|
Forum FiestaKlubPolska -
|
 |
Elektryka - [MK3] dodatkowy włącznik wentylatora
luk-90 - 10 Maj 2012, 23:48 Temat postu: [MK3] dodatkowy włącznik wentylatora Witam, walczę na wielu frontach w związku z przygotowaniami do YTP. Teraz przychodzi kolej na układ chłodzenia.
Chcę zamontować ręczny włącznik wentylatora chłodnicy, zwykłe zmostkowanie podobno pali styki włączników, wiec chce to zrobić na przekaźniku, wymysliłem już schemat jak to miałby wyglądać, proszę bardziej ogarniętych ode Mnie o opinie czy to zda egzamin.
Założenie ma być takie, aby była możliwość ręcznego włączenia wentylatora oraz gdy pstryczek jest w pozycji off to termowłącznik robi swoją robotę. Schemacik poniżej
Jaszczur - 10 Maj 2012, 23:53
Jak najbardziej zda to egzamin, schemat jest poprawny.
Pamiętaj tylko by użyć przekaźnika który będzie miał odpowiednią wytrzymałość styków - moim zdaniem nie ma co podchodzić z czymś mniejszym niż 20A.
luk-90 - 11 Maj 2012, 00:03
super, wynuram jakiś fordowy przekaźnik ze skrytki i będę działać.
Czy jest jakaś określona odelgłość w jakiej powinien być ten przekaxnik umieszczony względem termowłącznika lub wentylatora?
Jaszczur - 11 Maj 2012, 00:08
Główny odbiornik energii (w tym przypadku wentylator) powinien być jak najbliżej przekaźnika, żeby zminimalizować straty na kablach. Ale to nie jest jakieś krytyczne wymaganie. W praktyce wystarczy jak styki przekaźnika podłączysz w miarę krótkimi przewodami o odpowiednim przekroju (taki sam jak przewody zasilające wentylator) z termowłącznikiem wentylatora chłodnicy (bo to jego będziesz w praktyce mostkować przekaźnikiem).
Odległość samego pstryczka zasilającego cewkę przekaźnika ma tu już znacznie mniejsze znaczenie.
JoeMix - 11 Maj 2012, 00:13
Jaszczur napisał/a: | moim zdaniem nie ma co podchodzić z czymś mniejszym niż 20A. | Jasne, zwłaszcza ze wentylator z mk3 na start ciągnie około 6-8A po rozkręceniu niecałe 3,,, jak pamiętam, zwykły włącznik 12V/10A wytrzyma bez przekaźnika, bo w takiej konfiguracji jak na schemacie jest on zupełnie bez sensu, bo zabezpiecza styki jakiegoś dodatkowego włącznika, którego szybko i łatwo wymienić, a nie chroni termowłacznika na termostacie,,,
Druga sprawa sterowanie takiego przekaźnika powinno być masą, wtedy uszkodzenie kabla po prostu załączy przekaźnik i wiatrak nie jak teraz zrobi zwarcie,,,
luk-90 - 11 Maj 2012, 00:14
co do samego wlacznika to sie domysliłem, ze nie ma roznicy, bo i tak byłby on w kabinie, ale potwierdziłeś moje przepuszczenia, że przekaźnik musi być nie daleko odbiornika
Joe, czyli po prostu puszczam plus normalnie, a sam włącznik jest za stykiem 86 i dalej do masy go od razu?
Warto dodać, że posiadam też większy odbiornik, czyli wentylator zetecowy
Jaszczur - 11 Maj 2012, 00:23
JoeMix napisał/a: | Jasne, zwłaszcza ze wentylator z mk3 na start ciągnie około 6-8A po rozkręceniu niecałe 3 |
Jasne, a zapodanie słabszego przekaźnika na pewno jest znacznie bardziej racjonalnym rozwiązaniem, zwłaszcza że takie przekaźniki są tak cholernie drogie i trudno dostępne, a ewentualny zapas na stykach w ogóle nie ma znaczenia z racji tego iż wentylator z owego mk3 na pewno w 100% będzie trzymał fabryczne parametry, i nie pobierze ani ciut więcej ponad te 6-8A.
