Forum FiestaKlubPolska -

Elektryka - Amperomierz, Volotomierz

Lejek - 31 Maj 2005, 15:19
Temat postu: Amperomierz, Volotomierz
A mianowicie, posiadam wskaznik temp. plynu chlodniczego oraz poziomu paliwa z fiesty mk4. I teraz moje pytanie. Czy da sie i w jakis sposob (jesli sie da) wykorzystac te wskazniki do zbudowania amperomierza lub voltomierza, a najlepiej obu tych urządzeń w fiescie mk3...
coccolino - 31 Maj 2005, 16:14

Voltomierz da się zrobić (im ma być dokładniejszy tym trudniej) stosując dwa rezystory (dzielnik napięcia) z czego jeden to potencjometr do wyskalowania - wartość tych elementów trzeba dobrać experymentalnie lub obliczyć. Z amperomierzem to już poważniejsza sprawa (ze względu na bardzo duże prądy). Z resztą po co Ci amperomierz w samochodzie ? 8|
Lejek - 31 Maj 2005, 16:54

No żebym wiedział w jakim stanie jest akumulator, a tak pozatym chce sobie wstawic dodatkowe wskazniki wizja jest taka ze bedzie to amperomierz woltomierz i czujnik cisnienia oleju. Chciałem zeby były 3 dodatkowe wskazniki i zeby było je łatwo wykonac a co za tym idzie nie wielkim kosztem (jak najmniejszym)
JoeMix - 31 Maj 2005, 17:37

Ok, na jakiej zasadzie Amperomierz informuje o stanie akumulatora? 8|
coccolino - 31 Maj 2005, 19:04

Lejek napisał/a:
No żebym wiedział w jakim stanie jest akumulator...

Do tego właśnie służy voltomierz :ok: ... i tylko do tego, no w sumie można jeszcze z jego pomocą wywnioskować czy jest dobre ładowanie (w jakim stanie jest alternator).
Amperomierz jest w samochodzie naprawdę zbędny, taka niepotrzebna zabawka, no i problem z jej wykonaniem jest duży.

Lejek - 31 Maj 2005, 19:56

coccolino napisał/a:
Lejek napisał/a:
No żebym wiedział w jakim stanie jest akumulator...

Do tego właśnie służy voltomierz :ok: ... i tylko do tego, no w sumie można jeszcze z jego pomocą wywnioskować czy jest dobre ładowanie (w jakim stanie jest alternator).
Amperomierz jest w samochodzie naprawdę zbędny, taka niepotrzebna zabawka, no i problem z jej wykonaniem jest duży.



Ok, wiec w takim wypadku mogł bys jakoś bliżej określic mi budowe, lub moze masz jakis schemat woltomierza. I na którym z tych dwóch wymienionych wyzej przezemnie wskazników było by go najlepiej zrbic. Róznia się one tym iz ten od temp opada po odlaczeniu zaplonu a ten od benzyny stoi w miejscu.... Dzieki z góry :) A no i moze jakis sugestie co do 3ciego wskaznika ??? :-P

Fordon - 31 Maj 2005, 20:36

Jako 3 wskaznik mozesz zalozyc czujnik temperatury oleju...

Pozdrawiam

Lejek - 31 Maj 2005, 21:07

Fordon napisał/a:
Jako 3 wskaznik mozesz zalozyc czujnik temperatury oleju...

Pozdrawiam


Miało byc w miare tanim kosztem... w jeden moge zainwestowac i prawdopodobnie bedzie to czujnik cisnienia oleju gdyz, nie bedzie trzeba wiercic dodatkowej dziury w misce olejowej, a przynajmniej tak mnie poinformowali....

JoeMix - 31 Maj 2005, 21:52

Ze wskaźników na desce nie zrobisz ani voltomierza ani amperomierza... take wskaźniki były ba na maxa niedokładne jeżeli by wogóle coś wyszło, a za pare złotych można kupić woltomierz czy to analogowy czy cyfrowy...

