Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika ogólna - Krótki poradnik wymiany pompy sprzęgła

TSRules - 19 Cze 2014, 14:11
Temat postu: Krótki poradnik wymiany pompy sprzęgła
Krótki poradnik uzupełniający wymiany pompy sprzęgła fiesta mk4\mk5\ford ka ponieważ ten w „sam naprawiam” nie jest zbyt czytelny.
Pompę zakupiłem firmy LUK (135zł) były jeszcze jakieś zamienniki "no name" ale słyszałem że nie zawsze pasują otwory na śruby, a różnica w cenie niewielka.


1) na początku ściągamy płyn ze zbiorniczka płynu hamulcowego strzykawką do poziomu wężyka który dochodzi do górnego króćca pompy w komorze silnikowej (rys.1 punkt 1)

2) odłączamy wężyk od zbiorniczka (jest na opaskę zaciskową, ściskamy kombinerkami i odciągamy) jeśli ściągnęliśmy płyn to w zasadzie nic sie nie wyleje.

3) odłączamy dolny wężyk od pompy w komorze silnikowej (rys.1 punkt 2) jest on na spinkę którą podważamy śrubokrętem, dość łatwo wychodzi, wężyk jest zagięty i trzeba trochę wyczucia przy wyciąganiu.


rys.1






Teraz najmniej przyjemna cześć którą wykonujemy nurkując pod kierownicę (ostrzegam, że przy demontażu pompy nie raz padnie słowo na k) ;)

1) zdejmujemy zawleczkę trzymającą tłoczek pompy z pedałem sprzęgła (rys.2 punkt 2)

2) zdejmujemy sprężynę napinającą pedał sprzęgła, da to nam lepszy dostęp do śrub trzymających pompę (rys.2 punkt 1)

3) odkręcamy śruby trzymające pompę są one po lewej stronie pedału sprzęgła, klucz 8, trzeba sie trochę nawyginać (rys. 2 punkt 3)

4) teraz najmniej przyjemne, odkręcanie śrub (są po prawej stronie pedału sprzęgła) które trzymają metalowy wspornik na którym opiera sie pedał sprzęgła po wciśnięciu (rys.2 punkt 4) dostęp jest tragiczny, klucz 10, nie każdy pasuje z racji małej ilości miejsca, klucz najlepiej solidny bo jeden marketowy mi pękł, ja górną śrubę odkręcałem grzechotką.

5) po odkręceniu śrub, podnosimy metalowy wspornik, teraz dopiero możemy wyjąć pompę pamiętając że jest przy niej górny wężyk, więc warto mieć szmatki w razie małego wycieku płynu, pomaga też wciśnięcie tłoczka pompy do jej środka

6) odłączamy wężyk od starej pompy, jest on na identycznej opasce zaciskowej jak przy zbiorniczku, wycieknie trochę płynu, pamiętamy też o zdjęciu uszczelki piankowej i zamontowaniu jej na nowej pompie, jak i wyżej wymienionego wężyka.

rys.2


rys.3








Montujemy odwrotnie, czyli:
1) przeciągamy wężyk do komory silnika, wkładamy pompę na miejsce, opuszczamy metalowy wspornik pedału sprzęgła

2) przykręcamy ją kluczem 8, sprawdzamy od strony komory silnika poprawność montażu (czy mamy dostęp do dolnego króćca pompy, nie wystaje uszczelka)

3) zakładamy od strony komory silnika dolny przewód od pompy i zakładamy jej zawleczkę (nowa jest w zestawie pompy LUK)

4) przykręcamy metalowy wspornik dwiema śrubami na klucz 10, przykręcanie jest jeszcze trudniejsze od odkręcania z racji fatalnego spasowania blach.

5) zakładamy zawleczkę łączącą tłoczek pompy w pedałem sprzęgła, możemy wyciągnąć na max tłoczek, pomoże to w montażu.

6) zakładamy sprężynę napinającą pedał sprzęgła.

Odpowietrzanie:

lokalizujemy odpowietrznik jest od patrząc z góry na komorę silnikową mniej więcej lekko na lewo od obudowy akumulatora, tamtędy też w miarę łatwo wprowadzić klucz i go odkręcić, polecam solidny klucz nasadowy 11, bo potrafi sie zapiec, najpierw zdejmujemy gumowa osłonkę (rys.3 punkt 1) a potem odkręcamy "do siebie" (rys.3 punkt 2)

Odpowietrzanie, jest kilku szkół, ja stosuje najprostszą, czyli pompowanie pedałem sprzęgła aż zacznie lecieć płyn przez odpowietrznik, potem wciskam pedał na max i zakręcam odpowietrznik, oczywiście dolewamy i kontrolujemy stan płynu w zbiorniczku (zresztą poradników w sieci jak odpowietrzać akurat nie brakuje, więc to akurat najmniejszy problem, po tym co już zrobiliśmy)
Powodzenia ;)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group