JoeMix napisał/a: | wtedy uszkodzenie kabla po prostu załączy przekaźnik i wiatrak nie jak teraz zrobi zwarcie,,, |
Kabel może uszkodzić się gdziekolwiek, czyniąc w ten sposób szkody. Kolega zapoda bezpiecznik, w ramach przezorności i na wszelki wypadek, i po sprawie.
luk-90 napisał/a: | a sam włącznik jest za stykiem 86 i dalej do masy go od razu? |
Tak.
luk-90 - 11 Maj 2012, 00:25
a ewentualny bezpiecznik w którym miejscu zapodać? na początku układu sterowania?
Jaszczur - 11 Maj 2012, 00:36
luk-90 napisał/a: | a ewentualny bezpiecznik w którym miejscu zapodać? |
Do (+) który używany jest do zasilenia cewki przekaźnika, możliwie najbliżej tego (+).
JoeMix - 11 Maj 2012, 00:41
luk-90 napisał/a: | że przekaźnik musi być nie daleko odbiornika | W drugim końcu auta może być, przekaźniki od świateł masz w skrzynce koło kierownicy, a świtała z przodu,,, tylna szybę podobnie, jak i całą resztę,,, Jaszczur napisał/a: | Jasne, a zapodanie słabszego przekaźnika na pewno jest znacznie bardziej racjonalnym rozwiązaniem, | Zwłaszcza że popularne przekaźniki samochodowe mają 30A, fote wstawiam jak zwykłe standardową,,,
druga sprawa mówiełm to w koncepcji bezsensowności przekaźnika w konfiguracji zapodanej przez kolegę luk-90,
Jaszczur napisał/a: | ewentualny zapas na stykach w ogóle nie ma znaczenia z racji tego iż wentylator z owego mk3 na pewno w 100% będzie trzymał fabryczne parametry, i nie pobierze ani ciut więcej ponad te 6-8A. | Ewentualnie oryginał jest bez przekaźnika i dość relikatny termowłącznik jakoś go wytrzymuje,,, Jaszczur napisał/a: | Kabel może uszkodzić się gdziekolwiek, czyniąc w ten sposób szkody. Kolega zapoda bezpiecznik, w ramach przezorności i na wszelki wypadek, i po sprawie. | I co zabezpieczy obwód kilka mA jakim 10A no może 5A - można, tylko poco,,, luk-90 napisał/a: | a ewentualny bezpiecznik w którym miejscu zapodać? na początku układu sterowania? | Daruj sobie ten bezpiecznik,,, oryginalny układ jest zabezpieczony a podrasuj go tak:
Jak robic to porzadnie i z sensem - układ przetestowany w nie jednym aucie, a przeróbka w mk3 to chwila pod blokiem,,,
luk-90 - 11 Maj 2012, 08:18
W sumie to racja Joe, bo najmniej ciągania przewodów, jest najbardziej "user friendly"
(+) pociągnę prosto z bezpiecznika wentylatora (nr 13 w skrzynce bezpieczników) i tym sposobem będzie od razu bezpiecznik w układzie oraz poza kabinie poleci tylko jeden kabel załączający wentylator do termika
Dzięki bardzo za pomoc obu kolegom , będę wiedział jak działać, a temat możę przyda się innym poszukującym takiego info
JoeMix - 11 Maj 2012, 08:26
luk-90, +12V po zapłonie jest dostępny na termowłączniku jak na schemacie dałeś (przynajmniej w 1,1 ale myślę że w innych też), wszystko robisz koło niego, a do kabiny ciągniesz tylko jeden cienki przewód,,, nie wiem co tam masz pod maska wyrzeźbione,,, będę szedł do pracy to cyknę fotkę jak mam to u siebie zrobione,,,
luk-90 - 11 Maj 2012, 08:33
byłoby super i wiedziałbym już wtedy wszystko jak to wygląda
JoeMix - 11 Maj 2012, 12:33
http://www.fiestaklubpols...p=656007#656007
Pozwoliłem sobie zrobić w osobnym temacie od A do Z,,,
luk-90 - 11 Maj 2012, 17:01
trochę ubiegłeś moje działania, bo też chciałem zrobić z tego FAQ, ale nie wykonałbym tego w tak rzeczowy i profesjonalny sposób, dziękuję ze swojej strony i niech służy potomnym.