Voltomierz pokazuje napięcie... czyli jeśli zansz podstawowe napięce swojego akumulatora bez obciążenia, to jeśli zapodasz mi na zacisaki wyższe to będzie on ladowany... jak nieższe to rozładowywywany, na tej podstawie można stwierdzić co sie z nim dzieje i jaki jest jego stan tylko że anpięcie akumulatora w stanie odciązonym jest różne od 12V i zalezy och jego chwilowego poziomu naładowania, a po uruchomieniu instalacja w aucei zazwyczje trzyma w gfranicach 14V.... czyli sam Voltomierz nie wiele ci da informacji o stanie akusa... Może jedynie wskazywac na bierzaco napięcie w instalacji i jego spadki przy włączniu różnych urządzeń... (np. wzrost powyżej 15,5 jest bardzo niebezpieczny, a z kolei spadek poniżej 10,5V (przy rozruch) świadczy o słabej kondycji akumulatora)

Amperomierz to przyrząd który pokazuje ile prądu i w jaką stronę płynie... prolem w tym iż prad płynie dokłdnie przez ten wskażnik (jest on kawałkiem przewodu) czyli jak mierzymy duże prądy to potrzeby mocny wskaźnik... w aucie prady wachają sie w granicach +/-5A w czasie pracy silnika (czyli mamy rozciagłość około 10-15A) ale z ato w chwili rozruchu jrest dobre 280A!....

Kończąc - przebudowa wskańnika który mierzy opór (gdyz na tej zasadzie działąją wsk. temperatury i poziomu paliwa) na Voltomierz lub amperomierz mija się z celem to tak jakby silnik spalinowy przerobić na diesela albo parowy...

Fordon - 31 Maj 2005, 23:02

Lejek napisał/a:
Fordon napisał/a:
Jako 3 wskaznik mozesz zalozyc czujnik temperatury oleju...

Pozdrawiam


Miało byc w miare tanim kosztem... w jeden moge zainwestowac i prawdopodobnie bedzie to czujnik cisnienia oleju gdyz, nie bedzie trzeba wiercic dodatkowej dziury w misce olejowej, a przynajmniej tak mnie poinformowali....

Koszt takiego czujnika to okolo 68zlociszy, a i ingerencji w miske olejowa nie wymaga... :D

Lejek - 1 Cze 2005, 17:05

Fordon napisał/a:
Lejek napisał/a:
Fordon napisał/a:
Jako 3 wskaznik mozesz zalozyc czujnik temperatury oleju...

Pozdrawiam


Miało byc w miare tanim kosztem... w jeden moge zainwestowac i prawdopodobnie bedzie to czujnik cisnienia oleju gdyz, nie bedzie trzeba wiercic dodatkowej dziury w misce olejowej, a przynajmniej tak mnie poinformowali....

Koszt takiego czujnika to okolo 68zlociszy, a i ingerencji w miske olejowa nie wymaga... :D


W takim razie jak i gdzie go montujesz jezeli nie wymaga wiercenia w misce???


JoeMix : Dzieki za wyczerpujaca odpowiedz, jednak urządzają mnie raczej wskazniki analogowe.... i takowe chciał bym stworzyć. Szkoda jednak ze z tych wskązników nic nie bedzie bo z ta mysla je kupiłem :/

Fordon - 1 Cze 2005, 17:36

czujnik montujesz na desce lub na slupku (twoja inwencja)...
a instrukcje jak zamontowac taki czujnik musze zeskanowac i umieszcze w tym temacie...

Pozdrawiam

Lejek - 1 Cze 2005, 17:44

Fordon napisał/a:
czujnik montujesz na desce lub na slupku (twoja inwencja)...
a instrukcje jak zamontowac taki czujnik musze zeskanowac i umieszcze w tym temacie...

Pozdrawiam


Yyyyy... czegos tu nie łapie, ty chyba mowisz o zegarach a mi chodzi o CZUJNIK jak czujnik zamontowany w słupku w kabinie moze mi pokazywac temp oleju ?? 8|

bash - 1 Cze 2005, 17:46

czujnik fordon czujnik, a nie WSKAŹNIK - no można CZUJNIK umieścić w miejscu wkręcania korka spustowego oleju (obedzie sie wtedy bez wiercenia - zonk1 - znalezienie odpowiedniego czujnika, zonk2: uszczelnienie tego, zonk3-kalibracja? jaka kalibracja :? )
coccolino - 1 Cze 2005, 18:12

JoeMix napisał/a:
Ze wskaźników na desce nie zrobisz ani voltomierza ani amperomierza... take wskaźniki były ba na maxa niedokładne jeżeli by wogóle coś wyszło, a za pare złotych można kupić woltomierz czy to analogowy czy cyfrowy..

