Forum FiestaKlubPolska -

Elektryka - Nowa instalacja pod el. szybki

dm.melon - 20 Kwi 2008, 15:49
Temat postu: Nowa instalacja pod el. szybki
Witam,
Kupiłem sobie zestaw do elektrycznego podnoszenia szybek z Allegro i podczas gdy mój samochodzik maluje się u lakiernika postanowiłem pogłówkować jak to podłączyć.
Ogólnie podłączenie jest typu "kostkę włóż w kostkę" no ale chyba trzeba będzie podać zasilanie- bo oczywiście moja Fiestka instalacji nie posiada.
No i tak sobie myślę jak to zrobić, bo moja wiedza elektryczna skończyła się na wymianie żarówek na diodki :hahaha:
Prawdopodobnie mógłbym podpiąć się pod radio, ale szczerze mówiąc wolałbym pociągnąć nowe kabelki sam (bo i przyjemność będzie większa). No i tu mam pytanka.

1) Czy kable powinny być ekranowane, żeby przy opuszczaniu szyb w radiu nie było zakłóceń?
2) Najważniejsze- jak pociągnąć instalację.
Myślałem o tym, żeby pociągnąć kabelki prosto z akumulatora do skrzynki z bezpiecznikami, wpiąć w jakieś nieużywane gniazdo, tam włożyć bezpiecznik no i dalej podłączyć kabelki od szyb.
W szukajce znalazłem jakiś temat w którym ktoś piszę, żeby (ciągnąc nowe zasilanie) umieszczać bezpiecznik zaraz za akumulatorem, kabelki ciągnięte dalej od razu do szybek (choć może nie zrozumiałem ^^).
No i trzecie wyjście- bezpiecznik za akumulatorem (np. 25), ale kabelki ciągnięte dalej do skrzynki. Tam wpiąć się do wolnego gniazda, wstawić mniejszy bezpiecznik (np. 10) i dopiero podpiąć się pod kabelki szyb.

Co radzicie? A może zupełnie nie tak? <wow>

szynszyl - 20 Kwi 2008, 18:11

moja rada. zacznij od przeciagniecia dwóch przewodów przez przepust drzwi-buda auta. proponuje min. 1.5mm2 ale jak jestes w stanie wcisnąc 2mm2 to nawet lepiej. jak to załatwisz to faktycznie z wygody zainstaluj sie w skrzynce bezpiecznikowej. zwróc uwagę ze masa jest na "szynie" (dobrze pamiętam?)
bezpiecznik jaki zaleca instrukcja obsługi i nie kombinuj z jakimiś dwoma w szeregu. w orginale jest chyba 20A ale jest faq w dziale mechanika na gorze to sobie sprawdź. ciągniecia przewodu z aku nie ma sensu. przecinasz przepust komora silnika- kabina samochodu i problem z zalewaniem samochodu wodą gotowy. chyba że jesteś sprytny.

kazi - 21 Kwi 2008, 08:24

i nie podłączaj pod zasilanie radia chyba ze chcesz miec troche zapachu palonej izolacji :) tam leci zbyt duzy prąd. Tam musza byc przewody które wytrzymują prądy 10 A na szybe.
dm.melon - 1 Maj 2008, 11:27

Witam,
wczoraj wreszcie zabrałem się za montaż szybek. Niestety nie miałem aparatu, a bateria w telefonie mi padała także udało się zrobić tylko kilka zdjęć "poglądowych".
Ponieważ od razu przeciągałem sobie kabelek do obrotomierza, postanowiłem jednak dodać2 kable i zrobić nową instalacje zasilającą el. szyby.
Kable zostały wpuszczone tędy (pod maską):

i zaizolowane taśmą izolacyjną i jakąś pastą do izolowania rur z wodą czy coś.

Następnie kabelki w dół i tu podłączyłem do wiązki która była w zestawie. Jest tam bezpiecznik 20A taki walcowaty (którego wcześniej nie widziałem).

Ok, teraz trochę dłubaniny i przeciąganie wiązki przez drzwi. Udało się przeciągnąć 4 kable bez problemu:
KAbina:

Od strony drzwi:


I to tyle jeżeli chodzi o elektrykę. Reszta to "wepnij kabel w kolorze X we wtyczkę z kolorem X"

Co do mechaniki to trzeba było wewiercić kilka dziur i trochę pobawić:



Przełączniki zamontowane w miejscu starych klamek:


Wszystko jest banalnie proste, ale pojawił się jeden problem. Otóż ponieważ kable + - pociągnięte są prosto z akumulatora, napięcie jest podawane całe czas. Nawet przy zgaszonym samochodzie. Póki co u mnie jest prowizorka- wyłącznik (taki od lampek na biurko), ale później przerobie to na coś bardziej mądrego. Może na to samo ale w innej oprawie- przycisk taki jak do ogrzewania tylnej szyby to włączenia / wyłączenia napięcia na silniczkach LUB jak tylko dowiem się jak, chciałbym zrobić tak, żeby zasilanie było podawane tylko po przekręceniu stacyjki. Tylko jak to zrobić? Potrzebny jest jakiś przekaźnik?

ic3ek - 1 Maj 2008, 12:17

Po pierwsze kolego weź sobie obojętnie jaki przekaźnik, taki który przepuści dużo prądu 20A
Znajdż na nim wyjscie cewki która załącza przekaznik, jedno wyjscie tej cewki podłączasz pod mase, a drugie dajesz do + zasilania "ale musi to być + po stacyjce"

Podłaczając to tak masz efekt ze po przekręceniu stacyjki załącza sie ten przekaźnik

Bieżesz szukasz jeszcze styków przekaźnika które po przekreceniu stacyjki beda zwarte, a po wyłaczeniu stacyjki beda rozwarte i tam podłączasz przewód od szybek. Przecinasz go i pod jedno wejscie podłaczączasz 1 strone kabla a pod drugie 2 strone kabla

I masz problem z głowy.
Nie zapomij aby na cewke przekażnika podłączyć równolegle diode 1N4148.
No i oczywiście podłączasz sie kabelkiem od szyb w styki przekażnika gdzie po przekreceniu stacyjki jest zwarcie.

Pozdrawiam i zycze dalej owocnej pracy.

P.S.
Weż te siłowniki uniwersalne pożadnie umocuj ponieważ szybko sie wyrabiają "chodzi mi o miejsce gdzie przychodzi korbka od krecenia szybą.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group