luk-90 - 11 Maj 2012, 17:15
Jeszcze mam pytanie dla pewności. Finalnie jak podłączę tak jak na schemacie zmodyfikowanym przez ciebie( sterowanie masą i termowłącznik masą to w razie pozycji włącznika off termik będzie standardowo załączał wentylator.
Głównie chodzi o możliwość załączenia ręcznego wentylatora przy upalaniu, podczas zwykłej jazdy ma być jak w fabryce
JoeMix - 11 Maj 2012, 17:44
Tak, jak zrobisz tak jak na schemacie to będzie jak fabryka + możliwość włączenia z kabiny,,, (jak wyjmiesz kluczyk to wiatrak się wyłączy),,, pstrykaj fotki to się uzupełni to co wystrugałem,,,
luk-90 - 12 Maj 2012, 01:34
całość dziś wprowadziłem w rzeczywistość, wyszło całkiem fajnie, w 100% zdaje egzamin. Foto w weekend
trzeci - 12 Maj 2012, 09:14
Fotki dorzuć też do tego tematu
Pozdro ...
BuMeL - 12 Maj 2012, 12:09
U mnie rok czasu nie ma w ogóle termo włącznika, jest mocny elektryczny włącznik kołyskowy w kabinie i wszystko pracuje bez zgrzytu. Włącznik jest podpięty zamiast termo w fabryczną wtyczkę,wszystko kwestia zerkania na wskazówkę w korku ;p
luk-90 - 12 Maj 2012, 20:52
każdy robi jak uważa
Ja wolę zrobić coś raz a porządnie, mieć z głowy, dodatkowy włącznik jest do upalania, a w czasie normalnej jazdy będzie termik pracować jak w fabryce to poskładano
kris_gw - 13 Maj 2012, 12:05
BuMeL napisał/a: | U mnie rok czasu nie ma w ogóle termo włącznika, jest mocny elektryczny włącznik kołyskowy w kabinie i wszystko pracuje bez zgrzytu. Włącznik jest podpięty zamiast termo w fabryczną wtyczkę,wszystko kwestia zerkania na wskazówkę w korku ;p |
Właśnie... kwestia zerkania na wskazówkę. Człowiek jako istotą myśląca od zawsze dążył do tego aby ułatwiać sobie życie a ty robisz zupełnie inaczej. Termo włącznik wentylatora jest po to aby stojąc w korku nie trzeba było zawracać sobie dupy pilnując temperatury silnika.
Zastosowanie ręcznego włącznika wentylatora jest jak najbardziej OK ale po to aby mieć dodatkową kontrolę nad pracą wentylatora i ewentualnie zabezpieczenie na wypadek awarii termo włącznika wentylatora a nie po to aby go wyeliminować.
JoeMix - 13 Maj 2012, 12:18
Przełącznik zamiast termowłącznik to raczej śmierdzi mi szybką prowizorką zamiast celowym działaniem,,, a wiadomo jaką trwałość mają prowizorki,,,
BuMeL - 13 Maj 2012, 14:49
Prowizorka miała być ze względu na problem z układem chłodzenia po swapie ale przyzwyczaiłem się już na tyle, że działam automatycznie. Termo włącznik leży w piwnicy W ubiegłym roku miałem okazję użyć włącznika raptem kilka razy.
|
|