A ja twierdzę, że da się zrobić. Trudno w tym przypadku mówić o dokładności, gdyż wskaźniki te nie posiadają podziałki w voltach przystosowanej do tego typu wskazań. Trzeba by było poprostu się nauczyć - gdzie jest jakie napięcie.
JoeMix napisał/a:
Amperomierz to przyrząd który pokazuje ile prądu i w jaką stronę płynie... prolem w tym iż prad płynie dokłdnie przez ten wskażnik (jest on kawałkiem przewodu) czyli jak mierzymy duże prądy to potrzeby mocny wskaźnik... w aucie prady wachają sie w granicach +/-5A w czasie pracy silnika (czyli mamy rozciagłość około 10-15A) ale z ato w chwili rozruchu jrest dobre 280A!....

Jaki prąd płynie w danym momencie w instalacji nie problem policzyć ze wzoru:
I=P/U
Więc jeśli mamy włączone światła (żarówka przód mijania + postojówka - ok 60W, tył - 5W)*2 = w przybliżeniu 130 W
Więc I=130/12 I=ok. 11A
Jeżeli włączymy ogrzewanie tylnej szyby (chyba ok. 100W): I=ok. 8A
Mamy więc już razem 11+8=19A
Włączmy jeszcze radyjko (jeżeli zrobimy głośno i mamy 4 kanały po dajmy na to 20W=80W) I=ok. 7A
To już się robi 11+8+7=26A
Można jeszcze włączyć dmuchawę i wycieraczki, co da nam ponad 30A.

Rozrusznik w zależności od typu silnika ma moc od 800W do 1800W. A więc płynie przez niego prąd od 66A do 150A, a nie 280.

Poza tym większość mierników działa na zasadzie woltomierza (omomierz, amperomierz, voltomierz). Przez apmeromierz w chwili pomiaru nie płynie prąd - płynie on przez dajmy na to rezystor dużej mocy i w zależności od prądu odkłada się na nim określone napięcie.
Oczywiście rezystor ten jest w środku miernika (no bo jak inaczej) - ale nie musi :)

Lejek - 1 Cze 2005, 20:07

skale planuje zrobic sam na tych wskaznikach jesli chodzi o szczegoly...
JoeMix - 1 Cze 2005, 22:26

coccolino napisał/a:
Jaki prąd płynie w danym momencie w instalacji nie problem policzyć ze wzoru:
I=P/U
Więc jeśli mamy włączone światła (żarówka przód mijania + postojówka - ok 60W, tył - 5W)*2 = w przybliżeniu 130 W
Więc I=130/12 I=ok. 11A
Jeżeli włączymy ogrzewanie tylnej szyby (chyba ok. 100W): I=ok. 8A
Mamy więc już razem 11+8=19A
Włączmy jeszcze radyjko (jeżeli zrobimy głośno i mamy 4 kanały po dajmy na to 20W=80W) I=ok. 7A
To już się robi 11+8+7=26A
Można jeszcze włączyć dmuchawę i wycieraczki, co da nam ponad 30A.

Fajny wykłąd, masz racje ale Amperomierz w aucie włączamu pomiędzy akumulator a instalacje elektryczną, a kiedy silnik pracuje to instalacje jest zasilana z alternatora.... i do akumulatora płynie niewielka nadwyżka, lub w przypadku dużego obciązenie uzupełnienie tego z czym nie wyrabia alternator.... i to zazwyczaj miesci się w granicach jakich podałem...
coccolino napisał/a:
Rozrusznik w zależności od typu silnika ma moc od 800W do 1800W. A więc płynie przez niego prąd od 66A do 150A, a nie 280.

