Forum FiestaKlubPolska -

Tuning mechaniczny - FAQ - Tuning

PumaRST - 20 Lis 2005, 12:40
Temat postu: FAQ - Tuning
ZANIM ZROBISZ TEN BŁĄD!!!!

Jeżeli interesujecie się „TUNINGIEM” i obserwujecie tematy w tym dziale, zakładam, że zdecydowaliście się już popełnić ten straszliwy błąd i przerobić lub zbudować swój wymarzony samochód – lub już to robicie.
Dlaczego błąd?? Jeśli raz się zdecydujecie na jakąkolwiek przeróbkę, rozpoczniecie NIGDY NIE KOŃCZĄCY SIĘ proces udoskonalania samochodu i dołączycie do klubu wiecznie nie usatysfakcjonowanych „PRZERABIACZY”!!!
Przygotowywanie samochodu zaczynamy dużo wcześniej niż prace mechaniczne. Najpierw trzeba się zdecydować do czego będzie służyć auto, czy do sportu czy do jazdy codziennej i okazyjnych wyścigów ulicznych – do czego nie namawiam, ponieważ jest to niebezpieczne dla kierowcy ale co gorsze dla osób postronnych.
Jeżeli auto będzie używane w sporcie, to zmiany są uzależnione od przepisów danej dyscypliny. Natomiast jeśli auto ma służyć tam gdzie nie ma żadnych regulaminów, w tedy robimy co chcemy i na co nas stać!!
W następnych częściach przedstawię podstawowe sposoby przerabiania poszczególnych podzespołów naszego samochodu. Kolejność będzie związana z „naszym bezpieczeństwem”, ponieważ uważam, że najpierw trzeba poprawić „fabrykę” w układzie zawieszenia i hamulcowym, a dopiero potem zająć się zwiększaniem mocy naszego „BOLIDU”.



ZAWIESZENIE

Zawieszenie naszego auta możemy zmodyfikować na kilka sposobów w zależności od tego do czego będzie nam służyć auto.
1. Pierwszym i najtańszym sposobem modyfikacji jest zastąpienie seryjnych sprężyn ich spotrowym/tuningowym zamiennikiem. W tym wypadku cała inwestycja zamknie się w przedziale miedzy 400-1000zł w zależności od producenta.
2. Kolejny krok to wymiana seryjnych amortyzatorów na bardziej sportowe, czyli takie które mają skrócony skok i są utwardzone względem seryjnych. Ta modyfikacja jest już trochę droższa i zamknie się w przedziale 1500zł a 2500zł.
3. Trzecim sposobem jest zastosowanie rozpórek zawieszenia obu osi. Montuje się belki poprzecznie miedzy kielichami amortyzatorów. Występują również rozpórki dolne zawieszenia, montowane pomiędzy wahaczami. Koszt około 350zł za sztukę. Sens stosowania takich rozwiązań jest w tedy gdy zastosujemy inne sportowe elementy w zawieszeniu. Producenci OMP, SPARCO, EIBACH, DW, FK.
4. Czwartym sposobem jest montaż kompletu zawieszenia (amortyzator/sprężyna) dedykowanego do interesującego nas modelu. Z reguły te zestawy posiadają regulacje wysokości od 20 do 80 milimetrów. Duża z nich część posiada też regulację siły tłumienia amortyzatora. Koszt zaczyna się od 3000zł wzwyż.
5. Kolejnym sposobem poprawienia naszego zawieszenia jest zastosowanie twardszych tulei w naszym zawieszeniu. Są one wykonane z poliuretanu i są znacznie wytrzymalsze niż zwykłe gumowo-metalowe. Producentem takich tulei jest firma PowerFlex i koszt zestawu to około 1200zł. Warte do zastosowania w autach szykowanych do sportu.
6. W autach które mają startować w różnego rodzaju zawodach sportowych stosuje się również grubsze stabilizatory obu osi.

Producenci elementów zawieszeń: OMP, SPARCO, EIBACH, DW, FK, BILSTEIN, SACHS, H&R, KAYABA, SPAX, KW, KONI, PLATIMEX, WEITEC, POWERFLEX, itd.

Do posiadaczy słabszych wersji silnikowych: w waszym przypadku najprostszym i najtańszym sposobem poprawienia zawieszenia jest zastosowanie seryjnych elementów montowanych w najmocniejszych wersjach, czyli na podstawie modelu MK3, wymiana amortyzatorów i sprężyn na odpowiedniki z RS1800/RS Turbo/xr2i. Przy czym sprężyny polecam od RST/RS1800 ponieważ sprężyna tylniego zawieszenia była krótsza niż w wersji xr2i 1600. Oraz dołożenie przynajmniej przedniego stabilizatora.



UKŁAD HAMULCOWY

Układ hamulcowy naszego auta możemy zmodyfikować na kilka sposobów:

1. Sposób pierwszy polega na wymianie tarcz, klocków i zacisków na odpowiedniki stosowane w najmocniejszych wersjach danego modelu.
2. Sposób drugi to zamiana tarcz i klocków na odpowiedniki sportowe. Koszt około 1000zł.
3. Po zmianie podzespołów na sportowe zamienniki warto również zmienić płyn hamulcowy na syntetyczny DOT4 lub na sportowy DOT4/DOT 5.1.
4. Zmiana gumowych przewodów hamulcowych na odpowiedniki w oplocie stalowym.
5. Conwersja tarcz, klocków i zacisków od innych modeli tej samej firmy. W wypadku fiesty są to: Escort RS2000, Escort Cosworth, Sierra Cosworth, Fokus ST/RS, Fiesta ST, Grenada (tylnie hamulce).
6. Istnieje jeszcze możliwość zmiany na zaciski 2 lub 4 tłoczkowe wraz z olbrzymimi tarczami ale to jest bardzo droga i trudna modyfikacja.

Producenci zamienników sportowych: EBC, ZIMMERMANN, PAGID, MINTEX, BREMBO, FERRODO, WILLWOD, itd.


C.D.N.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group