| 
				
					| 
							
								|  | Forum FiestaKlubPolska - 
 |  |  Mechanika silnika - [1.8 RQC] Wymiana rozrządu, luźny pasek
 
 xGrzesieq - 1 Cze 2025,  19:02
 Temat postu: [1.8 RQC] Wymiana rozrządu, luźny pasek
 Cześć, posiadam Fiestę z silnikiem 1.8 RQC. Rok temu wymieniałem w niej rozrząd – przejechałem od tamtej pory bezproblemowo 5 tysięcy kilometrów, jeżdżąc dość dynamicznie. Niestety, po listopadowej przerwie odpaliłem silnik i nagle… zonk – zaczęły dochodzić dziwne dźwięki z okolic rozrządu.
 
 Na początku myślałem, że to kwestia górnej obudowy, bo widziałem, że u poprzedniego właściciela zębatka ocierała o osłonę. Niestety to nie to – zdjąłem osłonę, a dźwięk nadal się utrzymywał. Rozebrałem więc cały rozrząd i… jeszcze większy zonk – udało mi się zdjąć pasek rozrządu rękami, bez luzowania napinacza.
 
 Kupiłem więc nowy zestaw (pasek + napinacz), bo pomyślałem, że może trafiłem na wadliwy egzemplarz. Wszystko zrobiłem zgodnie z procedurą z tego filmiku:
 https://youtu.be/7k0cdRwOKis?si=bXIXmv9vA-Nr0yn2&t=884
 
 Ale widzę, że pasek w moim zestawie (napinacz INA + pasek Continental) nie napina się tak, jak na filmie. Teoretycznie teraz nie mogę już łatwo zdjąć paska z kół zębatych, ale nadal da się to zrobić – i zastanawiam się, czy w ogóle mam odpowiedni zestaw rozrządu.
 
 Rok temu zakładałem ten zestaw:
 https://archiwum.allegro.pl/oferta/skf-rozrzad-pompa-mondeo-i-mk1-1-6-1-8-2-0-16v-i13099763406.html
 
 Teraz zrobiłem to na napinaczu INA i pasku Continental – i znów mam wrażenie, że za chwilę pasek się rozciągnie i problem zbyt luźnego paska powróci.
 
 Czy jest możliwe, że znowu kupiłem zły zestaw? Czy ten SKF był właściwy? Przy SKFie też ten pasek nie był mocno napięty :/ Obie aukcje, jak do SKFa, jak i INA + Continental wskazywały na silnik RQC pod względem kompatybilności, ale cała sytuacja jest dziwna – pasek po założeniu jest tylko lekko napięty. Robiłem już kilka rozrządów (Volvo V40 MK1, Audi 80 B3 1.6 TD) i nigdy nie spotkałem się z tak nietypową sytuacją, że pasek można swobodnie przesuwać tuż po montażu.
 
 Czy to możliwe, że sprężyna, która zaczepia się o napinacz oraz śrubę montażową jest nieodpowiednia i przez to nie zapewnia właściwego napięcia?
 
 Czy jesteście w stanie polecić odpowiednie zestawy rozrządu, które montowaliście i nie było z nimi żadnych problemów?
 
 Przepraszam za chaotyczny opis, ale już drugi raz rozebrałem pół auta i znów mam problemy
  Nie chcę znowu robić rozrządu na chwilę, bo może za drugim razem nie skończy się to na prostym demontażu, tylko na poważnej awarii silnika. 
 Z góry dzięki za odpowiedzi!
 kuba87 - 2 Cze 2025,  10:53
 
 Napinacz musisz naciągnąć ręcznie. Sprężyna odpowiada tylko za prawidłowe ułożenie paska
 luk-90 - 14 Cze 2025,  14:33
 
 Zawsze luzowałem koła rozrządu przy napinaniu napinacza, tylko tyle, żeby mogły swobodbnie się przesunąć podczas napinania, a pasek napinałem zawsze tak, żeby móc obkręcić palcami pasek w najdłuższym boku o ok 90 stopni, potem dokręcanie kółek wałków,  dwa lub cztery obroty wałem i sprawdzanie czy blokada wchodzi dobrze, ważne, żeby nie trzymać kółek przy odkręcaniu lub dokręcaniu za blokadę, bo pęknie wałek
 
 |  |