Owszem, po pierwsze jeśli wirnik się swobodnie obraca, a nie ma za zadanie krecić 4 cylindry o sporym nieraz stopniu spręzania.... a 2 sprawa to w momęcie rozrychu w rozruszniku płynie nieraz i 600A (prąd statrowy)... jak juz zacznie się krecić to spada i to sporo....
coccolino napisał/a:
Poza tym większość mierników działa na zasadzie woltomierza (omomierz, amperomierz, voltomierz). Przez apmeromierz w chwili pomiaru nie płynie prąd - płynie on przez dajmy na to rezystor dużej mocy i w zależności od prądu odkłada się na nim określone napięcie.
Oczywiście rezystor ten jest w środku miernika (no bo jak inaczej) - ale nie musi :)

No nie musi, porządne amperomierze nie mają zadnych tam rezystorów bocznikujących... i nie jest to na zasadzie za 100A wskażnik to 90A przez rezystor i 10A na wskażniku o mocy 10A.... tylko całe 100A płynie przez Wskaźnik.... (to tak w dużym uproszczeniu było) a druga sprawa to omomierz, to jest ukłąd skłądajacy się a żródłą zasilania i amperomierza, i mierzy on w zasadzie prąd płynący brzez badany element... widomo zmienia się on wraz z opornością elementu zmienia się ten prąd...

Fordon - 1 Cze 2005, 23:26

Lejek napisał/a:
Fordon napisał/a:
czujnik montujesz na desce lub na slupku (twoja inwencja)...
a instrukcje jak zamontowac taki czujnik musze zeskanowac i umieszcze w tym temacie...

Pozdrawiam


Yyyyy... czegos tu nie łapie, ty chyba mowisz o zegarach a mi chodzi o CZUJNIK jak czujnik zamontowany w słupku w kabinie moze mi pokazywac temp oleju ?? 8|

Sry moj blad czujnik mocowany jest do korka spustu oleju a zegar w kabinie... do soboty napewno zapodam cala instrukcje...

Pozdrawaim

Lejek - 2 Cze 2005, 22:01

W takim frazie czekam na instrukcje z góry dziekując :lol:
coccolino - 3 Cze 2005, 14:54

JoeMix napisał/a:
... .... ...

Widzę Joe, że odrobiłeś lekcje. RESPECT!
... a co powiecie Koledzy na czujnik temperatury nadmuchu (powietrza w kanale dmuchawy) z wyświetlaczem LED? Mam termometr który kiedyś zrobiłem ( schemat i opis był w "Elektronika dla wszystkich" - taki miesięcznik) - 50 PLN mnie wyszedł (bardzo drogie czujki, ale zajebiste). Wisiał w domciu na ścianie (jedna czujka za oknem druga w domciu), później mierzył temperaturę na procku, no a teraz ... jeszcze nie wiem. Dodam, że ma dwie czujki przełączane przełącznikiem.
Może tak:
- temp. nadmuchu + temp. silnika albo
- temp. nadmuchu + temp. wewnątrz autka albo
- temp. nadmuchu + temp. na zewnątrz ...
Ma ktoś jakiś pomysł ?

JoeMix - 3 Cze 2005, 15:55

Hmm.... jedną czujke przyklej do obudowy filtra olju bedziesz miłą mniej wiecej temperaturę oleju... drugą możesz przyczepić do węza wchodzącego na chłodnice, bedzies zmiał mniej wiecej temperature płynu w dużym obiego... albo lepiej, jeden przyczep na wąż wchodzący do chłodnicy a drugi na wychodzacy z chłodnicy - bedziesz miał róznice czyli skutecznośc twojej chłodnicy :-)
coccolino - 3 Cze 2005, 16:36

Hmm. Warte rozważenia Joe. Thx.
Skuteczność chłodnicy mam chyba dobrą (wkazówka na "M" w napisie NORMA).
Co do temp. oleju to zastanawiam się po co mi to? - silnik 1300 cm³ - chyba go nie zagotuję ;) Nie wiem co Was rajcuje w temp. oleju - to nie rajdówka!
Natomiast znając temp. nadmuchu, z czasem nauczyłbym się jak ustawić cięgna regulacji aby mieć jak najlepszą (najprzyjemniejszą) temperaturę w autku i mógłbym ją stale kontrolować nie przystawiając dłoni do wylotu powietrza.
Drugą czujkę chyba dam na zew. gdzieś pod przednim zderzakiem. Będę wiedział za wczasu o gołoledzi (ok 0 stC). Ile razy mieliście taką sytuację - że jadąc zimą asfalt wygląda pięknie, depczecie po hamowni ... a samochód pomyka dalej (przecież w domu na termometrze było + 4 stC 8|), a przy samej jezdni może być -1 stC !!
Co Wy na to?

Fordon - 5 Cze 2005, 00:30

Oto obiecana instrukcja montarzu czujnika temperatury oleju...


Pozdrawiam


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group