nadzieję że przyda się to info niektórym forumowiczom :)

vegetagt - 18 Lis 2013, 18:07

Peedro napisał/a:
trzeba nieco podszlifować tuleje cylindra, ale tylko nieco - po przyłożeniu głowy z 2,0 na blok z 1,6, zawór ssący delikatnie haczy o tuleje przy otwieraniu i zamykaniu, ale niewiele.


1. Od czego wziąć wtedy uszczelke głowicy?
2. głowa z 2.0 będzie prawdopodobnie haczyć mniej niż głowa 1.6 +zawory.
3. niewiadomo, czy środki zaworów ssących są w tej samej odległości w głowie 1.6 i 2.0.
4. niewiadomo także, czy wiekszy zawór zmieści się względem ściany komory spalania w glowicy.
5. Założenie głowicy 2.0 jest równoznaczne z porządnym planowaniem (pewnie z 1mm), zeszlifowaniem tulei cylindra, znalezeniu do tego jakiejś uszczelki. Od 1.6 nie podejdzie bo część uszczelki będzie w komorze spalania a głowica nei będzie dociskała jej w miejscu metalu, tylko zwyklego materialu.

Peedro - 18 Lis 2013, 19:13

Ja od początku miałem na myśli swap większych zaworów do głowicy z 1,6...
vegetagt - 18 Lis 2013, 19:15

Peedro, większych, tj tych od 1.8/2.0, czy poprostu jakichkolwiek większych?
Peedro - 18 Lis 2013, 19:55

no większych tj 1,8/2,0
vegetagt - 18 Lis 2013, 20:01

Hm. Czarno widze wpasowanie 32mm zamiast 26mm. W miejscu zaznaczonym na czerwono musi znalezc się jeszcze gratisowe 3mm:
http://iv.pl/images/74395685990982469743.jpg

Prędzej kombinowałbym z włożeniem 28mm (wydechowego) zamiast 26mm (ssącego), a orginalny wydechowy 24mm zostawil w spokoju, ewentualnie dał tam ssące 26mm :P

Nadal zostaje problem z doborem uszczelki (jeżeli zbierzemy troche materiału z tulei i głowicy). Ciekawe, czy tak na pałe można dać uszczelke z 1.8 <???>

Peedro - 18 Lis 2013, 20:04

vegetagt, tak się nie da zaworów zamieniać - ssące są ssące, a wydechowe są wydechowe - z innych materiałów są robione.
vegetagt - 18 Lis 2013, 20:06

Peedro, no to lipa wg mnie :yes: Trzeba szukać zaworów z innego silnika niż silvertop.
Ad@mus - 18 Lis 2013, 20:17

robisz tak:
kupujesz zawory do 1.8/2l
bieresz glowice z 1.6 jedziesz do autoszlifu
tam panowie rozwierca ci gniazda pod wieksze zawory
skladasz na uszczelce z 1.6,

z tym ze po co kombinowac, skoro za ten mod zaplacisz tyle co za klocek 1.8 czy 2l i masz z baski mody

vegetagt - 18 Lis 2013, 20:21

Ad@mus, jakby to było takie proste, to ktoś by to w końcu zrobił, szczególnie że widziałem już 1.1 turbo, co jest dopiero bezsensu. Do tego nei wiem jak chcesz złozyć to na uszczelce 1.6, skoro na 90% podcinasz tuleje i ta uszczelka nie będzie tam zbytnio szczelna :>
Do tego dochodzi jeszcze zaznaczone przeze mnie miejsce na głowicy.

Peedro - 18 Lis 2013, 20:23

vegetagt, ale sie nie podcina nawet 1mm, tylko mniej, żeby sie zawór minął, myślę że z tym sobie powinna seryjna uszczelka poradzić, ale wiadomo gdybanie :P napisałem co zaobserwowałem, i może ktoś kiedyś będzie na tyle uparty że coś pomodzi w 1,6 :P
vegetagt - 18 Lis 2013, 20:28

a ma ktoś głowice od 1.6 luzem? Bo by można było zweryfikować odległości pomiędzy zaworami. Od dwulitrówki mam, to też bym zmierzyl.
Peedro - 18 Lis 2013, 21:05

tak porównując to odległości zdaje się że na 99% są takie same - przecież jakby były inne to by były w 1,6 i 1,8/2,0 inne popychacze etc, bo by były odległości inne.
vegetagt - 18 Lis 2013, 21:09

Peedro, a no, racja :rotfl:
No to pytanie, czy z drugiej strony głowicy zmieści się ten zawór.

vegetagt - 18 Lis 2013, 21:12

Peedro, czy w tym miejscu zaznaczonym na czerwono:
http://iv.pl/images/74395685990982469743.jpg
da rade zmieścić większe gniazdo bez ingerencji w ścianke komory spalania.

Peedro - 18 Lis 2013, 21:23

albo to będzie na styk, albo lekka ingerencja

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group